کامیون شهری تمام برقی از مرسدس بنز

مرسدس بنز به زودی کامیون شهری تمام برقی خود را به تولید خواهد رساند.

ایده‌ی کامیون‌های تمام برقی تا همین ده یا حتی پنج سال پیش چیزی بیش از یک رویا و امید واهی نبود، اما روزی که بالاخره بتوان بارها را بدون ایجاد آلایندگی صوتی و زیست محیطی در متاطق شهری جابجا کرد بسیار نزدیک است. مرسدس بنز پس از آنکه در اوایل امسال تصاویری از نمونه‌ی اولیه‌ی کامیون برقی خود که به شدت استتار شده بود را منتشر کرد حالا از کامیون شهری تمام الکتریکی خود رونمایی کرده است که دارای شعاع حرکتی معادل ۲۰۰ کیلومتر است.

شاسی این کامیون برای انجام وظایف سنگین به عنوان یک خودروی پخش شاسی کوتاه بهینه سازی شده است و پیشرانه‌ی دیزلی آن یک باتری لیتیوم-یون ۴۰۰ ولتی از نوع خنک شونده با آب و پیشرانه‌ی الکتریکی به قدرت ۲۱۲ کیلووات ساعت جایگزین شده است. دو پیشرانه‌ی الکتریکی به کار رفته در این خودرو قدرت نسبتا کمی معادل ۱۶۸ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتون متر را تولید می‌کنند، اما به گفته‌ی مرسدس بنز، این شرکت با بکار گیری هوشمندانه از جعبه دنده توانسته گشتاور موجود در چرخ‌ها را به میزان ۱۱ هزار نیوتون متر برساند.

ظرفیت باتری این کامیون گرچه به میزان ۲۱۲ کیلووات ساعت تنظیم شده است اما مرسدس بنز اذعان کرده است که شرکت‌های مختلف با توجه به نیاز و کاربری خود به باتری‌های مختلفی نیاز خواهند داشت. در این کامیون می‌توان از مدول باتری اضافه برای افزایش شعاع حرکتی بهره برد و یا از باتری‌های کوچک‌تر برای کاهش وزن و افزایش فضا در مسافت‌های کوتاه استفاده کرد.

کامیون بنز 3 - کامیون شهری تمام برقی از مرسدس بنز

صرف نظر از اینکه چه نوع باتری در این کامیون مورد استفاده قرار گیرد، برای شارژ کردن باتری‌ها باید از سیستم شارژ ۱۰۰ کیلوواتی با نام Type2 plug استفاده کرد و برای شارژ شدن نیز ۲ تا ۳ ساعت زمان لازم است. این کامیون همچنین مجهز به سیستم بازیابی انرژی ترمز نیز شده است تا بتواند بخشی از انرژی مورد نیاز باتری‌ها را در زمان حرکت تامین کند. مزیت دیگر استفاده از این سیستم، کاهش فشار روی سیستم ترمز است.

با اینکه این خودرو بر روی شاسی تغییر یافته‌ی یک کامیون دیزلی ساخته شده است اما مرسدس بنز تلاشش را کرده است تا این کامیون الکتریکی ظاهری کاملا متفاوت با کامیون‌های معمولی داشته باشد. در این کامیون، جلوپنجره کاملا حذف شده است و به جای آن یم پنل صاف مشکی رنگ قرار گرفته است، سیستم خنک کننده نیز به صورت پنهان در بالای کابین قرار دارد. فلاپ‌های ایروداینامیکی که در اطراف و لبه‌های کابین نیز وجود دارند از مسافت دور قابل تشخیص نیستند. همچنین در این کامیون خبری از آینه‌های بزرگ نیست و برای کاهش صدا و ضریب ایروداینامیکی، به جای آینه از دوربین‌های جمع و جور و کوچکی استفاده شده است.

طراحی صاف و یکدست این کامیون در داخل نیز قابل مشاهده است، جایی که در مقابل راننده یک صفحه نمایش مرکزی به ابعاد ۱۲.۳ اینچ نصب شده است. بخشی از این صفحه نمایش، جزئیاتی درباره‌ی مسیر حرکت مانند شیب و پیچ‌های موجود در مسیر را در اختیار راننده قرار می‌دهد. در نمایشگر مرکزی موجود در داشبورد نیز سرعت وسیله‌ی نقلیه‌ی جلویی و فاصله با آن را نشان می‌دهد.

کامیون بنز 2 - کامیون شهری تمام برقی از مرسدس بنز

سیستم کروز کنترل با قابلیت شناسایی علایم جاده ای در این کامیون موجود است که سرعت خودرو را با توجه به جریان ترافیک و شرایط مسیر تغییر می‌دهد. استفاده از این سامانه باعث کاهش حستگی راننده می‌شود و ضمنا از رانندگی غیر اقتصادی مانند شتاب گیری و ترمز‌های ناگهانی جلوگیری می‌کند.

یکی از بزرگترین مسائلی که در خصوص وسائط نقلیه‌ی الکتریکی وجود دارد، نگرانی از شعاع حرکتی آن‌ها است. در بخش بالایی صفحه نمایش این کامیون یک نشانگر افقی اصب شده است که میزان شارژ باقی مانده در باتری‌ها را نشان می‌دهد. زمانی که میزان شارژ باتری‌ها کاهش پیدا کند کل صفحه نمایش به رنگ قرمز تغییر پیدا می‌کند. همچنین اگر سیستم تشخیص دهد که کامیون تا نزدیک‌ترین ایستگاه شارژ نخواهد رسید، آنگاه یک چراغ هشدار دیگر را به راننده نشان می‌دهد.

اگر اوضاع خیلی وخیم باشد راننده می‌تواند وضعیت Eco Mode را فعال کند که با کاهش کارایی کامیون باعث افزایش شعاع حرکتی می‌شود. در حالت رانندگی معمولی می‌توان با استفاده از حالت Auto Mode یک بالانس و تعادلی را میان کارایی و مصرف انرژی کامیون برقرار کرد. وضعیت دیگری نیز با نام Agile موجود است که برای افزایش کارایی و قدرت کامیون در مسیرهای شیب دار می‌توان از آن استفاده کرد.

مسئول ناوگان حمل و نقل می‌تواند با استفاده از سیستم Fleetboard حالت رانندگی کامیون‌های ناوگانش را از دور کنترل کند. با این سیستم می‌توان تمام ناوگان موجود در مسیرهای مختلف را کنترل کرد و از استفاده‌ی حداکثری از ظرفیت کامیون‌ها مطمئن شد. این سامانه به جز اطلاعات مسیر حرکتی، اطلاعات آب و هوایی را نیز در محاسبات خود دخالت می‌دهد، به این دلیل که کامیون‌های یخچال دار در روزهای گرم مصرف انرژی بیشتری دارند و ممکن است نتوانند مسافت زیادی را طی کنند.

کامیون بنز 1 - کامیون شهری تمام برقی از مرسدس بنز

مرسدس و دایملر می‌گویند که برای شارژ کردن باتری‌ها از سیستم شارژ هوشمند هم استفاده کرد که از باتری‌ها بازیافت شده ساخته شده است. سازنده همچنین می‌گوید که هزینه‌های استفاده از کامیون‌های الکتریکی در حال کاهش هستند و استفاده از سیستم‌های مدیریت انرژی هوشمند نیز این کامیون‌ها را بیشتر از قبل به صرفه کرده است.

منبع NEWATLAS
1 نظر
  1. علی می گوید

    واقعا عالی بود
    ممنون از مطلب زیبایی که گذاشتید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.