واردات خودرو های بالای ۲۵۰۰ سی سی به کشور علی رغم ممنوعیت

علی رغم ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی به کشور، در سال گذشته شاهد واردات خودروهای لوکس به کشور بودیم که از جمله آنها می توان به خودرو هیبریدی کمپانی بی ام دبلیو اشاره کرد که با استقبال شدیدی از سوی لوکس سواران داخل کشور مواجه شد.

بررسی آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد در سال ۱۳۹۴به ترتیب کشورهای چین، عراق، امارات عربی متحده، افغانستان و هند عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی بوده‌اند که سهم کشورهای امارات عربی متحده و افغانستان از کالاهای صادراتی ایران در مقایسه با سال ۱۳۹۳ افزایش داشته و سهم هند نیز ثابت مانده است، اما سهم چین از کالاهای صادراتی ایران بیش از ۲۳ درصد کاهش داشت.

همچنین عمده‌ترین کشورهای صادرکننده کالا به ایران در سال گذشته نیز به ترتیب شامل چین، امارات عربی متحده، کره جنوبی، ترکیه و سویس بوده‌اند که مهم‌ترین نکته در این خصوص کاهش ۱۸ درصدی واردات کالای چینی به کشورمان در سال ۱۳۹۴ بوده است. همچنین آمارها نشان می‌دهد که سهم کشور سویس به‌عنوان کشوری که محل انجام معاملات کالاهای سایر کشورها در آنجا بوده از تجارت خارجی کشورمان به میزان ۵ درصد افزایش یافته و سهم امارات عربی متحده در انجام معاملات کالاهای وارداتی به ایران ۳۶ درصد کاهش داشته است.

بر اساس آمارهای گمرک، در سال گذشته یکی از موفق‌ترین سیاست‌های دولت در جلوگیری از واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی یا لوکس پیاده شد، به نحوی که در سال ۱۳۹۴ با اجرایی شدن این سیاست و چشم‌پوشی دولت از درآمدهای حاصل از محل واردات خودرو به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای بالای۰ ۲۵۰ سی‌سی، واردات خودرو بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت و تعداد ۵۱ هزارو ۵۲۲ دستگاه انواع خودرو وارد کشورمان شد.

میزان واردات خودرو در سال ۱۳۹۳ به تعداد ۱۰۳ هزار و ۹۱۸ دستگاه بود. از سوی دیگر ارزش واردات خودرو هم کاهش قابل‌توجهی داشت و با ۴۲ و ۸۰ صدم درصد کاهش به یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار رسید. در سال ۱۳۹۳ به میزان ۲ میلیارد و ۱۵۱ میلیون دلار صرف واردات انواع خودرو شده بود.

اما علی رغم ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی به کشور، در سال گذشته شاهد واردات خودروهای لوکس به کشور بودیم که از جمله آنها می توان به خودرو هیبریدی کمپانی بی ام دبلیو اشاره کرد که با استقبال شدیدی از سوی لوکس سواران داخل کشور مواجه شد و به طور مثال تنها در در تیر ماه ۳۰ خودرو بی ام دبلیو i۸ به ارزش گمرکی ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار وارد کشور شده است.

بررسی ها نشان می دهد قیمت این خودرو در بازار تا مرز ۳ میلیارد تومان نیز بالا رفته و بدون رقیب در صدر فهرست گران قیمت ترین خودروهای واردشده به کشور در سال گذشته است.

از جمله گران قیمت ترین خودروهای وارد شده به کشور در سال گذشته همچنین می توان به بنز اس ۴۰۰ اشاره کرد که در اردیبهشت ماه با ارزش گمرکی بیش از ۱۲۵ هزار دلار وارد کشور شده است.

همچنین بنز ای ۲۵۰ نیز دیگر خودرو گران قیمتی بود که در سال گذشته با استقبال خوب لوکس سواران داخل کشور مواجه شد. ارزش گمرکی این خودرو در سال گذشته در محدوده ۶۳ تا ۷۰ هزار دلار بود.

همچنین از کمپانی بنز در تیر ماه یک خودرو مدل اس ۵۰۰ نیز به کشور وارد شد که در فهرست گرانقیمت ترین خودروهای سال کشور قرار گرفت. ارزش گمرکی این خودرو ۱۶۰ هزار دلار بود.

اما در کنار کمپانی های بنز و بی ام دبلیو، تعداد محدودی از مدل های پورشه نیز در سال گذشته وارد کشور شدند که در فهرست گران قیمت ترین خودروهای سال قرار گرفتند. بر همین اساس در تیر ماه سال گذشته خودرو پورشه ماکان با ارزش ۵۶ هزار دلار وارد کشور شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.