این روزها اگر با بودجهای در حدود ۳۰ میلیون تومان به بازار بروید، در کنار گزینههای سدان، مدلهای هاچبک را هم پیش رو دارید، خودروهایی که معمولاً مورد پسند جوانترها هستند. هرچند این روزها خانوادههای کوچک هم به مشتریان این خودروها پیوستهاند. در میان گزینههای خرید صفرکیلومتر در این بازه قیمتی در بازار، دو خودروی تیبا۲ و MVM110S با قیمتهایی در حدود ۲۷ میلیون تومان، جزو گزینههای پرطرفدار هستند و ما هم در اینجا مقایسهای کوتاه میان این دو خودرو خواهیم داشت. البته قیمت کارخانه این دو خودرو متفاوت است، اما معیار و مقایسه ما در اینجا، قیمت خرید نقدی آنها از بازار است.
موتور و گیربکس
در زمینه توان موتور، تیبا وضعیت بهتری دارد چرا که از موتور پرحجمتری برخوردار است و با موتور ۱.۵ لیتریاش میتواند توانی معادل ۸۷ اسب بخار تولید کند. در مقابل MVM110S از موتور یک لیتری استفاده میکند که ۶۸ اسب بخار توان دارد و به این ترتیب رقیب ایرانی در این بخش جایگاه بالاتری دارد. قدرت بیشتر تیبا شاید بتواند نشان از برتری این خودرو باشد هر چند در مقابل وزن تیبا۲ هم حدود ۸۰ کیلوگرم سنگینتر است و به این ترتیب میتوان گفت در مقایسه دو خودرو، تیبا همیشه یک سرنشین بیشتر حمل میکند. هر دو خودرو از گیربکس ۵ دنده دستی بهره میبرند و خبری از آپشن گیربکس اتوماتیک نیست. تا اینجای کار تیبا۲ برتری اندکی بر MVM110S دارد هر چند این برتری فعلاً روی کاغذ است و باید ببینیم در عمل وضعیت دو خودرو چگونه است.
امکانات
وقتی صحبت از خودرویی با قیمت زیر ۳۰ میلیون تومان در بازار ایران میکنیم نباید انتظار زیادی از امکانات رفاهی و ایمنی داشت. هر دو خودرو از فرمان هیدرولیک بهره میبرند تا تردد در شهرها و ترافیک را برای راننده آسانتر کنند. آینههای جانبی هر دو خودرو دستی است هر چند رقیب چینی در مدلهای لاکچری آینههای برقی را عرضه میکند. برای باز کردن در هر دو خودرو میتوانید از ریموت استاندارد آن استفاده کنید و به دلیل وجود ایموبلایزر بر روی هر دو خودرو، تا حد زیادی خیالتان از بابت سرقت خودروها راحت است چراکه خودروها با سوئیچی غیر از سوئیچ اصلی خودرو روشن نمیشوند. شیشه بالابرهای تیبا تنها در ردیف جلو برقی است و در مقابل MVM110S در هر چهار شیشه بالابرهای برقی را عرضه میکند.
در زمینه سیستم صوتی، هر دو خودرو عملکرد متوسطی دارند و سیستم صوتی آنها قابلیت پخش CD و اتصال USB و پخش فایلهای MP3 را دارد و صدای آن از چهار بلندگو شنیده میشود. تیبا۲ بهصورت استاندارد مجهز به برفپاککن عقب است، اما این امکان در MVM110S تنها در مدلهای لاکچری در اختیار است. مهشکن جلو و عقب بر روی هر دو خودرو نصب میشود و در این بخش MVM110S چراغ روشنایی روز را هم عرضه میکند که البته با آنچه در خودروهای وارداتی میبینید متفاوت است و عملاً با روشن شدن خودرو، چراغهای مهشکن روشن میشوند که شاید جذاب باشد، اما چندان پیچیده نیست و یک برقکار بهراحتی میتواند در مدت کوتاهی این امکان را بر روی هر خودرویی نصب کند. پشت آمپر رقیب چینی با کیلومتر شمار دیجیتال اندکی جذابتر است هر چند پشت آمپر این خودرو اندکی کوچک شده و شاید خواندن اطلاعات از روی آن بهویژه در ابتدا چندان آسان نباشد. در زمینه ایمنی، هر دو خودرو به دو ایربگ در جلو و ترمزها با نیروی کمکی ABS و EBD مجهز هستند که نمیتوان آن را سطح بالای ایمنی دانست، اما حداقل استانداردهای ایران را پشت سر میگذارد.
در مجموع در این بخش بهسختی میتوان یک خودرو را برتر دانست و شاید تساوی، عادلانهترین نتیجه برای رقابت خودروها در این بخش باشد.
فضای داخلی
هر دو خودروی حاضر در این رقابت در کلاس هاچبکهای کوچک حضور دارند و به این ترتیب نباید انتظار فضای زیادی از آنها داشته باشید، اما خوشبختانه فضای داخلی آنها برای یک سفر چهار نفره مناسب است و در یک مسافرت کوتاه حتی میتوان روی حضور پنج نفر هم در خودروها حساب کرد.
از نظر ابعاد بدنه، تیبا۲ اندکی بزرگتر است، چراکه طول آن ۳۹۲۵ میلیمتر است که در مقابل طول ۳۵۶۴ میلیمتری MVM110S اختلافی حدود ۴۰ سانتیمتر را نشان میدهد و البته تفاوت دو خودرو در فضای داخلی کمتر میشود، چراکه در MVM110S طراحان خودرو تلاش کردهاند تا حد امکان چرخها را به گوشههای خودرو ببرند تا فضای داخلی بیشتری در اختیار داشته باشند و به این ترتیب فضای داخلی دو خودرو کمتر از ۱۰ سانتیمتر اختلاف دارد. به این ترتیب بر روی کاغذ، در تیبا ۲ فضای داخلی بیشتری در اختیار خواهید داشت؛ مسألهای که قطعاً برای خریداران این خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که سرنشینان و بهویژه سرنشینان عقب در آن از راحتی بیشتری برخوردار هستند و به این ترتیب تیبا۲ برای یک سفر خانوادگی گزینه بهتری خواهد بود.
البته وضعیت MVM110S در این زمینه چندان بد نیست بهویژه که سقف بلند آن باعث میشود سرنشینان عقب بتوانند بدون مشکل در صندلیهای عقب بنشینند و اگر سرنشینان جلو خودخواه نباشند! فضای عقب چندان هم بد نخواهد بود هر چند در تیبا۲ بهویژه در بخش پاها فضای بیشتری در اختیار خواهید داشت.
بر روی جاده
برای بررسی دو خودرو باید نیمنگاهی هم به تواناییهای آنها در زمان حرکت داشته باشیم، جایی که توان و بهویژه گشتاور بیشتر موتور تیبا۲ بهوضوح به این خودرو کمک میکند جلوتر از MVM110S قرار گیرد. تیبا۲ در شهر و جاده کشش بهتری نسبت به رقیب چینیاش دارد و این مسأله بهویژه در زمان تردد در جادهها بیشتر هم میشود تا عملاً تیبا۲ خودرویی کاربردیتر باشد. از نظر پایداری هر دو خودرو وضعیت متوسطی دارند، اما تجربه نشان داده تیبا۲ در زمان مانورهای سنگین، پایداری بیشتری نسبت به رقیب چینیاش دارد و این هم یک برتری دیگر برای این خودرو است. هر دو خودرو در مواجهه با دستاندازهای جاده ضربات را به داخل کابین میآورند، اما این مسأله در تیبا۲ کمتر از MVM110S است و به این ترتیب زیربندی تیبا۲ را محکمتر از رقیب چینیاش خواهید یافت.
جمعبندی
پس از همه اینها اکنون نوبت به جمعبندی است، جایی که به نظر میرسد میتوان با اطمینان تیبا۲ را برنده این مقایسه دانست. این خودرو موتور قویتری دارد و کشش بهتری را هم روی جاده عرضه میکند. فضای داخلیاش بیشتر است و به این ترتیب برای یک سفر گزینه ایدهآلتری است، ضمن آنکه به دلیل تعلیق بهتر، سرنشینان آرامش بیشتری خواهند داشت. شبکه خدمات پس از فروش این خودرو از رقیب چینیاش گستردهتر است و لوازم یدکی آن هم ارزانتر و راحتتر از رقیب قابل خریداری است، ضمن آنکه بازار دست دوم بهتری هم دارد و به این ترتیب تیبا۲ برنده این رقابت خواهد بود، هر چند MVM110S با ظاهر جدیدش همچنان یک گزینه خاص در این بازه قیمتی است.