کمپین خرید خودرو صفر ممنوع و واکنش انجمن خودروسازان به این کمپین

در یک ماه گذشته اگر هر روزنامه پرتیراژ و سایت‌های خبری را باز کرده باشید با یکی از آگهی‌های فروش فوری، نقدی، شرایطی و غیره شرکت‌های واردکننده خودرو مواجه شده‌اید. این موضوع با نزدیک شدن به توافق ژنو پررنگ‌تر شده و به یکباره قحطی خودروهای خارجی و امتناع از فروش شرایطی شرکت‌های وارد‌کننده به سر آمده است.

حالا این شرکت‌ها با منت نهادن بر سر مردم عرضه خود را بیشتر کرده‌اند، اما با وجود ارزان و تثبیت شدن نرخ دلار که بهانه این شرکت‌ها برای گران‌فروشی بود، روی قیمت نهایی آنها اثر نگذاشته است، یعنی شرکت‌های واردکننده همچنان با طمعکاری به دنبال فروش بیشتر با همان قیمت دو ماه پیش خود هستند.

در شرایطی که دلار حداقل در سه ماه گذشته روی ۲ هزار و ۹۰۰ تومان ثابت مانده و قطعاً باید نرخ خودروهای خارجی و مونتاژی نیز ارزان‌تر شود.

اما اکنون در فضای مجازی کمپین تبلیغاتی از سوی مردم به راه افتاده که در نوع خود جالب است. بسیاری از کسانی که پای اخبار فروش فوری شرکت‌ها نظر می‌گذارند، خواستار تحریم خرید خودرو تا ارزانی شده‌اند. فرهنگ نخریدن جنس‌گران برای ارزان شدن تا مرز اعتدال در بسیاری از کشورها به صورت خودجوش جواب داده و اکنون مردم در بازار خودرو می‌خواهند همانند بازار آجیل و خشکبار ثابت کنند که این شرکت‌ها هستند که محتاج مردمند نه مردم محتاج آنان. اظهارنظر‌های جالبی که در فضای مجازی برای «نه» گفتن به پیشنهاد فروش خودرو مطرح شده حاکی از خشم مردم از احتکار و گران فروشی شرکت‌هاست.

برخی از اظهار‌ها در نوع خود جالب هستند مثل:

– خرید خودرو ممنوع تا زمانی که ارزش خریدن داشته باشن.

– به نخریدن ادامه می‌دهیم. نتایج آن را از پیش‌فروش خودروها می‌بینیم.

– میشه دید تا حالا که مردم پیروزن، به زانو درآمدن گرانفروشان و اجحافگران را می‌بینید؟

– همه نمایندگی‌ها از ترس ارزون شدن، می‌خوان خودروهاشون رو چکی و قسطی به مردم قالب کنن.

– فکر کردن خیلی زرنگن. چند میلیون تخفیف رو ماشینشون میدادن. الان تخفیف رو برداشتن به جاش زدن اقساطی بدون بهره! اینا مردم رو چی فرض کردن!

– اندکی صبر سحر نزدیک است!

– واقعاً دست مردم به خاطر نخریدن درد نکنه. ایشالا یه روز همه ایرانیا بهترین ماشینا که واقعاً لایقش هستن رو سوار بشن.

– خیلی دوست دارم روی این شرکت‌ها رو زمین نزنم یه لگن ازشون بخرم ولی حیف که جیبم خالی خالیه. . !؟

– دوستان سه الی چهار ماه دیگه یعنی تا اردیبهشت که اساساً ماه کاهش قیمت خودرو است، لطفاً تحریم خرید خودرو را ادامه دهید.

– زنده باد بر غیرت کسانی که این خودروها را نخرند. . .

– وقتی شنیدن می‌خوان تحریم خودرو را بردارن و قراره کار و کاسبیش خراب شه و اروپایی‌ها جاشو بگیرن داره از مردم التماس می‌کنه که فرغوناشو بخرن.

– تا دیروز می‌گفتن قطعه نیست تولید نداریم و این حرفا، حالا که زمزمه کاهش قیمتا هست فروش ویژه دارن!

– هی ما میگیم نره اینا میگن بدوش، بابا ما تا قیمت خودرو متعادل نشه نمی‌خریم، حالا ۱۰ ساله هم که قسطی کنن فایده نداره.

– چون دیدند تحریم‌ها داره کم میشه و ماشین‌های کره‌ای و اروپایی وارد میشه خودشون میدونن کسی دیگه این‌ها را نمیخره. . .

– قیمت دلار و خودرو و همه کالاها در سراشیبی سقوط است. پس برای خرید ماشین فعلاً دست نگه دارید مطمئن باشید با این کار دلالان و گرانفروشان را تسلیم خواست و اراده آهنین خود می‌نماییم. به امید خدا.

– چرا یهو اینقدر مهربون شدن این نمایندگی‌های خودرو؟!

– زحمت نکشین تا قیمت منطقی حاکم نشه خودرو نمیخریم. . . زور الکی نزنید. . .

– یه چیزی رو دقت کردید که همه نمایندگی‌ها از امروز فروش ویژه زدند یعنی با شروع توافقنامه ژنو یادشون اومده سریعتر باید خودروهاشون رو بفروشن فروش خودروهای باد کرده شون.

– بنده از کسانی هستم که تصمیم داشتم ماشینمو با صفر عوض کنم ولی به حرمت مردم و تحریم گرانفروش‌ها فعلاً دست نگه داشتم. . .

– قیمت دلار در سراشیبی سقوط است و بعد از آن نیز قیمت همه کالاها شروع به پایین آمدن می‌کند. پس عقل ایجاب می‌کند که برای خریدن هر چیزی فعلاً دست نگه دارید به خصوص ماشین.

– شرکت های خودروسازی در آستانه ورشکستگی ….باتوجه به رکود شدید بازار خودرو و از طرفی واردات ماشینهای برند و خارجی و با کیفیت بالا برای اولین بار طی سالهای اخیر مردم همدل شدند و خودرو صفر نخریدند تا جایی که یکی از خبرگزاری های مطرح به این موضوع اعتراف کرد حالا مردم ایران کاری کردند کارستان و بجای صف کشیدن در خرید اینترنتی سایت شرکت های خودروسازی به خواب زمستانی رفته یا شاید مردم بیدار شده اند محصولات این شرکت های داخلی که در کشورهای عراق پاکستان و تاجیکستان به قیمت یک چهارم داخل کشور فروخته میشد از طرف آنها هم دیپورت شدند و به علت استاندارد پایین دیگر میلی به خرید این اسباب بازی های ایرانی ندارند. خوشحالیم که بالاخره مردم فهمیدند راه مقابله با گرانی نخریدن است و کلید حل مشکلات اقتصادی در داخل کشور و نه تحریمها ست. امیدواریم با این روند دربازار مسکن و زمین و بقیه کالاها تحولی جدید در اقتصاد شکل گیرد.

حالا در ادامه به واکنش انجمن خودروسازان به این کمپین بشنوید

انجمن خودروسازان نسبت به تشکیل گروهی با عنوان «خودرو صفر ممنوع» در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان داد.

احمد نمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در واکنش انجمن خودروسازان به این کمپین اظهار کرد: این جوعلیه خودروسازان از مدت‌ها پیش به راه افتاده است و حال به شبکه‌های اجتماعی کشیده شده است در حالی که بارها در رسانه‌ها مطرح کردیم که انتظار کاهش قیمت خودرو بی‌فایده و غیرمنطقی است.

او با بیان اینکه تشکیل این گروه‌ها تاثیری به لحاظ روانی در بازار نمی‌گذارد، گفت: مشتریانی که نیاز به خودرو دارند از بازار خودرو می‌خرند و برای محصولات داخلی تقاضا وجود دارد و کسی نمی تواند تقاضای مشتریان را سرکوب کنند.

دبیر انجمن خودروسازان افزود: مردم تصور می‌کنند که الان وقت خرید نیست و اگر پنج یا ۶ ماه صبر کنند تا ماشین‌های جدید وارد بازار ایران شود، بهتر است به خرید خودرو بپردازند، در حالی که این تصور اشتباه است. هر قرارداد و همکاری که پس از تفاهم و توافق منعقد شده دلیلی برای کاهش قیمت خودروسازان نمی‌تواند باشد زیرا تعیین قیمت خودرو بسیار وابسته به نرخ ارز است و نوسان آن با قیمت ارز صورت می گیرد.

نعمت‌بخش تصریح کرد: آنطور که وزارت صنعت سیاستگذاری کرده و شورای رقابت هم بررسی های خود را شروع کرده، ممکن است قیمت خودرو حتی در آینده ای نزدیک گران هم شود.

او افزود: در حال حاضر خودروسازان روزانه ۴ تا ۵ هزار دستگاه خودروی داخلی تولید دارند که نمی‌توانند تولیدات خود را انبار کنند و این خودروها هر روز روانه تهران و شهرستان‌ها می‌شود. بنابراین جوی که در فضای سایبری و شبکه های اجتماعی به وجود آمده است، نمی‌تواند تاثیری در فروش خودرو داشته باشد زیرا برای خودروهای تولیدی تقاضا وجود دارد.

دبیر انجمن خودروسازان همچنین گفت: خودروسازان نسبت به سال ۹۱ حدود ۷۰ درصد تولید خود را افزایش داده‌اند که این روند حتی باعث شده است تا قیمت کارخانه و بازار به هم نزدیک شود به همین دلیل دیگر بیش از این قیمت خودرو پایین نمی‌آید. روزانه مشتریان برای خودروهای داخلی و صفر کیلومتر ثبت نام می‌کنند و این تقاضا هم زیاد است.

او توصیه کرد: مردم تحت تاثیر این گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی قرار نگیرند زیرا اگر شرکت‌های داخلی را درحین تحویل خودرو ببینند با موجی که بر علیه خودروسازان در حال حرکت است، همراه نمی‌شوند. خودروهای جدید و نتیجه همکاری‌ها را باید تا دو سال آینده در صنعت خودرو شاهد باشیم نه یکی دو ماه آینده. بنابراین هرکسی که قصد خرید دارد الان خودروی مورد نظر خود را خریداری کند.

ریشه شکل گیری کمپین خودرو نخریم

این اظهارات در حالی است که اخیرا گروهی با عنوان ««خودرو صفر ممنوع» در شبکه اجتماعی تلگرام شکل گرفته که با شعار خودرو صفر کیلومتر نخرید تا خودروسازان قیمت‌ها را کاهش دهند، جو روانی در بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

حال سوال اینجاست که ریشه شکل گیری چنین کمپین هایی در شبکه های اجتماعی علیه صنعت خودرو چیست؟ کارشناسان بر این باورند که عملکرد نامناسب دو خودروساز بزرگ کشور در سال های گذشته سبب شده تا نوعی بدبینی در بین مردم به وجود آید و آنها خود را همیشه مدعی و طلبکار از این صنعت بدانند.

سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی در این باره به اقتصاد نیوز می گوید: خودروسازان داخلی بدهی بزرگی به مردم دارند چرا که طی سال های گذشته آنقدر با مردم رفتارهای نامناسبی داشته اند که سبب شده خشم انباشته شده ای علیه آنان به وجود آید.

او می افزاید: مدیران صنعت خودرو باید در رسانه ها حاضر شوند و برای یکبار هم که شده به خاطر بدقولی ها و کیفیت نامناسب خدمات پس از فروش خود از مردم عذرخواهی کرده و سعی کنند که آنها را همراه خود کنند.

لیلاز با اشاره به انتظار مردم به کاهش قیمت خودرو می گوید: حقیقتا این انتظار به جا نیست چرا که در حال حاضر هیچ خودروسازی نمی تواند در رنج های کنونی به مانند ایران خودرو و سایپا در ایران به تولید خودرو بپردازد و اگر چنین موضوعی در توان آنها بود مطمئنا اکنون چینی ها سهم حداکثری را از بازار گرفته بودند.

خودروسازان چه می گویند

گرچه انتظارات مردم از بازار خودرو کاهش قیمت‌ها است اما خودروسازان بر این باور هستند که تولید خودرو در شرایط فعلی اقتصاد، با قیمت های کنونی صرفه اقتصادی ندارد. در این میان برخی دولتمردان به مانند وزیر صنعت هم چندین بار اعلام کرده‌ اند که قیمت خودرو بیش از این کاهش پیدا نخواهد کرد تا جایی که مدیر عامل ایران خودرو در نشست اخیر خود با خبرنگاران حتی گفته ممکن است خودرو گران تر هم شود.

پس از انتشار گزارش اقتصادنیوز درباره وضعیت رکود در بازار خودرو در یکی از رسانه‌های داخلی، اظهار نظر مردم نشان از آن دارد که انتظار کاهش قیمت خودرو تنها در شبکه‌های اجتماعی بیان نمی‌شود و این روزها در بیشتر محافل سرنوشت قیمت خودرو بحث داغی است.

البته ورود خودروسازان بزرگ دنیا از آلمان، فرانسه و ایتالیا هم نیز چنین تصوری را به وجود آورده است که به زودی خودروهای با کیفیت با قیمت پایین در بازار داخلی عرضه می‌شود. در حالی که تنها همکاری با خودروسازان اروپایی تهدید جدی برای خودروهای چینی است و تاثیری در قیمت خودروهای داخلی ندارد. با این حال باید دید که سیاستگذاری‌های جدید دولت و شورای رقابت در خصوص قیمت خودرو چگونه انتظار مردم را در خصوص قیمت‌گذاری برآورده می‌کند.

آخرین  اخبار کمپین خرید خودرو صفر ممنوع  (بخش ۲ ) در تاریخ ۲۷/۰۵ /۱۳۹۴

چند روزی از کمپین ” خرید خودرو ممنوع ” در فضای مجازی می گذرد و هرچند رکود فعلی در این صنعت و بازار خودرو بیش از هرچیز حاصل عملکرد خود خودروسازان است ، آغاز چنین حرکتها و ایجاد چنین کمپینهایی صاحبان این صنعت را بیش از پیش نگران کرده است .

این درحالی است که طبق معمول آقایان خودروساز و کسانی که از قبل آنان به نان و نوا وموقعیتی رسیده اند ، به جای ریشه یابی موضوع و یافتن علت قهر مردم با این صنعت ، باز آسمان را به ریسمان بافته و عالم و آدم را مقصر می دانند غیر از خود و باز هم در حرکتی از پیش آشکار شده ، سعی در ایجاد رعب و وحشت دارند که اگر صنعت خودرو نباشد چنین می شود و چنان !

جالب است که خودروسازان داخلی که طی ۵۰ سال اخیر هیچ عملکرد مناسبی در قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش محصولاتشان نداشته اند ، فلان کمپین و سخنان فلان نماینده مجلس و چند ده کامت در ذیل فلان خبر خودرویی را عامل رکود صنعت قلمداد می کنند و حاضر نیستند به عملکرد غیرقابل دفاع خود در این صنعت که منجر به نارضایتی‌های بیش از پیش مصرف کنندگان شده و کار را به “تحریم خرید خودرو” کشیده است ، بیاندیشند و برای آن چاره ای کنند !

و دقیقا اینجاست که گلادیاتورهای همیشه حاضر به یراق از راه می رسند و نقش ” تکراری ” و البته ” بی مزه ” خود را ایفا می کنند که اگر گلی از سر صنعت خودرو کم شود فلان مقدار ارز از کف می رود و این تعداد شغل از بین می رود و صنعت کشور راکد می شود و چه کسانی که به خاک سیاه نمی شینند و چنین و چنان !

صنعت خودرویی که حمایتهای بی دریغ چندین دهه ای دولتها را امروز “دخالتهای دولت ” نام می نهد و فراموش کرده اگر لحظه ای دولت حمایتهای خود را از این “صنعت عزیز کرده ” بردارد و تعرفه های عادلانه واردات خودرو اعمال شود و آنی ایمنی و رضایت مردم در نظر گرفته شود ، رکود که هیچ ، بساط آقایان خودرو ساز خود به خود برچیده می شود و نیاز به کمپین و تحریم خرید خودرو و غیره و ذالک نیست !

جالب است که آقایان مدام فضای اقتصادی و بویژه نرخ سود بانکی را یکی از عوامل ایجاد مشکل برای صنعت خودرو عنوان می کنند و باز مشخص نیست درک و شعور مردم ایران به چه انگاشته شده که صحبتی از این موضوع به میان نمی آورند که به خاطر همین سود بانکی ، پولهایی را که باید صرف ارتقای کیفیت تولید ، بروز رسانی محصولات ، کاهش هزینه ها و به تبع آن کاهش قیمت و افزایش خدمات پس از فروش می کردند ، دربانکها بلوکه کرده و تقریبا همه کاری از بانکداری و بنگاه داری تا ساختمان سازی و غیره می کنند ، جز ” خودرو خوب ” ساختن و حاضر نیستند باور کنند دیگر دوره ای که از ده ها ماه پیش محصولات آنچنانی خود را پیش فروش می کردند گذشته و فضا فضای رقابت است و تازه نه آن رقابت سالمی که در همه جای دنیا هست و باید باشد و باید ” باشند تا صبح دولتشان بدمد”!

ارز بری هم از دیگر بهانه هایی است که گلدیاتورها در به اصطلاح دفاع از صنعت خودرو عنوان می کنند و مدام بر این طبل می کوبند که اگر خودرو سازی تعطیل شود باید نیاز سالانه یک و نیم میلیون دستگاهی بازار ایران به خودرو را از طریق واردات تامین کرد که باید رقمی معادل ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شود ، بنابر این دو دستی باید به این صنعت عزیز چسبید و اجازه نداد آب در دلش تکان بخورد !

آقایان خودرو ساز را نمی دانیم ! ولی مردم ایران اینقدر کم حافظه نیستند که فراموش کرده باشند سالها ادعای خودکفایی و ساخت داخل آقایان خودرو ساز گوش فلک را کر کرده بود ، اما به محض اینکه قیمت ارز در سال۹۰ افزایش یافت قیمت محصولات آقایان یک شبه سه برابر شد و دلیل آن ارز بری خودرو بود . تا جایی که بعدها کاشف به عمل آمد ساخت داخل ادعایی بیش نبوده و حداقل از جنبه ارز بری اتفاق خاصی نیافتاده است و ۹۰ درصد قیمت خودرو به قیمت ارز بستگی دارد . این چیزی است که آقایان خودرو ساز ادعا می کنند .

در این شرایط چگونه است که صنعت خودرو سای جلوی خروج ارز از کشور را می گیرد ؟ مگر خودرو داخلی ارز بری ندارد ؟ مگر خودرو داخلی مجانی ساخته می شود ؟ بر چه اساسی آقایان مدعی هستند که ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود ؟

با همان معیاری که خودرو سازان حداقل در زمان افزایش قیمت ارز ارائه کردند و به بهانه آن محصولات رقت انگیز و بی کیفیت خود را به سه برابر قیمت به مردم فروختند ، خودرو داخلی هم حدود ۹۰ درصد ارز بری دارد و تفاوت آن با واردات خودرو حداکثر ۱.۵ میلیارد دلار است . مبلغی که بی تردید ارزش آسایش و رفاه مردم ، ایمنی و حفظ جانشان و راحتی اعصابشان را دارد ! هرچند اینها واژه هایی است که خوردو سازان کشور کاملا با آن غریبه اند و سخت بتوان تصور کرد جز سود خود به چیز دیگری بیاندیشند .

بهانه ” ایجاد اشتغال ” و “وابستگی صنایع کشور به صنعت خودرو” هم دیگر شعارهای نخ نمایی است که بارها به آنها از سوی کارشناسان پاسخ داده شده است . البته ما اصلا و به هچ عنوان موافق تعطیلی صنعت خودرو نیستیم و آن را به صلاح کشور و صنعت نمی دانیم ، اما موضوع اینجاست که تا زمانی که آقایان خودرو ساز فقط به منافع مقطعی خود فکر می کنند ، سعی در سوء استفاده از فضای بسته اقتصادی و تعرفه های واردات دارند ، تنها و تنها به سود خود می اندیشند و تا زمانی که کوچکترین ارزشی برای تامین رضایت مشتری قائل نیستند ، اوضاع بر همین مدار خواهد بود و نیازی نیست کسی برای تعطیلی صنعت خودرو کاری کند یا کمپین فضای مجازی تشکیل دهد ، و این صنعت به مرور ، خود به خود و در آینده ای نه چندان دور در سایه عملکرد خودروسازان تعطیل خواهد شد .

آقایان خودروساز بهتر است به جای جو سازی های رسانه ای،زدن حرفهای تکراری و نخ نما ، مظلوم نمایی یا ایجاد ارعاب در دل مردم و مسئولان و نمایندگان مجلس از بیکاری و رکود صنعت و غیره … قدری به خود بیایند ، روشهای صحیح مدیریت را بیاموزند ، هزینه های آنچنانی تولید خود را پایین بیاورند و قدری هم به فکر آرامش و جان و مال مردم باشند .

مردم ما مردم نجیبی هستند که انتظار آنچنانی هم ندارند ، کافی است یک محصول “قابل تحمل” با قیمتی ” معقول ” به آنان ارائه شود و این جلوی ورشکستگی و تعطیلی صنعت خودرو را خواهد گرفت . در غیر این صورت دیری نخواهد پایید که شاهد شکستن شاخ ” غولهای جاده قدیم ” و به زانو درآمدنشان در برابر “اژدهای زرد” و غیره … خواهیم بود . شکستنی که صدای ترکهای آن کم کم به گوش میرسد .

امیرحسین کاکایی عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران   ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

عواقب «نه» به خودرو داخلی

کاکایی در یادداشتی با عنوان «خودروسازان چه کرده اند که چنین مجازات می شوند» هشدار داد که اگر صنعت خودرو کشور لطمه ببیند، بلایی که بر سر صنعت نساجی کشور آمد و عواید این تعطیلی به جیب سرمایه داران ترک رفت، بر سر خودرو هم خواهد آمد.

این عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران یادداشت خود را در اختیار اقتصادنیوز قرار داده که متن کامل آن در پی می آید:

اگه قرار باشد کشوری که در شورای حق رای امنیت دارد و گمنام است، از ما حمایت کند و  باید خودروسازان سرمایه گذاری تا از خجالت آنها درآییم. زلزله بم، رودبار سونگون و هر جایی  هموطنان نیاز به کمک داشتند، خودروسازان و پرسنل این صنعت همواره پیشتاز بوده اند.

بحران بیکاری اگر در نیشابور، کاشان، تبریز ، شیراز و….. وجود داشت باید خودروسازان بدون صرفه اقتصادی سایت تولیدی احداث کنند تا برای جوانان آن منطقه اشتغال ایجاد شود.

اگر مسوولی نیاز داشت خبرشدر صدا سیما پخش شود تنها انتقاد جذاب از خودروسازان روا است و مورد استقبال قرار گیرد.

خودروسازان باید به هر برنامه علمی و  جشنواره ای که نیاز به حمایت دارد، کمک کنند و به تامین هزینه های جشنواره فیلم فجر و خوارزمی بپردازند.

هرچند صداسیما طی سه سال هشتاد برابر تبلیغات را گران کرده ولی در برنامه هایش خودرو را که دو نیم برابر گران شده را سیبل می کند تا برای پخش یک تیزر در بین سریالی، ششصد میلیون تومان دریافت کند.

پلیس اگر یادش رفته از تهران تا قم یک دوربین کنترل سرعت و نیرو بگذارد و گارد ریل و آسفالت استاندارد نبوده، تصادف بشود حتما خودروساز مقصر است و یکسال شرکت را تعطیل می کنند تا مقصرین بتوانند نفس راحت بکشند.

اگه دم در تعمیرگاه خودرو صف باشد خودرو ساز بی کفایت است و اورژانس، بیمارستان ها، مترو و خدمات شهری اگر باصف همراه بود هیچ ایرادی ندارد.

واقعا این قضاوت ها درست نیست چون: خودرو سازی ٢٠٪ صنعت کشور است و اگر قرار بود همین خودروها وارد شود قیمت دلار هفت هزار تومان می بود.

و اگر یک میلیون اشتغال خودرو سازی نبود چهار میلیون نفر زندگی سختی در کشور داشتند.

کسانی که آگاهانه این موضوع را حمایت می کنند تا خودرو داخلی نخریم، قطعا دنبال منفعت خودرو وارداتی شان هستند و الا برای رضای خدا،  متخصص شبکه های اجتماعی را برای نشر این موضوع استخدام نمی کردند.

و کسانی که ناآگاهانه نشر میدهند کاش وقت بگذارند وکمی فکر کنند که خودروسازان هم با این بی عدالتی ها مانند نساجی ها تعطیل می شوند و تا موقعی که محکوم در شهر ما سفره دار است سفره مان رنگین نمی شود.

پیشنهاد می شود برای حمایت از کارگران چینی، مهندسان کره ای و سهامداران شرکتهای اروپایی و خوشحالی صنعت ترکیه، خودرو داخلی نخریم.

……………….

 کمپین خرید خودرو صفر ممنوع تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴

کمپین خرید خودرو صفر ممنوع عنوان کمپینی است که هفته‌های اخیر در شبکه‌های مجازی و فضای سایبری تشکیل شده است. هدف اصلی این کمپین ترغیب مردم به  نخریدن خودروهای داخلی است.

افرادی که در این گروه ها عضویت دارند در هفته های اخیر این پیام را مخابره می کنند که “خودرو نخرید تا ارزان شود “؛ فعالان این گروه ها معتقدند خودروهای موجود در بازار بدون هیچ دلیلی گران بوده و مردم باید برای کاهش قیمت‌ها از خرید‌ آنها جلوگیری کنند.

کمپین نه به خرید خودرو زمانی با استقبال مردم در جامعه رو به رو شد که خودروسازان داخلی بر طبل گرانی کوبیدند آنهم زمانی که نتایج مذاکرات هسته ای اعلام شد و مردم در انتظار کاهش قیمت‌ها بعد از توافق هسته ای بودند!

هر چند تشکیل این کمپین ها در شبکه‌های اجتماعی موضوع جدیدی نیست اما فعالیت گسترده کمپین “خرید خودروی صفر ممنوع” باعث شده تا این پرسش مطرح شود که آیا نخریدن خودروهای داخلی منجر به کاهش قیمت و یا جلوگیری از افزایش قیمت‌ خودرو خواهد شد؟

به نظر می‌رسد اینگونه موضع‌گیری ها تأثیر چندانی در تغییر قیمت خودرو نداشته باشند زیرا در نهایت خریداران بعد از وقفه چند ماهه بنا به نیازهای خود مجبور به خرید خودرو می شوند و حتی می توان پیش بینی کرد بعد از رکود چندماهه،  بازار با انبوه تقاضای انباشته مواجه شده و در نهایت قیمت‌های بازار هم روند افزایشی را تجربه کند.

نباید این نکته را نادیده گرفت که هنوز سهم زیادی از بازار خودروی کشور در انحصار دو شرکت خودروساز قرار دارد که اقدامات این شرکت ها نقش زیادی را در تغییرات قیمتی انواع محصولات در بازار دارد. بنابراین نخریدن محصولات این دو شرکت را نمی توان راه علاج بی سامانی قیمت خودرو در بازار دانست چرا که قیمت‌ها انحصاری و تاحدی دولتی تعیین می شود، بلکه مسئولان باید با سیاست گذاری های مناسب مانع افزایش  غیر اصولی قیمت خودرو شده و اقدامات لازم را برای حمایت از مصرف کنندگان انجام دهند.

درحالی پنج ماه از سال ۹۴ می‌گذرد که بازار خودرو همچنان با بلاتکلیفی روبه رو بوده و اظهارات متفاوتی در مورد سرنوشت قیمت آن اعلام می‌شود. این در حالی است که مردم با امید به نتایج مثبت مذاکرات هسته ای و تأثیر آن بر کاهش قیمت خودرو از ماه قبل دست از خرید کشیده اند ولی این انتظار با اعلام نتایج مذاکرات به سر رسید زیرا شرکت های خودروساز با اعلام اینکه هزینه های تولید افزایش پیدا کرده از ارسال درخواست‌های افزایش قیمت محصولات خود به شورای رقابت خبر دادند.

هرچند خودروسازان درخواست افزایش مجدد قیمت ها را به شورای رقابت ارسال کردند ولی این شورا ماه هاست جلسه‌ای نداشته و علت آنهم عدم معرفی اعضای جدید از سوی  سه قوه است و همین موضوع عاملی شده تا بازارقیمت خودرو همچنان بلاتکلیف باشد.

برخی کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند که دولت برای تعیین تکلیف قیمت خودرو با همکاری دستگاه های مربوطه باید وارد عمل شود زیرا هنوز تکلیف مردم و خودروسازان در سرنوشت قیمت خودرو نامشخص است و این امر خود بر التهابات بازار می افزاید.

دولت برای مدیریت قیمت خودرو باید با رقابتی شدن بازار ضمن ملزم کردن خودروسازان به تولید محصولات متنوع و با کیفیت حمایت های لازم را برای کاهش هزینه های تولید در کشور انجام دهد تا در نهایت قیمت گذاری این صنعت ساماندهی پیدا کرده و خریداران و خودروسازان از بلاتکلیفی خارج شوند.

وضعیت فعلی خودروی داخلی و کیفیت پایین آن به طور حتم برای مردم و مسئولان پوشیده نیست اما آنچه که نباید مورد غفلت قرار گیرد این است که تحریم خرید خودروی تولید داخل در حالی از سوی برخی تبلیغ می شود که هم اکنون اقتصاد ایران نیازمند حمایت از تولید داخل است.

کمپین هایی از قبیل منع خرید خودروی صفر هر چند با این هدف راه اندازی می شود که حق مشتری است که در ازای پرداخت وجه بالا کالای با کیفیت خریداری کند ولی نباید موجب تخریب تولید داخل هم شود.

از همین رو خودروسازان و مردان شماره یک صنعت ایران باید از این قبیل پیام ها عبرت گرفته و با جدی گرفتن این هشدارها دست به کار شوند. امید می رود مردم ایران شاهد روزی باشند که خودروی داخلی با کیفیت بالا و قیمت مناسب را بخرند.

کمپین نخریدن خودروهای داخلی و دست های پشت پرده تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴

مجتبی نظری ، اظهار کرد: با امیدواری‌های ایجاد شده در دوره پس از توافق هسته‌ای، برخی واردکنندگان خودروهای چینی و کره‌ای وارد جنگ بازار شده و با سوءاستفاده از احساسات مصرف‌کنندگان، کمپین نخریدن خودروهای داخلی را سازمان‌دهی کرده‌اند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در این کمپین خواسته‌ها و توقعات مصرف‌کنندگان از خودروسازان داخلی به‌حق و درست است به‌گونه‌ای که مصرف‌کنندگان توقع افزایش تنوع و کیفیت محصولات در سال‌های گذشته را داشتند که البته خودروسازان به دلیل شرایط تحریم و نبودن امکان همکاری با خودروسازان جهانی نتوانستند نسبت به انتقال تکنولوژی اقدام کنند.

وی افزود: از آن سو نیز در برخی دولت‌های گذشته نگاه سیاسی به صنعت خودرو وجود داشت و درآمدهای خودروسازان به جای آنکه صرف تحقیق و توسعه و طراحی محصولات جدید شود صرف مصارف دیگری شد که این نیز باعث شد خودروسازان نتوانند توقعات مردم را برآورده کنند.

نظری با بیان اینکه بنابراین در چند سال اخیر مطالبات انباشته‌ای از خودروسازان در بین مردم شکل گرفته است، تصریح کرد: دقیقا در همین فضا و در شرایطی که خودروسازان با توافق هسته‌ای به دنبال مشارکت با خودروسازان جهانی، انتقال تکنولوژی و تولید محصولات جدید هستند؛ برخی واردکنندگان خودروهای چینی و کره‌ای احساس خطر کرده و نسبت به سازماندهی و جهت‌دهی کمپین نخریدن خودروهای داخلی اقدام کرده‌اند.

وی ادامه داد: براساس شواهد موجود این واردکنندگان که بعضا پرونده تخلفات آنها به دلیل گران‌فروشی از سوی برخی مراجع رسمی کشور اعلام شده و در دست بررسی است، با سوءاستفاده از احساسات و خواسته‌های به‌حق مصرف‌کنندگان سعی در تضعیف صنعت خودروی داخلی با هدف سوق دادن تقاضای بازار به سمت خودروهای وارداتی چینی و کره‌ای دارند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: این وضعیت در حالی است که در شرایط سخت تحریم و زیان‌دهی خودروسازان، این شرکتها از بیکاری کارگران جلوگیری و هم‌اکنون نیز به دنبال مشارکت با خودروسازان خارجی و انتقال تکنولوژی برای جبران کمبود تنوع محصول در سال‌های گذشته هستند.

وی خاطرنشان کرد: البته این همکاری‌ها زمان‌بر بوده و حدود یک سال و نیم تا دو سال زمان می‌برد تا محصولات جدید حاصل از همکاری‌ خودروسازان داخلی و خارجی وارد بازار شود با این حال واردکنندگان خودرو با پیش‌بینی این موضوع، از هم‌اکنون به دلیل از دست دادن بازار در‌ آینده احساس خطر کرده و می‌خواهند با هدایت کمپین‌های این‌چنینی، سوار بر موج احساسات مردم شده و ذائقه مصرف‌کنندگان را به سمت خودروهای چینی و کره‌ای کشانده و بازار خود را حفظ کنند.

غبار کمپین هیجانی روی خودروهای صفر داخلی تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۴

،جدیدترین هجمه علیه صنعت خودرو کشور که در فضای مجازی سر و صدا ایجاد کرده، «خرید خودرو صفر ممنوع» نام دارد که عده‌ای ناآگاهانه و برخی کاملا آگاهانه به ترویج آن پرداخته و با ترفندهای تبلیغی مختلف، افزایش تعداد طرفداران این کمپین را از افتخارات خود می‌دانند.

این نخستین‌بار نیست که صنعت خودرو داخل مورد بی‌مهری افرادی سودجو قرار گرفته است؛ افرادی که به‌طور حتم کمر به فلج کردن این صنعت ملی بسته‌اند و از بی‌اطلاعی عامه مردم بهره می‌برند اما غافل از آنکه جریان‌های این‌چنینی بازخوردهایی کوتاه‌مدت خواهد داشت.در ظاهر این کمپین راه‌اندازی شده است تا کیفیت خودروهای داخلی افزایش و قیمت آن کاهش یابد. بی‌تردید صنعت خودروی کشور برای بقای خود نیاز به جلب رضایت مشتریان و تولید خودروهای کیفی همگام با استاندارهای ملی و جهانی دارد اما این امر با تحریم میسر نخواهد شد زیرا لطمه به صنعت خودرو خسارت‌های جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت که از آن می‌توان به بیکاری و خروج ارز هنگفتی از کشور اشاره کرد.
در برابر راه‌اندازی کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع»، پرسش‌های مختلفی مطرح می‌شود: خودرو صفر نخریم تا رکود صنعت خودرو بیشتر و بازار فروش برخی خودروهای وارداتی بی‌کیفیت داغ‌تر شود؟! خودرو صفر نخریم تا خودروسازان و قطعه‌سازانی که از دوران تحریم بیشترین آسیب را دیدند اما به حرکت خود ادامه دادند، در روزهای خوب و نویدبخش آینده به انزوا کشیده شوند و بازار را تقدیم به خارجی‌هایی کنند که طمع به تصاحب آن دوخته‌اند؟! خودرو صفر نخریم تا تولید خودرو کاهش یابد و جایگاه صنعت خودرو کشور که با تلاش مردم و خودروسازان به روزهای خوب گذشته بازگشته، تنزل پیدا کند و میدان را به رقیبانی که از هیچ ترفندی برای سبقت فروگذاری نمی‌کنند، بسپاریم؟! خودرو صفر نخریم تا… چه شود؟؟
انتظار کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل یکی از وعده‌های غیرکارشناسانه‌ای بود که در روزهای منتهی به رفع تحریم‌های اقتصادی علیه کشور شکل گرفت. این درحالی است که براساس برآورد فعالان صنعت خودرو، لغو تحریم‌ها تاثیر ۳۰ درصدی روی فعالیت خودروسازان خواهد داشت. اتفاقی که به گفته استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با وعده‌هایی که برای دوران پس از تحریم داده شده، انتظارات مردم افزایش یافته است. از آنجایی که انتظارات برآورده نیست، این‌گونه حرکت‌ها شکل گرفته است.
کمپین برای ضربه زدن به صنعت خودرو
امرالله امینی در گفت‌و گو با صمت اظهار کرد: مردم انتظار دارند در این شرایط قیمت خودرو کاهش پیدا کند، این درحالی است که قیمت‌گذاری خودرو براساس اصول خاصی انجام می‌شود.وی با اشاره به این نکته که خودرو صنعت‌ساز است، به‌گونه‌ای که صنایع دیگر را به همراه خود دارد، بیان کرد: وجود صنعت خودرو در کشور امری لازم و ضروری است و همگان به آن اذعان دارند زیرا به صورت سالانه نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور موردنیاز است.به گفته امینی در انتظار قرار دادن مردم برای دوران پس از تحریم، رویکرد اشتباهی است زیرا قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد و یکی از اثرات آن ایجاد کمپین‌های کنونی است. در دروان پس از تحریم قاعده باید بر این مبنا باشد که بهره‌وری افزایش پیدا کند، کیفیت خودروها بالا رود، بازار رقابتی باشد و…. به نظر می‌رسد این پیام‌ها در فضای مجازی، توسط گروه‌هایی مشخص برای ضربه زدن به صنعت خودرو شکل گرفته است.
پیغام کمپین خرید خودروی صفر ممنوع به خودروسازان
خریداران خودرو به عنوان مصرف‌کنندگان اصلی این محصول حق دارند در ازای پولی که پرداخت می‌کنند، خودروی با کیفیت و امن در اختیارشان قرار بگیرد، بنابراین به گفته معاون کالا و خدمات انجمن ملی حمایت حقوق مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان موفق می‌دانند که باید در برنامه‌ریزی‌های خود عوامل موثر بر رفتار مصرف‌کننده را در نظر بگیرند و خریداران را از طریق همین عوامل تحت تاثیر قرار دهند.صادق بشیری در گفت‌وگو با صمت به توضیح عوامل و عناصر تاثیرگذار بر رفتارهای مصرف‌کنندگان پرداخت و تصریح کرد: ویژگی‌های محصول، نوع محصول، شیوه‌های قیمت‌گذاری، روش‌های پرداخت، امکانات، تسهیلات، روش‌های ترغیبی و ترفیعی، سابقه ذهنی مصرف‌کنندگان از جمله این عوامل هستند و در این شرایط کمپین نخریدن خودرو صفر یک رفتار از طرف مصرف‌کنندگان به حساب می‌آید.وی با اشاره به این موضوع که در سال‌های گذشته بی‌اعتمادی به تولید و عرضه‌کنندگان شکل گرفته است و بازگرداندن اعتماد دوباره زمان‌بر بوده و نیاز به ابتکارعمل دارد، تشکیل این کمپین را حاوی پیغام پرمعنایی دانست و تصریح کرد: این کمپین به خودروسازان یادآوری می‌کند که زمان تجدیدنظر در رویکردها و رویه‌های گذشته فرا رسیده است.به باور بشیری خودروسازان داخلی به هر دلیلی در ساخت خودروهای قدیمی ساخت داخل گیر افتاده‌اند، این درحالی است که واردات خودروهای چینی با تنوع و امکانات متفاوت، انتظارات مصرف‌کنندگان را تغییر داده و زمان آن فرا رسیده تا خودروسازان تولیدات خود را با انتظارات مشتریان تنظیم کنند زیرا مصرف‌کنندگان در بازار نقش محوری و کلیدی بازی می‌کنند.معاون کالا و خدمات انجمن ملی حمایت حقوق مصرف‌کنندگان تصریح کرد: در شرایط فعلی کاهش قیمت، افزایش کیفیت، بهبود کیفیت خدمات، تسهیلات فروش، قراردادهای فروش منصفانه و بهره‌گیری از روش‌های ترغیبی از انتظارات مردم است. خودروسازان تصمیم دارند با کاهش ندادن قیمت خودرو بتوانند هزینه‌های شرایط نامساعد تولید را پوشش دهند. البته تولید و عرضه خودرو باید صرفه اقتصادی داشته باشد تا چرخ فعالیت خودروسازان بچرخد. رکود بازار خودرو بیشتر از رکود کلی اقتصاد تاثیر می‌گیرد و درحال‌حاضر توافق هسته‌ای بعد از گذشت ۱۲ سال شرایط متفاوتی را به‌وجود آورده است.
وی با اشاره به این نکته که وضعیت بازار صنعت خودرو به‌گونه‌ای شکل گرفته که ۲ شرکت بزرگ خودروسازی کشور بار بسیاری از مسائل را به دوش می‌کشند، این درحالی است که آنها مسئولیت اشتغال بخش بزرگی از تحصیلکرده‌های کشور را به عهده دارند، ادامه داد: برای نمونه اگر به دلیل کاهش تیراژ تولید ناشی از تحریم، شرکت‌های خودروسازی نیروهای خود را تعدیل می‌کردند، کاملا مشخص است چه هزینه‌های گزافی در قالب پرداخت حقوق بیکاری به سازمان تامین اجتماعی تحمیل می‌شد.به گفته بشیری افزایش قیمت مواد اولیه، کهنه بودن فناوری‌های تولید قطعه، تیراژ تولید غیراقتصادی و… باعث شده تا قیمت تمام شده محصول در صنعت خودرو افزایش یابد. این درحالی است که برخی از واردکنندگان نوپا با واردات از کشور چین یا کره جنوبی موفق شوند با حاشیه سود بالا نخست سهم زیادی از بازار خودروهای داخلی را به تسخیر خود درآورند و دوم، با فروش محصولات جدیدتر و به‌روزتر منفعت بیشتری نسبت به خودروسازان اصلی کشور کسب کنند.معاون کالا و خدمات انجمن ملی حمایت حقوق مصرف‌کنندگان به خودروسازان توصیه کرد: خودروسازان بزرگ کشور بیش از ۹۰ درصد سهم بازار خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان را در اختیار دارند و این فرصت طلایی اگر به‌درستی مدیریت و ترجیحات و انتظارات مشتریان به خوبی درک نشود، تاثیرهای منفی آن روی انتخاب مصرف‌کنندگان جبران‌ناپذیر خواهد بود. این خودروسازان باید فعالیت تیمی بازیابی اعتماد بین مصرف‌کنندگان را تشکیل دهند.وی افزود: خودروسازان در تولید خودرو هزینه‌هایی را پرداخت می‌کنند که منجر به افزایش قیمت می‌شود. بیش از ۱۵ درصد قیمت خودرو هزینه بهره بانکی است. اگر هزینه‌های مالیات، بیمه و… را به آن اضافه کنیم، بیش از ۳۰درصد قیمت خودرو در ردیف مبالغی قرار می‌گیرد که وارد صندوق خودروساز نمی‌شود.
دوری‌گزینی مردم از رفتارهای هیجانی
به‌نظر می‌رسد کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» نمادی از اعتراض به کیفیت پایین قطعات خودرو است، به‌گونه‌ای که مردم با خودرو مشکل ندارند و تولید قطعات نامرغوب تاثیر منفی روی اذهان مردم گذاشته است. در این بین استادیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت اعتقاد دارد که از این کمپین‌ها نتیجه و خروجی مناسبی حاصل نمی‌شود.سلمان ابراهیمی‌نژاد در گفت‌وگو با صمت با اشاره به این نکته که در صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور مزیت رقابت وجود دارد اما گاهی سیاست‌ها اجازه نمی‌دهند که در این صنایع برنامه‌ریزی‌های بلندمدت اتفاق بیفتد تا در نهایت کیفیت قطعات افزایش پیدا کند، اظهار کرد: صنعت خودرو در دنیا به عنوان صنعتی مادر معرفی می‌شود. هنگامی‌که در سال ۲۰۰۸م در اروپا رکود اقتصادی به‌وجود آمد و مصرف‌کنندگان قدرت خرید خود را از دست دادند، ابتدا صنعت خودرو و مسکن از این موضوع آسیب دیدند و با رکود این ۲ صنعت، تمام اقتصاد دنیا با رکود مواجه شد.وی افزود: هنگامی‌که برای خودروهای تولید داخلی مشکلی به‌وجود می‌آید، این مشکل در یک نقطه خاص نیست. برای مثال هنگامی‌که شرکت تویوتا برای یک میلیون دستگاه تولید خود فراخوان می‌دهد، امکان دارد ایراد فنی تمام این خودروها در بخش موتور باشد اما در ایران مشکلات خودروها با یکدیگر متفاوت است؛ مشکل یک خودرو در فرمان، دیگری در کیسه هوا و… دیده می‌شود؛ چند عامل در آن دخالت دارند که می‌توان به مشکل قطعه‌سازان در بخش کنترل کیفی و استفاده از فناوری‌های قدیمی اشاره کرد.به باور ابراهیم‌نژاد برای قطعه‌ساز امکان برنامه‌ریزی بلندمدت وجود ندارد زیرا با تغییر سیاست‌ها، باید روند فعالیتش را تغییر دهد.این استاد دانشگاه راه‌اندازی جریان‌ها و کمپین‌هایی که مبنای مطالعاتی ندارد را غیرسازنده توصیف کرد و گفت: از آنجایی که تاکنون مطالعه گسترده در زمینه اقتصادی و مدیریتی انجام نشده است، صدور حکم و اظهارنظر در زمینه ایجاد کمپین یا تعطیل کردن صنعت خودرو غیرکارشناسانه است و مشکلاتی در بخش اشتغال و… به همراه خواهد داشت. برگزاری این کمپین‌ها سازنده نخواهد بود و نتیجه مثبتی را به دنبال نخواهد داشت. تعطیل کردن صنعت خودرو علاوه بر آنکه در اشتغال نیروی کار فعال در این صنعت مشکل به وجود می‌آورد، به سیستم‌های مهندسی مرتبط با این صنعت و در تحقیقات اختلال به وجود می‌آورد.وی به مردم و حامیان این کمیپین پیشنهاد کرد تا در شرایط فعلی باید از دامن زدن به رفتارهای هیجانی که مبنای علمی و اقتصادی ندارد، بپرهیزند زیرا ممکن است این برخوردها در کوتاه‌مدت نتایجی را درپی داشته باشد اما در دوره‌ای معیوب اثر آن دوباره به جامعه و مصرف‌کننده باز خواهد گشت.براساس این گزارش، راه‌اندازی کمپینی برای تحریم خرید خودروهای صفر حتی اگر نتیجه‌بخش نباشد اما زنگ خطر و هشداری است که خودروسازان باید صدای آن را بشنوند زیرا این کمپین با استقبال و حمایت مردم روبه‌رو شده است؛ مردمی که هرکدام به عنوان یک خریدار به حساب می‌آیند و در صورت بی‌توجهی خودروسازان، شدت گرفتن ریزش تعداد خریداران دور از ذهن نیست.

خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو؟ تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۴

اگرچه شورای رقابت طبق اصل ۴۴ قانون اساسی مجاز به حضور در همه بازارهای انحصاری کشور است، اما از بهمن‌ماه ۹۱ و همزمان با ورود به قیمت‌گذاری خودرو، حاشیه‌های زیادی برای این شورا به وجود آمد و آنقدر انتقادها بالا گرفت که بسیاری از کارشناسان و حتی مسوولان صحبت از عدم کارآیی آن به میان آوردند. بیش از همه اما این وزیر صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان بودند که شمشیر را برای شورای رقابت از رو بسته و حتی شخص محمدرضا‌نعمت‌زاده (وزیر صنعت) طی دو بار نامه‌نگاری با شورای اقتصاد، خواستار خروج «خودرو» از شمول قیمت‌گذاری شورا شد. از نظر منتقدان، شورای رقابت نتوانسته عملکرد مناسبی در حوزه خودرو داشته باشد و به‌گونه‌ای عمل کرده که نه مشتریان رضایت دارند و نه خودروسازان. حالا و در این شرایط، دو اتفاق مهم رخ داده که هر دو آنها نشان از حذف احتمالی شورای رقابت یا حداقل خروج آن از پروسه قیمت‌گذاری خودرو دارد. اول اینکه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، به شورای اقتصاد دستور داده تا در اولین فرصت به بررسی درخواست وزیر صنعت مبنی بر کنار رفتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو بپردازد.
با توجه به پیگیری جهانگیری، هیچ بعید نیست شورای اقتصاد، «خودرو» را از لیست کالاهای انحصاری خارج کند که اگر این اتفاق رخ بدهد، شورای رقابت دیگر امکان دخالت در قیمت‌گذاری خودروهای داخلی را نخواهد داشت. از سوی دیگر اما تعلل دولت در معرفی اعضای جدید شورای رقابت، شائبه‌هایی رادر مورد حذف این شورا ایجاد کرده است. باید منتظر ماند و دید دولت در نهایت چه تصمیمی برای شورای رقابت خواهد گرفت و آیا این شورا به فعالیت خود ادامه می‌دهد یا اینکه خودش و خاطراتش به دست فراموشی سپرده خواهند شد.

انحراف کمپین خودرویی از مسیر تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۴

“محمد جعفری”  اظهار کرد: خودروسازان داخلی در حوزه‌های قیمت و کیفیت محصولات و همچنین خدمات پس از فروش به هیچ وجه عملکرد مناسبی نداشته‌ و به دلیل کاستی در این حوزه‌ها به مردم بدهکار هستند.

وی با بیان اینکه انتقادات وارده از سوی مصرف‌کنندگان به عملکرد خودروسازان داخلی درست، بجا و در راستای تامین حقوق آنها است، خاطرنشان کرد: البته نباید از این واقعیت غافل شد که در کنار خودروسازان داخلی؛ واردکنندگان به‌ویژه واردکننده خودروهای چینی و کره‌ای نیز عملکرد نامطلوب و تخلفاتی همچون گران‌فروشی، عدم تحویل به‌موقع خودروهای فروخته شده و نبود قطعات یدکی در خدمات پس از فروش داشته‌اند.

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ادامه داد: با این حال واردکنندگان خودرو با وجود شکایت‌های بسیار از عملکرد آنها همواره در سایه انتقادات از خودروسازان داخلی پنهان شده‌اند و در کمپین اخیر نیز به دنبال سودجویی و سوءاستفاده از فضای شکل گرفته هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه گران‌فروشی در برخی برندهای خودروهای وارداتی محرز و در گزارش رسمی مجلس شورای اسلامی نیز به آن اشاره شده است، اگر قرار به نخریدن خودرو با هدف جلوگیری از گران‌فروشی و کاهش قیمت‌ها باشد، ابتدا باید خرید خودروهای وارداتی و بعد داخلی تحریم شود.

جعفری با بیان اینکه اخیرا شاهد کاهش قیمت تا ۲۰ میلیون تومانی برخی خودروهای وارداتی از جمله چینی هستیم، تصریح کرد: ارائه تخفیف‌های حدودا بیست میلیون تومانی از سوی واردکنندگان خودروهای چینی و کره‌ای از یک‌سو نشان‌دهنده گران‌فروشی آنها در گذشته و سود بسیار بالا و غیرمتعارف آنها و از سوی دیگر نشان‌دهنده سوءاستفاده آنها از کمپین اخیر از راه کاهش قیمت ۲۰ میلیون تومانی محصولات با هدف جذب و حفظ مشتریان در فضای نخریدن خودروهای داخلی است.

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به این واقعیات باید مراقب سوءاستفاده واردکنندگان از کمپین نخریدن خودروهای داخلی بود هرچند که این کمپین به دلایل نامعلوم تنها ناظر بر عملکرد خودروسازان داخلی بوده و شامل شرکت‌های واردکننده خودرو با وجود تخلفات بی‌شمار آنها نشده بلکه در جهت تامین منافع آنها قرار گرفته است.

از چندی پیش کمپینی با عنوان “نخریدن خودروهای صفرکیلومتر داخلی” در برخی شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی شده که از مخاطبان می‌خواهد در اعتراض به بالا بودن قیمت از خرید خودروهای تولیدی دو خودروساز بزرگ کشور خودداری کنند.

اصلاح ساختار مالی خودرو سازان تا سال ۹۶ ( قیمت خودرو پایین نخواهد آمد ) ۹ شهریور ۱۳۹۴

محمدرضا نعمت زاده در نشست خبری امروز خود با رسانه‌ها به تشریح اقدامات دو ساله دولت یازدهم در حوزه صنعت، معدن و تجارت پرداخت و اظهار داشت: با تکمیل و راه اندازی ۸ هزار طرح صنعتی در کشور حدود ۱۲۰ هزارفرصت شغلی ایجاد شده است.‎

به گفته وی، در سال گذشته رشد منفی بخش تجارت نیز به مثبت ۳.۷ درصد تبدیل شد.

نعمت زاده با بیان اینکه دولت تدبیر و امید، دیپلماسی اقتصادی را در کنار دیپلماسی سیاسی مد نظر داشته است، گفت:در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان بر لزوم حمایت از تولید داخل، نقش نظام بانکی و سرمایه در گردش واحدهای صنعتی تأکید داشتند که ما نیز پیگیر این موضوع خواهیم بود.

وزیر صنعت در ادامه با اشاره به مطرح شدن بحث نخریدن خودروهای داخلی با هدف کاهش قیمت خودرو، گفت: قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت و این موضوع که گفته میشود قیمت‌ها پایین خواهد آمد نه از سوی ما اعلام شده و نه از سوی خودروسازان.

توافق هسته‌ای قیمت ارز را به ثبات رساند

وی تصریح کرد توافق هسته ای باعث شد قیمت ارز در کشور به ثبات برسد، اگر توافق نشده بود قیمت ارز افزایش می یافت ولی در حال حاضر قیمت ارز به ثبات رسیده و قرار نیست شوکی به آن وارد شود.

نعمت زاده با اشاره به سهم یک چهارمی قطعات وارداتی در قیمت خودرو، افزود: با توجه به افزایش هزینه های تولید، اگر خودروسازان قیمت تولیداتشان را ثابت نگه دارند به معنی کاهش قیمت خواهد بود.

اصلاح ساختار مالی خودروسازان و کاهش هزینه‌ها تا سال ۹۶

وی با اشاره به تدوین برنامه اصلاح ساختار مالی خودروسازان و کاهش هزینه ها تا سال ۹۶ و ارایه گزارش مربوط به آن در جلسه ای با حضور مسولان بانک مرکزی، گفت: با اجرای این برنامه، بخشی از قیمتها و هزینه تولید کاهش خواهد یافت.‎

به گفته وی، خودروسازان استراتژی ۵ ساله خود را تدوین کرده اند.‎

وزیر صنعت در ادامه در مورد ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور گفت: به گفته آقای خزاعی رییس سازمان سرمایه گذاری خارجی، هر هفته دو شرکت خارجی برای سرمایه گذاری در ایران مراجعه می‌کنند که البته تحقق آن نیازمند لغو تحریم‌ها است.

وی همچنین با اشاره به رشد ۱۹ درصدی صادرات در سال گذشته، اظهار داشت: با توجه به افت قیمت جهانی برخی کالاها و مواد اولیه ممکن است امسال از نظر ارزش صادرات رشد بالایی نداشته باشیم ولی سعی می کنیم از نظر مقدار رشد داشته باشیم.

آزادسازی قیمت سنگ آهن به تعویق افتاد

وزیر صنعت در پاسخ به سوالی درباره قیمت گذاری سنگ آهن نیز گفت: اول سال تصمیم ما این بود که قیمت سنگ آهن بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود ولی به دلیل شرایط بازار بین المللی فولاد و سنگ آهن متوجه شدیم که این موضوع باعث ضرر صنایع بعدی می شود.

ادغام وزارتخانه‌ها کار درستی بود

نعمت زاده در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد انتقاد مقام معظم رهبری نسبت به ادغام وزارتخانه های صنایع و بازرگانی، گفت: انتقادی از سوی ایشان مطرح نشد بلکه به دلیل اینکه من گزارشی در مورد اقدامات وزارت صنعت ارایه کردم و موارد زیادی را شامل می شد، رهبری فرمودند که کار زیادی به وزارت صنعت محول شده، ما نفهمیدیم چرا این دو وزارتخانه با هم ادغام شدند.‎

وی ادامه داد: در دیدار با مقام معظم رهبری وقت ما کم بود ولی اگر وقتی باشد حتما توضیح خواهیم داد.

وی تأکید کرد: کوچک سازی دولت و ادغام وزارتخانه ها کار درستی است و تکلیف برنامه پنجم بوده است.

وی با بیان اینکه دولت برنامه‌ای برای جداسازی وزارتخانه‌های صنعت و بازرگانی ندارد، افزود:ادغام وزارتخانه‌ها یک الگوی جهانی است به طوری که در سابق اتحادیه جماهیر شوروی دارای ۳۰ وزارتخانه صنعتی مانند وزارت نساجی، وزارت اتومبیل، وزارت ماشین سازی و وزارت پتروشیمی بود ولی بعدا با یکدیگر ادغام شدند.

وزیر صنعت تأکید کرد: صنعت و بازرگانی از یکدیگر جدا نیستند و بحثی در مورد جداسازی این دو بخش مطرح نیست.

وی افزود:نمیتوانیم چیزی در زندگی پیدا کنیم که با آن در ارتباط هستیم ولی به وزارت صنعت ارتباطی نداشته باشد، همه چیز از سیمان و پوشاک گرفته تا میکروفن با وزارت صنعت مرتبط است.

محمد  سلیمانی : انحصار  خودرو چاقوی دو لبه و برای جلب نظر مشتری باید مرغوبیت خودروهای ایرانی افزایش یابد ۹ شهریور ۱۳۹۴

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خواستار فکر کردن متولیان دولت بخش صنعت برای یافتن راه حل‌های اصولی خروج از وضعیت رانتی شد.

محمد سلیمانی گفت: باید از فناوری‌های نوین برای ایمن کردن و راحت کردن سواری استفاده کرد.

نماینده مردم تهران افزود: برای جلب نظر مشتری باید مرغوبیت خودروهای ایرانی افزایش یابد. با پیوند بین بخش تحقیق و توسعه خودروسازان و دانشگاهها باید ضعف بزرگ ایمن نبودن و غیر استاندارد بودن خودروها برطرف شود.

وی اختصاص ۵ درصد فروش خودروسازان جهانی به بخش تحقیق و توسعه را عادی دانست و افزود: گردش مالی در کشور ۳۰ هزار میلیارد تومان است. اگر در ایران نیز همچون برندهای خودروسازی جهانی بخشی از فروش به تحقیق و توسعه اختصاص یابد، صنعت خودروسازی کشور از این رو به آن رو می‌شود.

سلیمانی بستن قرارداد همکاری بین خودروسازان، شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاههای کشور را بستر جهش کیفی خودروهای ایرانی دانست و افزود: ساختار مدیریت و شرکت‌های تو در توی خودروسازان به جای تامین سرمایه در گردش شرکت مادر، سرمایه خود را در نظام پولی، مالی، بورس، مسکن و ارز انتقال می‌دهند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس پایین بودن بهره‌وری در صنعت خودرویی کشور، گفت: وزیر صنعت معدن و تجارت باید وقت بیشتری برای ارائه برنامه‌های اجرایی در حوزه‌های کمی و کیفی بگذارد. نیاز امروز صنعت خودروسازی کشور برنامه توسعه‌ای است. برنامه‌ای که با نظارت کامل دستگاههای مسئول انجام شود.

نماینده مردم تهران انحصار را چاقوی دو لبه خطرناک دانست و افزود: بازار انحصاری خودرو از یک سو موجب تولید غیر رقابتی و محصولات بی‌کیفیت شده است و از سوی دیگر اگر برداشته شود اشتغال کشور ضربه می‌خورد. اگر خودروسازان زمین بخورند بالغ بر دو میلیون شغل با مشکل روبرو می‌شود. کاهش تعرفه واردات خودرو موجب نابودشدن صنعت خودروسازی می‌شود.

وی تاکید کرد: وزیر صنعت باید با کمک مدیران مربوطه در صنعت خودرو میدان‌دار شوند و کیفیت خودروهای ایرانی را ارتقاء دهند. مصیبت فعلی صنعت خودروسازی کشور واردات قطعات بی کیفیت از چین است. طول عمر و ظاهر زیبای لوازم یدکی خودروی چینی عمر مفید خودروهای ایرانی را به شدت کاهش داده و خودروسازان را گرفتار کرده است.

نماینده مردم تهران خواستار فراخوان قطعه سازان و خودروسازان توسط وزیر صنعت معدن و تجارت برای اصلاح فرآیند تولید و تولید خودروی ایرانی باکیفیت شد.

آخرین تصاویر ایجاد شد در زمینه کمپین خودرو صفر ممنوع  بروز رسانی شده در تاریخ ۲۷/۰۵ /۱۳۹۴

کمپین خودرو صفر ممنوع 1 - کمپین خرید خودرو صفر ممنوع و واکنش انجمن خودروسازان به این کمپین کمپین خودرو صفر ممنوع 1 - کمپین خرید خودرو صفر ممنوع و واکنش انجمن خودروسازان به این کمپین

کمپین خودرو صفر ممنوع 2 - کمپین خرید خودرو صفر ممنوع و واکنش انجمن خودروسازان به این کمپین
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2015-08-11 21:35:01Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com;ÍÿURÒÿD@½ÿªÿ(ÿÎàGH€Ï

کمپین خودرو صفر ممنوع 3 - کمپین خرید خودرو صفر ممنوع و واکنش انجمن خودروسازان به این کمپین  کمپین خودرو صفر ممنوع 5 - کمپین خرید خودرو صفر ممنوع و واکنش انجمن خودروسازان به این کمپین کمپین - کمپین خرید خودرو صفر ممنوع و واکنش انجمن خودروسازان به این کمپین

231 نظرات
  1. خر می گوید

    ک*** *****کسی که از این بی ****خودرو خریداری کنه

  2. رسول می گوید

    من الان ۱۳ سالمه و یعنی حق زندگی ندارم… برای چی شماها میرید ماشین میخرید که ما نوجوانان گرفتار الودگی هوا شیم.الان که دارم مینویسم اشک از چشم هام میاد و با خودم میگم مگه من خدایا چیکار کردم.خدایا من ر از طرف مردم از نوجوانان که یکیشم خودمم عزر میخوام. هرچی به پدر و عموم میگم ماشیناتونو اوراقی کنید تا برف بیاد هیچکدام گوش نمیدن و میخندن میگن بقیه گذاشتن کنار ما هم میزاریم اما واقعیت اینه که همیشه اول باید از خودمون شروع کنیم. اگه ماشیناتونو بزارید کنار دعای ما نوجوانان پشت سرتونه مردم.لطفا به حرفم گوش کنید از طرف تمام نوجوانان جهان و نه فقط ایران

  3. حسین می گوید

    موج دوم کمپین در راه است … این کمک ۳۰۰۰ میلیارد تومنی دولت به خودروسازان فقط ۲ ماه دوام آورد این بار کارشان تمام است … سال ۹۵ سال پایانی و تیر خلاص است واقعیت محض این است که خودروی نوی اینها اگر خوش شانس باشید واز اول قراضه نباشد فقط ۲ سال اول با خودروی ۱۵ سال کار کرده متفاوت است وبعد از آن خرجش یکی است .

  4. مونا می گوید

    عطاءالله حکیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک مرکزی بدون پرداخت یک ریال، پول خریداران خودرو را جمع کرد اما نه خودرو‌ساز و نه مردم رنگوام ۲۵ میلیون تومانی را نخواهند دید. حکیمی افزود: وزارت صنعت خودروهای بی‌کیفیت انبارشده را به مردم قالب کرد، این وزارتخانه در حالی فروش۱۱۰ هزار دستگاه انواع خودرو را به شیوه جدید به مردم فروخت که این شیوه از نظر علم اقتصاد کاملا غلط است، چراکه اگر قرار بر حمایت از صنعت خودروسازی بود باید خودروساز حمایت می‌شد، نه مصرف‌کننده.

    وی ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات خرید خودرو را در بحث تبادلات بانکی یک اعتبار دانست و توضیح داد: چرا وزارت صنعت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی را درست بعد از تشکیل کمپین نخریدن خودروی داخلی وضع کرد؟ وزارت صنعت، معدن و تجارت با ایده پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت خرید خودرو دست در جیب مردم کرد و خودروهای فاقد ایمنی و کیفیت را به مردم فروخت. به‌گفته وی، دولت در این طرح هیچ پولی به اقتصاد تزریق نمی‌کند بلکه از طریق پیش‌پرداخت دریافتی اقساط خودرو از جامعه پول هم جمع می‌کند.

    حکیمی تسهیلات خرید خودرو را موجب افزایش کیفیت خودروهای ایرانی ندانست و افزود: وزارت صنعت با اختصاص این تسهیلات امتیاز ویژه‌ای را به خودروسازان داد در حالی که صنایع فولادسازی که مواد اولیه شرکت‌های خودرویی را تامین می‌کند نیاز شدید به منابع مالی دارد. وزارت صنعت و بانک مرکزی باید پاسخ دهند چرا تسهیلات مشابهی برای تامین مایحتاج ضروری زندگی مثل خرید یا اجاره مسکن برای زوج‌های جوان پیش‌بینی نکردند؟

  5. سرتیپ زاده می گوید

    آفرین وصد آفرین به فرزندان ایرانی آریایی ذالقرنین ودرود وسلام من به تمام رسولان وابلاغ کنندگان ، شما منجیان ورسولان عصرخود هستید……

    درقرآن مجید خداوند فرموده است ، خاتم النبی ، نگفته است خاتم الرسول..

    پیروزی ازآن ماست وما رسولان ابلاغ خودرا به وسعت سرزمینمان منتشرکرده وخاص وعام راآگاه وخداوند به همه مدافعان درمقابل ظلم وجور حسنه وپاداش میدهدودر انتظار آن باشید ، دراین ابلاغ ، خواه عده ای پند ودعوت ما رالبیک گفته وخواه به گوششان نرسیده باشد …….
    روی سخن من باشماست ، ای افتخار آفرینان……….
    اگر شماروشنفکران ایرانی با شرف با کمپینگ عدم خرید خودرو صفر رسالت خود راانجام نمیدادید ، چه بسا تا به امروز شرکتهای خودروسازی صدها هزار دستگاه خودرو فاقد امنیت جانی ومالی خود را به فروش میرساندند ، وپیرو برنامه ریزی وهمدستی گروهی جهت طرح فروش ۱۲۰هزار دستگاه خودرو ، نتنها شکستی متوجه کمپینگ ما نشد بلکه نقطه عطفی { خداوند مکار تر است } شاملمان شد ، زیرا درزمان اندکی۱۲۰ هزار نفر به کمپینگ وجمع ما اضافه میگردد وروسیاهی به زغال میماند …
    مامنتظر ۱۲۰ هزار نفری که از کار کرد وقیمت گزاف این خودروها به ستوه آمده وآوای رسولان درگوششان دائما”طنین انداز است میمانیم ……….

    سید احمد خمینی در سال ۵۸ فرمودند : ما در آمریکا و در سایر نقاط دو خط بیشتر نداریم. خطی که ظالمان در پیش می‌گیرند و خطی که آن عده‌ای که در مقابل ظالمان قد علم کرده‌اند و موضع گرفته‌اند، پیش می‌گیرند .

    پیام امام حسین در روزعاشورا ، درس بود : جلوی ظالم عصر خود بایستید ……

  6. حسین می گوید

    اولا برای کمپین هیچ اتفاق بدی نیافتاده و فروش این ۱۱۰ هزار لگن با قیمت غیر عاقلانه وکیفیت افتضاح بزودی عمق فاجعه را بخوبی نشان میده … ثانیا هنوز صد ها هزار فرغون ولگن تا آخر سال باید به افراد ساده لوح بفروشند وهنوز خیلی راه پیش رو دارن

  7. هامی می گوید

    متاسفم واسه این ۴۵هزار وطن فروشی که مثه بچه ای که با پفک گول میخوره و همه چی یادش میره با این طرح احمقانه توی صفهای طولانی ثبت نام از صبح زود لحظه شماری میکردن تا این حماقت و پشت کردن به تنها اتحادی که داشت به نتیجه میرسید و به ثبت برسونن این یوقلمون صفتان همونهایی هستند که با کیک و ساندیس به هر کسی رآی میدهند متاسفم برای مردم شریفم که همیشه در طول تاریخ چوب حماقت همچین موجودات بی مغزی و خوردن وچیزی که مشخص شد از این کمپین اینه که خلایق هرچه لایق و متاسفانه همیشه خشک و تر با هم میسوزد…..

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      .جهت راهنمایی و قیمت با واحد فروش در ارتباط باشید

  8. حسین می گوید

    خودروی ۱۵ میلیونی را کردند ۳۵ میلیون حالا میگن بیان قسطی بخرین ۵۵ میلیون !!! جالبه ۱۵ میلیونیش قطعات فرانسوی بود و۵۵ میلیونیش قطعات چین !!!! جالبتر آدمایی هستن که رفتن اسم نوشتن لایق دلسوزی هستن حتما خیلی بی ماشینی کشیدن که حاضرن ماشین قلابی رو ۴۵ تا ۵۵ میلیون پول بدن !!!!!

  9. رضا می گوید

    نخرین.خریته وام ۱۶ درصد بگیری خودروی ایرانی سوار بشی.الاغ بهتره.به شعور مردم توهین نکنید

  10. شاهین می گوید

    با طرح وام ۲۵ میلیونی ، در حقیقت دولت تدبیر ، پشتک واروی جالبی زده و با هزینه کردن از جیب ما می خواهد به بازار راکد فروش خودروهای بی کیفیت خودروسازی ها ، رونق ببخشد.
    نکته ی جالب آنکه حاضر نیستند این مبالغ در راه بهینه کردن خودروها صرف شود ، بلکه پیش درامد ادامه ی تولید ماشینهای بنجل فعلی و انداختن آنها به خلق الله است 🙂

  11. حسین می گوید

    دوروزه هرچی فکر میکنم کدوم لگن رو برم بخرم تا از وام ۲۵ میلیونی بی بهره نمونم بجایی نمیرسم همشون آشغالن ارزش قسط دادن رو هم ندارن !!! اگر راست میگن وام رو بدن مردم هرچی میخوان بخرن نه لگن های باد کرده رو .

  12. اسماعیل می گوید

    توجه………………………توجه………………………توجه………………………توجه………………………دوستان برای موفقیت باید فراتر از این عمل کرد من پیشنها میکنم پشت ماشینهایمان
    (((((((((علامت ممنوع + خرید خودرصفر بکشیم))))))))))))))))))))) همه باهم باشید تا مافیا خودرو سازی را شکست دهیم باتشکر از همه مردم ایرا

  13. نیما می گوید

    این دوشرکت فرقون ساز هم نیستن چه رسد به خودروساز.زندگی این دوشرکت انگلی ست وانگل تازمانی که بتواند شیره وجان موجود زنده را می مکد .یک انگل هیچوقت نمی تواند اصلاح شودیاصفت خودراتغییر دهد مگراینکه بگوییم ماهیت خودراعوض کند.امروزهمه ما درمقابل خودوآیندگان مسئولیم .درمقابل کسانی که درهمین فرقون ها جان خودویاخویشاوندانشان راازدست دادند مسئولیم.کمپینک تامرگ انگلها ادامه دارد

  14. مونا می گوید

    هر چی سرمون می یاد تقصیر خودمونه، بابا مگه عقل ندارین چرا پول بی زبونتونو می دین بابت یک ماشینی که کمتر از سه چهار برابر پولتون می ارزه؟ یادتونه یه انیمیشن قبلنا نشون می داد داستان مرغ ماهیخواری که ماهیا رو گول می زد و می برد یکی یکی می خورد، اون دیالوگ قورباغه رو در آخر قصه باید قاب طلا گرفت: تا احمق در جهان است ابر قدقد بر قرار است

  15. حسین می گوید

    اینکه ماشین ایرانی را ۳۰ و۴۰ میلیون بخرید همانقدر عاقلانه است که سیب معمولی را کیلیویی ۶۰ و۷۰ هزارتومان بخرید ؟؟؟! اصلا وابدا نمی ارزد و با عقل جور در نمی آید نه قیافه ونه کیفیتش !!!

  16. حسین می گوید

    بنزین و برق و آب و نان مردم را گران میکنند که یارانه ۲۰۰ میلیاردی هدیه بدهند به خودروسازان تا بین آقا زاده هایی که فرمایشی استخدام کرده اند تقسیم شود !!!!خودشان کم خون ملت را میمکند که دولت نیز به آنها کمک میکند !!! این مردم هستند که مورد ظلم قرار گرفته اند نه مدیران گردن کلفت خودرو سازان .

  17. حسین می گوید

    دولت آمریکا در جهت حمایت از مصرف کنندگان خود شرکت فولکس را به صلابه کشانده است ولی دولت ایران باتعرفه های گمرکی ظالمانه مصرف کنندگان را در جهت منافع شرکتهای …. به ستوه آورده است !!! علت عقب افتادگی صنعت ما دقیقا همین است .تفاوت کشور پیشرفته وعقب افتاده خیلی جالب است ۱۸۰ درجه اختلاف در رفتار !!! تعرفه ۱۰۰۰ درصدی که جوک سال است !!!!

  18. مریم می گوید

    ایران خودرو چرا نمیمیری؟
    چرا از خجالت هلاک نمیش؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.