درک خودرو از حواس راننده به کمک بررسی حالات چهره

وقتی که غذای آنلاین گربه سفارش می‌دهید،‌ آمازون می‌داند شما چه کسی هستید. وقتی برای تعطیلات تابستان در پی بهترین بلیط‌ هستید،‌ گوگل شما را می‌شناسد و به‌زودی، وقتی پشت فرمان می‌نشینید خودرو می‌تواند شما را شناسایی کند. خودروسازان در نظر دارند به کمک ابزاری مثل دوربین‌های تشخیص چهره و سایر سنجشگرهای بیومتریک، خودرو را برای دیدن چهره مجهز کنند و به تجربه رانندگی جنبه شخصی بدهند. خودروهای حاصل، قادرند به‌صورت خودکار حالت رانندگی یا ارتفاع صندلی‌ها را تنظیم کنند، حتی این امکان را دارند که خواسته‌ها و تصورات ذهنیتان را پیش‌بینی کنند و بر اساس حالت روحی شما برایتان موسیقی مناسب پخش کنند. این فناوری علاوه بر افزایش آسایش و راحتی راننده، نقش بسزایی در ارتقاء امنیت خواهد داشت.

زاکاری بولتون، مهندس سیستم و فناوری گروه خودروسازی کنتیننتال، در مورد پیچیدگی این سامانه‌ها توضیح می‌دهد:

این فناوری فقط مربوط به شخصی‌سازی نیست. ما قادریم به کمک پلک زدن و حرکات چشم‌هایتان مشخص کنیم که دقیقا به کجا نگاه می‌کنید.

مهندسان به‌زودی می‌توانند با نمایش اطلاعات حیاتی (مثل توقف ناگهانی خودروی مقابل یا تجاوز از سرعت مجاز) روی شیشه جلو یا داشبورد، رابط انسان و ماشین را به‌صورت پویا تنظیم کنند. همچنین زمانی که راننده به سمت پایین می‌نگرد، خودرو حرکات چشم را رصد می‌کند و حواس‌پرتی وی را با هشدار صوتی گزارش می‌کند. گروه کنتیننتال یک سامانه داخلی هم برای ثبت چهره راننده معرفی کرده‌ است که با شیء ساده‌ای مثل گواهینامه می‌تواند تصویر را ثبت کند؛‌ یک دوربین مادون قرمز داخلی هم برای شناسایی چهره در مواقعی که موانعی مثل عینک آفتابی وجود دارد تعبیه شده است؛ محل قرارگیری این دوربین (بین کیلومترشمار و دور موتور) باعث می‌شود حتی وقتی راننده کلاه بر سر دارد، چشم‌هایش به‌دقت ملاحظه شوند. بولتون می‌گوید بزرگ‌ترین چالش فنی یعنی تابش شدید نور خورشید هم قابل مهار است.

9eeea086 35c3 4a93 a68b 1682c5789dcf - درک خودرو از حواس راننده به کمک بررسی حالات چهره

وقتی که خودرو راننده را شناسایی کرد، سامانه‌هایی شبیه به خودروی مفهومی فیات Portal، صندلی را در بهترین حالت ممکن تنظیم می‌کنند، حالت رانندگی مناسب را انتخاب می‌کنند و بر اساس رفتار قبلی راننده، مقصد خاصی را پیشنهاد می‌کنند. مشاهده چهره راننده سرنخ‌هایی هم از وضعیت ذهنی او به خودرو ارائه می‌دهد. خودروسازانی مثل فورد و شرکت‌هایی مثل اینتل چند سال روی این قضیه کار کرده‌اند و مشتاق‌اند که شادی یا غم راننده را به خودرو تفهیم کنند. بر اساس حالت روحی شما، ممکن است خودرو لحن خود را تغییر دهد، آهنگ مناسب پخش کند یا نور داخلی را تغییر دهد.

b49d9211 3545 4f1e a2e0 595dfff11c8d - درک خودرو از حواس راننده به کمک بررسی حالات چهره

مثلا خودروی مفهومی هوندا نیو-وی (NeuV)، یک داشبورد تمام LCD قابل تنظیم و یک کامپیوتر آنبورد با اتصال ابری دارد که به کمک هوش مصنوعی با راننده در تعامل است. این خودرو ابزاری به اسم Emotion Engine دارد که مکالمات را آسان‌تر می‌کند. جایگزین کردن سنسورهای بیومتریک مثل تشخیص چهره به‌جای سوئیچ و ریموت می‌تواند سرقت خودرو را سخت‌تر کند. خودروی الکتریکی FF 91 شرکت فارادی فیوچر، از یک دوربین خارجی که در چارچوب در نصب شده است، برای تشخیص صاحب ماشین و باز کردن در استفاده می‌کند؛ چنین تکنیک‌هایی می‌توانند چالش‌های امنیتی جدیدی ایجاد کند.

مقالات مرتبط:

  • استفاده از دو روش بیومتریک؛ راه حل امن هویت‌ سنجی در گجت های هوشمند
  • هوندا NeuV معرفی شد؛ خودروی مفهومی مجهز به هوش مصنوعی برای درک راننده

در عصر دیجیتال‌، چهره‌ی ما در هر جایی یافت می‌شود؛ در پروفایل شرکت‌های آنلاین، در اکانت توئیتر،  فیسبوک و … . در چنین شرایطی، پیدا کردن تصویر صورت شخص و چاپ آن برای فریب دادن سیستم تشخیص چهره کار آسانی خواهد بود. خوشبختانه مهندسین دوربین‌های پیشرفته دقیقی اختراع کرده‌اند که می‌توانند تفاوت بین یک عکس دوبعدی و یک جسم سه‌بعدی را تشخیص دهند. دوربین‌های گروه کنتیننتال برای تشخیص تمایز یک جسم واقعی با تصویر راننده اتومبیل با وضوح بالا، فاصله‌ی نور منعکس‌شده در بخش‌های مختلف صورت یک شخص را اندازه می‌گیرند.

f2bbcd96 e237 4541 9124 bc3d96270284 - درک خودرو از حواس راننده به کمک بررسی حالات چهره

استیو گروبمن، مدیر بخش فناوری اینتل، می‌گوید:

بعضی از سیستم‌ها حتی سنسورهای تشخیص چشمک و تشخیص حیات را هم اضافه کرده‌اند. البته این سنسورها را هم می‌توان گول زد. ما ماسک‌هایی سه‌بعدی داریم که در صورت استفاده می‌توانند این سیستم‌ها را فریب بدهند؛ البته اکثر سارقین توانایی دستیابی به چنین روش‌های پیشرفته‌ای ندارند.

یونی هایلبرون، مدیرعامل بخش فروش شرکت Argus Cyber Security، می‌گوید:

اسکنرهای شبکیه چشم، حتی بهتر از سنسورهای تشخیص چهره کار خود را انجام می‌دهند، البته اضافه کردن یک مرحله احراز هویت دیگر می‌تواند سهولت استفاده از ماشین را کم کند. از طرفی، فناوری‌های پیشرفته شخصی‌سازی، منحصربه‌فرد نیستند و می‌توانند برای چند راننده هم استفاده شوند؛ مثلا این سامانه قادر است از دسترسی ولت‌ها (Valets) به اطلاعات شخصی شما در سیستم ناوبری یا عبور از سرعت مجاز جلوگیری کند. در شرایطی که سواری مشترک انجام می‌شود؛ برخی از سیستم‌ها قادرند فضای داخلی خودرو را با مشخصات فیزیکی راننده‌ها و سرنشینان مختلف هماهنگ کنند.

استفاده از خودروهای اجاره‌ای آسان‌تر و امن‌تر خواهد شد‍.

بولتون از گروه کنتیننتال می‌گوید:

 اگر موقعیت سر و چشمان شما را در ماشین بدانم، می‌توانم محل مناسب فرمان ماشین و آینه‌ها را بر اساس آن سازگار کنم و شما دیگر برای یافتن دکمه‌ی درست، سردرگم نمی‌شوید.

حتی کیسه‌های هوا هم تنظیم می‌شوند، شدت باد شدن آن‌ها به‌اندازه و موقعیت راننده یا سرنشین بستگی دارد. بعضی از المان‌های رانندگی شخصی‌سازی شده به‌زودی جای خود را در دنیای خودرو پیدا خواهند؛ فورد قصد دارد تا انتهای سال جاری دستیار شخصی الکسا را به بعضی از ماشین‌هایش اضافه کند.

دیو هاتون، مدیر بخش نرم‌افزار موبایل فورد می‌گوید:

الکسا نه‌تنها به شما امکان شخصی‌سازی ایستگاه‌های موسیقی را تنها با چند فرمان صوتی می‌دهد، بلکه رانندگان را قادر می‌سازد که تنها با چند کلمه اقلام جدیدی به لیست خریدشان اضافه کنند. امروزه سنسورهای بیومتریک ابتدایی مثل نرم‌افزار تشخیص چهره برای همه چیز استفاده می‌شود؛ از وارد شدن به ویندوز لپ‌تاپ گرفته تا ناکام کردن دزدهای دستمال توالت در پکن. حسگرهای اثر انگشت هم در حال حاضر برای باز کردن گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجا که مصرف‌کنندگان روزبه‌روز بیشتر با چنین سامانه‌هایی خو می‌گیرند، معرفی فناوری‌های جدید در خودرو بیشتر مثل یک انقلاب طبیعی و تدریجی است.

منبع NYTIMES

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.