برای رانندگی بهتر، بازی های ویدیویی انجام دهید

با خاطر دارید در گذشته چه میزان زمانی را صرف بازی‌های ویدیویی می‌کردید؟ همواره والدین مدام از فرزندان خود می‌پرسند که بازی‌های رایانه‌ای چه سودی در دنیای واقعی دارد. اکنون می‌توانید با مدارک معتبر علمی به والدین خود ثابت کنید که تمام مدت زمانی که صرف بازی‌های ویدیویی کرده‌اید، در واقع مشغول تبدیل شدن به راننده‌‌ای ماهر بودید.

محققین آزمایشی روی افرادی که تجربه‌ی قبلی در انجام بازی‌های ویدیویی نداشتند را انجام دادند و این افراد را در گروه‌های مختلفی قرار دادند.

496be436 7635 4d06 b269 cefff8e8586e - برای رانندگی بهتر، بازی های ویدیویی انجام دهید

یکی از گروه‌ها مشغول انجام بازی‌های اکشن (بازی Mario kart) و گروه دیگر مشغول انجام بازی‌های غیر اکشن (بازی Roller coster tycoon III) بود.

هر دو گروه این بازی‌ها را ۱۰ مرتبه هر بار به مدت یک ساعت بازی کردند. سپس از آن‌ها خواسته شد در شبیه‌سازی رانندگی شرکت کنند که در آن قرار بود یک خودروی مجازی را در جاده‌ای و در جهت باد مخالف، هدایت کنند. شرکت کنندگان همچنین به عنوان آزمایش دوم، آزمایش دیگری را هم انجام دادند که در آن از جوی‌ استیک برای نگه داشتن یک نقطه در وسط نمایشگر استفاده کردند.

شرکت کننده‌هایی که بازی با پایه‌ی اکشن را انجام داده بودند در هر دو آزمایش از خود نتایج بهتری را به نمایش گذاشتند.

گروه اول که بازی اکشن را انجام داده بودند، دقت بالاتری در راندن شبیه‌ساز داشتند و تلاش بیشتری برای ماندن در مسیر خود می‌کردند؛ بهتر به تغییر مسیری که توسط باد به وجود می‌آمد عکس‌العمل نشان می‌دادند و کسانی که بازی غیر‌اکشن انجام دادند بهبود اندکی را در این آزمایش‌ها نشان دادند. البته پیش از آن که بخواهیم نتیجه‌گیری کنیم که بازی ویدیویی‌‌‌، ما را راننده‌ی بهتری می‌کند، باید نگاهی به نتیجه‌ی مطالعات بیشتر این گروه داشت.

0a6b8314 1002 49d5 a8f4 c1b3966c35a7 - برای رانندگی بهتر، بازی های ویدیویی انجام دهید

یکی از نکات جالب این بود، با اینکه در مطالعه‌ی دوم شرکت کنندگان یک بازی جنگی اول شخص (Unreal Tournament) را انجام دادند، اما همچنان ارتقای زیادی در سطح توانایی درک محیط و عکس‌العمل سریع نسبت به آن، در این دسته از افراد، دیده شد. این موضوع نشان می‌دهد که نه تنها بازی‌های رانندگی، بلکه سایر انواع بازی‌های اکشن می‌توانند به این دسته از توانایی‌ها از جمله رانندگی کمک کنند.

لی‌لی، دستیار استاد عصب‌شناسی  و روان‌شناسی دانشگاه نیویورک شانگهای که مسئول این مطالعات است می‌گوید: «هر دو شبک بازی آزمایش شده (بازی‌های رانندگی و اول شخص جنگی) می‌توانند در ارتقای مهارت رانندگی کمک کنند.»

آثار متنوع بازی‌های اول شخص جنگی و بازی‌های رانندگی روی سیستم عصبی مغز انسان نشان می‌دهد که رانندگان با‌تجربه‌ای که تسلط کافی روی رانندگی خود دارند اما همچنان نیاز به بهبود مهارت‌های خود در این زمینه دارند، بازی‌های اول شخص اکشن نسبت به نمونه‌های رانندگی، بهبود بیشتری را در توانایی‌های آن‌ها حاصل می‌کنند. اما در مقابل، برای رانندگان تازه کار که هنوز با کنترل خودروی خود مشکل دارند و تلاش می‌کنند رانندگی پایداری را داشته باشند، بازی های رانندگی به نسبت بازی‌های اول شخص جنگی تاثیر بیشتری را دارد.

این اولین مطالعه‌ای نیست که نشان می‌دهد بازی‌های ویدیویی تاثیرهای مثبتی را روی مغز انسان می‌گذارد. مطالعه‌ای که در نوامبر سال ۲۰۱۴ در مجله‌ی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد نشان داد که بازی‌های ویدیویی اکشن می‌تواند توانایی یادگیری افراد را برای پیش‌بینی رویدادهای دنیای واقعی نیز افزایش دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.