خودروی خودران مفهومی با قابلیت تغییر در بدنه و قطعات

 بسیاری از استارت‌آپ‌ها تلاش می‌کنند در روند طراحی خودروها تغییری بنیادین ایجاد کنند؛ اما شرکت OSVehicle با قابلیت تغییر شکل محصول خود، پا را فراتر از این هدف نهاده است.

کمپانی OSVehicle در حال کار روی یک مدل مفهومی خودروی خودران الکتریکی است که با ساختار لگو مانند خود، قابلیت تغییر ظاهر و البته قطعات به‌کاررفته را در اختیار خریدار قرار خواهد داد.

ساختار تغییرپذیر این خودرو اجازه می‌دهد بدنه و تجهیزات به کار گرفته‌شده در خودرو، متناسب با نیازهای مشتری تغییر کند. به گفته OSVehicle، بسیاری از این مشتریان، استارآپ‌هایی خواهند بود که نیازمند خودرویی هستند تا سیستم خودران اختصاصی خود را  به کمک مورد آزمایش قرار دهند.

در این طرح مفهومی، بدنه خودرو به ۵ قسمت اصلی تقسیم شده است: جلو، عقب، سقف و دو درب در هر سمت که هریک از این درب‌ها دارای ساختار و قالب متفاوتی است. به اعتقاد OSVehicle، این طبقه‌بندی روند تولید را بسیار آسان خواهد کرد و هزینه‌های آن را کاهش خواهد داد. از سوی دیگر، این ابتکار موجب می‌شود در شرایط مورد نیاز مانند تعمیرات یا اعمال تغییرات لازم متناسب با نیاز مشتری، امکان تعویض آسان قطعات سنگین و حجیم خودرو فراهم باشد.

موتور الکتریکی و باتری‌های تأمین‌کننده نیروی آن به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به‌آسانی و در کمترین زمان ممکن تعویض شوند و متناسب با پیشرفت تکنولوژی قطعات به‌روزتری روی خودرو نصب شود. ساختار داخلی خودرو نیز دارای چنین قابلیتی است. امکان تغییر طراحی داخلی خودرو به سبک سنتی همراه با دکمه‌های کنترلی دستی یا طراحی کاملا هوشمند، اتوماتیک، بدون هیچ سیستم کنترل دستی و کاملا مبتنی بر سیستم خودران در این خودرو وجود خواهد داشت.

742d8db7 c465 4ad6 aacc b5b5639148f5 - خودروی خودران مفهومی با قابلیت تغییر در بدنه و قطعات

بازار هدف کمپانی OSVehicle، کارآفرینانی است که به دنبال راه‌اندازی استارت‌آپ و شرکتی جدید جهت طراحی و توسعه سیستم خودران خودروها هستند اما منابع کافی جهت ساخت و توسعه خودروی خود ندارند. آن‌ها اعتقاد دارند قابلیت تغییرپذیری خودرو در آینده‌ای نه‌چندان دور به گزینه‌ای جذاب بدل خواهد شد؛ چرا که طراحی این خودرو کاملا با هدف رانندگی خودران و بدون دخالت راننده انجام شده است و تغییرپذیر بودن ساختار خودرو به کاربر این امکان را خواهد تا در شرایط متفاوت و متناسب با نیاز خود، تغییرات لازم را در خودرو اعمال کند.

طرح پیشنهادی فعلا تنها یک ایده است. کمپانی OSVehicle، هیچ زمانی را جهت ساخت و رونمایی از این خودروی آینده‌نگر اعلام نکرده است. همانند تمام استارت‌آپ‌های مرتبط با خودرو، تجربه‌ی کم و سرمایه‌ی اندک، بزرگ‌ترین موانع پیش روی این کمپانی هستند که در تلاش‌اند بر آن‌ها غلبه کنند. همچنین اطلاعاتی از موارد مهمی مانند ایمنی خودرو در دست نیست و تست تصادف خودرو می‌تواند شرایط ساخت این محصول را بیش از پیش به چالش بکشد.

اما به هر حال همین ایده می‌تواند منجر به بحث‌های فراوانی در صنعت خودروسازی شود. بسیاری از کمپانی‌های خارج از این صنعت، در حال کار روی تکنولوژی سیستم‌های خودران هستند؛ اما خودرویی واقعی جهت آزمایش سیستم‌های توسعه داده‌شده خود در اختیار ندارند. یک پلتفرم خودروی متن باز (Open-Source) می‌تواند به آن‌ها این شانس را بدهد تا بدون وابستگی به خودروسازان جهانی، سیستم‌های خود را مورد ارزیابی قرار دهند.

 

منبع THEDRIVE

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.