کنترل اولین خودروی خودران سطح ۳ توسط تراشه‌های انویدیا

شرکت آئودی قرار است اولین خودروی خودران سطح ۳ را سال آینده روانه‌ی بازار کند؛ این خودرو به قابلیت پیشرفته‌ی «راهنمای ترافیک» مجهز خواهد بود که توسط پردازنده‌های ساخت شرکت انویدیا کنترل می‌شود. به‌جز این قابلیت، سایر امکانات این خودرو هم مثل امکانات مربوط به سرگرمی، ابزارهای کنترلی مجازی و تبلت‌های پشت صندلی‌های جلو، به پردازنده‌های انویدیا مجهز خواهد شد.

سطح ۳ به سطحی از خودروهای خودران گفته می‌شود که در آن، راننده نیازی به توجه به جاده در شرایط خاص ندارد؛ مثل هنگامی‌که خودرو با سرعتی کمتر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت در آزادراه‌هایی که توسط موانع فیزیکی تقسیم‌بندی شده است، در حرکت باشد. در این شرایط، خودرو به‌صورت خودکار تشخیص می‌دهد که باید کنترلش را در اختیار راننده قرار دهد؛ سپس راننده می‌تواند با توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی، حرکتی که لازم باشد، انجام دهد. در حال حاضر، خودروهای خودران شرکت تسلا، از سیستم سطح ۲ استفاده می‌کند؛ در این سیستم، راننده باید همیشه به جاده توجه کند و آمادگی کنترل دستی خودرو را در هر لحظه داشته باشد. در حقیقت، سطح ۲ از سیستم خودران برای استفاده در ترافیک‌ طراحی شده است؛ درحالی‌که سطح ۳ می‌تواند در آزادراه‌ها هم مورد استفاده قرار بگیرد.

پردازنده‌های انویدیا، مغز متفکر سیستم کامپیوتری zFAS خودروهای آئودی خواهد بود؛ این کامپیوتر، سیستم خودران خودروی A8 را کنترل می‌کند که داده‌ها را از ماهواره، دوربین و حسگرهای لیزری و فراصوتی خودرو جمع‌آوری و تصویر جاده را در شرایط مختلف بازسازی می‌کند. سیستم zFAS، نوع رفتار خودرو را هنگام حرکت در ترافیک مدیریت خواهد کرد؛ به‌طور متوسط در هر ثانیه، ۲.۵ میلیارد ورودی توسط این سیستم پردازش می‌شود.

215335a4 89bf 4d58 b7bf 325dce989a54 - کنترل اولین خودروی خودران سطح ۳ توسط تراشه‌های انویدیا

در هر ثانیه ۲.۵ میلیارد ورودی توسط سیستم خودران آئودی A8 پردازش می‌شود

البته سیستم خودران سطح ۳ هنوز کنترل کامل خودرو را در دست نمی‌گیرد؛ این سیستم بیشتر برای این طراحی شده است که راننده بتواند با آرامش بیشتر و تمرکز کمتر پشت فرمان بنشیند. قرار است سیستم خودران سطح ۴، کنترل کامل خودرو را در دست بگیرد. آئودی و انودیا باید اعتماد زیادی به فناوری‌های خودران مدل A8 داشته باشند؛ چون قرار است این خودرو از سال آینده در اختیار کاربران قرار بگیرد.

به نظر شما آیا عرضه‌ی خودروی A8 با فناوری خودران، موفقیت‌آمیز خواهد بود؟

منبع TECHCRUNCH

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.