خودروهای آینده توانایی تشخیص احساسات شما را دارند

به‌تازگی شرکت افکتیوا اقدام به تولید نرم‌افزاری پیشرفته کرده است که توانایی درک احساسات انسان‌ها را دارد و از آن در خودروهای آینده استفاده خواهد شد.

یک کمپانی فعال در حوزه تکنولوژی به نام افکتیوا (Affectiva) مشغول توسعه‌ی یک نرم‌افزار پیشرفته‌ی تشخیص حالات چهره است که می‌توان از آن در خودروهای آینده استفاده کرد. عبدالرحمن محمود، مدیر تولید این کمپانی، در گفت‌وگو با وب‌سایت CNET گفته است:

خودروهایی که به سیستم تشخیص احساسات راننده مجهز هستند، قادرند در مواقع عصبانیت یا ناراحتی راننده، او را آرام کنند یا در زمان عدم تمرکز به او هشدار دهند. البته پتانسیل این تکنولوژی برای افزایش کارایی این سیستم، بسیار فراتر از موارد ذکرشده است.

در صورت استفاده از این تکنولوژی در خودروهای خودران، این اتومبیل‌ها قادر خواهند بود در شرایط اضطراری بهترین راهِ سپردن کنترل اتومبیل به راننده را انتخاب کنند و در صورتی‌ که کامپیوترهای موجود در خودرو احساس ترس و اضطراب را در یکی از سرنشینان تشخیص دهند، حالت رانندگی را تغییر بدهند. در صورت تشخیص اضطراب در سرنشینان، نمایشگر خودرو با نشان دادن مسیر حرکت و مقصد مورد نظر به سرنشینان، اطمینان خاطر لازم را بازمی‌گرداند.

کمپانی افکتیوا برای توسعه‌ی این تکنولوژی از دوربین جلوی یک تلفن همراه هوشمند استفاده کرده است که توانایی تشخیص ۳۳ حالت مختلف چهره را دارا است. یادگیری عمیق این سیستم با بررسی حالات چهره‌ی شخص و مقایسه و پردازش آن با بیش از ۵ میلیون حالت چهره‌ی مختلف، قادر به تشخیص مفهوم حالت چهره‌ی فرد است. همچنین این سیستم توانایی تشخیص ۷ احساس مختلف از قبیل شگفتی، لذت و ترس را دارا است.

این کمپانی اکنون در حال همکاری با خودروسازان آلمانی و ژاپنی است تا بتواند در آینده‌ای نزدیک این تکنولوژی را به بازار معرفی نماید و احتمال می‌رود که نمونه‌ی اولیه‌ی آن در سال ۲۰۱۸ به بهره‌برداری برسد. بر اساس ادعای فورد، این شرکت خودروسازی نیز در حال توسعه‌ی تکنولوژی مشابهی است.

نظر شما درباره‌ی این تکنولوژی چیست؟ آیا استفاده از این تکنولوژی می‌تواند نقشی در کاهش حوادث جاده‌ای داشته باشد؟

منبع CARSCOOPS

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.