بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

پس از موفقیت طرح‌های پهن‌پیکر ایرباس، این شرکت اروپایی به دنبال ورود به بازار هواپیماهای تک‌راهرو بود. اولین تلاش ایرباس در این حوزه A320 نام گرفت که علاوه بر ویژگی‌های ممتازش، خود مولد سه مدل موفق دیگر ایرباس به نام‌های A318 و A319 و A321 به شمار می‌رود.

ایرباس برای A320 ظرفیت ۱۵۰ نفر را در نظر گرفت که از ریسک‌پذیری کمتری برخوردار بود. A320 اولین هواپیمای شناخته شده در جهان است که از سیستم کنترل پرواز با سیم بهره گرفته است. در این سیستم کنترل داده‌های ورودی از خلبان به سطوح پروازی منتقل می‌شود. این کار توسط سیگنال‌های الکترونیکی انجام می‌شود که سریع‌تر از حالت مکانیکی است. از دیگر مزایای پرواز با سیم این است که توسط کامپیوتر کنترل می‌شود و خدمه انسانی نقش کمتری در آن دارند. ایرباس برای A320 عرشه پرواز الکترونیکی پیشرفته با ۶ صفحه نمایشگر رنگی در نظر گرفته است. گفتنی است کابین خلبان A320 با سه عضو دیگر خانواده یکسان است که این امر صرفه‌جویی‌های زیادی را هم از نظر وقت و هم از نظر هزینه در پی داشته است. ابتکار دیگری که در A320 و برای اولین‌بار به کار رفته، استفاده از اهرم کنترل دستی به جای فرمان کنترلی عادی است که در هواپیماها استفاده می‌شود.

ایرباس در طراحی A320 از مواد مرکب نیز بهره گرفته است. برای به پرواز در آوردن A320 دو موتور CFM56 و V2500 در نظر گرفته شد. برنامه طراحی A320 در مارس ۱۹۸۲ آغاز شد که پس از ۵ سال مطالعه و تحقیق سرانجام اولین پروازش را در ۲۲ فوریه ۱۹۸۷ انجام داد و در ۲۶ فوریه ۱۹۸۸ گواهینامه صلاحیت پروازی را دریافت کرد. تحویل به مشتریان با تحویل اولین A320 به شرکت ایرفرانس در مارس همان سال آغاز شد. تحویل اولین A320 با موتور V2500، نیز به خطوط هوایی آدریا ایرویز در ماه می ۱۹۸۹ بود.

تولید اولیه مدل ۱۰۰-A320 بود که فقط تعداد کمی از آن ساخته شد. مدل A320-200 پس از دریافت گواهینامه پروازی در نوامبر ۱۹۸۸ با تغییراتی همچون افزایش وزن هنگام برخاستن، برد طولانی‌تر و استفاده از بالک جایگزین مدل ۱۰۰ شد. ایرباس A320 اولین عضو از یک خانواده موفق محسوب می‌شود که توانسته موفقیت‌های زیادی را برای صنایع ایرباس به ارمغان آورد. به طوریکه نرخ تولید انواع خانواده A320 از ماهانه ۲۲ فروند در سال ۲۰۰۰ به ۳۰ فروند در سال ۲۰۰۲ افزایش پیدا کرد.

مشخصات

فاصله نوک دو بال: ۳۴٫۱ متر
طول: ۳۷٫۶ متر
ارتفاع: ۱۱٫۸ متر
ظرفیت مسافر: حداکثر ۱۸۰ نفر
بیشینه سرعت: ۰٫۸۲ ماخ (۸۷۰ کیلومتر بر ساعت)
محدوده پرواز: ۵۱۸۵ متر

ایرباس ۳۲۰ های ایران ایر

EP-IEB (Airbus A320-232)I

این هواپیما، به سفارش Aero Lloyd و با شماره سریال ۵۷۵ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۶/۰۱/۲۶ انجام داد و بمدت ۲۰ سال برای چهار شرکت مختلف پرواز می‌کرد. در تاریخ ۲۰۰۶/۰۷/۰۷ [مطابق با ۱۶ تیر ۱۳۸۵]با رجیستر EK-32075 توسط شرکت هواپیمایی ماهان اجاره شد و دو سال بعد با شماره ثبت EP-MHNN به ملکیت آن شرکت درآمد. در ۲۰۰۹/۰۴/۱۵ [برابر با ۲۶ فروردین ۱۳۸۸] به ایران‌ایر منتقل شد و رجیستر EP-IEBB به خود گرفت.
در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۹۳ این هواپیما که فرودگاه شیراز به مقصد تهران قصد پرواز داشت، در هنگام تاکسی کردن بطرف ابتدای باند، ترمزهای چرخ عقب آن قفل شده و باعث وارد آمدن فشار زیاد به چرخ‌ها شد. با این اتفاق، خلبان تصمیم به بازگشت به اپرون گرفته و پس از ورود به اپرون، تایر هواپیما ترکیده و شعله‌ور شد که حریق به سرعت مهار و پس از خنک شدن چرخ‌های هواپیما، مسافران تخلیه و به ترمینال انتقال داده شدند.

2776301 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

EP-IEC (Airbus A320-232)I
این هواپیما، به سفارش شرکت یونایتد و با شماره سریال ۸۵۷ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۸/۰۶/۱۸ انجام داد و تا ۶ سال برای آن شرکت پرواز می‌کرد. در جولای ۲۰۰۳ در فرودگاه Goodyear آمریکا زمینگیر شد تا اینکه در ۲۰۰۴/۰۳/۰۴ [مطابق با ۱۴ اسفند ۱۳۸۲] توسط Blue Wings خریداری و ۲۶۶ روز بعد بارجیستر D-ALEX به شرکت هواپیمایی ماهان اجاره داده شد. سه ماه بعد رجیستر EP-MHJ گرفت و به ملکیت ماهان درآمد تا اینکه در تاریخ ۲۰۱۱/۰۹/۰۱ [برابر با ۱۰ شهریور ۱۳۹۰] با رجیستر EP-IEC به ناوگان ایران‌ایر واگذار شد.

2700663 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

EP-IED (Airbus A320-212)I
این هواپیما، به سفارش Gulf Air و با شماره سریال ۳۴۵ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۲/۰۶/۱۸ انجام داد و تا ۱۰ سال برای آن شرکت پرواز می‌کرد. از سال ۲۰۰۲ برای دو شرکت دیگر پرواز کرد تا اینکه در فوریه ۲۰۰۸ زمینگیر شد.

در تاریخ ۲۰۰۹/۰۴/۰۱ [مطابق با ۱۲ فروردین ۱۳۸۸] توسط ایران‌ایر خریداری گردید و با رجیستر EP-IED به ناوگان ملکی این شرکت هواپیمایی ملحق شد. این هواپیما مدت پنج سال به دلیل کمبود قطعات و مشکلات ناشی از تحریم‌های صنعت هوانوردی زمینگیر شده بود و از آن به عنوان انبار قطعه استفاده می‌شد تا اینکه در ششم آذر ۱۳۹۵، پس از اورهال، پرواز آزمایشی خود را انجام داده و به ناوگان فعال هما بازگشت.

1883090 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

1630302 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

EP-IEE (Airbus A320-211)I
این هواپیما، به سفارش ایبریا و با شماره سریال ۳۰۳ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۲/۰۲/۱۴ انجام داد و تا ۱۵ سال برای آن شرکت پرواز می‌کرد. از سال ۲۰۰۷ به ClickAir منتقل شد و دو سال برای آن شرکت پرواز کرد. سپس Vertir Airlines آن را خرید و رجیستر آن را به EK-32303 تغییر داد.

ده ماه بعد، در تاریخ ۲۰۰۹/۱۲/۲۱ [مطابق با ۳۰ آذر ۱۳۸۸] توسط ایران‌ایر خریداری و با رجیستر EP-IEE به ناوگان ملکی این شرکت هواپیمایی ملحق شد.

2300608 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

EP-IEF (Airbus A320-211)I
این هواپیما، به سفارش ایبریا و با شماره سریال ۳۱۲ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۲/۳/۵ انجام داد و تا ۱۵ سال برای آن شرکت پرواز می‌کرد. از سال ۲۰۰۷ به ClickAir منتقل شد و دو سال برای آن شرکت پرواز کرد. سپس Vertir Airlines آن را خرید و رجیستر آن را به EK-32312 تغییر داد.

پنج ماه بعد، در تاریخ ۲۰۰۹/۰۸/۰۱ [مطابق با ۱۰ مرداد ۱۳۸۸] توسط ایران‌ایر خریداری و با رجیستر EP-IEF به ناوگان ملکی این شرکت هواپیمایی ملحق شد.

1574490 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

EP-IEG (Airbus A320-211)I
این هواپیما به سفارش شرکت ژاپنی All Nippon Airways و با شماره سریال ۲۰۵۴ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۰۳/۰۶/۰۶ انجام داد و تا ۶ سال برای آن شرکت پرواز می‌کرد. در ۲۰۰۹/۰۱/۲۳ شرکت ایران‌ایر از طریق شرکت ارمنی Vertir Airlines که از شرکت‌های تاسیس شده توسط ماهان برای دور زدن تحریم‌ها بود این هواپیما را خریداری کرده و با رجیستر EK-32054 به فرودگاه بانکوک تایلند منتقل کرد. .
هواپیما در تاریخ ۲۰۰۹/۰۳/۲۸ [مطابق با ۸ فروردین ۱۳۸۸] وارد کشور شده و در فرودگاه امام خمینی فرود آمد. پس از رنگ‌آمیزی و درج رجیستر EP-IEG در آشیانه ماهان در این فرودگاه، در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۸۸۸ به فرودگاه مهرآباد منتقل شده و به ناوگان ایران‌ایر پیوست.

1845817 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

ایرباس ۳۲۰ های آسمان

EP-APE (Airbus A320-231)I
این هواپیما، به سفارش DragonAir و با شماره سریال ۴۱۴ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۳/۰۳/۰۳ انجام داد و تا سال ۲۰۱۲ در سیزده شرکت هواپیمایی دست‌به‌دست می‌شد.
در تاریخ ۲۰۱۲/۰۹/۲۳ [مطابق با ۲ مهر ۱۳۹۱] با رجیستر UR-REZZ برای شرکت ایرتور وارد کشور شد اما کمتر از یک ماه برای این شرکت پرواز کرد و برای مدتی در مهرآباد پارک شده بود.
این هواپیما در آذر ۱۳۹۱ به شرکت ماهان منتقل شد، در آذر ۱۳۹۲ رجیستر آن به EP-MMK تغییر یافت و در آذر ۱۳۹۳ با رجیستر EP-APE توسط شرکت آسمان خریداری شد.

2553914 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

EP-APF (Airbus A320-231)I
این هواپیما، به سفارش Caledonian Airways و با شماره سریال ۳۵۴ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۲/۰۷/۲۰ انجام داد و تا سال ۲۰۱۲ در هشت شرکت هواپیمایی دست‌به‌دست می‌شد.
در تاریخ ۲۰۱۱/۱۲/۲۶ [مطابق با ۵ دی ۱۳۹۰] با رجیستر UR-CJO توسط آریا از شرکت Khors Airr اجاره شد اما بدلیل مشکلات مالی، از ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱۱ توسط ایرتور اجاره شد و یک سال بعد مجددا به آن شرکت بازگشت.
در مرداد ۱۳۹۲ توسط شرکت ماهان خریداری شد اما مدت پنج ماه زمینگیر بود تا اینکه پس از تغییر رجیستر به EP-MML فعالیت خود را برای این شرکت آغاز کرد. نهایتا در آذر ۱۳۹۳ توسط شرکت آسمان خریداری شده و رجیستر آن به EP-APF تغییر یافت.

2607632 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

EP-APG (Airbus A320-231)I

این هواپیما، به سفارش Orix و با شماره سریال ۴۸۰ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۴/۰۵/۲۴ انجام داد و پس از دو ماه به شرکت هواپیمایی British Mediterranean اجاره داده شد. از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ برای دو شرکت هندی پرواز کرد تا اینکه در آن سال توسط Kam Air افغانستان اجاره و سپس با رجیستر YA-KMA خریداری شد. چیدمان صندلی‌های این هواپیما بصورت C22 Y102 می‌باشد.

در سال ۲۰۱۴، شرکت هواپیمایی آسمان این هواپیما را از Kam Air اجاره کرد و پس از مدتی پرواز در ایران، جهت انجام چک به ترکیه منتقل شد. با پایان چک، شرکت آسمان این هواپیما را از Kam Air خریداری و رجیستر EP-APG را برای آن ثبت کرد.

2817999 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

EP-ZAI (Airbus A320-231)I
این هواپیما، به سفارش China Airlines و با شماره سریال ۳۷۶ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۲/۱۰/۱۳ انجام داد و تا سال ۲۰۱۳ در چندین شرکت هواپیمایی دیگر فعالیت داشته است. از ۲۰۱۳/۱۲/۰۱[مطابق با ۱۰ آذر ۱۳۹۲] شرکت هواپیمایی زاگرس این پرنده را در اختیار گرفت.
بامداد روز یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴، این ایرباس درحالیکه در رمپ نیروی هوایی ارتش پارک بود، بدلیل قرار ندادن چاکس پشت تایرهای ارابه‌های عقب، به سمت عقب به حرکت درآمده و پس از طی مسافتی حدود ۲۰۰ متر، از ناحیه بال راست با بال چپ یک فروند هرکولس C130 برخورد کرده و متوقف شد. این حادثه باعث شد این هواپیما بیش از ۴۰ روز زمینگیر شود.

در اسفند ۱۳۹۵ شرکت آسمان سه فروند از ایرباس های ۳۲۰ زاگرس ـ از جمله این هواپیما ـ را خریداری و به ناوگان خود ملحق کرد.

2831253 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

EP-API (Airbus A320-231)I
این هواپیما با شماره سریال ۴۷۶ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۴/۰۴/۰۵ انجام داد. از آن تاریخ بین ۱۸ شرکت مختلف دست به دست می‌شد تا اینکه شرکت زاگرس این هواپیما را با رجیستر XU-ZAB و از طریق شرکت Sky Angkor Airlines کامبوج وارد کشور نموده و رجیستر آن را به EP-ZAR تغییر داد.
در اسفند ۱۳۹۵ شرکت آسمان سه فروند از ایرباس های ۳۲۰ زاگرس ـ از جمله این هواپیما ـ را خریداری و به ناوگان خود ملحق کرد و مدتی بعد رجیستر آن را به EP-API تغییر داد.

51100 1489763286 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

EP-ZAZ (Airbus A320-231)I
این هواپیما با شماره سریال ۴۳۰ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۳/۰۵/۱۳ انجام داد. از آن تاریخ بین چند شرکت مختلف دست به دست می‌شد تا اینکه شرکت زاگرس در تاریخ ۲۰۱۵/۱۰/۰۶ [برابر با ۱۴ مهر ۱۳۹۴] این هواپیما را با رجیستر XU-ZAC از طریق شرکت Sky Angkor Airlines کامبوج وارد کشور نمود و رجیستر آن را به EP-ZAZ تغییر داد.

در اسفند ۱۳۹۵ شرکت آسمان سه فروند از ایرباس های ۳۲۰ زاگرس ـ از جمله این هواپیما ـ را خریداری و به ناوگان خود ملحق کرد.

33367 1490269974 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

 ایرباس ۳۲۰ های معراج

EP-AJH (Airbus A320-233)I

این هواپیما، به سفارش TACA و با شماره سریال ۱۳۵۳ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۰۰/۱۰/۲۷ انجام داد و تا سال ۲۰۱۲ در چهار شرکت TACA و Cubana و Martinair Holland و Air Memphis دست‌به‌دست می‌شد. در تاریخ ۲۰۱۲/۹/۱ [مطابق با ۱۱ شهریور ۱۳۹۱] توسط شرکت هواپیمایی معراج خریداری شد. چیدمان صندلی‌های این هواپیما بصورت Y180 می‌باشد.

م+2741985 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

EP-AJI (Airbus A320-233)I
این هواپیما، به سفارش TACA و با شماره سریال ۱۳۰۰ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۰۰/۸/۱۱ انجام داد و برای شرکتهای Universal Airlines و Air Memphis نیز پرواز کرد. در تاریخ ۲۰۱۴/۳/۹ [مطابق با ۱۸ اسفند ۱۳۹۲] توسط شرکت هواپیمایی معراج خریداری و وارد ایران شد.

بعد از بازنقش چهره یوز ایرانی روی پیراهن تیم ملی فوتبال، هواپیمایی معراج نیز در اقدامی محیط زیستی و قابل تحسین، این ایرباس را منقش به این حیوان در خطر انقراض کرد.

2701871 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

EP-AJC (Airbus A320-232)I
این هواپیما با شماره سریال ۵۳۰ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۵/۲/۲۸ انجام داد. در تاریخ ۲۰۰۵/۲/۱۸، توسط شرکت ماهان با رجیستر EP-MHK خریداری شد. چهار سال بعد در ۲۰۰۹/۱/۲۱ بارجیستر EP-IEA به ایران‌ایر منتقل شد و نهایتا در ۲۰۱۰/۷/۱ به عنوان هواپیمای تشریفاتی دولت ایران انتخاب و بارجیستر EP-AJC به ناوگان شرکت هواپیمایی معراج ملحق شد.

2701650 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

ایرباس ۳۲۰ های قشم

EP-FQP (Airbus A320-214)I

این هواپیما، به سفارش Vietnam Airlines و با شماره سریال ۶۱۷ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۶/۷/۱ انجام داد. در تاریخ ۲۰۱۲/۵/۸ بابک زنجانی به عنوان مالک شرکت هواپیمایی Asian Express Airline تاجیکستان، این هواپیما را با رجیستر EY-632 خریداری کرد و سپس آن را به شرکت دیگر هواپیمایی خود در ایران به نام قشم‌ایر منتقل کرد. این هواپیما در ۲۰۱۴/۶/۲۷ رجیستر EP-FQP به خود گرفته است.

2639949 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

EP-FQQ (Airbus A320-214)I
این هواپیما، به سفارش Vietnam Airlines و با شماره سریال ۶۱۱ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۶/۷/۲۷ انجام داد. در تاریخ ۲۰۱۳/۳/۱ بابک زنجانی به عنوان مالک شرکت هواپیمایی Asian Express Airline تاجیکستان، این هواپیما را با رجیستر EY-631 خریداری کرد و سپس آن را به شرکت دیگر هواپیمایی خود در ایران به نام قشم‌ایر منتقل کرد.

در تاریخ ۲۰۱۵/۰۲/۱۴ رجیستر این هواپیما به EP-FQQ تغییر یافته است ولی هواپیما همچنان زمینگیر بوده و عملیاتی نشده است.

2235484 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

EP-FQR (Airbus A320-214)I
این هواپیما، به سفارش Vietnam Airlines و با شماره سریال ۶۰۷ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۶/۶/۱۳ انجام داد. در تاریخ ۲۰۱۲/۱۱/۲۳ بابک زنجانی به عنوان مالک شرکت هواپیمایی Asian Express Airline تاجیکستان، این هواپیما را با رجیستر EY-333 خریداری کرد و سپس آن را به شرکت دیگر هواپیمایی خود در ایران به نام قشم‌ایر منتقل کرد. این هواپیما در ۲۰۱۴/۶/۲۷ رجیستر EP-FQR به خود گرفته است.

2825882 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

ایرباس ۳۲۰ های زاگرس

EP-ZAJ (Airbus A320-211)I

این هواپیما، به سفارش TAP Air پرتغال و با شماره سریال ۴۰۷ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۳/۰۲/۰۴ انجام داد و تا سال ۲۰۱۳ در چند شرکت هواپیمایی دیگر نیز فعالیت داشته است. از ۲۰۱۳/۱۲/۲۸[مطابق با ۷ دی ۱۳۹۲] شرکت هواپیمایی زاگرس این پرنده را در اختیار گرفت.

2667960 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

EP-ZAL (Airbus A320-212)I

این هواپیما، به سفارش Northwest Airlines و با شماره سریال ۴۰۰ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۳/۰۱/۰۷ انجام داد و مدتی نیز برای Nouvelair پرواز کرد.
در تاریخ ۲۰۱۴/۱۰/۱۸ [مطابق با ۲۶ مهر ۱۳۹۳] شرکت زاگرس این هواپیما را با رجیستر UR-CNA وارد کشور کرد و شش روز بعد رجیستر آن را به EP-ZAL تغییر داد.

2587334 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

EP-ZAT (Airbus A320-214)

این هواپیما که جوان‌ترین پرنده زاگرس است، به سفارش Alitalia و با شماره سریال ۹۹۹ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۹/۰۴/۰۱ انجام داد و تا سال ۲۰۱۳ با رجیستر I-BIKE برای این شرکت پرواز می‌کرد. پس از آن مدتی زمینگیر بود تا اینکه هواپیمایی زاگرس در تاریخ ۲۰۱۵/۰۸/۰۸ [مطابق با ۱۷ مرداد ۱۳۹۴] این هواپیما را از طریق شرکت اوکراینی Dart و با رجیستر UR-CNI وارد کشور کرده و پس از رنگ‌آمیزی مجدد، رجیستر این هواپیما را به EP-ZAT تغییر داده است.

2713863 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

EP-ZAU (Airbus A320-211)I
این هواپیما، به سفارش Air Canada و با شماره سریال ۴۲۶ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۳/۰۴/۱۶ انجام داد و تا سال ۲۰۰۷ برای این شرکت پرواز کرد. پس از آن با رجیستر YL-LCH بین شرکت‌های مختلف دست به دست می‌شد.
در ۲۰۱۵/۰۳/۲۵ [مطابق با ۵ فروردین ۱۳۹۴] شرکت زاگرس این هواپیما را با رجیستر اوکراینی UR-CNK وارد کشور کرد و در آگوست ۲۰۱۶ نیز رجیستر ایرانی EP-ZAU به خود گرفته است.

2742488 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

EP-ZAV (Airbus A320-211)I
این هواپیما، به سفارش Air Canada و با شماره سریال ۳۹۵ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۲/۰۸/۲۵ انجام داد و تا سال ۲۰۰۷ برای این شرکت پرواز کرد. پس از آن با رجیستر YL-LCD بین شرکت‌های مختلف دست به دست می‌شد.
شرکت زاگرس این هواپیما را در ۲۰۱۵/۱۲/۱۶ [مطابق با ۲۵ آذر ۱۳۹۴] با رجیستر UR-CNOO برای شرکت آریا وارد کشور کرد ولی با منتفی شدن این انتقال، ضمن تغییر رجیستر آن به EP-ZAV، در ناوگان زاگرس باقی ماند.
این هواپیما از ۲۹ آبان تا ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ مراحل چک سنگین خود را در ناپل ایتالیا انجام داد و از سوم اسفند پروازهای خود را برای زاگرس از سر گرفت.

2755289 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

EP-ZAP (Airbus A320-211)I
این هواپیما، به سفارش Air Canada و با شماره سریال ۳۱۱ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۲/۳/۱۳ انجام داد تا سال ۲۰۰۷ برای این شرکت پرواز کرد. پس از آن با رجیستر YL-LCD بین شرکت‌های مختلف دست به دست می‌شد.

در تاریخ ۲۰۱۵/۰۱/۲۲ [مطابق با ۲ بهمن ۱۳۹۳] شرکت زاگرس این هواپیما را با رجیستر UR-CNJ وارد کشور کرد. در یازدهم آبان ۱۳۹۵ رجیستر این هواپیما به EP-ZAP تغییر یافت.

2605729 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

UR-CJP (Airbus A320-212)I

این هواپیما، با شماره سریال ۹۳۷ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۸/۱۲/۱۵ انجام داد. در سال ۱۹۹۹ به شرکت مصری Lotus Air رفت و تا سال ۲۰۰۷ برای این شرکت پرواز کرد. پس از آن به Koral Blue در همان کشور منتقل شد و سپس توسط شرکت تونسی Nouvelair خریداری شد و تا پایان سال ۲۰۱۵ برای این شرکت پرواز می‌کرد.
در تاریخ ۲۰۱۶/۰۲/۲۵ [مطابق با ۶ بهمن ۱۳۹۴] شرکت زاگرس این هواپیما را با رجیستر UR-CJP از طریق شرکت اوکراینی Dart وارد کشور کرده و بلافاصله آن را عملیاتی کرد. چیدمان صندلی‌های این هواپیما Y180 می‌باشد.

2795244 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

ایرباس ۳۲۰ های اترک

EP-TTA (Airbus A320-231)I

این هواپیما، به سفارش China Airlines و با شماره سریال ۳۹۳ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۲/۱۲/۰۹ انجام داد و تا سال ۲۰۱۲ در بیش از ۱۰ شرکت هواپیمایی دیگر فعالیت داشته است.

در تاریخ ۲۰۱۲/۰۸/۱۴ [برابر با ۲۴ مرداد ۱۳۹۱] شرکت زاگرس این هواپیما را با رجیستر UR-MUS اجاره کرد و نهایتا در تاریخ ۲۰۱۳/۰۷/۰۱ [مطابق با ۱۰ تیر ۱۳۹۲] توسط شرکت اترک خریداری و با رجیستر EP-TTA به ناوگان این شرکت هواپیمایی ملحق شد.

در ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ این هواپیما که قرار بود ساعت ۲۲:۰۰ عازم مشهد مقدس شود، به دلیل شکسته شدن چرخ جلو در هنگام تیک‌آف از فرودگاه مهرآباد، موفق به پرواز نشد و هواپیما پس از انصراف از بلند شدن، از باند خارج می‌شود. این اتفاق باعث بسته شدن چند ساعته باند فرودگاه مهرآباد بر روی همه هواپیماها شد. خوشبختانه به مسافران این هواپیما آسیبی نرسید و هواپیما ۱۸ روز بعد مجددا به خط پرواز برگشت.

2656724 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

EP-TTB (Airbus A320-231)I
این هواپیما، به سفارش Balkan – Bulgarian Airlines و با شماره سریال ۳۱۴ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ  ۱۹۹۲/۰۳/۱۲ انجام داد و تا سال ۲۰۱۲ در چند شرکت هواپیمایی دیگر فعالیت داشته است.

در تاریخ ۲۰۱۳/۰۷/۰۸ [مطابق با ۱۷ تیر ۱۳۹۲] توسط شرکت اترک خریداری و با رجیستر EP-TTB به ناوگان این شرکت هواپیمایی ملحق شد.

این هواپیما بدلیل عدم توانایی شرکت اترک در پرداخت هزینه چک دوره‌ای آن، مدتها در فرودگاه جاکارتا اندونزی پارک شده بود که بالاخره در شامگاه ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ اترک توانست آن را مجددا وارد کشور نماید.

2421118 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

EP-TTC (Airbus A320-231)I
این هواپیما که با شماره سریال ۳۷۳ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۲/۱۰/۰۵ انجام داد و تا سال ۲۰۰۰ در چند شرکت هواپیمایی فعالیت داشته است. در این سال، شرکت mexicana آن را به خدمت گرفت و بیش از ده سال برای این شرکت پرواز کرد.
در سال ۲۰۱۴ شرکت اترک بدنبال خرید این هواپیما افتاد و تلاش‌هایی در این راستا صورت گرفت و حتی قرار بود رجیستر EP-TTC به خود بگیرد، ولی بدلیل برخی مشکلات، این اتفاق نیفتاد و هواپیما به تاجیکستان منتقل شد تا اینکه در تاریخ ۲۰۱۵/۱۱/۱۰ [مطابق با ۱۹ آبان ۱۳۹۴] اترک توانست آن را با رجیستر EY-624 وارد کشور نماید.
این هواپیما فعلا در فرودگاه مهرآباد پارک است و رجیستر آن به EP-TTC تغییر یافته است.

3951323 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

ایرباس ۳۲۰ های آتا

EP-TAB (Airbus A320-231)I
این هواپیما، به سفارش Inter European و با شماره سریال ۳۶۲ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۲/۰۹/۰۳ انجام داد و تا ۲۰۱۱ بین چندین شرکت دست‌به‌دست شد تا اینکه در تاریخ ۲۰۱۱/۰۶/۱۷ توسط شرکت Khors Air خریداری و چند روز بعد با رجیستر UR-CJD به شرکت آتا اجاره داده شد. این هواپیما نهایتا در ۲۰۱۲/۰۸/۲۸ [مطابق با ۷ شهریور ۱۳۹۱] توسط شرکت آتا خریداری و با رجیستر EP-TAB به ناوگان ملکی این شرکت هواپیمایی ملحق شد.

2585269 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

EP-TAC (Airbus A320-231)I با نام سبلان
به سفارش Mexicana و با شماره سریال ۴۰۵ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۳/۰۱/۲۸ انجام داد و پس از دو ماه به آن شرکت تحویل داده شد. از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۱ بین چندین شرکت دست‌به‌دست شد تا اینکه در تاریخ ۲۰۱۱/۰۳/۱۸ [برابر با ۲۷ اسفند ۱۳۸۹] توسط شرکت Khors Air خریداری و چند روز بعد با رجیستر UR-CJF به شرکت آتا اجاره داده شد. این هواپیما نهایتا در ۲۰۱۲/۰۸/۱۷ [مطابق با ۲۷ مرداد ۱۳۹۱] توسط شرکت آتا خریداری و با رجیستر EP-TAC به ناوگان ملکی این شرکت هواپیمایی ملحق شد.

این هواپیما پس از انجام C-Check در آشیانه Onour Air در استانبول ترکیه، روز ۲۹ دی ۱۳۹۵ مجددا به تبریز بازگشت.

2618828 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

EP-TAD (Airbus A320-231)I

این هواپیما، به سفارش Mexicana و با شماره سریال ۳۶۱ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۲/۰۹/۰۱ انجام داد و پس از دو ماه به آن شرکت تحویل داده شد. از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۱ برای چند شرکت دیگر نیز پرواز کرد تا اینکه در تاریخ  ۲۰۱۱/۱۰/۰۵ [برابر با ۱۳ مهر ۱۳۹۰] توسط شرکت آتا با رجیستر UR-CFW اجاره و در ۲۰۱۴/۰۴/۰۱ [مطابق با ۱۲ فروردین ۱۳۹۳] با رجیستر EP-TAD خریداری شد.

2577702 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

ایرباس ۳۲۰ کیش‌ایر

JY-JAU (Airbus A320-212)I
این هواپیما، به سفارش شرکت بحرینی Gulf Air و با شماره سریال ۵۳۷ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۵/۰۴/۱۴ انجام داد و دو ماه بعد به این شرکت تحویل داده شد. از اواخر ۲۰۱۰ توسط شرکت اردنی Petra Airlines خریداری شد و تا می ۲۰۱۵ با رجیستر JY-PTB متعلق به این شرکت بود. در این فاصله، حدود دو سال نیز بصورت اجاره در لیبی پرواز می‌کرد. سپس با همین رجیستر به Air Arabia Jordan منتقل شد و نهایتا در ابتدای سال ۲۰۱۶ توسط Jordan Aviation خریداری شد.
در ۲۰۱۶/۰۳/۱۶ [مطابق با ۲۶ اسفند ۱۳۹۴] شرکت کیش‌ایر این هواپیما را با رجیستر JY-JAU وارد ناوگان خود کرد.

2807262 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

JY-JAT (Airbus A320-211)I
این هواپیما، به سفارش All Nippon Airways و با شماره سریال ۲۰۶۱ ساخته شد. اولین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۰۳/۰۶/۱۷ انجام داد و تا فوریه سال ۲۰۱۲ برای این شرکت پرواز می‌کرد. شش ماه بعد توسط شرکت اردنی Jordan Aviation خریداری شد و تا کنون در ملکیت این شرکت بود. البته در سال ۲۰۱۴ با همین رجیستر به هواپیمایی ملی پاکستان و در سال ۲۰۱۵ به خطوط هوایی سودان اجاره داده شد.
در ۲۰۱۶/۰۳/۲۱ [برابر با ۲ فروردین ۱۳۹۵] شرکت کیش‌ایر این هواپیما را با رجیستر JY-JAT به صورت اجاره وارد ناوگان خود کرد و پس از ده روز، در ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ اولین پرواز عملیاتی خود را برای این شرکت آغاز کرد.

2816445 v20 16 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

4299507 - بررسی ناوگان هواپیمایی ایرباس 320 در ایران

فهرست هواپیماهای ایرباس ۳۲۰ ایران بر اساس سن:

۱.   JY-JAT            کیش‌ایر           اولین پرواز: ۲۰۰۳/۰۶/۱۷

۲.   EP-IEG            ایران‌ایر            اولین پرواز: ۲۰۰۳/۰۶/۰۶

۳.   EP-AJI             معراج             اولین پرواز: ۲۰۰۰/۱۰/۲۷

۴.   EP-AJH            معراج             اولین پرواز: ۲۰۰۰/۰۸/۱۱

۵.   EP-ZAT           زاگرس            اولین پرواز: ۱۹۹۹/۰۴/۰۱

۶.   UR-CJP            زاگرس           اولین پرواز: ۱۹۹۸/۱۲/۱۵

۷.   EP-IEC            ایران‌ایر            اولین پرواز: ۱۹۹۸/۰۶/۱۸

۸.   EP-FQQ           قشم              اولین پرواز: ۱۹۹۶/۰۷/۲۷

۹.   EP-FQP           قشم              اولین پرواز: ۱۹۹۶/۰۷/۰۱

۱۰.  EP-FQR          قشم              اولین پرواز: ۱۹۹۶/۰۶/۱۳

۱۱.  EP-IEB           ایران‌ایر            اولین پرواز: ۱۹۹۶/۰۱/۲۶

۱۲.  JY-JAU           کیش‌ایر           اولین پرواز: ۱۹۹۵/۰۴/۱۴

۱۳.  EP-AJC           معراج             اولین پرواز: ۱۹۹۵/۰۲/۲۸

۱۴.  EP-APG          آسمان            اولین پرواز: ۱۹۹۴/۰۵/۲۴

۱۵.  EP-ZAR          آسمان            اولین پرواز: ۱۹۹۴/۰۴/۰۵

۱۶.  EP-ZAZ          آسمان            اولین پرواز: ۱۹۹۳/۰۵/۱۳

۱۷.  EP-ZAU          زاگرس            اولین پرواز: ۱۹۹۳/۰۴/۱۶

۱۸.  EP-APE          آسمان            اولین پرواز: ۱۹۹۳/۰۳/۰۳

۱۹.  EP-ZAJ           زاگرس            اولین پرواز: ۱۹۹۳/۰۲/۰۴

۲۰.  EP-TAC           آتا                 اولین پرواز: ۱۹۹۳/۰۱/۲۸

۲۱.  EP-ZAL           زاگرس            اولین پرواز: ۱۹۹۳/۰۱/۰۷

۲۲.  EP-TTA           اترک              اولین پرواز: ۱۹۹۲/۱۲/۰۹

۲۳.  EP-ZAI            آسمان           اولین پرواز: ۱۹۹۲/۱۰/۱۳

۲۴.  EP-TTC           اترک              اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۵/۱۰

۲۵.  EP-TAB           آتا                 اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۹/۰۳

۲۶.  EP-TAD           آتا                 اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۹/۰۱

۲۷.  EP-ZAV           زاگرس            اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۸/۲۵

۲۸.  EP-APF           آسمان            اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۷/۲۰

۲۹.  EP-IED            ایران‌ایر            اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۶/۱۸

۳۰.  EP-ZAP           زاگرس            اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۳/۱۳

۳۱.  EP-TTB           اترک               اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۳/۱۲

۳۲.  EP-IEF            ایران‌ایر            اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۳/۰۵

۳۳.  EP-IEE            ایران‌ایر            اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۲/۱۴

ایرباس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.