پژو 3008DKR Maxi، ابرخودروی رالی معرفی شد

پژو سابقه درخشانی در رقابت‌های خارج جاده‌ای دارد. در مسابقات طاقت‌فرسای رالی داکار (۸۰۰۰ کیلومتر به مدت ۲ هفته که از سال ۱۹۷۹ در آفریقا کلید خورد و حالا دی‌ماه هر سال در آمریکای جنوبی برگزار می‌شود)؛ پژو به کمک تیم‌های توانمند خود به چهار پیروزی پیاپی از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ دست یافت. در سال ۲۰۱۵، تلاش پژو ثمری نداشت ولی با کسب مقام اول در سال ۲۰۱۶ و مقام‌های اول تا سوم در سال ۲۰۱۷، پژو به تکرار چهار برد پیوسته خود در طول سال‌های دهه ۹۰ امیدوار شد. حالا پژو تصمیم دارد پس از دو قهرمانی طی سال‌های اخیر، سومین قهرمانی خود در مسابقات داکار (جاده ابریشم) را رقم بزند و بیشتر از اینکه روی تشکیل تیمی جدید تمرکز کند، به ارتقاء سطح خودروی ۳۰۰۸DKR پرداخته است. تصویر زیر مربوط به آزمایش اولیه این خودرو است.

27a53cea 9938 4c4c 9a20 5715795fd5a4 - پژو 3008DKR Maxi، ابرخودروی رالی معرفی شد

پیشرانه‌ی این خودرو، ۳ لیتری توئین‌توربو و ۶ سیلندر است که به لطف استفاده از آخرین فناوری پژو در خودروهای دیزل، قدرت ۳۴۰ اسب بخار و گشتاور ۸۰۰ نیوتن‌متر فراهم می‌کند.

در ادامه اعضای تیم فعلی پژو در مسابقات رالی را معرفی می‌کنیم.

سیریل دسپریز (رو به دوربین در تصویر)، پنج بار با موتورسیکلت KTM قهرمان داکار رالی شده است و پس از آن به‌عنوان راننده خودروهای پژو رقابت می‌کند؛ در این مدت او جایگاه سی‌ و چهارم در سال ۲۰۱۵، جایگاه هفتم در سال ۲۰۱۶ و مقام سوم را در سال ۲۰۱۷ تصاحب کرده است.

a7194861 1216 4fc2 8400 9dd9b44fa5a4 - پژو 3008DKR Maxi، ابرخودروی رالی معرفی شد

استفان پیترهنسل (سمت راست تصویر زیر)، رکورد ۱۳ برد (۶ بار با موتورسیکلت یاماها، ۳ بار با خودروی میتسوبیشی و ۲ بار با خودروی مینی) را در داکار رالی ثبت کرده است. او در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، مقام اول این مسابقات را کسب کرد.

990dd067 c62f 43e4 b06f c9dda6c4d16f - پژو 3008DKR Maxi، ابرخودروی رالی معرفی شد

کارلوس سِینز، برنده داکار سال ۲۰۱۰، بیشتر به خاطر دو مقام قهرمانی رالی جهانی و ۲۶ برد در مسابقات رالی جهانی معتبر شناخته می‌شود. او برنده رقابت‌های هجومی بی‌شماری مثل دو دوره اول رالی جاده ابریشم (سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ با خودروی فولکس‌واگن توئارگ) است.

40bba037 aea4 49de 8931 5572a9c96157 - پژو 3008DKR Maxi، ابرخودروی رالی معرفی شد

چهارمین عضو تیم پژو، سباستین لوب (برنده ۷۸ رویداد مختلف معتبر رالی جهانی و قهرمان ۹ دوره پیاپی مسابقات رالی قهرمانی جهان، از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲) است. او در مسابقات موتوراسپرت مختلفی از جمله قهرمانی تور جهانی اتومبیل، قهرمانی رالی‌کراس جهان مقام اول و در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز مقام دوم را کسب کرده و با تمایز بسیار از سایر رقبا، خود را آستانه بازنشستگی از دنیای رالی قرار داده است. لوب در رشته موتوراسپرت، همه‌فن‌حریف است.

f8d7ebd0 510f 4d0f b7a2 f94b17febdab - پژو 3008DKR Maxi، ابرخودروی رالی معرفی شد

حال می‌دانیم که چرا پژو خیالش از بابت رانندگان تیم خود راحت است. چالش سومین قهرمانی داکار مسلما برای پژو بسیار مهم است؛ به همین دلیل، نسخه‌ی جدید پژو ۳۰۰۸DKR Maxi، چند ماه قبل از شروع داکار آماده شده است و تحت شرایط مسابقه در مسابقات رالی جاده ابریشم ۲۰۱۷ که هم‌اکنون در حال برگزاری است، دیده می‌شود.

همان‌طور که از نام این رقابت پیدا است، در مسیر ۱۰ هزار کیلومتری جاده باستانی ابریشم برگزار می‌شود؛ رالی Silk Way در تاریخ ۷ جولای (۱۶ تیرماه) در مسکو آغاز شده است و با عبور از روسیه و قزاقستان در تاریخ ۲۲ جولای (۳۱ تیرماه) به شیان چین منتهی می‌شود. از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ این رالی جزوی از داکار شناخته می‌شد. جالب است بدانید از اهداف برگزاری رالی جاده ابریشم، جلب توجه عموم به این منطقه پرآوازه و ثروتمند تاریخی و همین‌طور ارائه یک رویداد در داکار شرقی و در گذر از بیابان‌های دیدنی وحشی‌ است که همگی به‌نوعی جذاب هستند.

لوب در این مسابقات، خودروی ۳۰۰۸DKR Maxi را می‌راند. استفاده از این راننده باتجربه برای خودرویی که دستخوش تغییرات شده است و در مرحله آزمایش رقابتی اولیه قرار دارد، بی‌سابقه است. چون خودرو ۲۰ سانتی‌متر عریض‌تر شده و به خط تعلیق امکان افزایش اندازه ۱۰ سانتی‌متر در هر سمت می‌دهد، لازم است که در شرایط واقعی آزمایش شود تا سایر اعضای تیم هم در آینده بتوانند از آن استفاده کنند. فاصله محور وسیع‌تر به این خودروی چرخ عقب محرک، در سرعت‌های بالا پایداری بیشتری می‌دهد و لوب دید مثبتی نسبت به عملکرد آن در بیابان دارد:

من فکر می‌کنم خودرو به لطف عرض بیشتر اکنون ثبات بهتری دارد و راندن آن تکنیک‌های متفاوتی می‌طلبد. البته بخش‌های کوچک و فنی خودرو سنگین‌تر هستند؛ ولی از نظر پایداری و سواری، طراحی این خودرو قدمی به جلو تلقی می‌شود. تمایل خودرو به رول و غلتیدن روی تعلیق کمتر است؛ در نتیجه می‌توان با اعتمادبه‌نفس بیشتر روی یک طرف خودرو فشار آورد. به نظر من بزرگ‌ترین نقطه قوت این پژو توانایی آف‌رود است؛ به لطف تعلیق عریض و چرخ‌های بزرگ، پژو ۳۰۰۸DKR Maxi توانایی حرکت در مسیر‌های مختلف دارد. با وجود اینکه این پژو چابکی خودروهای چهارچرخ محرک را در گذر از مسیر‌های پله‌ای ندارد، برای عبور از تپه‌های شنی گزینه بسیار مناسبی است.

دسپریز و پیترهنسل با همان خودروی سال قبل (که مقام‌های اول تا سوم داکار را کسب کرد) در راه ابریشم رقابت می‌کنند و حفظ مقام قهرمانی، بیشتر به این دو عضو جوان تیم پژو بستگی دارد.

منبع WIKIPEDIA NEWATLAS

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.