کارت سوخت به تاریخ می پیوندد؟

بی خبری از علت واریز نشدن سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی و تاخیر حدود سه روزه در شارژ کردن سهمیه سوخت خردادماه سبب شد تا گمانه زنی ها درباره ی تک نرخی شدن بنزین و حذف سوخت یارانه یی بیش از گذشته بر سر زبان ها بیفتد؛ موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده یی داشت.

حرکت با بنزین تک نرخی
از اتحادیه جایگاه داران سوخت گرفته تا مسوولان شرکت پخش فرآورده های نفتی و سازمان حمل ونقل و مدیریت مصرف سوخت، همه می گویند «بی خبریم». بی خبری از دلیل واریز نشدن سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی. از روز شنبه بود که رانندگان خودروهای شخصی که برای سوخت گیری به پمپ بنزین ها مراجعه کرده بودند با واریز نشدن سهمیه سوخت ۷۰۰ تومانی مواجه شدند.
در همین پیوند، روزنامه ی «آرمان» از « بنزین تک نرخی می شود» گفت و نوشت: درحالی که ۱۳ ماه از گران شدن بنزین می گذرد، دولت یازدهم دومین شوک بنزینی خود را به مردم وارد کرد و این بار برخلاف افزایش قیمت بنزین کارت سوخت خودروهای شخصی را در آخرین ماه بهار شارژ نکرد. البته گفتنی است طی ماه های گذشته وزیر نفت و سخنگوی دولت نیز از تثبیت قیمت و سهمیه های بنزین تا اطلاع ثانوی خبرداده و تاکید کرده بودند دولت فعلا هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین یا تغییر سهمیه ها ندارد.
روزنامه ی اقتصادی «جهان صنعت» هم خبر از «خداحافظی با بنزین سهمیه ای» داد و نوشت: پایین بودن قیمت بنزین در کشور منجر به افزایش مصرف و قاچاق آن شده بود و این امر مسوولان را واداشت تا برای مهار این معضل به سهمیه بندی بنزین و کنترل مصرف روی آورند . اما به تدریج و طی چهار سال از سهمیه ماهانه کاسته شد تا اینکه سهمیه بنزین از ابتدای سال ۱۳۸۹ از ۸۰ لیتر در ماه به ۶۰ لیتر کاهش یافت که نتیجه آن افت مصرف روزانه بنزین از ۷۵ میلیون لیتر به ۶۳ میلیون لیتر در روز بود . اواخر اسفند ۹۳ با اعلام سخنگوی دولت، افزایش قیمت بنزین و سایر سوخت های مصرفی در سال ۹۴ منتفی شد و تا اردیبهشت ماه ۹۴ تغییری در قیمت یا سهمیه بنزین دیده نشد تا اینکه از ابتدای خرداد ماه بدون اطلاع قبلی سهمیه خودروهای شخصی واریز نشد .
روزنامه ی «جام جم» هم این خبر را «آغاز فاز سوم هدفمندی یارانه ها با چراغ خاموش» عنوان کرد و نوشت: تاخیر در واریز سهمیه بنزین خودروهای شخصی در اول خرداد ماه جاری و احتمال قطع آن به همراه بروز نشانه هایی از آغاز دور جدید حذف یارانه پردرآمدها به احتمال قوی نشان از آغاز چراغ خاموش مرحله سوم هدفمندی یارانه ها دارد.
با وجود آن که دولت تاکنون بصراحت برنامه اجرایی و زمان بندی خود را درباره اجرای مرحله سوم هدفمندی یارانه ها اعلام نکرده است؛ هرچند براساس تکلیف مجلس و ضمنا کسر بودجه هنگفتی که دولت از این محل دارد، منطق حکم می کند اجرای مرحله سوم هر چه سریع تر آغاز شود.
با انتشار شایعه های مختلف از تک نرخی شدن بنزین و حذف سهمیه بندی آن، روزنامه ی «ایران» به سراغ توضیح مسوولان مربوطه رفت و نوشت: بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت عصر دیروز در حاشیه نشست جامعه اسلامی مهندسین، اظهار داشت «وضعیت قیمت و سهمیه بنزین تا پایان هفته جاری در دولت تعیین تکلیف می شود.» وی درباره گران شدن قیمت بنزین و حذف بنزین ۷۰۰ تومانی، گفت «در این زمینه همه گزینه ها روی میز است.» اکبر نعمت اللهی، مشاور وزیر نفت پیش از ظهر دیروز در  مورد سهمیه سوخت خودرو های شخصی هنوز تصمیم قطعی صورت نگرفته، اما به احتمال زیاد این سهمیه واریز نمی شود و خودرو های شخصی از این به بعد با نرخ آزاد سوخت گیری می کنند. سید ناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی هم با بیان اینکه این شرکت تنها مجری سیاستها و تصمیمگیریهای دولت است و هیچ مشکل فنی در سامانه هوشمند سوخت وجود ندارد تصریح کرد به محض آنکه سیاست جدید دولت در خصوص سهمیه خودروهای سواری و موتورسیکلتها به شرکت ابلاغ شود مطابق این سیاست سهمیه کاربریهای مربوطه واریز خواهد شد.
در حالی که هنوز تصمیم دولت درباره قیمت و سهمیه به روشنی اعلام نشده است،  افزایش فروش بنزین آزاد در جایگاه ها حکایت دارد. به نقل از این روزنامه، بررسی ها نشان می دهد در دو روز گذشته جایگاه های سوختگیری شلوغی بی سابقه ای داشتند. کارگر پمپ بنزینی در محدوده ولنجک می گوید بیشتر از هر روز برای خرید بنزین می آیند. سهمیه ها واریز نشده و مردم می آیند باک های شان را با بنزین آزاد هزار تومانی پر می کنند چون می ترسند که بنزین گران شود.

اما و اگرهای تعیین قیمت جدید بنزین؛

قیمت بنزین به چند درصد فوب خلیج‌فارس می‌رسد؟

با توجه به قانون هدفمندسازی یارانه ها قیمت بنزین در سال پنجم اجرای این قانون (امسال) باید به ۹۰ درصد فوب خلیج فارس و معادل ۱۴۸۶ تومان با ارز آزاد و ۱۲۸۵ تومان با ارز مبادله ای برسد.

 دولت همچنان هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی رسمی درباره نرخ جدید بنزین انجام نداده باید دید که آیا قصد دارد به قانون هدفمندسازی یارانه‌ها عمل کند و یا نرخ ۱۰۰۰ تومان را برای هر لیتر بنزین اعلام خواهد کرد.

بنا به آخرین آمار اعلام شده از سوی شرکت ملی نفت، قیمت هر تن بنزین در بازار خلیج فارس حدود ۷۰۰ دلار است.

با توجه به اینکه هر تن بنزین معادل ۱۳۵۱ لیتر بنزین است، هر لیتر بنزین در بازار خلیج فارس با قیمتی معادل ۰.۵۰ دلار و یا ۵۰ سنت معامله می شود.

بر این اساس با احتساب ارز آزاد قیمت بنزین در بازار خلیج فارس ۱۶۵۲ تومان خواهد بود. همچنین با احتساب نرخ ارز مبادله ای، قیمت بنزین حدود ۱۴۲۸ تومان می شود.

بر اساس قانون هدفمندسازی یارانه ها قیمت حامل های انرژی در سال پنجم اجرای قانون (امسال) باید به ۹۰ درصد فوب خلیج فارس برسد، که در صورتی که نرخ ارز آزاد مبنا باشد قیمت بنزین باید حدود ۱۴۸۶ تومان و در صورتی که ارز مبادله ای مبنا قرار بگیرد قیمت بنزین حدود ۱۲۸۵ تومان تعیین شود.

سهمیه بنزین خردادماه همه خودروهای عمومی از جمله تاکسی، وانت بار و آژانس، ساعت ٢۴ پنجشنبه (٣١ اردیبهشت ماه) در کارت سوخت آنها شارژ شد، سهمیه بنزین خودروهای شخصی واریز نشد.

اگر چه این اقدام بدون هر گونه اطلاع رسانی صورت گرفته و از اتحادیه جایگاه‌داران سوخت گرفته تا شرکت پخش فراورده‌های نفتی و سازمان حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت از علت آن بی‌خبر بودند اما منابع غیر رسمی علت واریز نشدن سهمیه بنزین را تصمیم دولت برای تک‌نرخی کردن بنزین اعلام کرده‌اند.

براین اساس، از این به بعد بنزین برای خودروهای شخصی، با حذف نرخ سهمیه‌ای معادل هزار تومان در هر لیتر فروخته خواهد شد و گازوئیل خودروهای شخصی نیز با حذف سهمیه‌ها، معادل ۵۲۵ تومان در هر لیتر خواهد بود.

در این راستا برخی منابع آگاه در گفت‌وگو با ایسنا علت واریز نشدن سهمیه بنزین را تصمیم دولت برای تک‌نرخی کردن بنزین اعلام کرده‌اند.

براین اساس، از این به بعد بنزین برای خودروهای شخصی، با حذف نرخ سهمیه‌ای معادل هزار تومان در هر لیتر فروخته خواهد شد و گازوئیل خودروهای شخصی نیز با حذف سهمیه‌ها، معادل ۵۲۵ تومان در هر لیتر خواهد بود.

به گفته مسئولان دولتی، برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل وجود ندارد و نرخی بالاتر از هزار تومان برای بنزین تعیین نخواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.