آشنایی با حسگر دور موتور خودرو

حسگر دور موتور روی محفظه کلاچ و بر روی چرخ فرمان فلایویل قرار دارد.این حسگر ازنوع القایی است ودر هنگامی که دنده های چرخ فرمان ازمقابل حسگر عبور می کنند یک میدان مغناطیسی متغیرایجاد می شود ویک ولتاژ القایی متناوبACدر سیم پیچ حسگر القا می کند.تغییر فرکانس و دامنه ولتاژ تولیدی باسرعت دوران موتور متناسب است وپردازشگرECUموارد زیر را تشخیص می دهد

۱-نقطه مرگ بالاTDC

۲-دورموتورRPM

  1.  -سوئیچ را در حالت off قرار دهید.
  2.  -کانکتور دسته سیم حسگر دور موتور را با آزاد کردن خارضامن جدا کنید.
  3.  -حسگر را ازمحل نصب پیاده کنید.
  4.  -مقدار مقاومت الکتریکی حسگر دورموتور را اندازه گیری کنید.
  5.  -مولتی متر را در وضعیت اندازه گیری اهم قراردهید.
  6.  -پراپ های مولتی متر رابه پایه۱و۲حسگر دور موتور وصل کرده و مقدار مقاومت را اندازه گیری کنید.

-اگرمقدار مقاومت۳۰۰ تا۴۰۰ اهم است حسگر سالم و به مرحله بعد بروید، سگر رانصب کنید.

  1.  -دسته سیم انژکتورها را قطع کنید.
  2.  -دسته سیم یدکی به حسگر دورموتور متصل کنید.
  3.  -مولتی متر را در وضعیت اندازه گیری ولتاژ متناوب AC قرار دهید.
  4.  -پراپ های مولتی متر را به دسته سیم یدکی پایه ۱و۲وصل کنید.

اخطار: ازاتصال پراپ ها یا سیم های یدکی جلوگیری کنید.

 -سوئیچ موتور را در وضعیت استارت قرار داده و حداکثر ولتاژ تولیدی را اندازه گیری کنید.

 -مقدار ولتاژ تولیدی حسگر دورموتور را اندازه گیری کنید، ولتاژ تولیدی ۲ولت AC است.به مرحله بعد بروید،

  1.  -کابل منفی باتری را جداکنید.
  2.  -کانکتور خاکستری رنگ (M۲)را از ECU جدا کنید.
  3.  -مولتی متر را در وضعیت اندازه گیری اهمی باتست دیودی قرار دهید.
  4. -چگونگی ارتباط مدار در دسته سیم وترمینال ها را بررسی کنید.
  5.  -مابین ترمینال ۱ کانکتور حسگر و ترمینال B۱ از کانکتور خاکستری رنگ ECU
  6.  -مابین ترمینال۲ کانکتور حسگر و ترمینالB۲ ازکانکتور خاکستری رنگ ECU

توجه: خرابی یا عملکرد نامطلوب حسگر دورموتور وضعیت های زیر را ایجاد میکند:

۱-موتور روشن نمی شود.

۲-در اثر کثیف شدن یا تجمع براده فلز درسطح حسگر موتور دارای دورآرام ناپایدار میگردد.

۳حرکت غیر معمول عقربه دورسنج موتور یا خاموش شدن موتور در دورهای بالا.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.