هوندا HR-V؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

محصولات مدرن هوندا، در سال‌های اخیر وارد کشورمان شده‌اند؛ اما به دلایلی مثل قیمت بالا، به اندازه‌ی مدل‌های کره‌ای مورد توجه بازار ایران قرار نگرفتند. حال قرار است کراس‌اور HR-V با قیمتی منطقی و رقابتی وارد کشور شود. در این مطلب به بررسی جامع این خودرو می‌پردازیم.

شرکت هوندا، نزدیک به ۱۰۰ سال سابقه‌ی تجاری دارد و امروزه به‌عنوان یکی از ۱۰ برند برتر خودروسازی دنیا شناخته می‌شود؛ اما هیچ‌گاه حضور گسترده‌ای در بازار ایران نداشته است. نام هوندا برای مردم کشورمان، یادآور موتورسیکلت‌های مشهور ۱۲۵ سی‌سی است و هنوز عده‌ی زیادی از عوام، با محصولات خودرویی این برند آشنا نیستند. جالب اینجا است که در موج اول واردات خودروهای خارجی به ایران که در آخرین سال‌های قبل از انقلاب اسلامی روی داد، خبری از محصولات هوندا نبود؛ اما در موج دوم واردات (ابتدای دهه‌ی ۷۰ خورشیدی) با نسخه‌هایی از سیویک و آکورد، به شدت مورد تحسین کارشناسان وعلاقه‌مندان خودرو در کشور قرار گرفت. هوندا، حتی در موج سوم واردات خودرو که از میانه‌های دهه‌ی ۸۰ خورشیدی انجام شد هم حضور نداشت.

e6cab59d db15 4213 b857 c317595cfcdd - هوندا HR-V؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

گروه خودروسازی هوندا در کلاس‌های مختلف، محصولات مشهور و پرفروشی در سطح جهانی دارد. محبوب‌ترین خودروهای این برند شامل سیویک، آکورد و کراس‌اور CR-V، از چند سال پیش وارد ایران شده‌اند؛ اما به دلایل مختلف از جمله قیمت نسبتا بالا در مقایسه با رقبا، مورد استقبال مردم کشورمان نبوده‌اند؛ هرچند سطح کیفی بسیار خوب آن‌ها، غیر قابل انکار است.

محبوبیت کراس‌اورهای هوندا، با مدل CR-V و از سال ۱۹۹۵ آغاز شد. این شرکت، خیلی زود به اهمیت مدل‌های به اصطلاح شاسی‌بلند در بازار جهانی پی برد و از سال ۱۹۹۸، مدل HR-V را عرضه کرد که سایز بدنه و قیمت فروش پائین‌تری داشت. نسل اول این خودرو، تا سال ۲۰۰۶ در خط تولید هوندا قرار گرفت و با استقبال خوبی مواجه شد. پس‌از آن، هوندا شانس خود را در کلاس شاسی‌بلندهای همه‌جارو و سایز کوچک (Mini SUV) امتحان کرد و با تولید محصولاتی مثل BR-V و کراس‌رود (CrossRoad)، عرضه‌ی نسخه‌ی جدید HR-V را به تعویق انداخت.

نسل دوم HR-V در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و از سال ۲۰۱۶ به عرضه‌ی جهانی رسید. این خودرو هم‌اکنون در ژاپن، برزیل، آرژانتین، مکزیک، اندونزی، انگلستان و آمریکا مونتاژ می‌شود. HR-V تنها در بازار ایالات متحده، نزدیک به ۸۲ هزار دستگاه در سال فروش داشته است؛ درحالی‌که تفاوت خاصی از نظر قیمت عرضه، میان نسخه‌های موجود در این کشور با دیگر نقاط جهان دیده نمی‌شود.

طراحی ظاهری و بدنه

طراحی نسل جدید HR-V قابل قیاس با مدل قبلی نیست. این مدل به‌وضوح از خودروی مشهور CR-V الهام گرفته شده است و با بدنه‌ای کوچک‌تر، علاقه‌مندان این کلاس بدنه را جذب خود می‌کند. پلت‌فرم HR-V از کوچک‌ترین محصول هوندا به نام فیت، عاریت گرفته شده است و با مدل‌های XR-V و WR-V که برای بازارهای خاص هوندا مثل چین تولید می‌شود، مشابهت زیادی دارد.

c091efec c321 4013 8113 e45c014e1b65 - هوندا HR-V؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید
23cb5b9d c870 4594 905d 95cdad354760 - هوندا HR-V؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید
0e10d1a5 8ae5 44bd aa1b 98ceaa59beed - هوندا HR-V؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید
9754f738 1388 4410 a7b3 0c8b2e3602ff - هوندا HR-V؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

در نمای روبه‌رو، جذابیت و حس اسپرت HR-V به‌خوبی دیده می‌شود. فرم‌ چراغ‌ها چندان جسور و انتقامجو نیست؛ اما چشم‌نواز و کاملا هماهنگ با جلوپنجره به نظر می‌رسد. هرچند HR-V از نظر قیمتی در کلاس خودروهای ارزان‌قیمت ژاپنی طبقه‌بندی می‌شود؛ استفاده‌ی محدودی از پلاستیک در نمای ظاهری داشته است و خصوصا در بخش اصلی سپر، فلزِ همرنگ بدنه دارد. فضاهای خالی متعددی در نمای روبه‌رو HR-V دیده می‌شود که جایگذاری پلاک را مشکل می‌کند. با این اوصاف، جلوپنجره‌ی بزرگ و نسبتا خوش‌فرم این خودرو با پلاک شناسایی که به فاصله‌ی چند سانتی‌متر از زیر لوگوی هوندا نصب می‌شود، تحت تأثیر قرار می‌گیرد و از زیبایی بصری آن، کاسته می‌شود. چراغ‌های LED با ترکیب زیبایی در کاسه‌چراغ مثلثی و اسپرت HR-V قرار گرفته‌اند، متناظر این بخش، دو مجرای هوا در سپر قرار دارند که مه‌شکن کوچک دایره‌ای، در گوشه‌های داخلی آن‌ها قرار داده شده است. در مجموع، می‌توان به طراحی قسمت جلو HR-V نمره‌ی قبولی داد و آن را یکی از زیباترین خودروهای کامپکت دنیا در بازار جهانی معرفی کرد؛ هرچند مزدا CX-3 و تویوتا CH-R جوان‌پسندتر هستند.

 

طراحی نمای جانبی HR-V با خطوط حجم‌دهنده و جای‌گذاری صحیح المان‌های مختلف همراه است. قاب پلاستیکی مربوط به گلگیر و زیر رکاب، تا زیر سپرها در طرفین ادامه دارد، اما باریک و کم‌حجم انتخاب شده است تا به نمای فلزی بدنه آسیبی نرساند.طبق معمول خودروهای کلاس کامپکت، در HR-V هم دستگیره‌ در عقب از جنس پلاستیک و مخفی‌شده در گوشه‌ی پنجره است. حالت سه‌بعدی این خودرو، با طرح مواج روی گلگیر جلو و کاملا هماهنگ با فرم چراغ‌ها و سپر تقویت می‌شود؛ به‌طوری که سایز ظاهری HR-V را بزرگ‌تر و جذاب‌تر نشان می‌دهد. اوج استفاده از خطوط حجم‌دهنده، روی در عقب دیده می‌شود که از زیر دستگیره شروع و تا لبه‌ی در جلو ادامه پیدا می‌کند.

بخش عقب هوندا HR-V، تحت تأثیر چراغ‌های بزرگ و برآمدگی کاملا واضح بدنه است که به‌صورت خطی نیم دایره در امتداد چراغ‌ها و روی گلگیرها تا سمت دیگر ادامه دارد. سایز شیشه‌ی عقب تا حدودی کوچک و محدود به نظر می‌رسد؛ ضمن اینکه برف پاک این قسمت هم چندان هماهنگ با اندازه‌ی شیشه‌ی عقب نیست. استفاده از بالچه‌ی هدایت هوا، حس اسپرت HR-V را افزایش می‌دهد؛ اما پهنای زیاد در صندوق و امتداد آن تا گلگیر پلاستیکی، قسمت پشت این کراس‌اور را آسیب‌پذیر نشان می‌دهد.

در مجموع، می‌توان به طراحی خارجی HR-V نمره‌ی خوبی داد و انتظار داشت مورد قبول عموم مردم واقع شود. با وجود ریل‌های روی سقف، رینگ‌های ۱۶ اینچ و ترکیب سه‌بعدی بدنه، HR-V حالت اسپرت و یک‌پارچه‌ای دارد که از بسیاری کراس‌اورهای کوچک و پرفروش دنیا مثل نیسان جوک و کیا سول، جذاب‌تر خواهد بود. ابعاد این خودرو شامل ۴.۲۹۵ متر طول، ۱.۷۷۰ متر عرض و ۱.۶۰۵ متر ارتفاع است که با فاصله محورهای ۲.۶۱۰ متر ارائه می‌شود.

03ab5c0e 2aac 4a9b 9a0d 309287abcb52 - هوندا HR-V؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

67abd578 6ab8 4f9a bcd8 e96962a90979 - هوندا HR-V؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

طراحی داخلی و فضای کابین

داشبورد HR-V در نگاه اول، نسبتا ساده به نظر می‌رسد؛ اما با ابتکاراتی عجیب، سعی در خلق فضایی تازه و خلاقانه برای سرنشینان دارد. در کابین این خودرو، به‌زحمت می‌توان قطعه‌ای فلزی پیدا کرد و تقریبا همه چیز از ترکیب چرم مصنوعی و پلاستیک ساخته شده است. از نکات مثبت HR-V، می‌توان به پوشش بخش روبه‌روی داشبورد و تودری‌ها اشاره کرد که هماهنگ با صندلی‌ها، از چرم مصنوعی است و حس یک خودروی ارزان‌قیمت را از بین می‌برد. بخش زیادی از دور فرمان از همین پارچه تشکیل شده است؛ اما رنگ تیره و هماهنگ با بخش سخت داشبورد دارد.

در میان داشبورد، نمایشگر لمسی ۵ اینچی قرار دارد که تقریبا در همه‌ی نسخه‌ها موجود است و به HR-V، فضایی مدرن می‌دهد. جایگذاری این نمایشگر، نه‌تنها نزدیک به راننده نیست که حتی در وسط هم قرار ندارد و متمایل به سرنشین کناری قرار گرفته است. طراحان هوندا ترجیه داده‌اند، مجرای تهویه‌ی هوا را نزدیک فرمان قرار دهند و راحتی استفاده از نمایشگر را در اختیار فرد کنار راننده بگذارند که عجیب به نظر می‌رسد و برای راننده‌های کوتاه‌قد، مشکل‌ساز خواهد شد؛ اما با کلید‌های روی فرمان تا حدودی می‌توان از عهده‌ی کنترل آن برآمد. از دیگر ویژگی‌های عجیب داشبورد HR-V که در خودروهای مدرن به‌ندرت دیده می‌شود، پهنای زیاد مجرای هوا در سمت راست است که با سه اهرم مینیاتوری، تغییر زاویه می‌دهد.

72944ffd 422c 423a 92af 85dd7777d5d1 - هوندا HR-V؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

دسته‌دنده‌ی HR-V به تقلید از CR-V، کمی رو به بالا نصب شده است که استفاده از آن را ساده‌تر می‌کند. خبری از نمایشگر عریض، برای پنل پشت فرمان نیست و عقربه‌های سنتی، وظیفه‌ی نشان دادن سرعت لحظه‌ای و دور موتور را خواهند داشت؛ درحالی‌که سمت راست پنل از یک نمایشگر مدور کوچک برای اطلاع‌رسانی امور فنی از قبیل میزان مصرف سوخت استفاده شده است. فرم کلی این بخش، حالت سیلندری دارد؛ اما به جای فلز براق، شیشه در پیرامون آن دیده می‌شود که در شب و هنگام روشن شدن عقربه‌ها و اعداد پنل، جذابیت این بخش را افزایش می‌دهد.

درباره‌ی فضای مناسب سرنشینان، می‌توان امتیاز بسیار خوبی به HR-V داد؛ چراکه افراد بلند قد در ردیف جلو کاملا راحت خواهند بود و در ردیف عقب هم به لطف فاصله محورهای زیاد، در ناحیه‌ی زانو با فضای بسیار خوبی مواجه می‌شوند. نکته‌ی منفی در کابین HR-V، ارتفاع نسبتا کم سقف است که برای سرنشینان با قد بیشتر از ۱.۸۰ متر، ایجاد مزاحمت خواهد کرد.

نکته‌ی بسیار جالب در طراحی فضای داخلی HR-V، امکان جمع شدن صندلی‌های عقب در دو جهت است. این صندلی‌ها، نه‌تنها به سمت جلو خم می‌شوند تا صندوق بار، بزرگ‌تر شود؛ بلکه به حالت عکس و از قسمت نشیمنگاه هم قابلیت شدن دارند تا بتوان اشیائی تا ارتفاع ۱.۴۲ متر، روی کف اتاق قرار داد. هوندا، اسم این ابتکار در طراحی را صندلی‌های جادویی (Magic Seats) گذاشته است.

bc1cbce0 489b 4485 9494 3a4aa0083f15 - هوندا HR-V؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید
e8487d2e 4f2a 4d46 8e7c 28af934a3353 - هوندا HR-V؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید
dfef1707 61ea 4e84 8135 c290de7de13f - هوندا HR-V؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید
b9657240 bdd9 4a3b aff6 8b191396faa2 - هوندا HR-V؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

در مجموع می‌توان از طراحی و راحتی فضای داخلی هوندا HR-V رضایت داشت؛ چرا که در کلاس کراس‌اورهای کوچک قرار دارد و قرار نیست ویژگی‌های یک محصول لوکس ارائه کند. مواد به‌کاررفته در صندلی‌ها و داشبورد این خودرو، نسبتا ارزان‌قیمت هستند؛ اما با ترکیبی جذاب و البته نوگرا ارائه می‌شوند که می‌تواند مورد قبول یا ناخوشایند افراد مختلف باشد. به دلیل سبک طراحی خودرو و سایز پنجره‌ها، دید راننده و دیگر سرشینان نسبت به اطراف بسیار خوب است و به لطف صندوق باری که ۴۴۸ لیتر حجم دارد، HR-V می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای سفرهای خانوادگی باشد. از سویی دیگر، با جمع‌ شدن صندلی‌ها به سمت جلو، می‌توان از فضایی به حجم ۱۵۸۵ لیتر برای جابه‌جایی بار استفاده کرد که توانایی بسیار خوبی است.

پیشرانه و قوای فنی

هوندا HR-V با سه نوع پیشرانه در بازار جهانی عرضه می‌شود که شامل دو نمونه‌ی بنزینی و یک نسخه‌ی دیزل است. هنوز خبری از تولید HR-V با سیستم هیبرید یا تمام برقی نیست؛ اما می‌توان امیدوار بود که مدل‌های توربوشارژ، پرقدرت و کم‌مصرف در آینده‌ی نزدیک رونمایی شوند تا HR-V هم مثل برادر بزرگ‌تر خود CR-V، از باکیفیت‌ترین پیشرانه‌های دنیا در کلاس خود، بهره‌مند شود.

ارزان‌ترین نسخه‌ی HR-V، با قوای محرک بنزینی به حجم ۱.۵ لیتر همراه است که ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. بیشترین گشتاور از دور موتور ۴۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود و رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ظرف ۱۰ ثانیه را ممکن می‌کند. نهایت سرعت این نسخه از HR-V نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است؛ درحالی‌که میانگین مصرف سوخت آن، ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. بیشترین مصرف بنزین در این مدل، ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود و با سرعت ثابت بزرگراه، به حداقل؛ ۴.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. هوندا HR-V با پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری، با هر ۲ نوع جعبه دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی یا CVT ارائه می‌شود، درحالی‌که سیستم دیفرانسیل جلو یا دو دیفرانسیل هم برای آن قابل انتخاب خواهد بود.

511d1f14 a0fe 4a3e ab7f 6a27764e6a7e - هوندا HR-V؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

دیگر پیشرانه‌ی بنزینی HR-V، حجم ۱.۸ لیتر و قدرت ۱۴۱ اسب بخار دارد. گشتاور این خودرو، ۱۷۴ نیوتن‌متر است که از دور موتور ۴۳۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود و برای ثبت سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، حدود ۹ ثانیه زمان می‌برد. نهایت سرعت HR-V با پیشرانه‌ی ۱.۸ لیتر، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت. این خودرو در ترافیک شهری، ۸.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، مصرف بنزین خواهد داشت و با سرعت ثابت بزرگراه به مصرف سوخت ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد رسید. برای این مدل هم امکان انتخاب میان گزینه‌های با جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی و CVT وجود دارد؛ ضمن اینکه نسخه‌ی دو دیفرانسیل هم قابل خرید خواهد بود.

مدل دیزلی HR-V، مسلما وارد ایران نخواهد شد؛ اما از ویژگی‌های مهم آن می‌توان به حجم ۱.۶ لیتر و قدرت ۱۲۰ اسب بخار اشاره کرد که از نظر توانایی‌های مربوط به سرعت و شتاب، مشابه نمونه‌ی بنزینی ۱.۵ لیتری ارزیابی می‌شود. مزیت بزرگ این خودرو، میانگین مصرف سوخت ۳.۳ لیتر گازوئیل استاندارد اروپا در ۱۰۰ کیلومتر است که با حدود ۳۰ درصد، آلایندگی کمتر نسبت به مدل بنزینی و قیمتی مشابه، جذابیت زیادی برای دوست‌داران محیط زیست خواهد داشت.

قیمت انواع  هوندا HR-V با آپشن‌های استاندارد در بازار جهانی 

مدل پیشرانه قدرت (اسب بخار)  زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت
(ثانیه)
جعبه‌دنده
قیمت (دلار)
LX 2WD ۱.۵ لیتر چهار سیلندر ۱۳۰ ۱۰ دستی ۶ سرعته ۲۰,۵۰۰
EX 2WD ۱.۵ لیتر چهار سیلندر ۱۳۰ ۱۰ دستی ۶ سرعته ۲۲,۵۰۰
LX AWD ۱.۵ لیتر چهار سیلندر ۱۳۰ ۱۱ CVT ۲۳,۵۰۰
EX AWD ۱.۵ لیتر چهار سیلندر ۱۳۰ ۱۱ CVT ۲۴,۵۰۰
EX Navi AWD ۱.۵ لیتر چهار سیلندر ۱۳۰ ۱۱ CVT ۲۶,۰۰۰
EX L Navi AWD ۱.۶ لیتر چهار سیلندر  ۱۴۱ ۹.۵ CVT ۲۷,۰۰۰

کراس‌اور HR-V در آمریکا و کانادا، فقط با پیشرانه‌ی ۱.۸ لیتری فروخته می‌شود و با نسخه‌ی ۱.۵ لیتری، قابل خرید نیست. با توجه به اینکه مدل ۱.۸ لیتری هم در بسیاری از مناطق دنیا از جمله کشورهای ناحیه‌ی اروپا عرضه نمی‌شود، می‌توان اطمینان داشت که HR-V وارداتی به ایران هم از استراتژی هوندا برای اروپا تبعیت کند و صرفا با نسخه‌ی ۱.۵ لیتری قابل خرید باشد.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

چهار سطح از آپشن‌ها برای هوندا HR-V تعریف شده است که در نسخه‌های EX ،SE ،S و Navi دیده می‌شوند. یکی از نکات مثبت این خودرو، ارائه‌ی سطح نسبتا مناسبی از امکانات مختلف در ارزان‌ترین مدل است که خریدار نمونه‌ی S را تا حد زیادی راضی می‌کند.

آپشن‌هایی مثل نمایشگر ۵ اینچی، سیستم پخش سرگرمی‌های چندرسانه‌ای با خروجی‌های ۴ بلندگوی ۱۶۰ وات، اتصال به اینترنت، پیش‌بینی و هشدار شرایط آب و هوا، امکان ارتباط با تلفن‌ هوشمند از طریق بلوتوث و USB در مدل S وجود دارند؛ اما نمی‌توان در این مدل از ناوبری ماهواره‌ای و کامپیوتر سفری استفاده کرد. این خودرو مجهز به کروز کنترل هوشمند و ترمز اضطراری است که در نسخه‌ی پایه از یک کراس‌اور کوچک، کمتر دیده می‌شود. مدل S دارای رینگ‌های ۱۶ اینچ اسپرت است و با لاستیک‌هایی به پهنای ۲۱۵ میلی‌متر ارائه می‌شود.

a293726d 1ee0 4eba 8c68 720fe1636fcd - هوندا HR-V؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

مدل SE از هوندا HRV، دارای دوربین عقب و سنسورهای پارک است که برای خودرویی با این سایز بدنه، اهمیت زیادی دارد. نمایشگر این مدل، ۸ اینچ است و با استفاده از نرم‌افزار اختصاصی هوندا (Honda CONNECT)، کیفیت سرگرمی‌های سرنشینان را همراه بلندگوهای ۱۸۰ واتی، افزایش می‌دهد. این مدل، به‌صورت استاندارد دارای ناوبری ماهواره‌ای نیست و در نسخه‌ی Navi، با مسیریاب و کامپیوتر سفر ارائه خواهد شد. رینگ‌های مدل SE، از نوع ۱۷ اینچ هستند و لاستیک‌هایی به عرض ۲۱۵ میلی‌متر دارند، اما فاق آن‌ها اندکی کمتر از نمونه‌ی استفاده‌شده در مدل S است.

بالاترین سطح آپشن‌های هوندا HR-V در مدل EX وجود دارد که علاوه بر امکانات دیگر نسخه‌ها، چراغ‌های تمام LED جلو و عقب، همراه با نوار LED روشنایی روز در اختیار می‌گذارد. این خودرو مجهز به استارت دکمه‌ای، سانروف برقی سرتاسری (پانورامیک)، داشبورد و صندلی‌های چرم با گرم‌کن مخصوص سرنشینان خواهد بود.

0931dfa3 851f 4cb1 a26b fed9e3b82ac3 - هوندا HR-V؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

هوندا اعلام کرده است که در قبال پرداخت مبلغی در حدود هزار دلار، آپشن‌های مربوط به ناوبری ماهواره‌ای و نمایشگر ۸ اینچی، برای تمامی نسخه‌های استاندارد S و SE قابل نصب خواهد بود تا به مدل Navi ارتقاء داده شوند. هیچ مدلی از HR-V دارای صندلی‌های برقی نخواهد بود؛ اما از سویی دیگر، قسمت پشت صندلی‌های ردیف عقب می‌توانند در حد چند درجه تغییر زاویه دهند که در کمتر خودرویی دیده‌ایم.

تست تصادف و آپشن‌های ایمنی

هوندا HR-V را باید یکی از ایمن‌ترین خودروهای دنیا در کلاس کراس‌اورهای کوچک دانست. این مدل، از نظر حفظ جان سرنشینان، عملکرد بسیار خوبی در تست‌های ایمنی داشته است و با ۵ ستاره (امتیاز کامل) ارائه می‌‌شود.

نتیجه‌ی تست تصادف موسسه‌ی ایمنی خودروی اروپا نشان می‌دهد که HR-V برای سرنشین بالغ، ایمنی ۸۶ درصد در انواع برخوردها به همراه خواهد داشت؛ درحالی‌که این میزان برای کودکان ۷۹ درصد خواهد بود. عابران پیاده در صورت تصادف با این خودرو، ۷۲ درصد احتمال زنده‌ ماندن خواهند داشت؛ چراکه فناوری‌های‌ مدرن ایمنی، مثل ترمز خودکار و هشدار برخورد در HR-V وجود دارند. با این حساب، امتیاز مربوط به آپشن‌های حفاظتی این محصول، ۷۱ درصد محاسبه شده است.

تمامی نسخه‌های این خودرو، ۱۰ کیسه‌ی هوا دارند که به شکل ۲ ایربگ اصلی برای سرنشینان جلو، ۴ عدد برای حفاظت جانبی همه‌ی سرنشینان و ۴ کیسه‌ی هوای اضافه برای محافظت قسمت سینه و کتف ردیف اول، عمل خواهند کرد. از آپشن‌های فنی و ایمنی HR-V می‌توان به سیستم ESC اشاره کرد که تعادل خودرو را افزایش می‌دهد و در کنار ترمز هوشمند، احتمال تصادف خودرو در سرعت‌های پایین شهری از سمت مقابل را به صفر نزدیک می‌کند.

نسخه‌های SE و EX، از نظر آپشن‌های ایمنی کامل‌تر از مدل پایه هستند و با فناوری هشدار برخورد، تشخیص علائم راهنمایی رانندگی، محدود‌کننده‌ی سرعت با توجه به قوانین محلی، هشدار خروج خودرو از فضای بین خطوط جاده و کاهش شدت نور به هنگام نزدیک شدن خودروی دیگر از سمت مقابل، ارائه می‌شوند. مانند بسیاری دیگر از خودورهای امروزی، تمامی سیستم‌هایی ذکرشده، قابلیت خاموش شدن توسط راننده دارند.

بررسی فنی و آزمایش رانندگی

یکی از مهم‌ترین دلایلی که عامه‌ی مردم در سراسر جهان به خرید کراس‌اورها روی آورده‌اند، فضای مناسب این خودروها برای سرنشینان و قابلیت حمل بار در صندوق عقب است. پیش‌تر اشاره کردیم که هوندا HR-V به دلیل طول بدنه و فاصله محوری مناسب، در قسمت زانوها و نشیمنگاه، فضای بسیار خوبی فراهم می‌کند؛ اما عرض کم این خودرو نمی‌تواند پذیرای ۵ سرنشین باشد، ضمن اینکه ارتفاع نسبتا کم سقف در قسمت عقب، برای افرادی با قد بیشتر از ۱.۸ متر، کمی مشکل‌ساز خواهد بود. فراموش نکنیم، هوندا HR-V از صندوق عقب بسیار خوبی بهره می‌برد که با قابلیت جمع‌ شدن صندلی‌ها از دو جهت، ایده‌آل است.

55850f6a 5948 4fa3 be28 4f8fe63a32d8 - هوندا HR-V؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

شتاب‌گیری این خودرو در نسخه‌های مجهز به جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی، قابل قبول است و با زمانی نزدیک به ۱۰ ثانیه، جوابگوی راننده‌ی یک کراس‌اور خواهد بود؛ اما نمی‌توان از گیربکس CVT در نسخه‌های اتوماتیک، توقع یک رانندگی اسپرت و هیجان‌انگیز داشت، چراکه حدود ۱ ثانیه به زمان ثبت سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون، اضافه خواهد شد.

کاربران HR-V در کشورهای مختلف، از مواد به‌کاررفته در کابین این خودرو رضایت دارند. هرچند جنس رویه‌ی داشبورد کمی خشک و ارزان‌قیمت به نظر می‌رسد؛ راحتی صندلی‌ها و پوشش نرم داخل درها، قابل قبول عنوان شده است. دید بسیار خوب سرنشینان به اطراف، دیگر نکته‌ی مثبت HR-V محسوب می‌شود؛ اما عملکرد سیستم سرگرمی‌ها و نمایشگر لمسی میان داشبورد در مقایسه با دیگر خودروهای هم‌رده، امتیاز چندان بالایی به دست نمی‌آورد؛ ضمن اینکه استفاده از قابلیت‌های آن، می‌تواند برای راننده‌ی معمولی در روزهای ابتدایی پس از خرید، گیج‌کننده باشد.

در مجموع می‌توان HR-V را مناسب استفاده‌ی یک خانواده‌ی جوان یا رانندگی روزمره‌ی انفرادی دانست که امنیت و راحتی بسیار خوبی فراهم می‌کند. هرچند با خودروی پرشتاب و هیجان‌انگیزی روبه‌رو نیستیم؛ HR-V با صندلی‌های مدرن، فنربندی نرم، فرمان سبک و خوش‌دست، درکنار مصرف قابل قبول سوخت، برای رانندگی روزانه و سفرهای بین شهری رضایت‌بخش است.

قیمت نهائی و مقایسه با رقبا

در یک سال اخیر، تعدادی از مشهورترین خودروهای دنیا در کلاس کراس‌اور کامپکت به ایران وارد شده‌اند که از آن جمله می‌توان به نیسان جوک و تویوتا C-HR اشاره کرد. از نظر ارزش برند، می‌توان هوندا، نیسان و تویوتا را در یک گروه قرار داد؛ درحالی‌که محصولات هوندا معمولا با قیمت کمی بالاتر در بازار جهانی عرضه می‌شوند.

در میان رسانه‌های خودرویی دنیا، بهترین امتیاز این کلاس بدنه، در اختیار مزدا CX-3 قرار دارد. درحالی‌که هوندا HR-V و نیسان جوک، از نظر فنی و ارزش خرید، تقریبا هم‌رده‌ هستند؛ تویوتا C-HR، چند پله بالاتر از آن‌ها طبقه‌بندی شده است. از دیگر خودروهای مطرح دنیا در کلاس کراس‌اور کوچک، می‌توان به جیپ رنگید و سوبارو کراس‌ترک اشاره کرد.

مدل HR-V، در مقایسه با جوک و C-HR، فضای بهتر و راحتی بیشتری به ارمغان می‌آورد که خود به‌تنهایی اهمیت زیادی دارد و می‌تواند مشتری زیادی داشته باشد. ظاهر قابل قبول و نسبتا جذاب این محصول هوندا، مسلما برتری محسوسی نسبت به نیسان جوک دارد؛ هرچند تا حدودی میانه‌رو محسوب می‌شود و از این نظر نمی‌تواند با قاطعیت برتر از تویوتا C-HR باشد. از نظر ایمنی و آپشن‌های انتخابی هم کراس‌اور تویوتا، امتیاز بالاتری نسبت به محصول هوندا کسب می‌کند و چنانچه با نمونه‌ی هیبریدی وارد ایران شود، فناوری بالا، مصرف سوخت کم و قیمتی رقابتی در مقابل HR-V خواهد داشت.

با توجه به قیمت ۲۰ هزار دلار برای نسخه‌ی پایه‌ی هوندا، می‌توان بازه‌ی قیمتی ۱۵۰ میلیون تومان را برای آن متصور شد که همراه حداقل آپشن‌ها، مثل جعبه‌دنده‌ی دستی و سیستم تک دیفرانسیل، ممکن است با قیمتی نزدیک به ۱۴۰ میلیون تومان هم عرضه شود. در این صورت، می‌توان به فروش خوب کراس‌اور هوندا در بازار ایران امیدوار بود؛ چراکه رقبای متعددی ندارد. از سویی دیگر، واردات HR-V با آپشن‌های بالاتر و نفوذ قیمت آن به فراتر از ۱۷۰ میلیون تومان، خریدار احتمالی را به گزینه‌هایی شناخته‌شده‌تر و از کلاس بدنه‌ی بالاتر، مثل هیوندای توسان سوق خواهد داد.

مشخصات هوندا HR-V تویوتا C-HR (هیبرید) رنو کپچر توربو پژو ۲۰۰۸ توربو سانگ‌یانگ تیوولی سانگ‌یانگ کوراندو ۲۰۱۷ سانگ‌یانگ اکتیون ۲۰۱۷ نیسان جوک اسکای پک توسان ۲۰۱۷ میتسوبیشی ASX ام‌جی GS
حجم موتور (سی‌سی) ۱۵۰۰ ۱۸۰۰ ۱۱۹۷ ۱۱۹۹ ۱۵۹۵ ۱۹۹۸ ۲۳۰۰ ۱۵۹۸ ۲۰۰۰ ۲۰۰۰ ۲۰۰۰
تعداد سیلندر ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۳ خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی
تعداد مجموع سوپاپ ۱۶ ۱۶ ۱۶ ۱۲ ۱۶ ۱۶ ۱۶ ۱۶ ۱۶ ۱۶ ۱۶
حداکثر قدرت خروجی (اسب بخار) ۱۳۰ ۱۲۲ ۱۲۰ ۱۱۰ ۱۲۸ ۱۵۰ ۱۵۰ ۱۱۷ ۱۶۴ ۱۴۷ ۲۱۷
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۲۰۰ ۱۷۰ ۱۹۲ ۱۸۸ ۱۷۰ ۱۷۰ ۱۸۰ ۱۷۰ ۱۷۰ ۲۰۰
نوع جعبه دنده CVT CVT اتوماتیک ۶ سرعته، دو کلاچه اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته   CVT Xtronic اتوماتیک ۶ سرعته CVT اتوماتیک ۶ سرعته
حجم باک (لیتر) ۵۰ ۵۰ ۴۵ ۵۰ ۴۷ ۷۵ ۴۶ ۵۰ ۵۰ ۵۰
مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) ۵.۵ ۳.۸ ۵.۹ ۴.۸ ۵.۷ ۹.۶ ۶ ۸.۵ ۸.۵ ۸
طول (میلی‌متر) ۴.۲۹۵ ۴۳۶۰ ۴۱۲۲ ۴۱۵۸ ۴۱۹۵ ۴۴۱۰ ۴۴۶۵ ۴۱۳۵ ۴۴۷۵ ۴۲۹۰ ۴۵۱۰
عرض (میلی‌متر) ۱.۷۷۰ ۱۷۹۵ ۱۷۷۸ ۱۸۲۹ ۱۷۹۵ ۱۸۳۰ ۱۸۸۰ ۱۷۶۵ ۱۸۵۰ ۱۷۵۵ ۱۸۵۰
ارتفاع (میلی‌متر) ۱.۶۰۵ ۱۵۶۵ ۱۵۶۶ ۱۵۵۷ ۱۵۹۰ ۱۶۷۵ ۱۷۳۵ ۱۵۶۵ ۱۶۴۵ ۱۶۱۰ ۱۶۷۰
وزن خالص (کیلوگرم) ۱۳۱۵ ۱۳۸۰ ۱۱۸۰ ۱۱۵۰ ۱۳۰۰ ۱۶۸۰ ۱۸۸۷ ۱۳۴۲ ۱۵۲۰ ۱۴۵۰ ۱۴۷۰
استاندارد آلایندگی یورو ۶ یورو ۶ یورو ۵ یورو ۶ یورو ۶ یورو ۵ یورو ۵ یورو۶ یورو ۵ یورو ۵ یورو ۵
قیمت (میلیون تومان)* ۱۵۵ ۱۷۰ ۱۱۰ ۱۱۰ ۱۰۵ ۱۴۹ ۱۵۰ ۱۲۷ ۱۸۰ ۱۶۶ ۱۶۲

*مقادیر تخمینی با توجه به قیمت جهانی و محصولات هم‌رده در ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.