زمانی که اتحاد دو کمپانی MG و روور در سال ۲۰۰۵ با شکست روبرو شد، برند MG و همچنین حق امتیاز محصولات و داراییهای روور به همراه سایت طراحی و مونتاژ لانگ بریج واقع در بیرمنگام انگلستان به چینیها فروخته شدند. در ادامه چینیها که حق استفاده از برند روور (ROVER) را نداشتند، برندی به نام رووی (ROEWE) را ایجاد کردند تا با استفاده از تکنولوژی و اختراعات روور و همچنین سایت طراحی لانگ بریج، محصولات جدیدی را تولید کنند. اما برای فروش جهانی محصولات جدید، نیاز به یک برند شناخته شده و باسابقه بود. در نتیجه علاوه بر محصولات اصلی امجی، محصولات رووی نیز تحت عنوان برند امجی در بازارهای خارج از چین به فروش رسید. از جمله این محصولات میتوان به رووی ۳۵۰ (امجی ۳۵۰)، رووی ۵۵۰ (امجی ۵۵۰)، رووی ۷۵۰ (امجی ۷۵۰) اشاره کرد. پس از مدتی سایک موتور بهعنوان مالک جدید برند امجی، تصمیم گرفت تا قدرت و شکوه سابق امجی را به این برند بازگرداند و نام تجاریامجی را بیشتر برای محصولات امجی استفاده کند. همچنین تصمیم بر این شد که مونتاژ امجی دوباره در سایت لانگ بریج آغاز شود. در نتیجه این تصمیم، نسل جدید محصولات امجی با طراحی هماهنگ و قابلیتهای فنی بالا، بر پایه برخی مدلهای رووی ساخته شدند و وارد بازارهای جهانی شدند.
امجی ۶ اولین محصول این سیاست بود که بر پایه رووی ۵۵۰ (امجی ۵۵۰) ساخته شد و زبان طراحی جدید امجی را معرفی کرد. امجی ۶ همچنین اولین محصول از نسل جدید امجی بود که در انگلستان تولید میشد و با توجه به بازخوردهای مثبت، این سیاست ادامه پیدا کرد.
حال به سال ۲۰۱۲ و کشور چین میرویم. جرمی کلارکسون و جیمز می در برنامه ویژه چین تخت گاز تصمیم به تست دو خودرو از بهترینهای چین میگیرند. پس جیمز می رووی ۳۵۰ (امجی ۳۵۰) را انتخاب میکند و دلیل این خود برای انتخاب این خودرو را به شرح زیر عنوان میکند:
رووی ۳۵۰ ماشین خیلی مهمیه. چون در نهایت توی بریتانیا تبدیل به یک امجی میشه: امجی ۵! این یکمی تغییر توش به وجود میاره. موتورش تغییر می کنه، چون طبق قوانین بریتانیا باید آلایندگی و گازهای گلخانه ای خیلی کمی تولید کنه. ولی من دارم با ماشینی رانندگی میکنم که شما بهزودی می تونین توی بریتانیا اون رو بخرید.
هرچند که گیربکس اتوماتیک نه چندان پیشرفته ۳۵۰ چندان به مذاق جیمز میخوش نیامد و او در پایان برنامه اعلام کرد که تنها در صورتی حاضر است رووی ۳۵۰ را در انگلستان بخرد که بسیار ارزان باشد، اما اخباری که او اعلام کرد حقیقت داشت. امجی ۵ خودرویی بود که بر پایه رووی ۳۵۰ تولید شد. این خودرو علاوه بر چین، در بازار کشورهای آمریکای جنوبی، جنوب شرقی آسیا و خاورمیانه عرضه شد. اما امجی به این نتیجه رسید که شاید این خودرو آنقدر خوب نباشد که بتواند در بازارهای شدیداً رقابتی اروپایی عرض اندام کند.
در نتیجه یک کوپه چهار در جذاب بهعنوان نسخه ارتقا یافتهای از امجی ۵ تولید شد کهامجی GT (با امجی ۶ GT اشتباه نشود) نام گرفت. این همان خودرویی است که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم.
این اولین بار نیست که نام GT بر روی محصولات امجی خودنمایی میکند. از سال ۱۹۶۲ که MGB GT متولد شد و شدیداً مورد استقبال قرار گرفت، تا سال ۱۹۶۷ که MGC GT رکوردهای سرعت را جابهجا کرد و تا سال ۱۹۷۳ که MGB GT V8 لقب سریعترین خودروی جادهای جهان را به خود اختصاص داد، مدلهای GT همواره یکی از عوامل مهم موفقیتهای امجی بودند. این خودروها بارها فاتح رقابتهای مختلف شدند و محبوبیت و معروفیت امجی در آن سالها بهگونهای بود که پرنس چارلز، ولیعهد بریتانیا، یک نسخه MGC GT برای خود سفارش داد و تا ۳۰ سال بعد که آن را به فرزندش پرنس ویلیام اهدا کرد، آن را نزد خود نگه داشت.
امجی GT با افتخار به این سابقه درخشان، آمده است تا بار دیگر نام امجی را بر سر زبانها بیندازد؛ البته نه بهعنوان یک خودروی فوق پیشرفته، بلکه بهعنوان یک کوپه داغ و جذاب و جوانپسند! به همین منظور هم ظاهری جذاب به همراه موتوری قدرتمند و جعبه دندهای پیشرفته، در کنار آپشن های درخور یک خودروی مدرن را در کنار هم قرار داده تا بلکه بتواند خود را در دل جوانان جهان جا کند.
طراحی:
در طراحی امجی GT، زبان طراحی جدید امجی کاملاً خودنمایی میکند و هر کسی که قبلاً یکی از محصولات امجی را دیده باشد، میتواند به راحتی سازنده GT را نیز تشخیص دهد. در قسمت جلو همان جلوپنجره آشنای امجی را میبینیم که آرم امجی را در وسط خود جای داده است و از دو طرف به چراغهای تیز و زاویهدار جلو ختم میشود. کمی پایینتر هم طرح لانهزنبوری قسمت پایین جلوپنجره و در دو طرف آن چراغهای روشنایی روز دیده میشود.
در نمای جانبی، شیب شدید سقف در کنار پنجرههای کوچک و ستون B محو شده، جلوهای اسپرت را به GT میبخشند. رینگهای آلومینیومی ۱۶ اینچی و لاستیکهای مارک MAXXIS نیز دیگر نکات قابل توجه در نمای کناری GT هستند.
اما آنچه که تکمیل کننده ظاهر مدرن و اسپرت این کوپه است، نمای عقب آن است. جایی که چراغهای عقب به یکدیگر متصل شده و مماس با سپر که به شکل اغراقآمیزی به سمت بالا آمده، قرار گرفتهاند.
پس از اینکه از نمای بیرونی GT کاملاً به هیجان آمدیم به سراغ داخل آن میرویم. داخل کابین GT شباهت زیادی به MG 5 دارد و از الگوی طراحی مشترک در محصولات امجی پیروی میکند. در مرکز داشبورد میتوان یک مانیتور لمسی را مشاهده کرد که کمی به داخل فرو رفته است. در دو طرف این مانیتور خروجیهای تهویه مطبوع قرار درند و در پایین آن، کلیدهای کنترل سیستم صوتی و همچنین تهویه مطبوع اتوماتیک قرار داده شدهاند. شکل کلی این مجموعه بهصورت یک شش ضلعی است که آرم امجی را تداعی میکند. کمی پایینتر دستهدنده با کلید مربوط به ترمزدستی بر روی آن، قرار دارد و امکان انتخاب حالتهای اسپرت و زمستان برای گیربکس خودرو فراهم است.
صفحه کیلومتر این خودرو حالتی کلاسیک و اسپرت دارد و در هنگام قرار گرفتن دنده در حالت اسپرت، رنگ پس زمینه آن از رنگ آبی به قرمز تغییر پیدا میکند.
عملکرد فنی:
در بخش فنی امکان انتخاب از بین ۳ گزینه پیشرانه برای GT فراهم است. این سه پیشرانه عبارتاند از: یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۰۷ اسب بخار (مشابه امجی ۳۵۰)، نسخه توربو شارژ از همین پیشرانه با قدرت ۱۲۷ اسب بخار (مشابه امجی ۵) و یک پیشرانه کاملاً جدید ۱.۴ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۵۴ اسب بخار.
برای انتقال قدرت GT هم چهار گزینه در دسترس است که عبارتند از: ۵ دنده دستی، چهار دنده اتوماتیک، شش دنده اتوماتیک و هفت دنده اتوماتیک دو کلاچه. تمام این گزینهها گشتاور موتور را به چرخهای جلوی GT منتقل میکنند. سیستم تعلیق GT نیز در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع میله پیچشی H شکل میباشد.
از آنجا که احتمالاً نسخه فول آپشن امجی GT به ایران وارد خواهد شد، پس تنها به بررسی همین گزینه کفایت میکنیم. در این نسخه از موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژ به همراه گیربکس ۷ دنده دو کلاچه بهره گرفته شده است. این موتور و جعبه دنده محصول همکاری مشترک سایک موتور چین و جنرال موتورز آمریکا و زیر مجموعههایشان هستند و هر دو از جدیدترین و پیشرفتهترین های نوع خود میباشند. این موتور از سری موتورهای SGE میباشد که علاوه برامجی GT، در خودروهای اوپل کورسا و آدام، بیوک انکور، شورولت مالیبو، کروز و ولت نیز مورد استفاده قرار گرفتهاند. ویژگی بارز این موتورها قدرت بالا نسبت به حجم موتور، نویز کم، وزن سبک و مصرف سوخت و آلایندگی پایین میباشد.
موتور امجی GT دقیقاً ۱۳۹۹ سیسی حجم دارد و از تکنولوژی توربوشارژ و تزریق مستقیم سوخت بهره میبرد. در نتیجه بیشینه توان این موتور به ۱۵۴ اسب بخار در دور موتور ۵۶۰۰ دور بر دقیقه میرسد. اما نکته جذاب در مورد این موتور گشتاور آن است که حداکثر آن به ۲۳۵ نیوتن متر میرسد و این بیشینه گشتاور در بازه دور موتور ۱۳۰۰ تا ۴۴۰۰ دور بر دقیقه به دست میآید. در نتیجه حتی در دورهای موتور پایین نیز میتوان انتظار شتابگیری بسیار خوبی را از GT داشت. طبق اعلام امجی، شتاب صفر تا صد این خودرو با این مشخصات، ۹.۵ ثانیه است و این شتاب را تا سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ادامه میدهد. علاوه بر این، گیربکس ۷ دنده دو کلاچه GT که محصول دیگر همکاری سایک موتور با جنرال موتورز است، با بهرهوری بالا و زمان تعویض دنده کمتر از ۰.۲ ثانیه قرار دارد که در کنار سیستم استارت/استاپ هوشمند، مصرف سوخت این کوپه را در سیکل ترکیبی به ۵.۹ لیتر در هر صد کیلومتر میرساند. در سوی دیگر، سیستم بازیافت نیروی ترمز به موتور GT کمک میکند تا بخشی از انرژی از دست رفته را جبران کند و همچنین وجود فرمان برقی در این خودرو باعث کمتر شدن اتلاف انرژی در سیستم فرمان میشود.
ایمنی
امجی GT از نظر امکانات ایمنی رنج وسیعی از آپشن ها را در اختیار میگذارد. علاوه بر ۶ ایربگ، این خودرو از ۹ سیستم ایمنی که شامل سیستمهای ABS, EBD, BA, CBC, VCS, MSR, TCS, HAS و TPMS میباشند، بهره میبرد. علاوه بر اینها بدنه GT از مواد با استقامت بالا ساخته شده است که به این خودرو کمک کرده تا در تست ایمنی چین ۵ ستاره کامل را کسب کند.
امکانات رفاهی
برای رقابت با هم کلاسهای پر آپشن کرهای، امجی GT نیاز به امکانات رفاهی زیادی دارد که البته لیست بلند بالایی از آن را نیز ارائه میکند. از جمله این آپشن ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- چراغهای جلو هالوژن
- چراغهای LED روشنایی روز
- نور دو رنگ پسزمینه داشبورد
- پدالهای آلومینیومی
- صندلیهای چرمی
- سیستم بازیافت نیروی ترمز
- تهویه مطبوع اتوماتیک
- فیلتر گرده
- خروجی تهویه عقب
- تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت و تنظیم دستی صندلی کمکراننده در ۴ جهت
- پرکننده گودی کمر راننده بهصورت دستی
- فرمان چرمی چندکاره
- پدال شیفتر
- کروز کنترل
- چراغهای اتوماتیک
- سیستم همراهی تا منزل
- برف پاک کنهای AERO
- گرمکننده آینههای جانبی
- سانروف برقی
- پنجرههای برقی عقب و جلو
- صندلیهای عقب تاشو
- چراغ مطالعه عقب
- سنسورهای پارک عقب
- دوربین پارک عقب به همراه راهنمای پویا
- سیستم صوتی با نمایشگر ۷ اینچی لمسی
- سیستم INKANET به همراه MirrorLink (احتمالاً در ایران فعال نخواهد بود)
- سیستم هندزفری بلوتوث
- ورودی USB و AUX
- دارای ۶ بلندگو
-
- قیمت و شرایط بازار
- امجی GT احتمالاً تا چند ماه دیگر بهعنوان جایگزین امجی ۳۵۰ (که اندکی است فروش آن متوقف شده) وارد بازار کشور ما خواهد شد. البته هماکنون نیز نمونههایی از امجی GT وارد کشورمان شدهاند و به صورت گذر موقت تردد میکنند. نسخه فول آپشن GT از امجی ۳۵۰ که وارد کشور ما میشود کمی گرانتر است و در چین ۱۴۹ هزار و ۹۰۰ یوآن قیمت دارد که با احتساب قیمت ۵۵۰ تومان برای هر یوآن و بدون در نظر گرفتن عوارض و مالیات، عددی در حدود ۸۲ و میلیون و ۵۰۰ هزار تومان میشود. با توجه به شرایط بازار و قیمتگذاری سایر محصولات امجی، پیشبینی میشود که مدیا موتورز قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون تومان برای GT در نظر بگیرد.
-
- در شرایط فعلی بازار کشور ما، جوانانی که به دنبال یک خودروی اسپرت و جوانپسند هستند، میتوانند با پرداخت مبالغی بالاتر از این عدد، خودروهایی چون هیوندای ولوستر یا تویوتا ۸۶ GT را خریداری کنند. همچنین گزینههای خانوادگیتری مانند تویوتا کرولا، هیوندای الانترا، کیا سراتو و مزدا ۳ نیز با پرداخت مبالغ بیشتر، در دسترس هستند. در این میان امجی GT میتواند بهعنوان گزینهای خاص، جذاب و جوانپسند، خود را در بازار مطرح کند و در صورت داشتن قیمت رقابتی، در برابر رقبای کهنهکار خود، قد علم کند.
سلام
من همو نیم که گیربکسم خراب شده بود شرایط الان در کل فرق کرده الان قطعات و لوازم فروشاش زیادن و قدرت انتخاب دارم که از مدیا بگیرم دلمم نخواست از بیرون و مکانیکاش خدماتو بگیرم . به هر حال الان بعد از ۴۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد ماشین و fh فشاری که مدیا اقرار می کرد نباید به ماشین بیارم و کاملا باهاش کار آفرود انجام می دم خیلی راضیم . اصلا نیازی به گارانتیم پیدا نکردم . ماشینمم کاملا سر حاله . فقط یه تاخیر کم در ترافیک های شهری در شروع حرکت داره که حیفه یه ماشینی با اون قابلیت های آفرود و قدرت موتور و کیفیت ساختی که در درجه اول بد بنظر میرسه اما بعد از سواری سنگینی که تا ۴۰۰۰۰ داشتم منم متوجه شدم که بهتر از یه ماشین ناز نازی که مدیا داره بهم میکه که این مشکلو داره .بازم دوستان و بعد یه مدت در جریان اتفاقات بعدی که برام بیفته قرار می دم .
متاسفانه بنده با خرید ام جی اس یک اشتباه بزرگ مرتکب شدم که پس از کارکرد سه ماه جی اس ۲۰۱۶ و ۱۵۰۰۰ کیلومتر گیربکس خودرو بنده خراب شد و گفتند چون به خودرو فشار وارد کردم گیربکس شامل گارانتی نمی شه و باید ۲۴ میلیون پول بدم که تعویض کنند و تعمیرم بلد نیستند.از چین که پرسو جو کردم قیمت گیربکس ۵ میلیون تومان بود اما خودرو رو به تعمیرگاه گیربکس بردم که متوجه شدیم فقط صفحه ها خراب شدند که با قیمت ۳۰۰ دلار از چین گرفتم.اما آیا این دسترسی من به چین برای همه مهیا است .هر کسی هم مدرک می خواهد بهش ارائه دهم به من ایمیل بزند [email protected]
قیمتش توی مناطق آزاد چقدر میشه؟؟؟؟؟؟؟ لطفا جواب بدید……