چگونه مصرف پژو 206 را کم و قدرتش را زیاد کنیم؟

کاهش مصرف سوخت و افزایش توان در خودرو، از عواملی هستند که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول ساخته اند. اینکه چطور می توان بدون اینکه موتور یک خودرو را باز کرد و ادوات آن را تغییر داد قدرت موتور را بالا برد یا اینکه چگونه میتوان خودرویی کم مصرف داشت و یا مصرف سوخت خودرو را کاهش داد از جمله مسائلی هستند که اکثر دارندگان خودروها به دانستن پاسخ آنها علاقه نشان میدهند. در این مطلب به سراغ کسی رفتیم که چیپ تیون خودروهای مسابقه ای را به خصوص در کلاس استاندارد بر عهده دارد و در مورد این مسائل حرف های زیادی برای گفتن دارد.

* بهینه کردن نرم افزارهای نصب شده روی خودرو، چه کمکی به آن می کند؟
اکثر خودروهایی که وارد کشور میشوند برای آب و هوای تهران با ارتفاع ۱۴۰۰ متر ساخته نشده اند از اینرو ما کامپیوتر خودرو را با عملیات Remap کردن با این شرایط سازگار می کنیم چرا که سوخت کشور ما نیز ممکن است با خودرو سازگاری نداشته باشد و خودرو از خود عملکرد مناسبی را نشان ندهد. در مرحله ای بالاتر میتوان با چیپ تیونینگ توان خودرو را افزایش داد به نحوی که برنامه ریزی خودرو را از حالت استاندارد و اقتصادی درآورده و روی حالت Performance قرار داد حالتی که راندمان قدرتی از خودرو بگیریم به نحوی که مقدار آلودگی را با مصرف سوخت بالاتر حاصل کنیم آن هم به نفع قدرت بالاتر موتور.

* بیشترین سوالی که در مورد مصرف سوخت مطرح میشود به خودروی پژو ۲۰۶ بازمی گردد، آیا میتوان مصرف سوخت این خودرو را کاهش داد؟
برخی از اوقات کامپیوتر خودرو را فلش می کنیم چرا که کامپیوترهای خودروهای جدید ممکن است با خودرو همخوانی نداشته باشد اما در برخی از اوقات نیز با به روزرسانی برنامه ریزی مشکل حل می شود. اما مهمترین مشکلی که وجود دارد سرسیلندر و ماهیچه گیری موتور خودروهای جدید است یعنی شکل هندسی کانال های ورودی و خروجی در موتورهای جدید با موتورهای قدیمی متفاوت است که با تعویض سرسیلندر یک موتور Tu5 از نمونه ایرانی به نمونه فرانسوی میتوان کم شدن مصرف سوخت و البته تنفس بهتر خودرو را به وضوح حس کرد که این کار پیشنهاد می شود.

* هزینه این کار چقدر است؟
اگر برنامه ریزی کاملاً تغییر کند و فلش شود بسته به نوع خودرو و هزینه ای زیر ۱۰۰ هزار تومان دارد اما به روزرسانی و دانلود برنامه، بسته به رایگان بودن و یا فروشی بودن برنامه تغییر می کند. به عنوان مثال برنامه های شرکت پژو رایگان بوده و ما تنها دستمزد خودمان را دریافت می کنیم.

* هزینه چیپ تیونینگ خودرویی همانند پژو ۲۰۶چقدر است؟
مبلغی در حدود ۳۰۰-۲۵۰ هزار تومان دریافت می کنیم.

* چند اسب بخار افزایش توان خواهد داشت؟
حدود هشت اسب بخار.

* نصب فیلتر هوای اسپرت چه تاثیری روی خودرو خواهد داشت؟
اگر فیلتر هوای اسپرت از برند خوبی باشد، درست هم نصب شده و در جای مناسبی نیز قرار گیرد راندمان حجمی موتور بهتر میشود یعنی تنفس موتور بهتر شده و مصرف سوخت نیز کاهش می یابد اما اگر از فیلتر هواهای کله قارچی استفاده شود در زیر درب موتور قرار گیرد نه تنها تنفس بهتری نخواهد داشت بلکه مصرف سوخت نیز بالا میرود چرا که فیلتر، هوای گرم موتور را تنفس می کند و در دمای ۶۰ درجه اثری از هوای خنک نیست این در حالی است که با قرارگیری مناسب فیلتر در معرض هوای خنک هم راندمان بالاتر رفته و هم مصرف سوخت کاهش می یابد.

* نصب این فیلتر چقدر افزایش توان خودرو را به همراه خواهد داشت؟
افزایش توان آن جزئی است. در یک موتور۱۰۰ اسب بخاری حدود ۳ اسب بخار قدرت به همراه خواهد داشت. نصب این فیلتر بیشتر زمان پاسخگویی موتور به پدال گاز را کاهش میدهد.

* شمع در مصرف سوخت چقدر تاثیر دارد؟
در شرایط نرمال تاثیری در مصرف سوخت ندارد اما اگر هوا سرد باشد شمعی که ولتاژ کمتری دارد جرقه زنی بهتری ارائه میدهد و برای استارت اولیه خودرو موثرتر است. همین طور اگر موتوری داغ باشد و شمع هم داغ باشد مقدار ولتاژی که برای جرقه زنی نیاز دارد بالاتر است. اگر جنس الکترود شمع به گونه ای باشد که آلیاژ کمتری را برای جرقه زنی نیاز داشته باشد انرژی لازم را صرف طول جرقه زنی میکند که این موضوع مساوی با مدت زمان بیشتر جرقه زنی و در نتیجه احتراق کامل تر و مصرف سوخت کمتر است.

* شمع های چند مگنته در جرقه زنی بهتر تاثیر دارند یا خیر؟
تکنولوژی شمع از روز اول تشکیل شده بود از یک الکترود وسط و یک الکترود بدنه که ۱۰ سال بعد تعداد الکترود بدنه به دو عدد افزایش یافت و به سه الکترود نیز رسید. در سال ۱۹۹۲ ب ام و در خودروهایش از شمع های چهار الکترود استفاده کرد که ساخت شرکت بوش بودند. اما در سالهای بعد جنس الکترود وسط تلفیقی از کروم و نیکل بود و بعد تبدیلی به پلاتینیوم شد. بعدها تیتانیوم و در حال حاضر نیز جنس الکترود وسط تلفیقی از این فلزات است و هر چه بیشتر جلو می رویم شمع ها به سمتی می روند که با مصرف برق کمتر جرقه بزرگتر و با مدت زمان بیشتر داشته باشیم و در حال حاضر آخرین تکنولوژی مربوط به شمع های پلاتینیوم و اریدیوم است که کارخانه های مختلفی به تولید آن مشغولند که با کمترین مصرف ولتاژ بیشترین جرقه را میدهند و شکلی سوزنی دارند.

* در فصل تابستان به دلیل گرمای زیاد خودروها، از کولر استفاده می کنند اما برخی از دارندگان خودروهای پژو ۲۰۶ از قطع ناگهانی کولر خود گله دارند و نمایندگی ها نیز علت مشکل را در نرم افزار کامپیوتر خودرو اعلام می کنند. در این مورد چه توضیحی دارید؟
صرفاً به دلیل استفاده از قطعات کم کیفیت روی خودروهای جدید، این مشکل به وجود می آید. کوپلینگ کلاچ کولر غیراستاندارد خودرو است و آمپراژ مصرفی را بالا میبرد یعنی اینکه کلاچ کولر برق زیادی را طلب می کند و کامپیوتر خودرو که عملکردی هوشمند دارد به دلیل جلوگیری از آتش سوزی در سیم کشی خودرو کولر خودرو را قطع می کند که برای استفاده و راه اندازی مجدد کولر می بایست کامپیوتر داخلی خودرو را ریست کرد که این توسط دستگاه Pps انجام می گیرد.

* آیا با این کار مشکل به کلی برطرف میشود؟
خیر. حتماً باید کلاچ کولر تعویض گردد تا خودرو مجدد دچار چنین مشکلی نشود.

* آیا استفاده از کولر در ترافیک به خودرو فشار وارد می کند؟
خیر. موتور خودرو یک عمر مفید دارد و طوری طراحی شده که بتواند این فشار را تحمل کند اگر آمپر آب بالا نرود هیچ مشکلی به وجود نمی آید.

* روشن کردن کولر در چه حالتی کمترین فشار را به موتور وارد می سازد؟
هر چقدر دور موتور پایین تر باشد و یا اگر خودرو خلاص باشد کمترین فشار به موتور وارد می آید و ضربه به کمپرسور کولر و سیستم کولر کمتر خواهد بود و یا در حال حرکت نیز می توان با قرار دادن پا بر روی کلاچ در پایین ترین دور این کار را انجام داد.

* به عنوان آخرین سئوال؛ استفاده از کولر چه مقدار مصرف سوخت را بالا میبرد؟
نسبت مستقیمی با مقدار باری دارد که موتور کمپرسور کولر به موتور خودرو می آورد. به طور کلی هر چقدر توان موتور بالاتر باشد مصرف سوخت پایین تر است. به عنوان مثال؛ استفاده از کولر در مگان ۲۰۰۰ سی سی مصرف سوخت کمتری را نسبت به مگان ۱۶۰۰ سی سی طلب می کند. البته در این میان گردش هوای خودرو نیز اگر در حالت گردش در کابین باشد اتاق زودتر و راحت تر خنک میشود.

13 نظرات
  1. محمد خسروی می گوید

    سلام من ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۹ دارم مصرفش خیلی بالاس ۱۰۰ کیلومتری ۱۲ میسوزونه، سنسوراکسیژن تازه تعویض کردم ، البته کاتالیزور نداره
    لطفا کمک کنید تو این شرایط بنزین خیلی سخته برام

  2. مجید می گوید

    سلام. پست خوبی بود. سوالی که میخوام بپرسم رو ممنون میشم جواب بدید.
    پژو ۲۰۶ مدل ۹۴ sd v8 شانزده سوپاپ دارم. برای اینکه دماش از وسط بالا تر نره دادم با نرم افزاری دمارو طوری زدن که زود فن بکاربیفته. آیا این روی مصرف سوخت تاثیر داره؟ از وقتی اینجوریش کردم مصرف صدی تقریبا ۵ لیتر اضافه شده. نمیدونم مشکل از کاریه که کردم یا جای دیگست؟

  3. افشین محمدی می گوید

    سلام ۲۰۶صفر تیپ ۲ خریدم ….مصرفش خیلی بالا..راهنمایی کنید …. ی مشکل دیگه هم که داره دنده ۲میزنم سر دنده میلرزه و بعد لرزشش کاملا از بین میره …مرسی اگه راهنمایی کنید

  4. سعید می گوید

    سلام. ماشین ۲۰۷ من هم مصرف داخل شهر ۱۰ بیرون ۸.۵ تا ۹ . هر کاری که شده انجام دادم. سوزن انژکتور و دریچه شستم شمع عوض کردم. دیاگ صد بار زدن گفتن نرماله. کویل زمان جرقش یکسان بود. فشار سنسور مپ روی ۳۵۰ بود.سنسور اکسیژن گفتن سالمه.نمیدونم چیکار کنم.برنامه ecu تغیر دادم. فیلتر بنزین عوض کردم. فشار رفت و برگشت پمپ بنزین کنترل شد.نرمال بود.ولی بوی اگزوزش مثله پیکانای قدیم بوی خام سوزی میده.اگر ممکنه راهنماییم کنید.

  5. حامد می گوید

    سلام
    ماشین شما نرماله مصرفش.
    اینکه توی مشخصات ماشین نوشته ۶.۵ لیتر این توی جاده هستش که با سرعت یکنواخت رانندگی میکنی

  6. محمد می گوید

    سلام من ۲۰۶sd صندوقدار مدل۹۶ دارم مصرف سوخت بیرون شهر ۱۵ تا داخل شهر ۱۰تا هست اگر کسی میدونه علت مصرف زیاد سوخت چیه ممنون میشم بهم بگه/// دریچه گاز عوض کردم /برنامه جدید دانلود کردم/ هزار یک نمیایندگی بردم فایده نکرد که نکرد من خودم میدو.نم از سنسور اکسیژنه ولی نمیاندگی میگه دستگاه دیاگ چیزی نشون نمیده

  7. جواد از همدان می گوید

    سلام.
    من۲۰۶مدل۸۸ دارم مصرفش داخل شهر ۱۰وبیرون حدود ۸/۵ تا۹ با وجود اینکه دیسکو صفحه وشمع وایرو تعویض کردم اما هیچ فرقی نکرد .نمیدونم مشکلش چیه ممنون

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      مشکل خودروی شما می تواند از سوزن های انژکتور باشد و البته کلی موارد دیگر.باید کامل بررسی شود

  8. نویسنده می گوید

    سلام.
    من۲۰۶مدل۸۸ دارم مصرفش داخل شهر ۱۰وبیرون حدود ۸/۵ تا۹ با وجود اینکه دیسکو صفحه وشمع وایرو تعویض کردم اما هیچ فرقی نکرد .نمیدونم مشکلش چیه ممنون

  9. حمید می گوید

    سلام
    داداشی ماشین منم همینطوری بود سوزن انژکتور رو شستم و ی فیلر زدم عالی شد الان داخل شهر ۷تا ۸تا و جاده ۵تا۶ تا میسوزونه

    1. احمد صفائی می گوید

      سلام شما کجا بردید سوزنها رو شستید؟
      ۰۹۳۷۱۵۹۲۵۹۷ تلفن من

  10. مجید سحرگاهی می گوید

    سلام شما برای هر عیب در خودرو یک بار دیاگ بزنید مشخص خواهد شد اگر سیستم جرقه یکسان نباشه و زمان پا شش سوخت یکسان نباشه سوزن انژکتور باید شسته شود

  11. خوب بود اما می گوید

    سلام
    من پزو ۲۰۶ مدل ۸۹ دارم مصرفش خیلی بالاست
    داخل شهر ۱۰ تا
    خارج ۸.۵مشکل از چیه ؟
    سوزن انژکتوراشو خبر ندارم
    ولی سنسور اکسیژنشو تازه عوض کردم جنس خوبم انداختم
    ممنون میشم بگید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.