راهنمای جامع و کاربردی واردات خودرو ،عمومی، مناطق آزاد، معلولان و جانبازان

 راهنمای جامع و کاربردی واردات خودرو برای پلاک ملی ، پلاک مناطق ازاد ، معلولان و جانبازان

در این مقاله سعی شده نکات و جزییات کمتر بیان شده در مورد واردات خودرو را شرح دهیم ، نحوه وارد کردن خودرو ، نحوه ترخیص خودرو ، ترخیص خودرو در مناطق ازاد ، واردات خودرو برای جانبازان و معلولان ، نحوه محاسبه هزینه های گمرکی ، نحوه واردات خودرو به صورت شخصی ، سود واردات خودرو چقدر است ؟، راهنمای واردات خودرو برای جانبازان و معلولان و سوال هایی که در زمینه واردات خودرو  برای شما پیش امده را پوشش دهیم . 

خرید خودرو از امارات ، کویت ، عمان و …

خرید خودرو از یکی از کشورهای اطراف کویت ، عمان ، امارات و …
دریافت فاکتور خرید کالا و مجوز گواهی مبدا و ارسال خودرو به گمرک و حمل به ایران

مجوزگواهی مبدا چیست ؟

گواهی مبدأ سندی است که کشور تولید کننده ( سازنده ) کالای مورد نظررا مشخص می نماید. این سند توسط اتاق بازرگانی کشور صادر کننده کالا ( کشور فروشنده ) و طبق فرمی که توسط اتاق بازرگانی بین المللی ( ICC ) توصیه شده صادر می گردد

نکاتی که باید در هنگام خرید خودرو  توجه داشته باشید .

  • نمایندگان خودرو در این کشورها در زمینه صادرات فعال نیستند و شما باید از showroom ها و نمایشگاه ها خودرو خریداری نمایید .
  • در صورت خرید از نماینده احتمالا تا ۵ درصد برای شما تخفیف لحاظ خواهند کرد . (چون بیمه و گارانتی اون کشور به درد شما نمیخوره ، بخشی از هزینه رو پرداخت میکنند )
  • در هنگام خرید از نمایشگاه های خودرو باید توجه داشته باشید که خودرو های زیادی با اپشن های نصبی و یا ضربه خورده و رنگ شده و یا کارکرده  وجود دارند که ممکن است به عنوان خودرو صفر و کار نکرده معرفی شوند .
  • برای ورود به کشور کویت نیاز به ویزایی دارید که برای همه در دسترس نیست .
  • در نمایشگاه ها امکان خرید خودرو زیر قیمت نماینده وجود دارد .
  • با توجه به عدم اگاهی و شناخت نسبت به فروشندگان غیرمجاز (نمایشگاه ها ) خرید از نماینده می توانید گزینه مطمئن و مناسب تری برای اشخاصی که برای مصارف شخصی خودرو وارد می کنند باشد  .
  • اگر قصد دارید یک دستگاه خودرو وارد کنید و خودتان شخصا اقدام به مسافرت و خرید نمایید حاشیه سود شما ممکن است صفر و یا بسیار ناچیز باشد .
  • قبل از اقدام به مسافرت از موجود بودن خودرو در کشور مقصد اطمینان حاصل فرمایید .
  • اگر قصد ورود خودرو و استفاده به صورت عمومی (پلاک ملی )دارید قبل از خرید خودرو لیست خودروهای مجاز به ورود را مشاهده فرمایید .
  • سود واردات خودرو به تعداد خودرو وارد شده و نوع خودرو متفاوت است و بسته به خودرو های مختلف بین ۵ تا ۱۰ درصد است .

لیست خودروهای سواری مجاز به ورود در سال ۱۳۹۴

بعد از خرید، خودرو را حمل کرده و به یکی از گمرکات ایران که در زمینه خودرو فعال هستند منتقل میکنید که شامل گمرک خرمشهر ، گمرک بندرعباس ، گمرک شهریار و گمرک بوشهر و ..

  • هزینه حمل خودرو بسته به مقصد و نوع خودرو و اینکه با کانینر و یا به صورت فله حمل شود متفاوت است .
  • قبل از اقدام به ورود خودرو شما باید تصمیم گرفته باشید که خودرو را برای مناطق ازاد و یا برای استفاده به صورت عمومی ( پلاک ملی )می خواهید وارد کنید
  • بر حسب نیاز خود قبض انبار مناطق ازاد و یا خودروهای پلاک ملی را تهیه مینمایید . در صورتی خودروی شما برای استفاده در مناطق ازاد وارد شده و اشتباها در پارکینگ مربوط به خودروهای ملی قرار داده اید برای تغییر قبض انبار نیاز به پرداخت هزینه است .

ترخیص خودرو 

۱. تشریفات گمرکی و ترخیص خودروهای پلاک ملی image news 31374 - راهنمای جامع و کاربردی واردات خودرو ،عمومی، مناطق آزاد، معلولان و جانبازان

برای ترخیص خودرو با پلاک ملی (پلاک عمومی کشور ) شما باید ثبت سفارش خودرو را موجود داشته باشید یا ثبت سفارش را خریداری نمایید . 
ثبت سفارش چیست ؟
فرم درخواست ثبت سفارش  توسط بخش معاونت بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی دراختیارمتقاضیان واردات کالا قرار می گیرد، پس از تکمیل اطلاعات مورد نظرو ضمیمه نمودن فاکتور خرید به آن وبا طی مراحل و اخذ مجوزهای قانونی جهت واردات کالا مورد نظرصادر می گردد. در واقع اولسن قدم برای ورود کالا به کشور است البته برای دارندگان کارت های بازرگانی .

انواع کارت بازرگانی :

  1. کارت بازرگانی حقیقی 
  2. کارت بازرگانی حقوقی

برای وارد کردن خودرو شما مانند واردات سایر کالاهای تجاری نیازمند کارت بازرگانی هستید. در غیر اینصورت همانگونه که در بالا ذکر شده شما برای درخواست و ثبت سفارش باید از کارت بازرگانی شخص دیگری استفاده کنید (خرید ثبت سفارش) در ادامه به مزایا و معایب هر کدام می پردازیم 

۱. واردات با کارت بازرگانی شخصی
اگر شما کارت بازرگانی ندارید می بایستی که کارت بازرگانی تهیه کنید. برای داشتن کارت بازرگانی علاوه بر داشتن شرایط لازم برای اخذ این کارت هزینه ای حدود ۵۰۰ هزار تومان بر شما تحمیل می شود. اما شما با اخذ این کارت می توانید علاوه بر ماشین دلخواه خودتان دیگر کالاهای خارجی را به نام خود وارد نمایید. (فقط یک خودرو می توانید وارد کنید )

مزایا :

۱- سند گمرکی ماشین و کارت اولیه خودرو به نام خود شما صادر می شود و علاوه بر آن شما هزینه ای بابت نقل و انتقال مالکیت در دفترخانه اسناد رسمی پرداخت نمی کنید.
۲- مالیات نقل و انتقال به شما تعلق نمی گیرد.
۳- ریسک واردات خودرو با نام شخص دیگری را ندارید
۴- همه فاکتورها و هزینه ها با نام شما صادر می شود و به حل مشکلات مالیاتی شما کمک می کند.
۵- هزینه ای بابت استفاده از کارت بازرگانی دیگران پرداخت نمی کنید.

معایب :
۱- اگر شما کارت بازرگانی نداشته باشید و برای اولین بار می خواهید کارت بازرگانی دریافت کنید هزینه ای نزدیک ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می کنید و علاوه بر آن یک هفته می بایستی برای دریافت این کارت وقت بگذارید.
۲- چون خودرو با نام شما وارد می شود مشمول مالیات واردات می شوید
۳- می بایستی در سیستم ثبتارش ، گمرک ثبت شوید.

۲. واردات خودرو با کارت بازرگانی اشخاص دیگر

لازم است بدانید وقتی شما خودروی خود را با استفاده از کارت دیگران وارد می کنید تمام ریسکهای ناشی از این کار را می پذیرید. یعنی صاحب کارت بازرگانی صاحب خودروی شما می باشد و مهمترین اسناد احراز مالکیت به نام صاحب کارت بازرگانی صادر می شود. مگر اینکه شما با نماینده صاحب کارت بازرگانی که اختیار کامل داشته باشد و یا شخص صاحب کارت بازرگانی قرارداد امضا کرده و تضمینات لازم را اخذ نمایید و یا از اشخاص مورد اعتماد خودتان برای این امر استفاده کنید.
اگر شما از کارت بازرگانی اشخاص دیگر استفاده کنید می بایستی برای هر دلار بین ۳۰-۴۰ تومان پول حق استفاده از کارت بازرگانی پرداخت کنید. همچنین می بایستی بابت نقل انتقال خودرو هزینه دفترخانه و مالیات نقل و انتقال پرداخت کنید.

مهمترین حسن استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر این است که شما دیگر مالیاتی بابت واردات خودرو پرداخت نمی کنید و این مالیات بر عهده صاحب کارت بازرگانی می باشد.

سپس به مرحله پرداخت عوارض خودرو و حقوق گمرکی می رسیم . که بر اساس ارزش گمرکی هر خودرو متفاوت است برای اطلاع از نحوه محاسبه هزینه های گمرکی لینک های زیر را مشاهده فرمایید . 

سپس هزینه های ، خودروهای فرسوده ( تبصره ۱۳ ) پلاک گذاری ، بیمه ، هزینه ترخیص کار ، هزینه ثبت سفارش که هر کدام بسته به نوع خودرو متفاوت است . برای سهولت در محاسبات شما برخی از خودروهای پر فروش را برای شما محاسبه نموده ایم که می توانید از لینک های زیر مشاهده کنید :

کل زمان ترخیص خودرو از زمان ورود به گمرک تا پلاک گذاری نهایتا یک هفته خواهد بود . امکان وارد کردن خودروهای کارکرده وجود دارد (کم کارکرد و ترجیحا مدل همان سال)

 

۲. تشریفات گمرکی و ترخیص خودروهای پلاک مناطق ازاداروند پلاک - راهنمای جامع و کاربردی واردات خودرو ،عمومی، مناطق آزاد، معلولان و جانبازان 

این بخش به نحوه وارد کردن خودرو به منطقه ازاد اروند می پردازیم . که به مراتب ترخیص خودروهای مناطق ازاد ساده تر از خودروهای پلاک ملی است . 

بعد از خرید خودرو  و حمل به گمرک خرمشهر باید از منطقه ازاد اروند قبض انبار تهیه کرده و خودرو را در پارگینک های مربوط به منطقه ازاد اروند منتقل کنید . ثبت سفارش در مناطق ازاد با خودروهای ملی متفاوت است و نیاز به کارت بازرگانی برای ورود خودرو با مصارف شخصی نیست و هر شخص می تواند سالانه یک خودرو وارد کند . 

پرداخت عوارض در مناطق ازاد نیز با خودروهای ملی متفاوت است، هزینه های ترخیص خودرو با پلاک اروند به شرح زیر است 

عوارض ورود خودرو برای خودروهای مدل ۲۰۱۵ برابر ۵ درصد ارزش گمرکی خودرو و برای خودروهای با مدل ۲۰۱۴ برابر ۱۰ درصد ارزش گمرکی خودرو می باشد . هزینه های دیگری مانند هزینه بیمه شخص ثالث ، بیمه تضمین ، جی پی اس ، پلاک گذاری ، انبار داری و .. به این مبلغ اضافه خواهد شد . 

که برای برای سهولت در محاسبه این هزینه ها نرم افزار هایی تهیه شده و در قسمت های مختلف وب سایت موجود است که از ادرس زیر میتوانید مشاهده فرمایید . 

ضمنا خودروهای نهایتا یکسال کارکرده پلاک اروند را میتوانید به پلاک ملی تبدیل نمود در صورتی که در لیست خودروهای مجاز به ورود که در بالا گفته شده باشند ، و هزینه های ترخیص پلاک ملی که در ابتدای مطلب (ابتدای مطلب قسمت ۱ ترخیص خودرو) توضیح داده شد پرداخت شود . همچنین توجه داشته باشید که به خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی مرخصی تعلق نمی گیرد و خودروهای کروکی هم شماره گذاری نمی شوند . 

 

۳. تشریفات گمرکی و ترخیص خودروهای پلاک ملی برای جانبازان و معلولان 360px Pelak melie malulin - راهنمای جامع و کاربردی واردات خودرو ،عمومی، مناطق آزاد، معلولان و جانبازان

در این بخش به نحوه ترخیص و هزینه های پرداختی جانبازان و معلاولان عزیز می پردازیم . 

  • جانبازان بالای ۷۰ و معلولان از ۳۰ میلیون تومان هزینه های حقوق گمرکی و هزینه های خودروهای فرسوده (تبصره ۱۳ ) و پلاک گذاری معاف هستند که برای دریافت این تخفیفات باید به ستاد جانبازان و بهزیستی مراجعه نمایند . 
  • هزینه های ثبت سفارش پرداخت نمی کنند و نیاز به کارت بازرگانی ندارند . 
  • برای ثبت سفارش باید فاکتور خودرو را از فروشنده خودرو تهیه و سپس با مجوز خود ثبت سفارش نمایند . 
  • جانبازان و معلولان عزیز هم باید لیست خودروهای مجاز به ورود که در ابندا مطلب ذکر شده را مشاهده نمایند و خودروی مورد نظر خود را از ان لیست انتخاب نمایند . 
  • برای محاسبه هزینه های پرداختی هزینه های ترخیص با پلاک ملی را مشاهده نموده (ابتدای مطلب قسمت ۱ ترخیص خودرو ) و تخفیفات خود را از ان کسر نمایید . 

 

نویسنده مقاله : محمد احمد ی

این مقاله توسط اروند پلاک تهیه شده و هرگونه استفاده از این مطلب فقط با ذکر منبع ، نام نویسنده و ادرس وب سایت مجاز است . 

اگر این مطلب مفید است برای دوستان خود ارسال کنید

315 نظرات
  1. مهدی می گوید

    سلام داش. من سانتافه مدل ۲۰۱۵ از شخص دارای معلولیت خریدم . و تا پنج سال حق تعویض پلاک و سند رسمی نداشتم . الان که پنج سال گذشته باید چطوری تعویض پلاک کنم ؟؟؟؟ رفتم تعویض پلاک شهرستان نوشهر گفتند باید از مرکز استان پیگیری کنید. چطوری هست؟؟؟؟ [email protected]

  2. شنبه ذاکری می گوید

    سلام
    من یه ایثارگر هستم و برای وارد کردن خودرو با شرایط ذکر شده پس ازخرید و وارد کردن خودرو به ایران چند درصد از قیمت خرید مثلا ۲۰هزار درهم برای تبدیل به پلاک ملی باید پرداخت کنم

  3. تندیس می گوید

    سلام. وقت بخیر. جناب، من فرزند شهید هستم و یک بی ام و ۳۱۸i مدل ۲۰۱۷ دارم. پلاک اروند. میتونم تبدیل به پلاک ملی کنم یا خیر؟

    1. محمد احمدی می گوید

      درود بر شما خیر امکانش وجود نداره

  4. حسین پور می گوید

    سلام مقاله بسیار عالی بود ممنون.
    الان هم میشه خودرو با خرید شخصی به مناطق آزاد و جانبازان واردکنیم؟

  5. مهدی می گوید

    نچ

  6. ZarinVPN می گوید

    واقعا کامل ترین و واضح ترین و شفاف ترین مقاله ای بود که خوندیم
    زبان نوشتاری بی نظیر و خیلی راحت …
    واردات خودرو پس چقدر برای نمایشگاهی ها سودآور هست …

  7. سعيد می گوید

    سلام وقت به خیر همسرمن ٣٠درصدجانبازهستن می خواستم بدونم امکانش هست ماشین اروندی روپلاک ملی کردباکارت جانبازی و شرایط وهزینش به چه صورت می باشد می خواهم ممنون میشم راهنماییم کنید

  8. مجتبی می گوید

    ۱سوال داشتم. یک شخص دیگه بابت وارد کردن خودرو چجوری میتونه از مدارک شناسایی من به سود خودش استفاده کنه. اگه میتونه سو استفاده کنه باید چه مدارکی از من داشته باشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.