۲۱ خودرو که بعد از توقف تولید، در سال ۲۰۱۶ به فروش رفتند (قسمت دوم)

در این لیست، با قسمت دوم ۲۱ خودرویی آشنا می‌شوید که تولید آنها متوقف شده است ولی در سال ۲۰۱۶ به فروش رفته‌اند.

۱۲- نیسان کیوب «مکعب»؛ ۱۵ دستگاه

نیسان کیوب - ۲۱ خودرو که بعد از توقف تولید، در سال ۲۰۱۶ به فروش رفتند (قسمت دوم)

نیسان با تصمیم خود، مبنی بر واردکردن این خودروی هاچ‌بک مکعبی شکل در سال ۲۰۰۸ به ایالات متحده، در بخش جدیدی از بازار قدم گذاشت. گرچه این خودرو در ژاپن بسیار محبوب است، اما «کیوب» برای آمریکایی‌ها بسیار عجیب و غریب به نظر می‌رسد؛ این خودرو کمی بعد از عرضه‌ی هوندا المنت و سایون xB پا به بازار گذاشت. خرید و فروش این خودرو نیز در سال ۲۰۱۴ که آخرین سال عرضه‌ی آن بود، بسیار کند پیش می‌رفت؛ به صورتی که فقط ۳۷۰۰ دستگاه از این خودرو به فروش رفت. فروش ۱۵ دستگاه کیوب در سال جاری، کمترین میزان فروش یک محصول نیسان در سال ۲۰۱۶ و در ایالات متحده است که با اختلاف اندکی، ایکسترا SUV پشت سر آن قرار دارد.

۱۳- نیسان ایکسترا؛ ۳۸ دستگاه

نیسان ایکسترا - ۲۱ خودرو که بعد از توقف تولید، در سال ۲۰۱۶ به فروش رفتند (قسمت دوم)

SUV-هایی با ساختار بدنه روی شاسی از خودروهای در معرض خطر هستند که امروزه دیگر تولید نمی‌شوند و تنها تعداد انگشت‌شماری از این نوع خودروها در بازار جدید و کنونی خودرو یافت می‌شود. نیسان ایکسترا نیز بعد از توقف تولید در سال ۲۰۱۵، از بازار این نوع خودروها خارج شد. نیسان ایکسترا در سال ۲۰۰۰ معرفی شد؛ ایکسترای قدرتمند، از روزهای ابتدایی عرضه‌اش، دارای اکسیر و باطن خاصی برای آفرود بود که در راه کسب موفقیت‌های زیاد در طول حیاتش، کمک شایانی کرده است. فروش نسل دوم این خودرو در سال ۲۰۱۰ به علت توجه معطوف بازار به خودروهای کارآمد و بهینه، دچار مشکل شده بود و همچنان هیچ برنامه‌ای برای جایگزین این خودرو وجود ندارد.

۱۴- دوج اونجر؛ ۴۵ دستگاه

دوج اونجر - ۲۱ خودرو که بعد از توقف تولید، در سال ۲۰۱۶ به فروش رفتند (قسمت دوم)

با نگاهی به گذشته، می‌توانیم شاهد توقف تولید دوج اونجر، بعد از تغییر استراتژی فیات کرایسلر درباره‌ی خودروهای سواری باشیم. از زمانی که تولید سدان سایز متوسط دوج بعد از سال ۲۰۱۵ متوقف شد، برادر کوچک این خودرو معروف به دوج دارت و همسان آن کرایسلر ۲۰۰ نیز پیشنهاداتی برای توقف تولیدشان مطرح شد تا این کمپانی تمرکز خود را بیشتر بر وانت‌های جذاب، کراس‌اوورها و SUV-ها بگذارد. البته نمی‌توان گفت خیلی برای اونجر دلتنگ خواهیم شد، با توجه به این‌که بیشتر عمر خود را صرف تلاش برای فرار از لقب ماشین اجاره‌ای کرده است و درنهایت نیز موفق نشده است.

۱۵- اینفینیتی Q۴۰؛ ۵۹ دستگاه

اینفینیتی Q۴۰ - ۲۱ خودرو که بعد از توقف تولید، در سال ۲۰۱۶ به فروش رفتند (قسمت دوم)

هنگامی‌که این خودرو در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد، احتمالاً حدس نمی‌زدیم که عرضه‌ی نسل دوم اینفینیتی سدان G تا سال۲۰۱۵ با وقفه روبرو شود. اما حتی پس از این‌که اینفینیتی به طرح نام‌گذاری بر پایه‌ی‌ Q روی آورد و Q۵۰ سدان را در سال ۲۰۱۴ معرفی کرد، باعث شد خودروی قدیمی G۳۷ با عمر بالای خود، هنوز در بازار حضور داشته باشد. کاهش قیمت‌ها و تغییر نام این خودرو به Q۴۰، اینفینیتی را مجبور به ارائه‌ی پیشنهادی کرد تا سدان قدیمی G را به انجام خدمات و سرویس‌های سطح مبتدی وادار کند. حتی اگر هیچ مدل ۲۰۱۶ از Q۴۰ وجود نداشته باشد، تعداد کمی از این خودروی سواری همچنان در لیست فروش سال جاری نیسان ثبت شده است.

۱۶- هوندا اینسایت؛ ۶۶ دستگاه

هوندا اینسایت - ۲۱ خودرو که بعد از توقف تولید، در سال ۲۰۱۶ به فروش رفتند (قسمت دوم)

«هوندا اینسایت» ۲ نفره، به عنوان اولین خودروی هیبریدی فروخته‌شده در ایالات متحده، علاقه‌مندانی خاص خود دارد و به دلیل طراحی رادیکال چراغ‌های جلو و ارقام شگفت‌انگیز مربوط به مصرف سوخت، حس خاصی القا می‌کند. هوندا در طراحی مدل ۴ در این هاچبک، خلاقیت کمتری نسبت به تویوتا در مقایسه با پریوس به خرج داده بود؛ باوجود قیمت پایین این هاچبک، «اینسایت هیبریدی» هرگز از جوهره‌ی خودروهای هیبریدی تویوتا برخوردار نشد. فروش این خودرو در سال‌های ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۵ ناامیدکننده بود و هوندا در دوره‌‌ی خاصی فروش آن را متوقف کرد. در رابطه با خودروهای پلاگین هیبرید این شرکت نیز باید به این نکته اشاره کرد که خودروی سبز و مستقل هوندا به‌زودی وارد لیست خودروهای پاک این شرکت می‌شود و در ۳ نوع پلاگین هیبرید، الکتریکی و هیدروژنی عرضه خواهد شد.

۱۷- مزدا ۵ مینی‌ون؛ ۳۷۳ دستگاه

مزدا ۵ مینی‌ون - ۲۱ خودرو که بعد از توقف تولید، در سال ۲۰۱۶ به فروش رفتند (قسمت دوم)

مزدا در چند سال گذشته با معرفی یک ساب کامپکت به نام CX-۳، بازطراحی CX-۹ و به‌روزرسانی CX-۵، به‌طور کامل به سمت کراس‌اوورها گرایش پیدا کرده است. بنابراین جای تعجب نیست که «مزدا ۵ مینی‌ون»، بعد از سال ۲۰۱۵ متوقف شود، بااین‌حال فروشندگان هنوز آخرین بازمانده‌های این خودرو را در سال جاری خرید و فروش می‌کنند. مینی‌ون پا به سن گذاشته‌ی «مزدا ۵» هنوز با مدل سال ۲۰۱۷ در کانادا به فروش می‌رسد، اما انتظار نمی‌رود بیش از این در بازار حضور داشته باشد؛ همچنین مزدا هیچ برنامه‌ای در کوتاه‌مدت، برای معرفی نسل جدید و بازطراحی شده‌ی این خودرو ندارد.

۱۸- تویوتا ونزا؛ ۵۸۸ دستگاه

تویوتا ونزا - ۲۱ خودرو که بعد از توقف تولید، در سال ۲۰۱۶ به فروش رفتند (قسمت دوم)

تویوتا با اعلام توقف تولید خودروی «ونزا» که بر پایه‌ کمری بود، هیچ فردی را آزرده‌خاطر نکرد. ونزا با طراحی مبهم خود، در سال ۲۰۰۹ معرفی شد که با حالتی مطیع و خجالتی در برابر فورد اج و نیسان مورانو قرار گرفت. این خودرو با فروش ۵۴ هزار دستگاه در سال اول عرضه، موفقیت متوسطی به دست آورد؛ اما هرگز همانند تویوتا هایلندر اسم و رسمی درخور برای خود کسب نکرد. بنابراین «ونزا» نیز بعد از سال ۲۰۱۵ از بازار خودرو خداحافظی کرد، اگرچه هنوز چند صد دستگاه از این خودرو در نمایندگی‌های فروش این شرکت وجود دارد.

۱۹- هوندا کراس‌تور؛ ۷۲۶ دستگاه

هوندا کراس‌تور - ۲۱ خودرو که بعد از توقف تولید، در سال ۲۰۱۶ به فروش رفتند (قسمت دوم)

وقتی مورخان به تاریخچه‌ی طولانی موفقیت‌های هوندا آکورد نگاه می‌کنند، «کراس‌تور» به عنوان خودرویی بی‌حاصل خارج از این تاریخچه خواهد بود. این خودرو که در اصل «آکورد کراس‌تور» نام دارد، طراحی هانچبک (گوژپشت) دارد که به نظر می‌رسد برای پاسخ به تویوتا ونزا طراحی شده است. افسوس که این خودرو نقاط قوت و خوب آکورد سدان را، به دلیل کاربردی کردن خودرو به خطر انداخته است. شاید هوندا نیز با ارائه‌ی مدل ۴ سیلندر سدان آکورد از سال ۲۰۱۲ به بعد و لطمه زدن به شهرت این خودرو، کمی احساس شرمندگی کند. حتی این تغییرات و فیس‌لیفت جزئی در سال ۲۰۱۳ نیز نتوانست این کشتی در حال غرق را نجات دهد و عرضه‌ی کراس‌تور از سال ۲۰۱۵ به بعد متوقف شد.

۲۰- هوندا سیویک هیبریدی؛ ۸۸۴ دستگاه

هوندا سیویک هیبریدی - ۲۱ خودرو که بعد از توقف تولید، در سال ۲۰۱۶ به فروش رفتند (قسمت دوم)

نسخه‌ی برقی «سیویک»، نتوانست برای نسل دهم این خودرو موفقیتی کسب کند؛ بنابراین سال ۲۰۱۶ بدون حضور نسخه‌ی هیبریدی – که از سال ۲۰۰۰ تاکنون برای اولین بار اتفاق می‌افتد – به پایان رسید. هوندا هیچ جایگزینی برای سیویک هیبریدی در نظر نگرفته است که در این صورت سال ۲۰۱۵ آخرین سال عرضه‌ی این خودرو محسوب می‌شود. در عوض این شرکت قصد معرفی خودروی سبز و مستقلی دارد که در ۳ نوع هیبرید، پلاگین هیبرید و پیل سوختی هیدروژن عرضه می‌شود.

۲۱- سایون xB؛ ۲۶۷۷ دستگاه

سایون xB - ۲۱ خودرو که بعد از توقف تولید، در سال ۲۰۱۶ به فروش رفتند (قسمت دوم)

تویوتا در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد بخش جوان‌گرایانه‌ی سایون، بعد از سال ۲۰۱۶ جمع‌آوری می‌شود و درنتیجه برند سایون تعطیل خواهد شد که این فرصت را به نمایندگان فروش می‌دهد تا خودروهای باقیمانده‌ی این شرکت را در این مدت بفروشند. xB یک ساب کامپکت مکعبی شکل، متمایز و مقرون به‌صرفه است که موفقیت تعجب‌آوری در ایالات متحده کسب کرد. این موفقیت مربوط به نسل دوم این خودروی کامپکت می‌شود که در سال ۲۰۰۸ با تغییراتی همچون اندازه‌ی بزرگ‌تر، وزن سنگین‌تر و ظاهر فریبنده‌ی کمتر نسبت به نسل اول معرفی شد. چند محصول سایون، از قبیل خودروی اسپرت FR-S، سدان iA و هاچبک iM به سبد محصولات تویوتا در سال ۲۰۱۷  پیوسته‌اند؛ اما xB بعد از مدل ۲۰۱۵ به پایان عمر خود رسیده است و هیچ برنامه‌ای برای عرضه‌ی نسل سوم این خودرو وجود ندارد.

منبع CARANDDRIVER

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.