بزرگ‌ترین عیب خودروهای تولید چین در ایران

با وجود افزایش کیفیت خودروهای تولید چین، عمده مکانیک‌های معتبر تهرانی، خودروهای داخلی را گزینه های بهتری برای خرید می دانند.

از پنج سال پیش که با یک شیب تند، خودروهای چینی در سبد خرید خانواده های ایرانی جا خوش کردند تا همین حالا که سهمی ۱۰ درصدی از بازار ۱.۲ میلیون دستگاهی ایران را به خود اختصاص داده اند، همواره یک واژه با برندهای چینی عجین بوده که با یادآوری تجربه خرید خودروی چینی توسط بسیاری از ایرانی ها، به کیفیت پایین خودروهای چینی اشاره می کند.

در این مطلب به سراغ پیدا و پنهان کیفیت خودروهای چینی رفته ایم و بعد از گفت و گو با تعدادی از مراکز تعمیر خودروی مرکز شهر، به این نتیجه رسیدیم که واژه «بی کیفیت» برای خودروهای چینی پر بیراه نیست و شرکت های سازنده این خودروها یا واردکنندگان مدل های چینی به دلایل مختلفی که در ادامه شرح می دهیم، چندان مورد اعتماد جامعه نیستند.

خودروهایی که در این گزارش بیش از باقی مدل ها مد نظر ما هستند، پنج مدل ام وی ام ایکس ۳۳، چری ۳۱۵، برلیانس های مدل ۳۲۰ و ۳۳۰ و لیفان ۵۲۰ بوده و مراکز مکانیکی را از میان واحدهای مستقل و غیرهمکار با شرکت های خودروساز داخلی یا چینی انتخاب کرده ایم. در عین حال ممکن است برخی از موارد یاد شده در این گزارش برای برخی دارندگان خودروهای چینی در بازه ای دیرتر اتفاق بیفتد. تلاش ما وفاداری به اصل گفته های کارشناسانی بوده که در این پرونده با ما همراه شده اند.

ام وی ام X33

چیزی که همه مکانیک ها به آن اذعان دارند کیفیت بسیار پایین سواری چری ایکس ۳۳ است که حتی در نمونه های صفر هم بسیار پر سروصدا بوده و به هیچ وجه شباهتی به یک خودروی کره ای یا فرانسوی ندارد. یکی از تعمیرکاران با اشاره به مشکلات برقی و فنربندی مدل ایکس ۳۳، بدترین مشکل این خودرو را تعمیرناپذیر بودن عمده قطعات این خودرو به ویژه قطعات موتوری می داند و می گوید: «به دلیل جنس و کیفیت پایین آلیاژ به کار رفته در موتور ایکس ۳۳، تعمیرات معمول موتور این خودرو که نیازمند تراشکاری است، با دردسر بسیار همراه بوده و خرجی بیش از معمول را روی دست خریدار می گذارد.»

خودروی چینی 1 - بزرگ‌ترین عیب خودروهای تولید چین در ایران

فروش مدل ایکس ۳۳ به همین واسطه در بازار بسیار سخت است و علاوه بر افت سریع دو تا سه میلیونی، از بدنام ترین محصولات بازار خودروهای دسته دوم است. این خودرو گرچه مشکل کمبود قطعه ندارد اما کیفیت پایین رنگ بدنه، خرابی زودهنگام پوشش صندلی و موتور پر خرج از جمله مواردی به شمار می روند که به شدت آزار دهنده هستند.

در عین حال به دلیل ساختار فنی غیر استاندارد این خودرو، کمتر مکانیکی حاضر به تعمیر این خودرو در قیمت های معمولی است. مسئول یکی از تعمیرگاه های حوالی چهار راه ولی عصر می گوید: «خودروی ایکس ۳۳ در موارد متعددی به دلیل قطع سیستم فرمان در مانورهای سریع و پیچ های تند حادثه ساز شده است. همچنین هزینه تعویض دیسک صفحه و کلاچ این خودرو حدود ۷۰۰ هزار تومان است.»

چری ۳۱۵

همه ما می دانیم که بسیاری از خودروهای تولید داخل به ویژه آنها که در محدوده قیمتی زیر ۵۰ میلیون قرار دارند، حتی گاهی در کمتر از ۲۰۰۰ کیلومتر دچار نقص شده و باید به تعمیرگاه بروند. با این حال حدیث کیفیت پایین خودروهای چینی چیز دیگری است که با نزدیک شدن به جزییات آن می توان از عمق فاجعه باخبر شد. در مورد چری ۳۱۵ که هم اکنون با قیمت ۴۵ میلیون در نمونه صفر قابل خریداری است، عمده مشکلات فنی به نقص های متعدد سیستم تعلیق و خارج شدن موتور از فرم اولیه پس از حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربوط می شود.

خودروی چینی 4 - بزرگ‌ترین عیب خودروهای تولید چین در ایران

در عین حال برخی قطعات برقی خودرو گاه در کمتر از سه ماه نیاز به تعمیر پیدا می کنند. در مجموع خرید این خودرو در قیاس با مدل های ارزان تر فرانسوی بازار چندان توصیه نمی شود. موارد گفته شده حاصل گفتگوی ما با مدیر تعمیرگاه اطمینان در خیابان ایرانمهر (حوالی شرق تهران) است و تنها نکته ای که باید به آن اضافه کرد، ضعف عمده خودروهای چینی در بخش گیربکس و صفحه کلاچ است که با توجه به وارداتی بودن این قطعه و هزینه تعمیرات، در هر بار تعویض چیزی نزدیک به ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان خرج روی دست مشتری می گذارد. بسیاری از مکانیک های سطح شهر تایید می کنند که این پروسه برای مدل ۳۱۵ در بازه زیر ۳۰ هزار کیلومتر اتفاق می افتد.

لیفان ۵۲۰

یکی از بدترین تولیدات چینی حاضر در بازار ایران که به دلیل مشکلات متعدد فنی و هزینه نگهداری بالا با بیشترین میزان افت قیمت پس از سه سال نگهداری مواجه شده، به طوری که با یک افت ۵۰ درصدی، قیمتش از حدود ۳۶ میلیون تومان به ۱۸ میلیون کاهش پیدا می کند.

خودروی چینی 3 - بزرگ‌ترین عیب خودروهای تولید چین در ایران

عمده مشکلات این خودرو در سروصدای بیش از اندازه کابین، موتور پرخرج، سیستم گیربکس معیوب که در هر ۳۰۰۰۰ کیلومتر به تعمیر نیاز پیدا می کند و کاهش شدید کیفیت رنگ بدنه می توان دید.

یکی از خریداران این خودرو که اتومبیلش را برای فروش به یک گالری در حوالی پل چوبی آورده از افت شدید عملکرد خودرو پس از سه سال شکایت می کند. سعید حیاتی که سه هفته پیش برای آخرین بار خودروی خود را به تعمیرگاه فرستاده می گوید بابت تعویض دیسک صفحه و تنظیم کلاچ چیزی نزدیک به ۳۵۰ هزار تومان پرداخت کرده ولی پس از تعمیر کامل هم چندان از عملکرد گیربکس راضی نیست.

برلیانس ۳۲۰ و ۳۳۰

شاید به خاطر مونتاژ بهتر سایپاست، شاید هم فعلا به اندازه کافی در بازار حضور نداشته تا نقص هایش برملا شود اما در بررسی های ما مشخص شد این خودروی چینی کمتر دچار مشکل است و به نسبت باقی هموطنانش با ایرادات کمتری به مشتریان تحویل می شود. البته معدودی از مکانیک های سمت میدان آزادی یا تعمیرکاران شرکت سایپا در همین منطقه از بروز نقص در جلوبندی خودرو پس از یک کارکرد سه تا پنج هزار کیلومتری خبر می دهند. سرمکانیک تعمیرگاه اتومبیل که حوالی دانشگاه تهران قرار دارد هم از شکایت برخی مالکان این خودرو می گوید که نسبت به ضعف موتور در سربالایی ها شکایت دارند.

خودروی چینی 2 - بزرگ‌ترین عیب خودروهای تولید چین در ایران

بزرگ ترین عیب خودروهای تولید چین

استهلاک بالا به دلیل استفاده از مواد ارزان قیمت
کمبود قطعات و قیمت بالای خرید به دلیل وارداتی بودن
هزینه تعمیر بالاتر به دلیل مهندسی نه چندان دقیق
افت قیمت شدید بلافاصله پس از خرید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.