واردات و فروش خودرو چقدر برای دولت درآمد دارد؟

بانک مرکزی در آخرین آمار منتشر شده خود در رابطه با وضعیت مالی و پولی اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۵۵ به درآمدهای مالیاتی دولت پرداخته است.
در این آمار منتشر شده به مالیات‌های دریافتی دولت که یکی از منابع درآمدی دولت است اشاره شده و بخشی از این مالیات‌ها مربوط به خودرو است.
از مالیات‌های خودرویی سالجاری می‌توان به مالیات واردات خودرو، مالیات بر نقل و انتقال اتومبیل و مالیات شماره گذاری خودرو اشاره کرد.
طبق آمارهای اعلام شده، میزان مالیات واردات خودرو مصوب شش ماهه در سال ۱۳۹۵ یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بوده که تنها در این مدت ۴۶۰ میلیارد تومان محقق و به حساب دولت واریز شده است، این میزان مالیات در حالی عملی شده که در شش ماهه نخست سال گذشته ۲۱۰ میلیارد تومان مالیات واردات خودرو در عملکرد سال ۱۳۹۴ به ثبت رسیده است.
همچنین در عملکرد شش ماهه نخست سال ۱۳۹۳، ۲۶۰ میلیارد تومان مالیات واردات خودرو رقم خورده است، بررسی‌ها نشان از آن دارد که در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۴ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۳ میزان مالیات دریافتی واردات خودرو با کاهش ۱۸.۹ درصدی مواجه شده است.
اما نکته قابل توجه آن است که میزان مالیات دریافتی واردات خودرو در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۵ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با رشد ۱۲۰.۹ درصدی روبرو شده است.
مالیات بر نقل و انتقال خودرو
اما مالیات‌های مرتبط با واردات خودرو به همین جا ختم نمی‌شود و مالیات بر نقل و انتقال اتومبیل و مالیات شماره گذاری خودرو در مراحل بعدی محاسبه می‌شود.
در مرحله نقل و انتقال خودرو برای شش ماهه نخست سالجاری ۳۸۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در عملکرد شش ماهه این مدت ۲۸۰ میلیارد تومان به حساب دولت واریز شده است.
این میزان مالیات در مدت مشابه سال ۱۳۹۴، ۲۴۰ میلیارد تومان است که بررسی‌ها نشان از آن دارد در شش ماهه نخست سال گذشته میزان مالیات دریافتی نسبت به مدت ماشبه در سال ۱۳۹۳ با کاهش ۲۰ میلیارد تومانی مواجه شده است.
بررسی‌های دقیق‌تر نشان از آن دارد که در شش ماهه نخست سالجاری میزان مالیات دریافتی بر نقل وانتقال اتومبیل نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷.۶ درصد روبرو شده و با توجه به اطلاعات منتشر شده در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۴ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۳ میزان دریافتی این مالیات با کاهش ۸.۴ درصدی روبرو شده است.
مالیات شماره گذاری خودرو
در آمار منتشر شده بانک مرکزی از مالیات‌های مستقیم وغیرمستقیم که یکی از منابع درآمدی دولت به حساب می‌آید درمیزان مصوب شده برای شش ماهه نخست سالجاری ۳۹۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که عملکرد این دوره ۴۱۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده است.
آمار ثبت شده در مدت مشابه سال ۱۳۹۴، ۲۸۰ میلیارد تومان و آمار عملکردی سال ۱۳۹۳، ۲۷۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده است، آمار نشان از آن دارد که در شش ماهه نخست سالجاری نسبت به سال گذشته با رشد ۴۸.۱ درصدی مواجه شده است.
همچنین میزان مالیات به ثبت رسیده برای مالیات شماره گذاری خودرو در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۴ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۳ با رشد ۴.۲ درصدی روبرو بوده است.
در نهایت مجموع مالیات‌های مرتبط با خودرو که در این گزارش آمده است در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۵ میزان هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان را رقم زده است که البته با مصوب دو هزار و ۵۲۰ میلیارد تومانی فاصله بسیاری دارد.
نکته قابل توجه آن است که تنها مالیات شماره گذاری خودرو بیش از رقم محقق شده بیش از میزان مصوب بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.