ایران، سکوی جهش پژو نیز شد

شرکت پژو سیتروئن در تازه‌ترین گزارش نیم سال ۲۰۱۷، آمارهای قابل‌توجهی در مورد فروش محصولات این گروه صنعتی در ایران و دیگر کشورها ارائه کرد. طبق گزارشی که به‌طور آنلاین در اختیار سهامداران قرار گرفته این شرکت در نیم سال ۲۰۱۷، مبلغ ۱۵۸ میلیون یورو در ایران سرمایه‌گذاری کرده است. سرمایه‌گذاری این شرکت فرانسوی در قالب جوینت‌ونچر با ایران‌خودرو در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد مبلغ یاد شده مستقیما وارد شرکت ایکاپ نشده و پژو ۱۵۸ میلیون یورو را با بدهی ایران‌خودرو بر سر عدم‌پرداخت حق لیسانس در دوران تحریم تهاتر کرده است. دیگر نکته قابل اهمیت این گزارش ثبت رکورد جدید پژو – سیتروئن در کسب سود خالص از فروش محصولات این گروه صنعتی است؛ به‌طوری‌که فروش خودروهای این شرکت با رشد ۳.۶ درصدی مواجه شده و سود خالص آن نیز به ۱.۲۶ میلیارد یورو رسیده است. براساس گزارش یاد شده درآمد این گروه ۵‌درصد نیز افزایش یافته و به ۲۹.۱۷ میلیارد یورو رسیده است.

گزارش سود خالص و فروش پژو سیتروئن در شرایطی اعلام شده که این شرکت در بسیاری از کشورها قادر به فروش محصولات خود نبوده و با زیان‌های قابل‌توجهی روبه‌رو شده است؛ به‌طوری‌که در گزارش عملکردی این شرکت فرانسوی بسیاری از محصولات با رشد منفی همراه است . به‌عنوان مثال نیمه نخست ۲۰۱۷ محصولاتی همچون ۱۰۸، ۳۰۸، ۳۰۱، ۲۰۰۸، ۲۰۸، ۴۰۸، ۵۰۸ در مقایسه با نیم سال ۲۰۱۶ با افت فروش روبه‌رو بودند و دیگر محصولات همانند ۵۰۰۸ یا ۳۰۰۸ با اندک رشدی مواجه شدند اما آنچه منجر به ثبت رکورد جدید سوددهی این شرکت در بازه زمانی مذکور شده با نادیده گرفتن رشد تولید دو خودروی ون traveler و ۴۰۰۸، مربوط به دو محصول ۲۰۶و ۴۰۵ است. شرکت پژو در فروش خودروی ۲۰۶ در نیمه نخست سال‌جاری میلادی حدود ۱۲۴۳ درصد رشد را به ثبت رسانده و در فروش خودروی ۴۰۵ نیز رشدی ۱۶۵۶ درصدی را تجربه کرده است.با این حساب در شرایطی دیگر محصولات این شرکت فرانسوی با افت مواجه شده که فروش دو خودروی ۲۰۶ و ۴۰۵ به تنهایی منجر به جهش ناگهانی این شرکت بر سکوی پرفروش‌های خودروسازی جهان شده است؛ بنابراین به تعبیر برخی کارشناسان، ایران که مکان فروش اصلی این دو خودرو فرانسوی است تاثیر فراوانی در رکوردهای دست نیافتنی پژو داشته است.

اما با نگاهی به گزارش مذکور، آمار فروش و عرضه خودروی ۲۰۰۸ پژو نیز قابل اهمیت است خودرویی که پیش فروش آن با استقبال مشتریان ایرانی روبه‌رو شد و ایران‌خودرو تا شهریورماه سال آینده تعهد تحویل این خودرو را به متقاضیان دارد. بر این اساس فروش ۲۰۰۸ در نیمه نخست ۲۰۱۷ در مقایسه با ۲۰۱۶ با ۱۰درصد رشد منفی همراه بوده است؛ به‌طوری‌که در نیمه نخست سال ۲۰۱۶ تعداد ۱۳۳ هزار و ۹۴۰ دستگاه از این خودرو عرضه شده حال آنکه در نیم سال ۲۰۱۷ این تعداد به ۱۲۰ هزار و ۲۴۸ دستگاه رسیده است . بنابراین در شرایطی فروش پژو ۲۰۰۸ در دیگر کشورها با افت همراه شده که در ایران با استقبال فراوانی از سوی مشتریان مواجه شد.

اما در گزارش پژو به این نکته اشاره شده که این شرکت در مدت ۶ ماه توانسته ۱۲۰ هزار خودروی ۲۰۰۸ به فروش رساند حال آنکه در ایران در کمتر از دو روز ۱۶ هزار دستگاه از این خودرو به فروش رفته است . پس از لغو تحریم‌ها و بازگشت شرکت پژو به ایران قرارداد جوینت‌ونچری میان ایران‌خودرو و پژو به امضا رسید. در این قرارداد تولید و عرضه سه خودروی ۲۰۰۸، ۲۰۸ و ۳۰۱ دیده شد که از خودروی ۲۰۰۸ به‌عنوان اولین خودروی پسابرجامی یاد می‌کنند. ماه گذشته ۱۶ هزار دستگاه از این خودرو با استقبال فراوان مشتریان ایرانی پیش فروش شد و بنابر قول ایران‌خودرو شهریورماه سال جاری نیز تحویل آن آغاز خواهد شد. اما بنا به گفته مسوولان شرکت پژو، ایران محور اصلی استراتژی توسعه پژوسیتروئن در منطقه خاورمیانه و آفریقا محسوب می‌شود. خاورمیانه و آفریقا سومین بازار بزرگ بین‌المللی رو به رشد این خودروساز فرانسوی است. در سال ۲۰۱۵ فروش گروه خودروسازی پژوسیتروئن در این منطقه با رشد سالانه ۶.۴ درصدی به ۱۸۰ هزار و ۲۰۰ دستگاه رسید. بنابر گزارش نیم سال این شرکت فرانسوی ایران بازار پیشتاز خودرو در منطقه خاورمیانه و آفریقا به‌شمار می‌رود و پیش‌بینی می‌شود بازار ایران به سرعت به روزهای اوج خود در سال ۲۰۱۱ با فروش ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو بازگردد و همچنین پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ کل فروش سالانه به ۱.۸ میلیون دستگاه برسد.

در گزارش پژوسیتروئن تاکید شده صنعت خودروی ایران ۷۵۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است و ۴ درصد از نیروی کار در این صنعت مشغول به کار هستند. ایران با حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت، دومین کشور پرجمعیت منطقه خاورمیانه و آفریقا به‌شمار می‌رود. ۷۰ درصد از ایرانیان در شهرها و حدود ۱۵‌میلیون نفر در تهران و اطراف آن زندگی می‌کنند و روند شهری‌شدن در این کشور ادامه دارد. براساس این گزار ش گروه خودروسازی پژوسیتروئن به لطف برند پژو حضوری طولانی در بازار خودروی ایران داشته است. در سال ۲۰۱۰ این گروه ۴۷۰ هزار دستگاه خودرو در ایران فروخت که از این تعداد ۴۶۰ هزار دستگاه مدل‌های پژو بود. برآوردهای کنونی نشان می‌دهد تعداد خودروهای پژو در ایران بیش از ۴ میلیون دستگاه است. آمار مالکیت خودرو در ایران ۲۰۱ دستگاه در ازای هر هزار نفر یا ۱۵.۷ میلیون دستگاه خودرو به ازای کل جمعیت ۷۸میلیون نفری است. این در شرایطی است که میانگین جهانی مالکیت خودرو ۱۶۱ دستگاه به ازای هر هزار نفر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.