ملاقات با پورشه پانامرا توربو S هیبریدی مدل ۲۰۱۸

پورشه اخیرا امکان تست درایو مدل پانامرا توربو S هیبریدی را در ونکوور کانادا برای نویسندگان خودرویی فراهم کرده است. این خودرو همان مدل توربو است که تقویت شده و نام آن به توربو S تغییر یافته است. از نظر پیشرانه باید گفت که در این مدل از پیشرانه‌ای یکسان با مدل توربو استفاده شده که یک نمونه‌ی V8 با حجم ۴.۸ لیتر است؛ اما به دلیل استفاده از توربوشارژرهای بزرگ‌تر در مدل توربو S، قدرت تولیدی آن از ۵۲۰ به ۵۷۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده است.

پورشه در نسل جدید این خودرو تصمیم گرفته است چاشنی هیبریدی بودن را به آن اضافه کند و به این ترتیب اقدام به نصب یک موتور برقی در کنار پیشرانه‌ی اصلی کرده است. البته در نسل جدید، از پیشرانه‌ی درون‌سوز جدیدی هم استفاده شده که به‌جای ۴.۸ لیتر نسل قبلی، ۴ لیتر حجم دارد. با این وجود قدرت تولیدی این خودرو ۵۴۲ اسب بخار و گشتاور آن معادل ۷۶۸ نیوتون متر است. موتور برقی این خودرو در بین پیشرانه‌ی درون‌سوز و جعبه‌دنده‌ی ۷ سرعته‌ی دوکلاچه نصب شده است و توانایی تولید ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتون متر گشتاور دارد. پورشه اعلام کرده است که مجموع قدرت تولیدی مجموعه‌ی هیبریدی این خودرو به ۶۷۱ اسب بخار و گشتاور آن به ۸۴۸ نیوتون متر می‌رسد.

fad88484 2712 4cf1 838c f47c784f7576 - ملاقات با پورشه پانامرا توربو S هیبریدی مدل ۲۰۱۸

پانامرای هیبریدی در کنار این قدرت زیاد، وزن زیادی نیز دارد. این سدان اندازه بزرگ به سیستم چهارچرخ محرک و پک باتری ۱۴.۱ کیلووات ساعتی نیز مجهز است که سبب شده وزن کلی آن به ۲.۳ تن برسد که چنین وزنی، در حدود ۲۷۰ کیلوگرم از مدل توربو بیشتر است. همچنین پورشه ادعا کرده  که نسبت اسب بخار به وزن مدل توربو S هیبریدی، ۷.۵ اسب بخار به ازای هر پوند است؛ درحالی‌که این عدد برای مدل غیر هیبریدی ۸.۲ خواهد بود.

شتاب‌گیری پورشه پانامرا توربو S هیبریدی بسیار سریع و بدون مکث است و بیشتر حسی مانند ابرخودروی پلاگین هیبرید پورشه یعنی مدل ۹۱۸ در ذهن تداعی می‌کند. پورشه اعلام کرده است که این خودرو توانایی رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۳.۲ ثانیه دارد؛ البته برخی منابع  شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو را زیر ۳ ثانیه اعلام کرده‌اند، درحالیکه نهایت سرعت قابل دستیابی این پورشه، ۳۰۸ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. سیستم تغییر حالات مختلف رانندگی هم در این خودرو نصب شده است که با استفاده از کلید گردان تعبیه‌شده روی فرمان، می‌توان آن را کنترل کرد و وضعیت‌های رانندگی را از بین حالت‌های برقی، هیبریدی اتوماتیک، اسپرت و اسپرت پلاس برگزید.

5c31660a a9b2 4f1b 9fea 72a118b3f881 - ملاقات با پورشه پانامرا توربو S هیبریدی مدل ۲۰۱۸

خوشبختانه تجهیزات اسپرت پانامرا توربو S هیبریدی به همین موارد ختم نمی‌شوند؛ بلکه پورشه در این مدل اقدام به نصب دیسک ترمز کربن سرامیکی با قطر ۱۶.۵ اینچ در جلو و ۱۶.۱ اینچ در عقب به همراه کالیپرهای ۱۰ پیستونه در جلو و ۴ پیستونه در عقب کرده است. این سیستم ترمز عملکردی بسیار عالی در پیست مسابقه از خود نشان داده است و اطمینان خاطر بالایی به راننده منتقل می‌کند و پس از بارها استفاده، هیچ‌گونه افت عملکردی در آن مشاهده نمی‌شود و ضمنا به هیچ وجه حس سنگینی ترمز سایر خودروهای هیبریدی را منتقل نمی‌کند.

پورشه یک سیستم تعلیق بادی را به‌صورت استاندارد در این مدل عرضه می‌کند که به سامانه‌ی مدیریت دینامیک شاسی مخصوص پورشه با نام (PDCC) نیز مجهز است. در سیستم تعلیق این خودرو از رول‌بارهای الکترومکانیکی هم استفاده شده است که پایداری مثال‌زدنی برای این سدان سنگین‌وزن در سر پیچ‌ها به ارمغان می‌آورند. دیگر اقدامی که پورشه برای بهبود دینامیک این خودرو انجام داده، عرضه‌ی سیستم فرمان پذیری چرخ‌های عقب در این خودرو است که سبب می‌شود این سدان ۵ متری در هنگام رانندگی، کوچک‌تر از آنچه در واقعیت است احساس شود. سیستم فرمان پذیری چرخ‌های عقب در مدل‌های دارای فاصله‌ی محوری کم به‌صورت سفارشی و آپشن عرضه می‌شود؛ اما در مدل‌های دارای فاصله‌ی محوری زیاد به‌صورت استاندارد موجود است. سیستم تغییر بردار گشتاور، دیگر فناوری است که پورشه در پانامرا توربو S هیبریدی جدید به کار برده که این سیستم با کنترل کردن ترمزها می‌تواند تعیین کند چه میزان گشتاور به کدام چرخ برود و به این ترتیب کشش خودرو را بهبود می‌بخشد. در کل باید گفت توانایی‌ این خودرو مناسب پیست مسابقه است و به این ترتیب بسیاری از خریداران پانامرا هیچ‌گاه از حداکثر توانایی‌های آن استفاده نخواهند کرد؛ چون توانایی‌ این خودرو فراتر از خیابان‌ها و جاده‌ها است.

a5e9444f 0bbe 4455 9fc8 27a22c27b4d1 - ملاقات با پورشه پانامرا توربو S هیبریدی مدل ۲۰۱۸

یکی از نکات دیگری که پورشه در پانامرا توربو S هیبریدی به آن اهمیت داده، راحتی بسیار خوب این خودرو است. در حالت رانندگی E-Hybrid، خودرو به نرمی و با ظرافت تمام از حالت بنزینی به برقی تغییر وضعیت می‌دهد و این تغییر را به هیچ وجه در داخل کابین نمی‌توان متوجه شد. در این وضعیت، آلایندگی خودرو نیز به صفر کاهش پیدا می‌کند و تقریبا هیچ صدایی از پیشرانه به گوش نمی‌رسد. پانامرا توربو S هیبریدی این توانایی را دارد تا تنها با اتکا به باتری‌های خود به شعاع حرکتی ۵۰ کیلومتر دست پیدا کند. از آنجایی که این خودرو یک خودروی پلاگین هیبریدی است و امکان شارژ کردن باتری‌های آن با استفاده از پریز برق نیز وجود دارد، پورشه روی این خودرو یک شارژر ۳.۵ کیلوواتی نصب کرده است که با استفاده از آن می‌توان ظرف ۶ ساعت باتری‌های خودرو را شارژر کرد. به‌صورت آپشن امکان سفارش شارژر ۷.۵ کیلوواتی نیز برای این خودرو وجود دارد که زمان شارژ باتری‌ها را به ۲.۴ ساعت کاهش می‌دهد.

قیمت پایه‌ی این خودرو از ۱۸۵ هزار و ۴۵۰ دلار آغاز می‌شود؛ اما در صورتی که شروع به تیک زدن لیست آپشن‌های آن کنید، قیمت آن به‌راحتی از ۲۰۰ هزار دلار عبور خواهد کرد. برای مثال پکیج Assistance به‌تنهایی بیش از ۵ هزار دلار و سیستم صوتی Burmester نزدیک ۶ هزار دلار قیمت دارد. در هر صورت پورشه مدعی است که هیچ خودروی سدانی همانند پانامرای توربو S هیبریدی نمی‌تواند توانایی‌های حرکتی، راحتی و آلایندگی پایین را با هم یکجا داشته باشد.

منبع MOTORTREND

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.