انتخابی میان خودرو های 80 تا 100 میلیون بازار ایران

این روزها اگر فردی با بودجه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی قصد خرید یک خودرو سدان خانوادگی صفر‌کیلومتر را داشته باشد، ۴ گزینه مختلف را پیش رو خواهد داشت‌: کیا سراتو ۲ لیتری مونتاژ سایپا‌، هیوندای اکسنت‌، رنو فلوئنس گیربکس‌دستی و در نهایت لیفان ۸۲۰.

در این گزارش قصد داریم تا با ‌نگاهی دقیق‌تر به بررسی این گزینه‌ها پرداخته و مسیر مشخصی را برای انتخاب ارائه دهیم.

8663 - انتخابی میان خودرو های 80 تا 100 میلیون بازار ایران

طراحی

ابتدا از سراتو شروع می‌کنیم؛ خودرویی که پس از جایگزینی با نسل جدیدش در بازار‌های جهانی و از رده خارج‌شدن از سال‌۹۳ میهمان خط مونتاژ گروه سایپاست. این نسل از سراتو دارای یک طراحی منطقی و اتو‌کشیده است. چراغ‌های باریک جلو با خطوط شکسته زیرین در ترکیب با جلو پنجره و ورودی‌های هوای زیر سپر در نمای جلو‌، خط صاف بالای درها در نمای جانبی و حالت تخت نمای عقب‌، همه حکایت از یک طراحی ساده اما منطقی و متناسب دارند‌. در داخل کابین سراتو هم طراحی نسبتا خوبی را شاهد هستیم و اجزای داشبورد به خوبی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند‌.

به دومین کره‌ای مورد بحث یعنی اکسنت می‌رسیم‌. اکسنت در مقایسه با سراتو دارای طراحی به‌روز‌تری است. چراغ‌های جلو با طراحی مورب در کنار جلو پنجره عریض و خطوط برجسته روی سپر‌، نمای جلوی خشمگینی را خلق کرده. نمای جانبی هم با وجود خطی مورب که از روی دستگیره در‌ها عبور کرده و امتداد چراغ عقب روی گلگیر یادآور برادر بزرگش سوناتا yf است. نمای عقب اکسنت هم با وجود برآمدگی انتهای صندوق عقب و خطوط روی سپر‌، طراحی ساده اما پویایی دارد. داشبورد اکسنت هم همچون نمای بیرون ترکیبی است از خطوط نرم و زوایای تیز که در مجموع طرحی چشم‌نواز را به نمایش می‌گذارد‌.

تنها غربی حاضر در لیست یعنی فلوئنس به خصوص در مدل دنده‌ای طراحی ساده‌ای را به نمایش می‌گذارد. در نمای جلو‌، جلو‌پنجره باریک  مشکی براق با آرم بزرگ رنو در میانش جلب توجه می‌کند‌.

نمای جانبی فلوئنس هم با وجود خط صاف امتداد‌یافته از بالای گلگیر جلو تا گلگیر عقب و ضربه‌گیر‌های همرنگ بدنه پایین در‌‌ها طراحی ساده و شیکی را به سبک خودروسازان اروپایی به نمایش می‌گذارد. نمای عقب فلوئنس هم با وجود چراغ‌های بزرگ و سپر ساده بیش از اندازه ساده و بی‌آلایش جلوه می‌کند. کابین فلوئنس هم مانند نمای بیرونی ساده و متناسب است و فقط طراحی متفاوت صفحه نشان‌دهنده‌ها جلب توجه می‌کند‌.

اما چینی حاضر در لیست به نظر می‌رسد که کاملا آماده رقابت است‌.

خودروسازان چینی در سال‌های اخیر در همه ابعاد به خصوص طراحی پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و لیفان هم از این قاعده مستثنی نیست‌.

۸۲۰ در نمای جلو با وجود جلو پنجره بزرگ کرومی‌، چراغ‌های کشیده و دی‌لایت‌های خطی روی سپر نمایی نسبتا لوکس را به نمایش می‌گذارد. نمای جانبی لیفان هم با وجود خط سرتاسری در بالای گلگیر‌ها و در‌ها و خط مورب پایین در‌ها جذاب و امروزی به نظر می‌رسد.در نمای عقب ۸۲۰  به لطف چراغ‌های بزرگ چند‌ضلعی و سپر عضلانی طراحی چشم‌نوازی را به نمایش می‌گذارد. ۸۲۰ در درون کابین هم به لطف شباهت زیاد به تویوتا کمری، نمایی لوکس را به سبک خودش به نمایش می‌گذارد‌.

ad 36667 - انتخابی میان خودرو های 80 تا 100 میلیون بازار ایران

ابعاد و فضای داخلی

لیفان با دارا بودن طول‌، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴۸۶۵‌، ۱۸۳۵ و ۱۴۸۰ میلی‌متر بزرگ‌ترین خودروی لیست به شمار می‌آید. فاصله بین دو محور ۲۷۷۵ میلی‌متری آن جای هیچ گله‌ای را برای سرنشینان باقی نمی‌گذارد و به گفته منابع چینی برای سرنشینانی با قد ۱۸۵ سانتی‌متر هم کاملا جادار و راحت به حساب می‌آید‌.

دومین خودروی بزرگ لیست‌، رنو است که با دارا بودن طول‌، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴۶۲۲‌، ۱۸۱۳ و ۱۴۷۶ میلی‌متر به همراه فاصله بین دو محور ۲۷۰۲ میلی‌متر که با در اختیار گذاشتن فضای سر در جلو و عقب به ترتیب ۸۹۰ و ۸۴۸ میلی‌متر و فضای پای جلو و عقب ۱۴۶۷ و ۱۴۷۴ میلی‌متر کاملا جادار و خانوادگی محسوب می‌شود‌.

بعد از رنو به کیا می‌رسیم که با داشتن طول‌، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴۵۳۰‌، ۱۷۷۵ و ۱۴۶۰ میلی‌متر به همراه فاصله بین محوری ۲۶۵۰ میلی‌متر‌، دارای فضای سر سرنشینان به ترتیب در جلو و عقب برابر ۱۰۱۶ و ۹۵۵ میلی‌متر به همراه فضای پای جلو و عقب به ترتیب ۱۱۰۰ و ۸۸۹ میلی‌متر است که از نظر فضای سر برتر از رنو است اما در فضای پا قافیه را به رقیب اروپایی خود می‌بازد‌.

در نهایت کوچک‌ترین عضو لیست با دارا بودن طول‌، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴۳۷۰‌، ۱۷۰۰ و ۱۴۵۷ میلی‌متر به همراه فاصله بین محوری ۲۵۷۰ میلی‌متر هیوندای است  که فضای سر در جلو و عقب آن به ترتیب ۱۰۱۳ و ۹۴۵ میلی‌متر و فضای پا در جلو و عقب آن به ترتیب ۱۰۶۱ و ۸۴۶ میلی‌متر است که کمی کوچک‌تر از دیگر کره‌ای لیست است‌.

y3hc7uu51kivguvlo4zz - انتخابی میان خودرو های 80 تا 100 میلیون بازار ایران

مشخصات فنی

لیفان ۸۲۰ دارای یک موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری ۱۶ سوپاپ است‌. این موتور دارای حداکثر توانی برابر با ۱۵۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۲۱ نیوتن‌متر است ‌که ۸۲۰ با اتکا به این موتور و با استفاده از گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک قادر است با مصرف سوختی برابر ۸.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی‌، طی مدت زمان حدود ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده و تا حداکثر سرعت ۱۹۷ کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه دهد‌.

رنو فلوئنس دارای موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری ۱۶ سوپاپ است‌. این موتور دارای حداکثر توان ۱۴۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۵ نیوتن‌متر است‌. فلوئنس با این موتور و با استفاده از گیربکس ۶سرعته دستی قادر است با مصرف سوختی برابر ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی طی مدت زمان ۱۰.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده و تا حداکثر سرعت ۱۸۱ کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه دهد‌.

کیا سراتو مونتاژ سایپا در مدل گیربکس اتوماتیک مجهز به موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری ۱۶ سوپاپه است. این موتور دارای حداکثر توان ۱۵۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۴ نیوتن‌متر است. سراتو با این موتور و با استفاده از گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک می‌تواند با مصرف سوخت ۷.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی طی مدت ۱۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده و  تا حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه دهد‌.

هیوندای اکسنت دارای موتور ۴ سیلندر  ۱.۶ لیتری ۱۶سوپاپ است‌.

این موتور دارای حداکثر توان ۱۲۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۶ نیوتن‌متر است‌. اکسنت با این موتور و با استفاده از گیربکس ۴ سرعته تیپ ترونیک قادر است با مصرف ۶.۴ لیتر سوخت در ۱۰۰ کیلومتر طی مدت زمان ۱۱.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده و تا حداکثر سرعت ۱۸۴ کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه دهد‌.

file 271 - انتخابی میان خودرو های 80 تا 100 میلیون بازار ایران

امکانات رفاهی و ایمنی

لیفان ۸۲۰ از لحاظ رفاهی مجهز به کیلس استارتر‌، صندلی راننده برقی مجهز به گرمکن‌، تودوزی چرم‌، سانروف‌، دوربین دید عقب‌، سیستم صوتی مجهز به مانیتور به همراه ۴بلند‌گو و ۲ تیوتر با قابلیت اتصال به بلوتوث و AUX‌، تهویه اتوماتیک‌، کروز کنترل‌، سنسور نور‌، کامپیوتر سفری و‌… است‌. ضمن آنکه از نظر ایمنی مجهز به ترمز‌های چهار چرخ دیسک به همراه سیستم‌های ABS و EBD‌، سیستم کمکی ترمز (BAS‌)‌، سیستم شروع حرکت در سربالایی‌، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و ۶ ایربگ است ‌و همانطور که از یک چینی در این رنج قیمتی انتظار می‌رود، از هر‌ نظر لیستی کامل و راضی‌کننده  را ارائه می‌کند‌.

در نقطه مقابل لیفان‌، فلوئنس قرار دارد که در مدل دنده‌ای امکانات رفاهی آن منحصر به شیشه‌ها و آینه‌های برقی‌، سیستم تهویه مطبوع دستی‌، فرمان برقی‌، کول باکس و صندلی‌ها با روکش پارچه‌ای می‌شود‌.

ضمن آنکه ترمز‌های چهار چرخ دیسک مجهز به سیستم ABS به همراه ۲ ایربگ‌، امکانات ایمنی آن را تشکیل می‌دهند که چنین امکاناتی به‌راحتی روی خودرو‌هایی با یک سوم قیمت فلوئنس هم یافت می‌شوند‌.

کیا سراتو هم در مدل سایپایی به نسبت مشابه وارداتی خود در ارائه امکانات خساست به خرج داده است و مهم‌ترین امکانات رفاهی آن در مدل اتوماتیک شامل کروز کنترل‌، سنسور نور‌، تهویه مطبوع اتوماتیک‌، کامپیوتر سفری‌، روکش چرم غربیلک فرمان و دسته دنده و سیستم صوتی مجهز به ۶ بلندگو است. ضمن آنکه از نظر ایمنی مجهز به ترمز‌های دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب مجهز به ABS و EBD‌، ۲ ایربگ و باز شدن اتوماتیک در‌ها پس از تصادف است‌.

هیوندای اکسنت هم از نظر رفاهی قابل قبول و  مجهز به کیلس استارتر‌، سانروف‌، تهویه مطبوع اتوماتیک‌، سنسور نور‌، دوربین دید عقب با نمایشگر روی آینه وسط‌، کامپیوتر سفری‌، سیستم Eco driving و سیستم صوتی مجهز به ورودی‌های USB ‌،‌AUX ‌،‌ipod و بلوتوث است‌. ضمن آنکه از نظر ایمنی هم مجهز به ترمز‌های چهار چرخ دیسک مجهز به ABS و ۶ ایربگ است‌.

سخن پایانی

هر یک از ۴ خودروی مورد بحث ویژگی‌های خاص خود را داشته و باید ببینیم خریدار دنبال چیست‌. لیفان ۸۲۰ که چندی دیگر اولین سری آن با قیمت ۸۲ میلیون تومان تحویل مشتریان خواهد شد، مناسب افرادی است که ظاهر به‌روز و زیبا‌، پیشرانه نسبتا پرتوان و بهره‌گیری از امکانات به‌روز را یکجا از خودروی خانوادگی خود توقع داشته‌، اهل ریسک هستند و با برند چینی مشکلی ندارند‌.

سراتوی ۹۰ میلیون تومانی خودروی افرادی است که بیشتر از آنکه به دنبال امکانات پر‌زرق و برق باشند، دنبال یک رانندگی کم‌دردسر بوده‌، توانمندی‌های فنی خودرو و خدمات پس از فروش گسترده برایشان اهمیت دارد‌.

اکسنت ۱۰۰ میلیون تومانی مناسب افراد با خانواده کم‌جمعیت است که بیش از توانمندی‌های فنی‌، دنبال یک رانندگی راحت و اقتصادی به همراه امکانات رفاهی قابل قبول هستند‌.

و در نهایت فلوئنس ۹۲.۵ میلیون تومانی را می‌توان به افرادی توصیه کرد که دنبال یک خودروی جادار خانوادگی با کیفیت و با برند اروپایی به همراه ویژگی‌های فنی قابل قبول بوده ‌و امکانات رفاهی در اولویت آخر آنها جهت خرید یک خودرو قرار دارد‌.

vkzg4tbtkin2asymfq - انتخابی میان خودرو های 80 تا 100 میلیون بازار ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.