در ماه می امسال و در جریان جلسهی جیتیآی در وُرتزی اتریش، آئودی از مدل A5 اسپرتبک با قابلیت کار کردن با گاز CNG رونمایی کرد. حالا این مدل به مرحله تولید رسیده و در نمایندگیهای آئودی در آلمان، برای پیشفروش در دسترس است.
پیشرانهی جدید آئودی A5 از نوع TFSI دوظرفیتی با حجم ۲ لیتر است که ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند؛ این خودرو با ۳ نوع سوخت شامل سوخت e-gas آئودی، سیانجی و بنزین کار میکند. به ادعای آئودی، این خودرو به میانگین ۳.۸ تا ۴.۲ کیلوگرم سیانجی در ۱۰۰ کیلومتر نیازمند است که ۱۰۲ تا ۱۱۴ گرم در هر کیلومتر، آلایندگی به همراه دارد.
آئودی A4 Avant G-Tron دیگر خودرویی است که با استفاده از پیشرانهی ۲ لیتری مذکور توانایی استفاده از سوخت CNG دارد. میزان مصرف سوخت این مدل نیز با ۳.۸ تا ۴.۴ کیلوگرم گاز در ۱۰۰ کیلومتر، تقریبا برابر با A5 است. این خودرو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت با استفاده از سوخت سیانجی، به ۸.۵ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت و حداکثر سرعت آن ۲۲۳ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
طبق اعلام مدیران آئودی، A5 Sportback G-Tron و A4 Avant G-Tron با یک بار سوختگیری سیانجی، بر اساس اندازهگیریهای انجامشده در سیکل رانندگی NEDC، تا ۵۰۰ کیلومتر مسافت طی میکنند. مخزن سوخت این خودروها از جنس پلیمر فشرده فیبر کربن (CFRP) و پلیمر فشرده فیبر شیشه (GFRP) است؛ هنگامی که فشارِ مخزن سوخت، به ۱۰ واحد برسد (۰.۶ کیلوگرم گاز) پیشرانه بهصورت خودکار به بنزین تغییر حالت میدهد. این عمل ظرفیت مسافت را تا ۴۵۰ کیلومتر افزایش میدهد که با احتساب سیانجی و بنزین در کنار هم، میتوان ۹۵۰ کیلومتر مسافت طی کرد.
آئودی فناوری سیانجی استفادهشده در A4 Avant G-Tron را در نمایشگاه فرانکفورت که در ماه سپتامبر برگزار میشود، به نمایش میگذارد. طرفداران محیط زیست، هم اکنون میتوانند این ۲ خودرو را با قیمتهای ۴۰,۸۰۰ یورو برای A5 اسپرتبک و ۴۰,۳۰۰ یورو برای A4 Avant سفارش دهند.