بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

وئینگ ۷۳۷ معروف به بچه بوئینگ، یک هواپیمای مسافربری باریک‌پیکر و تک‌راهرو ساخته شرکت بوئینگ آمریکا است. طراحی این هواپیما از ۱۱ مه ۱۹۶۴ آغاز شد و نخستین‌بار در ۹ آوریل ۱۹۶۷ به پرواز درآمد.

یک سال بعد با بکارگیری در ناوگان لوفتهانزا، کاربرد تجاری آن آغاز شد.
مدل ابتدایی ظرف مدت کوتاهی با مدلی طویل‌تر جایگزین شد. بوئینگ ۷۳۷ هواپیمایی کارا و محبوب است و تاکنون بیش از هفت هزار مورد سفارش ساخت آن به بوئینگ داده شده است و بیش از پنج هزار فروند از آن ساخته و تحویل شده است.

مشخصات

بوئینگ ۷۳۷ دارای دو موتور توربوفن در زیر بال‌هاست.

ـ فاصله نوک دو بال: ۲۸٫۴ متر
ـ طول: ۳۰٫۵ متر
ـ ارتفاع: ۱۱٫۳ متر
ـ ظرفیت مسافر: ۱۳۰ نفر
ـ بیشینه سرعت: ۰٫۸۴ ماخ (۸۹۰ کیلومتر بر ساعت)
ـ محدوده پرواز: ۴۶۸۸۸ کیلومتر

مدل‌ها

نسل اول [سری اولیه] شامل:
– بوئینگ ۱۰۰- بوئینگ ۷۳۷ : مدل اولیه که طولی کوتاه داشت و تنها سی فروند آن ساخته شد
– بوئینگ ۲۰۰- بوئینگ ۷۳۷ : مدل استاندارد با بدنه کوچک

نسل دوم [سری کلاسیک] شامل:
– بوئینگ ۳۰۰- بوئینگ ۷۳۷ : مدل استاندارد با بدنه بزرگتر
– بوئینگ ۴۰۰- بوئینگ ۷۳۷ : مدل حجیم‌تر با بدنه کشیده‌تر
– بوئینگ ۵۰۰- بوئینگ ۷۳۷ : مدل دارای بدنه کوتاه‌تر

نسل سوم [سری نسل بعد (NG)] شامل:
– بوئینگ ۶۰۰- بوئینگ ۷۳۷ : مدل کوچک برابر با ۵۰۰- بوئینگ ۷۳۷ با امکانات پیشرفته
– بوئینگ ۷۰۰- بوئینگ ۷۳۷ : مدل متوسط برابر با ۳۰۰- بوئینگ ۷۳۷ با امکانات پیشرفته
– بوئینگ ۸۰۰- بوئینگ ۷۳۷ : دارای موتور قدرتمند، مدل جدیدی از سری ۴۰۰
– بوئینگ ۹۰۰- بوئینگ ۷۳۷ : بزرگترین هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ کلاسیک با ظرفیت ۱۸۹ مسافر

نسل چهارم [سری پیشرفته (MAX)] شامل:
– بوئینگ مکس هفت (MAX 7): برگرفته از سری ۷۰۰ نسل سوم با موتورهای جدید و طرح جدید بال با بازدهی بیشتر
– بوئینگ مکس هشت (MAX 8): برگرفته از سری ۸۰۰ نسل سوم با موتورهای جدید و طرح جدید بال با بازدهی بیشتر
– بوئینگ مکس ۲۰۰ (MAX 200): نمونه ای از مکس ۸ با ظرفیت حمل ۲۰۰ مسافر
– بوئینگ مکس نه (MAX 9): برگرفته از سری ۹۰۰ نسل سوم با موتورهای جدید و طرح جدید بال با بازدهی بیشتر

جت تجاری شامل:
– BBJ: برگرفته از سری ۷۰۰
– BBJ2: برگرفته از سری ۸۰۰

 

در ایران هفت شرکت تابان، کاسپین، آسمان، آتا، ایرتور، سپهران و ساها از این هواپیما در ناوگان خود استفاده می‌کنند و شرکتهای نسیم و صافات نیز هر کدام ضمن وارد کردن یک فروند از این هواپیما در حال اخذ مجوزهای لازم برای فعالیت می‌باشند.

 

بوئینگ‌های بوئینگ ۷۳۷ سپهران

EP-FSA ( بوئینگ ۷۳۷ -۵L9)I
این هواپیما به سفارش Maersk Air و با شماره سریال ۲۵۰۶۶ ساخته شد. اولین پرواز خود را در ۱۹۹۱/۰۴/۲۶ انجام داد و تا ۵ سال برای آن شرکت پرواز می‌کرد. در سال ۱۹۹۶ به شرکت British Airways منتقل شد و پس از ۶ سال، مجددا در سال ۲۰۰۲ به شرکت قبلی برگشت. برای چند شرکت نیز دیگر پرواز کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۰ به شرکت Expressair اندونزی منتقل شد و تا سال ۲۰۱۳ که زمینگیر شد برای این شرکت پرواز می‌کرد.
این هواپیما توسط شرکت تازه‌تأسیس سپهران خریداری و در تاریخ ۲۰۱۵/۰۴/۱۸ [مطابق با ۲۹ فروردین ۱۳۹۴] با رجیستر PK-TXGG به ناوگان این شرکت هواپیمایی ملحق شد، اما بدلیل مشکلات اداری مدت دو سال مجوز پرواز را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت نکرده بود تا اینکه در ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ فعالیت خود را با رجیستر EP-FSA برای سپهران آغاز کرد.

65950 1492540347 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

 

EP-FSB ( بوئینگ ۷۳۷ -۵۲۹)I
این هواپیما به سفارش Sabena و با شماره سریال ۲۵۲۱۸ ساخته شد. اولین پرواز خود را در ۱۹۹۱/۰۸/۲۰ انجام داد و تا ده سال برای آن شرکت پرواز می‌کرد. از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ در سه شرکت اوکراینی و گرجی دیگر پرواز کرد تا اینکه در این سال به شرکت Expressair اندونزی منتقل شد.  .
این هواپیما در سال ۲۰۱۵ توسط شرکت سپهران خریداری و با رجیستر PK-TXH به ناوگان این شرکت هواپیمایی ملحق شد، اما بدلیل مشکلات اداری مدتها مجوز پرواز را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت نکرده بود تا اینکه در ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ نخستین پرواز تجاری خود را با رجیستر EP-FSB برای این شرکت آغاز کرد.

15825 1489474675 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

 

EP-FSF ( بوئینگ ۷۳۷ -۵۲۹)I
این هواپیما به سفارش Sabena و با شماره سریال ۲۶۵۳۷ ساخته شد. اولین پرواز خود را در ۱۹۹۲/۰۵/۱۸ انجام داد و تا ۹ سال برای آن شرکت پرواز می‌کرد. از اواخر سال ۲۰۰۱ برای چند شرکت اوکراینی و اندونزیایی نیز پرواز کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۵ زمینگیر شد.
این هواپیما در ۲۰۱۶/۰۱/۲۳ [مطابق با ۳ بهمن ۱۳۹۴] توسط شرکت سپهران خریداری و با رجیستر PK-KSMM به ناوگان این شرکت هواپیمایی ملحق و سپس رجیستر آن به EP-FSFF تغییر یافت.

71537 1493141319 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

 

EP-FSI ( بوئینگ ۷۳۷ -۳۳V)I
این هواپیما به سفارش EasyJet انگلیس و با شماره سریال ۲۹۳۴۰ ساخته شد. اولین پرواز خود را در ۱۹۹۹/۰۹/۰۱ انجام داد و تا ۷ سال برای آن شرکت پرواز می‌کرد. از اواخر سال ۲۰۰۶ تا اواسط سال ۲۰۱۲ برای سه شرکت نیجریه ای پرواز کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۳ به Expressair اندونزی منتقل شد.
این هواپیما در ۲۰۱۶/۰۳/۰۷ [مطابق با ۱۷ اسفند ۱۳۹۴] با رجیستر PK-TZAA توسط شرکت سپهران وارد کشور شد اما در نوروز ۱۳۹۵ جهت انجام چک و رنگ‌آمیزی به خارج از کشور منتقل شد، تا اینکه در تاریخ ۳۰۰ مرداد همان سال مجددا به کشور بازگشت.
این هواپیما همچون سایر هواپیماهای شرکت سپهران، مدتی در فرودگاه شیراز پارک بود تا اینکه نخستین پرواز برنامه‌ای این شرکت، در ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ با این هواپیما و با رجیستر جدید EP-FSI از شیراز به مقصد مشهد و بالعکس انجام شد.

4201041 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

 

بوئینگ‌های بوئینگ ۷۳۷ کاسپین

EP-CAP ( بوئینگ ۷۳۷ -۴H6)I
این هواپیما به سفارش Malaysia Airlines و با شماره سریال ۲۶۴۶۶ ساخته شد. اولین پرواز خود را در ۱۹۹۲/۰۹/۱۸ انجام داد و تا ژوئن ۲۰۱۴ که زمینگیر شد برای آن شرکت پرواز می‌کرد.
در ۲۰۱۴/۱۱/۲۷ [مطابق با ۶ آذر ۱۳۹۳] شرکت کاسپین این هواپیما را با رجیستر T7-AWBB و با دو واسطه خریداری و وارد کشور نمود تا اینکه در ۲۰۱۵/۰۸/۳۱ [۹ شهریور ۱۳۹۴] پس از تغییر رجیستر آن به EP-CAPP، پروازهای خود را برای این شرکت آغاز کرد.

2725800 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران
EP-CAR ( بوئینگ ۷۳۷ -۴H6)I
این هواپیما به سفارش Malaysia Airlines و با شماره سریال ۲۶۴۶۷ ساخته شد. اولین پرواز خود را در ۱۹۹۲/۱۰/۰۱ انجام داد و تا ژوئن ۲۰۱۴ که زمینگیر شد برای آن شرکت پرواز می‌کرد.
در ۲۰۱۴/۱۱/۲۵ [مطابق با ۴ آذر ۱۳۹۳] شرکت کاسپین این هواپیما را با رجیستر T7-AWAA خریداری و وارد کشور نمود تا اینکه در ۲۰۱۵/۱۰/۲۰ [۲۸ مهر ۱۳۹۴] ضمن تغییر رجیستر آن به EP-CARR، پروازهای خود را برای این شرکت آغاز کرد.

2785014 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

 

EP-CAQ ( بوئینگ ۷۳۷ -۴H6)I
این هواپیما به سفارش Malaysia Airlines و با شماره سریال ۲۶۴۵۱ ساخته شد. اولین پرواز خود را در ۱۹۹۳/۰۶/۲۱ انجام داد و تا ژوئن ۲۰۱۴ که زمینگیر شد برای آن شرکت پرواز می‌کرد.
در ۲۰۱۴/۱۱/۱۵ [مطابق با ۲۴ آبان ۱۳۹۳] شرکت کاسپین این هواپیما را با رجیستر T7-AWCC خریداری و وارد کشور نمود تا اینکه پس از حدود شانزده ماه زمینگیری، رجیستر آن به EP-CAQ تغییر کرده و در ماه مارس ۲۰۱۶  [اسفند ۱۳۹۴] پروازهای خود را شروع کرد.

2819547 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

 

UR-CPO ( بوئینگ ۷۳۷ -۵۲۴)I
این هواپیما به سفارش شرکت آمریکایی Continental Airlines و با شماره سریال ۲۸۹۱۹ ساخته شد. اولین پرواز خود را در ۱۹۹۸/۰۶/۰۸ انجام داد و هفده روز بعد تحویل داده شد. یازده سال با چیدمان C8Y106 برای این شرکت پرواز کرد تا اینکه در ۲۰۰۸/۰۹/۲۳ در فرودگاه Phoenix Goodyear آمریکا انبار شد.
در ۲۰۱۰/۰۴/۳۰ با رجیستر VP-BYQ به خدمت شرکت روسی Transaero Airlines درآمد و چیدمان صندلی‌های آن ابتدا به C4Y108 و سپس در سال ۲۰۱۴ به Y126 تغییر یافت.
به دنبال ورشکستگی این شرکت، از ۲۰۱۵/۱۰/۲۵ تا ۲۰۱۶/۱۰/۲۸ در فرودگاه Teruel اسپانیا زمینگیر بود تا اینکه در این تاریخ با رجیستر UR-CPO به شرکت اوکراینی Dart منتقل شد.
در نهایت، شرکت هواپیمایی صافات که سهام‌دار اصلی آن شرکت تهران‌ایر می‌باشد در تاریخ ۲۰۱۶/۱۲/۳۱ [مطابق با ۱۱ دی ۱۳۹۵] این هواپیما را به عنوان نخستین هواپیمای مسافربری خود وارد کشور نمود و در  فرودگاه یزد به زمین نشاند. با عدم صدور مجوز شرکت تهران‌ایر، این هواپیما از اسفند ۱۳۹۵ به شرکت کاسپین اجاره داده شده است.

34239 1490639755 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

 

بوئینگ‌های بوئینگ ۷۳۷ آسمان

EP-APP ( بوئینگ ۷۳۷ -۴H6)I
این هواپیما به سفارش Malaysia Airlines و با شماره سریال ۲۶۴۶۴ ساخته شد. اولین پرواز خود را در ۱۹۹۲/۰۷/۲۰ انجام داد و تا ژوئن ۲۰۱۴ که زمینگیر شد برای آن شرکت پرواز می‌کرد.
در ۲۰۱۴/۱۲/۱۳ [برابر با ۲۲ آذر ۱۳۹۳] شرکت کاسپین این هواپیما را با رجیستر T7-AWDD خریداری و وارد کشور نمود تا اینکه در ۲۰۱۵/۰۹/۱۶ [مطابق با ۲۵ شهریور ۱۳۹۴] شرکت آسمان آن را از کاسپین خریداری و رجیستر آن را به EP-APP تغییر داد.
این هواپیما در ۱۳۹۴/۱۰/۲۷ پس از انجام تست پروازی، عملیاتی شد.

2790249 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

 

EP-APO ( بوئینگ ۷۳۷ -۴H6)I
این هواپیما به سفارش Malaysia Airlines و با شماره سریال ۲۶۴۴۳ ساخته شد. اولین پرواز خود را در ۱۹۹۲/۰۴/۱۴ انجام داد و تا ژوئن ۲۰۱۴ که زمینگیر شد برای آن شرکت پرواز می‌کرد.
شرکت کاسپین این هواپیما را با رجیستر T7-AWE خریداری و وارد کشور نمود تا اینکه در ۲۰۱۵/۰۹/۱۶ [مطابق با ۲۵ شهریور ۱۳۹۴] شرکت آسمان آن را از کاسپین خریداری و رجیستر آن را به EP-APO تغییر داد.
این هواپیما در ۱۳۹۴/۱۱/۱۳ پس از انجام تست پروازی، عملیاتی شد.

2775665 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

 

 

بوئینگ‌های  بوئینگ ۷۳۷ آتا 

EP-TAF ( بوئینگ ۷۳۷ -۳۳۲)I
این هواپیما به سفارش Delta Air Lines و با شماره سریال ۲۵۹۹۵ ساخته شد. اولین پرواز خود را در ۱۹۹۳/۰۳/۲۴ انجام داد ولی یک سال بعد به Turkmenistan Airlines منتقل شد و تا اکتبر ۲۰۱۴ که زمینگیر شد با رجیستر EZ-A003 برای این شرکت پرواز می‌کرد.
شرکت آتا این هواپیما را خریداری و در ۲۰۱۵/۱۲/۱۸ [مطابق با ۲۷ آذر ۱۳۹۴] وارد کشور نمود.

2828922 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

 

UR-CPN ( بوئینگ ۷۳۷ -۵L9)I
این هواپیما با شماره سریال ۲۸۹۹۷ ساخته شد و اولین پرواز خود را در ۱۹۹۸/۰۲/۲۶ انجام داد. یک ماه بعد به Maersk Air تحویل داده شد و تا شش سال برای این شرکت پرواز کرد. سه سال برای CSA و شش سال نیز برای Estonian Air خدمت کرد. از اواخر سال ۲۰۱۳ تا اواخر سال ۲۰۱۵ نیز برای شرکت روسی Aurora پرواز می‌کرد.
هواپیمایی آتا این هواپیما را از شرکت اوکراینی Dart اجاره کرده و آن را در تاریخ ۲۰۱۶/۰۴/۳۰ [مطابق با ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵] با رجیستر UR-CON وارد کشور نمود. چهار ماه بعد و پس از انجام چک C هواپیما در اوکراین، رجیستر آن نیز به UR-CPN تغییر یافت.

2831584 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

 

UR-CPJ ( بوئینگ ۷۳۷ -۵۲۴)I
این هواپیما به سفارش شرکت آمریکایی Continental Airlines و با شماره سریال ۲۸۹۲۷ ساخته شد. اولین پرواز خود را در ۱۹۹۸/۰۹/۱۶ انجام داد و دو هفته بعد تحویل داده شد. یازده سال با چیدمان C8Y106 برای این شرکت پرواز کرد تا اینکه در ۲۰۰۹/۰۷/۱۴ با رجیستر VP-BYP به خدمت شرکت روسی Transaero Airlines درآمد. در سال ۲۰۱۴ چیدمان صندلی‌های آن ابتدا به C4Y108 و سپس به Y126 تغییر یافت.
به دنبال ورشکستگی این شرکت، از ۲۰۱۵/۱۱/۰۱ تا ۲۰۱۶/۰۸/۰۵ در فرودگاه Nikola Tesla شهر بلگراد در صربستان زمینگیر بود تا اینکه در آن تاریخ با رجیستر UR-CPF به شرکت اوکراینی Dart منتقل شد و یک ماه بعد، در تاریخ ۲۰۱۶/۰۹/۲۲ با رجیستر UR-CPJ به دیگر شرکت اوکراینی، Khors Aircompany منتقل شد.
در نهایت، شرکت هواپیمایی آتا در تاریخ ۲۰۱۶/۱۱/۰۸ [مطابق با ۱۸ آبان ۱۳۹۵] این هواپیما را به عنوان سومین بوئینگ بوئینگ ۷۳۷ ۷ خود وارد کشور نمود.

4141351 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

52635 1439259108 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایرانچیدمان صندلی‌های این هواپیما

 

UR-COK ( بوئینگ ۷۳۷ -۳۱S)I
این هواپیما به سفارش Deutsche BA و با شماره سریال ۲۹۰۵۵ ساخته شد. اولین پرواز خود را در ۱۹۹۷/۰۸/۱۳ انجام داد و تا سال ۲۰۱۰ برای چند شرکت اروپایی و هندی شرکت پرواز می‌کرد. در این سال به شرکت لیتوانیایی Small Planet Airlines منتقل شد و تا اکتبر ۲۰۱۵ برای این شرکت پرواز کرد.
در ۲۰۱۵/۱۲/۲۶ [مطابق با ۵ دی ۱۳۹۴] شرکت کاسپین این هواپیما را از طریق شرکت اوکراینی Dartt و با رجیستر UR-COK اجاره و وارد کشور نمود.
این بوئینگ هرچند به سرعت عملیاتی شده و پروازهای خود را برای کاسپین آغاز نمود، اما به فاصله چند روز و در تاریخ ۴ بهمن ۱۳۹۴، پس از تیک‌آف به مقصد مشهد، موتور شماره دو خود را از دست داده و مجبور به فرود در مهرآباد می‌شود. این هواپیما پس از پنج روز زمینگیری مجددا پروازهای خود را از سر گرفت.
با اتمام اجاره توسط کاسپین، از تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ این هواپیما به اجاره هواپیمایی نفت در آمد و سپس از ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ به هواپیمایی آتا منتقل شد.

58925 1477585654 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

 

بوئینگ  بوئینگ ۷۳۷ تابان

EP-TBJ ( بوئینگ ۷۳۷ -۴Q8)I
این هواپیما با شماره سریال ۲۸۲۰۲ ساخته شد و اولین پرواز خود را در ۱۹۹۸/۰۳/۰۲ انجام داد. ابتدا به شرکت ترکی Pegasus Airlines پیوست ولی پس از ۷ ماه به Winair منتقل شد. یک سال بعد توسط Oman Air اجاره شد و تا پایان سال ۲۰۰۲ برای این شرکت پرواز می کرد.
از ابتدای سال ۲۰۰۳ به مدت کمتر از دو سال برای Air Polonia خدمت می کرد و سپس به هند رفت و برای دو شرکت Air Sahara و JetLite پرواز کرد و بیش از ۴ سال نیز در ناوگان شرکت بلژیکی Brussels Airlines خدمت کرد تا اینکه در نوامبر ۲۰۱۲ زمینگیر شد و پس از یک سال زمینگیری در اواخر سال ۲۰۱۳ با رجیستر EY-754 به تاجیک ایر منتقل شد.
در تاریخ ۲۰۱۵/۰۵/۲۷ [مطابق با ۶ خرداد ۱۳۹۴] توسط شرکت هواپیمایی تابان اجاره و به ایران منتقل شد تا اینکه چهارده ماه بعد، در ۲۰۱۶/۰۷/۲۷ [برابر با ۶ مرداد ۱۳۹۵] ضمن تغییر رجیستر به EP-TBJJ به ملکیت این شرکت درآمد.

3912127 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

 

بوئینگ‌ بوئینگ ۷۳۷ ایرتور

UR-CGZ ( بوئینگ ۷۳۷ -۵۲۴)I
این هواپیما به سفارش شرکت آمریکایی Continental Airlines و با شماره سریال ۲۸۹۲۱ ساخته شد. اولین پرواز خود را در ۱۹۹۸/۰۶/۲۶ انجام داد و تا ۹ سال با رجیستر N14660 برای آن شرکت پرواز می‌کرد. از ۲۰۰۷/۱۲/۲۱ توسط شرکت Transaero Airlines خریداری شد و تا اکتبر ۲۰۱۵ که این شرکت اعلام ورشکستگی کرد با رجیستر VP-BYI برای این شرکت روسی پرواز کرد. مدتی زمینگیر بود تا اینکه در تاریخ ۲۰۱۶/۰۷/۲۲ به شرکت اوکراینی Dart منتقل شد.
شرکت ایرتور این هواپیما را در تاریخ ۲۰۱۶/۰۸/۳۰ [مطابق با ۹ شهریور ۱۳۹۵] از طریق شرکت Dartt و با رجیستر UR-CPE وارد ناوگان خود کرد ولی پس از مدت کوتاهی رجیستر آن به UR-CGZ تغییر یافت. این هواپیما دارای ۱۲۶ صندلی اکونومی می‌باشد.

75901 1473692296 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

بوئینگ‌های  بوئینگ ۷۳۷ ساها

EP-SIJ ( بوئینگ ۷۳۷ -۳Q8)I
این هواپیما با شماره سریال ۲۷۶۳۳ ساخته شد و اولین پرواز خود را در ۱۹۹۷/۰۴/۱۵ انجام داد. مدت ۸ سال برای شرکت آمریکایی Frontier Airlines پرواز کرد، سپس به شرکت ترکیه‌ای Corendon Airlines منتقل شد و تا سال ۲۰۰۸ برای آن شرکت پرواز می‌کرد. سپس به مدت یک سال به اجاره Pegasus درآمد و مجددا به شرکت قبلی بازگشت و تا نوامبر ۲۰۱۵ برای آن شرکت پرواز کرد و سپس برای مدتی در فرودگاه آتاتورک استانبول پارک بود.
در ۲۰۱۶/۰۱/۲۳ [مطابق با ۳ بهمن ۱۳۹۴] توسط شرکت آوا که قرار بود جایگزین شرکت ساها شود، خریداری و با رجیستر EX-37013 وارد کشور شد، اما بدلیل عدم فعالیت این شرکت، مدت ۷۷ ماه در فرودگاه مهرآباد پارک بود تا اینکه در ابتدای شهریور ۱۳۹۵ توسط شرکت تابان اجاره شد، اما با رخداد برخی مشکلات، اجاره این هواپیما پس از مدت کوتاهی منتفی شده و مجددا در فرودگاه مهرآباد پارک شد. با آغاز فعالیت شرکت ساها، رجیستر هواپیما به EP-SIJ تغییر یافت و در ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ نخستین پرواز خود را برای این شرکت انجام داد. این هواپیما ۱۴۸ صندلی اکونومی دارد.

34546 1492369843 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

 

EP-SII ( بوئینگ ۷۳۷ -۳۱S)I
این هواپیما با شماره سریال ۲۹۰۵۶ ساخته شد و اولین پرواز خود را در ۱۹۹۷/۰۸/۲۲ انجام داد. کمتر از ۵ سال برای شرکت آلمانی Deutsche BA پرواز کرد و سپس به Fly-DBA، دیگر شرکت آلمانی منتقل شد. یک سال بعد در سال ۲۰۰۳ به شرکت هندی Air Sahara پیوست و تا اواسط سال ۲۰۰۶ برای این شرکت پرواز کرد.
از این تاریخ تا اواسط سال ۲۰۱۱ با رجیستر EI-DOH در شرکتهای ایتالیایی Air One و Air Italy خدمت کرد و از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ در اجاره شرکت روسی Transaero Airlines که اخیرا اعلام ورشکستگی کرد، بود و مدت چند ماه نیز در بخشی از فرودگاه استانبول پارک بود.

سپس توسط شرکت آوا که قرار بود جایگزین شرکت ساها شود خریداری و در تاریخ ۲۰۱۶/۰۵/۲۱ [مطابق با ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵] با رجیستر EX-37014 وارد کشور شد، اما با عدم فعالیت شرکت آوا، این هواپیما نیز توسط شرکت تابان اجاره شد، که با رخداد برخی مشکلات، اجاره این هواپیما نیز پس از مدت کوتاهی منتفی و مجددا در فرودگاه مهرآباد پارک شد. با آغاز فعالیت شرکت ساها، رجیستر هواپیما به EP-SII تغییر یافت و در ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ پروازهای خود را برای این شرکت شروع کرد.

25811 1490988963 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

 

بوئینگ بوئینگ ۷۳۷ نسیم

PK-CKA ( بوئینگ ۷۳۷ -۴Q8)I
این هواپیما با شماره سریال ۲۵۱۶۹ ساخته شد و اولین پرواز خود را در ۱۹۹۲/۰۲/۲۶ انجام داد. مدت ۱۰ سال با رجیستر G-BSNW برای دو شرکت انگلیسی Dan-Air London و British Airways پرواز کرد، سپس در سال ۲۰۰۳ با رجیستر EC-INQ به شرکت اسپانیایی Futura International پیوست و از اواخر سال ۲۰۰۵ نیز برای شرکت Binter Canarias پرواز کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۸ زمینگیر شد.
در سال ۲۰۰۹ شرکت اندونزیایی Sriwijaya Air این هواپیما را با رجیستر PK-CKA به خدمت گرفت و تا فوریه ۲۰۱۶ که مجددا زمینگیر شد، برای این شرکت پرواز می کرد.
شرکت هواپیمایی تازه‌تأسیس نسیم این هواپیما را در شامگاه ۲۰۱۶/۰۷/۲۲ [مطابق با اول مرداد ۱۳۹۵] وارد فرودگاه اصفهان کرد.

nasim - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

 

بوئینگ‌ بوئینگ ۷۳۷ دولت (تشریفات)

EP-AGA ( بوئینگ ۷۳۷ -۲۸۶)I

این بوئینگ بوئینگ ۷۳۷ به سفارش دولت وقت ایران با سریال ۲۱۳۱۷ ساخته شد و در ۱۹۷۷/۲/۲۵ اولین پرواز خود را انجام داد. دارای تجهیزات مدرن و VIP است و با وجود سن زیاد، بدلیل سیکل پرواز پائینی که دارد همچنان قابلیت پرواز را دارد و به علت زمینگیری پرنده‌های هم‌نوع خود و استفاده از قطعات آنها به نظر می‌رسد امکان سرویس‌دهی به آن نیز وجود داشته باشد. اجازه پرواز به آسمان اتحادیه اروپا را همچنان دارد.

اخیرا پس از انجام چک، رنگ‌آمیزی جدیدی روی این هواپیما صورت گرفته است.

2607037 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

2086559 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

1777688 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

photo 2016 09 17 11 19 52 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایرانعکسی از این هواپیما در زمان نظام شاهنشاهی

 

بوئینگ‌های بوئینگ ۷۳۷ کلاسیک ایران ایر

صاحبان پرافتخارترین و بی‌نقص‌ترین کارنامه ناوگان ایران ایر با کمترین ایرادات فنی، کمترین تأخیر، بیشترین ایمنی و البته مظلوم‌ترین …
EP-IRF (B بوئینگ ۷۳۷ -۲۸۶)I با نام بیستون
اولین بوئینگ ۷۳۷ ایرانی به سفارش ایران‌ایر و با شماره سریال ۲۰۴۹۸ ساخته شد. اولین پرواز خود را در ۱۹۷۱/۶/۱۸ انجام داد و در ۱۹۷۱/۷/۲ [مطابق با ۱۳ تیر ۱۳۵۰] و پس از ورود ۷۲۷‌های سری ۱۰۰ و اولین دسته از ۷۰۷‌‌ها به ایران وارد شد.

در ۱۹۹۱/۰۸/۲۸ در فرودگاه مهرآباد دچار سانحه جزئی شد که بعد از انجام چند نوبت سرویس و تعمیرات به آسمان‌ها بازگشت. به علت ظرفیت مسافر کمتر و مصرف سوخت نسبتا زیاد چندان مورد توجه مسئولین نبود و بعد از ورود چند فروند ایرباس ۳۱۰ از ترکیه و به علت سن بالای این پرنده بعد از مدتی سرگردانی در مهرآباد در تاریخ ۲۰۰۶/۰۹/۰۲ رسما بازنشسته اعلام شد. فجرآشیان هم بعد از مدتی کلنجار رفتن بر روی موتورهای این پرنده از اورهال مجدد آنها منصرف شد و این پرنده برای همیشه در گورستان پرواز تهران بخواب ابدی فرو رفت. این هواپیما در حال حاضر اوراق شده است.

2197785 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

2433707 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

 

EP-IRG (B بوئینگ ۷۳۷ -۲۸۶)I
این پرنده نیز در سال ۱۹۷۱ به سفارش ایران‌ایر با سریال ۲۰۴۹۹ ساخته شد و به ایران آمد. در ۲۳ مهر ۱۳۶۵ در حالی که در فرودگاه شیراز پارک شده بود مورد حمله جنگنده‌های عراقی قرار گرفت و کابین آن در آتش سوخت. در این سانحه ۲۳ نفر به شهادت رسیدند. موتورها و لوازم بجای مانده از آن جدا شد و به تهران فرستاده شد و هنوز در انبارهای مهرآباد موجود است. بقایای این پرنده نیز چند سال پیش در شیراز قطعه‌قطعه شد و به اطراف فرودگاه شیراز منتقل شد.

336274 985 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

 

EP-IRH (B بوئینگ ۷۳۷ -۲۸۶C)I با نام ری
به سفارش ایران‌ایر و با شماره سریال ۲۰۵۰۰ ساخته شد. اولین پرواز خود را در ۱۹۷۱/۷/۸ انجام داد و دو ماه بعد به ایران وارد شد. تا سال ۲۰۰۶ که بازنشسته شد، هیچگونه سانحه‌ای از آن گزارش نشد و مشابه خواهر بزرگتر خود با یک ماه تأخیر بازنشسته اعلام شده و به گورستان هواپیماهای مهرآباد منتقل شد. این هواپیما در حال حاضر اوراق شده است.

2193316 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

2476238 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران
EP-IRI ( بوئینگ ۷۳۷ -۲۸۶C)I
دو سال بعد از ورود اولین سری از بوئینگ ۷۳۷ ‌ ها به ایران و به علت موفق بودن این پرنده‌ها، ایران‌ایر پرنده دیگری از این نوع را به شرکت بوئینگ سفارش داد، اما بعدها به علت ورود ۷۲۷‌های سری ۲۰۰ از سفارش‌های بعدی بوئینگ ۷۳۷ خودداری شد.

این پرنده به سفارش ایران‌ایر و با شماره سریال ۲۰۷۴۰ ساخته شد. اولین پرواز خود را در ۱۹۷۳/۴/۲۳ انجام داد و تا تاریخ ۲۰۰۶ سانحه‌ای از آن گزارش نشد. در همین سال بازنشسته و به گورستان هوایی منتقل شد.

1011043 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران
EP-IGA ( بوئینگ ۷۳۷ -۲۷۰C)I
این پرنده که در سال ۱۹۷۴ به سفارش عراق و با سریال ۲۰۸۹۲ ساخته شد. در سال ۱۹۸۸ مدتی به اجاره مصری‌ها درآمد. پس از اشغال کویت توسط عراق و حمله آمریکا و متحدینش به عراق، دولت این کشور برای در امان ماندن هواپیماهای نظامی و غیرنظامی خود، تعدادی از آنها از جمله این پرنده را به ایران فرستاد، اما سال‌ها در مهرآباد پارک بود تا در ۱۹۹۶ با رجیستر EP-IGA به خدمت ناوگان تشریفاتی دولت درآمد. بعد از بروز ایرادات فنی، این پرنده در سال ۱۹۹۹ به ایران‌ایر واگذار شد اما به علت تفاوت مدل این پرنده‌ها با بوئینگ ۷۳۷ های ناوگان ایران‌ایر امکان تعمیرات آن مهیا نشد و برای همیشه زمینگیر شد. این هواپیما در حال حاضر اوراق شده است.

2007012 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

1870919 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

1759525 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

 

EP-IGD ( بوئینگ ۷۳۷ -۲۷۰C)I
در سال ۱۹۷۴ با سریال ۲۰۸۹۳ به سفارش عراق ساخته شد. در سال ۱۹۸۸ به جیبیوتی اجاره داده شد در سال ۱۹۹۱ به همراه سایر هواپیماهای نظامی و ترابری عراقی به ایران آمد. سال‌ها زمینگیر بود تا اینکه در سال ۱۹۹۷ به خدمت ناوگان تشریفاتی دولت درآمد اما بعد از بروز مشکلات فنی در همان ابتدا مجددا زمینگیر و از رده خارج شد و به عنوان انبار قطعه از آن استفاده شد.

1187779 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

1589625 v20 16 - بررسی ناوگان هوایی بوئینگ 737 در ایران

 

 

فهرست هواپیماهای بوئینگ بوئینگ ۷۳۷ ایران بر اساس سن:

۱.  EP-FSI          سپهران         اولین پرواز: ۱۹۹۹/۰۹/۰۱

۲.  UR-CPJ           آتا                اولین پرواز: ۱۹۹۸/۰۹/۱۶

۳.  UR-CGZ          ایرتور            اولین پرواز: ۱۹۹۸/۰۶/۲۶

۴.  UR-CPO          صافات          اولین پرواز: ۱۹۹۸/۰۶/۰۸

۵.  EP-TBJ           تابان             اولین پرواز: ۱۹۹۸/۰۳/۰۲

۶.  UR-CPN          آتا                اولین پرواز: ۱۹۹۸/۰۲/۲۶

۷.  EP-SII            ساها           اولین پرواز: ۱۹۹۷/۰۸/۲۲

۸.  UR-COK         نفت            اولین پرواز: ۱۹۹۷/۰۸/۱۳

۹.  EP-SIJ          ساها            اولین پرواز: ۱۹۹۷/۰۴/۱۵

۱۰.  EP-CAQ         کاسپین        اولین پرواز: ۱۹۹۳/۰۶/۲۱

۱۱.  EP-TAF          آتا               اولین پرواز: ۱۹۹۳/۰۳/۲۴

۱۲.  EP-CAR         کاسپین        اولین پرواز: ۱۹۹۲/۱۰/۰۱

۱۳. EP-CAP          کاسپین        اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۹/۱۸

۱۴. EP-APP          آسمان         اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۷/۲۰

۱۵. EP-FSF          سپهران        اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۵/۱۸

۱۶. EP-APO          آسمان         اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۴/۱۴

۱۷. PK-CKA          نسیم           اولین پرواز: ۱۹۹۲/۰۲/۲۶

۱۸. EP-FSB          سپهران         اولین پرواز: ۱۹۹۱/۰۸/۲۰

۱۹. EP-FSA          سپهران         اولین پرواز: ۱۹۹۱/۰۴/۲۶

۲۰. EP-AGA          دولت            اولین پرواز: ۱۹۷۷/۰۲/۲۵

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.