ماجرای محدودیت “واردات خودرو” به شورای رقابت کشید

بررسی ضوابط جدید واردات خودرو که بر اساس آن واردات خودرو بدون نمایندگی رسمی و مجاز از اول دی ممنوع شده، امروز در دستورکار شورای رقابت قرار دارد.

۲۲ روز از بخشنامه ۱۴بندی ارزی جهانگیری به دستگاه های اجرایی کشور می‌گذرد، دستور العملی که به منظور تحقق دستور رئیس جمهور مبنی بر ساماندهی بازار ارز و حمایت از تولید داخلی اتخاذ شده بود.

براساس بند ۶ این بخشنامه شرط ثبت سفارش خودرو و سایر کالاهای بادوام به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت منوط به داشتن نمایندگی مجاز و خدمات پس از فروش شد و اعلام گردید که در اسرع وقت واردات خودرو و کالاهای مشمول بدون پیش­ شرط مذکور ممنوع گردد.

ابلاغ این بخشنامه و البته اتمام مهلت ۹ ماهه واردکنندگان در کسب نمایندگی رسمی از شرکت مادر باعث شده تا از اول دی ماه سال جاری نمایندگی های غیر رسمی دیگر امکان واردات خودرو نداشته باشند که همین امر انتقادات جدی را از سوی واردکنندگان به دنبال داشته است. از طرف دیگر وزارت صنعت با اعلام اینکه مجری بخشنامه معاون اول است می‌گوید این تصمیم فعلاً تغییر نمی‌کند و نمایندگی‌ها باید در دریافت مجوز رسمی از شرکت مادر رایزنی های لازم را انجام دهند در غیر این صورت امکان واردات نخواهند داشت.

بازار داغ اظهارنظرها در مورد چند و چون اجرای بخشنامه جدید معاون اول و همچنین ضوابط واردات خودرو  داغ است و هر کس سعی در تفسیر آن دارد، به نحوی که این موضوع امروز در دویست و هفتاد و هشتمین جلسه شورای رقابت هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در دستور جلسه شورای رقابت درج شده که امروز  وضعیت دستورالعمل پیشنهادی ضوابط واردات خودرو مورد ارزیابی اعضاء شورا قرار خواهد گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.