بی ام و M5 مدل 2018، معرفی شد

بالاخره پس از منتشر شدن چند عکس و شایعه، بی‌ام‌و M5 جدید به‌طور رسمی رونمایی شد. به نظر می‌رسد که با تمام چرخ محرک بودن M5 جدید، این مدل از سری ۵ یکی از جذاب‌ترین نسل‌های این خودرو باشد. در واقع این اولین مدل از سری M است که شاسی‌بلند نیست ولی سیستم تمام چرخ محرک دارد. سال‌ها است که خودروهای سری M محرک عقب هستند و در واقع بی‌ام‌و به این مورد افتخار می‌کند؛ ولی انتظار می‌رفت این موضوع تغییر کند و حالا نسل جدید M5 آغازگر این تغییر خواهد بود.

یکی از دلایل حضور سیستم دو دیفرانسیل در M5 جدید، افزایش خیره‌کننده‌ی قدرت و توان است؛ چراکه به نظر می‌رسد محور عقب به‌تنهایی از پس این قدرت برنمی‌آید و بی‌ام‌و به‌ناچار این تغییر را ایجاد کرده است. با دیدن عملکرد خودرو همراه فناوری تمام چرخ محرک، بعید به نظر می‌رسد که طرفداران بی‌ام‌و ناراحت شوند.

قوای محرکه

بی‌ام‌و M5 از جدیدترین نسل پیشرانه ۸ سیلندرِ ۴.۴ لیتری توربوشارژ دوقلو بی‌ام‌و، با ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن‌متر گشتاور، بهره می‌برد. تمام این قدرت توسط جعبه دنده اتوماتیک ۸ سرعته ZF که مخصوص M5 تیون شده است، به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

a1aefbf3 1d89 46c7 a1f1 ee8f6e8ccf12 - بی ام و M5 مدل 2018، معرفی شد

بی‌ام‌و M5 با بهره گیری از سیستم تمام چرخ محرک، در ۳.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد که حتی از M4 GTS نیز سریع‌تر خواهد بود و M5 را به سریع‌ترین محصول در سبد بی‌ام‌و تبدیل می‌کند. دستیابی به این شتاب، واقعا برای یک سدان خانوادگی قابل تحسین است.

پیک گشتاور در دور موتور ۱۸۰۰ حاصل می‌شود. در نمودار منحنی گشتاور، تا دور موتور ۵۷۰۰ تغییری دیده نمی‌شود. اما مورد جالب‌تر، بعد از دور موتور ۵۷۰۰ است که با کم شدن گشتاور، پیک اسب بخار را شاهد هستیم.

متأسفانه حداکثر سرعت به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است که احتمالاً برای طرفداران M5 مشکلی به وجود نخواهد آورد. البته با آپشن M Driver’s Package محدودیت حداکثر سرعت تا ۳۰۵ کیلومتر در ساعت افزایش پیدا می‌کند. بدون شک با این همه قدرت و گشتاور همراه با سیستم دو دیفرانسیل، حداکثر سرعت بالای ۳۲۰ کیلومتر در ساعت، دور از انتظار نیست. مسلما شتاب بالای M5 جدید، محصول سیستم تمام چرخ محرک است. همانطور که به یاد داریم، شتاب M5 نسل پیش به خاطر محور عقب بودن قابل توجه نبود. ولی آیا نسل جدید M5 به سرسختی نسل‌های پیش از خودش عمل می‌کند؟

dc8dfd49 b13b 432b be37 55a4ac158f1a - بی ام و M5 مدل 2018، معرفی شد

قاعدتاً جواب این سؤال باید مثبت باشد، وگرنه بی‌ام‌و نسل جدیدی معرفی نمی‌کرد. اما فرمان‌پذیری این مدل M5 منطقی‌تر شده است.

فرانک فن میل، مدیرعامل بی‌ام‌و، می‌گوید:

به لطف سیستم M xDrive، نسل جدید M5 در کنار القای حس اسپرت در پیست و هنگام رانندگی جاده، حتی در بالاترین حالت عملکرد خودرو، پایداری بیشتر و کنترل راحت‌تر را در سخت‌ترین شرایط مانند رانندگی در برف و باران، مهیا می‌کند.

فرانک فن میل پیش از این در بخش آئودی اسپرت (معروف به Audi Quattro GmbH) مشغول به کار بود؛ پس مسلماً متخصص سیستم‌های تمام چرخ محرک است و به نظر می‌رسد که این سیستم را در M5 به کمال رسانده باشد. M5 به‌صورت پیش‌فرض، روی حالت ۴ چرخ محرک با کنترل پایداری دینامیک (DSC) قرار دارد. راننده می‌تواند این حالت را بر اساس سلیقه‌ی خود تغییر دهد. اما حتی در حالت تمام چرخ محرک با DSC، می‌توان با M5 کمی سُر خورد و دریفت‌های هیجان‌انگیز داشت.

ec8dde8d dba6 4e3e ac13 c909e9e535b1 - بی ام و M5 مدل 2018، معرفی شد

دیگر حالت موجود، ۴ چرخ محرک اسپرت است که قدرت بیشتری به محور عقب فرستاده می‌شود. در این حالت DSC به حالت دینامیک  (M Dynamic Mode) تغییر می‌کند و خودرو راحت‌تر دریف خواهد کرد.

ولی حالت ۲ چرخ محرک است که M5 را به یک هیولای مدرن تبدیل می‌کند. در این حالت، خودرو کاملا محور عقب می‌شود. البته این حالت مانند سیستم دریفت موجود در خودروهای رقبا نیست که به‌طور موقت و فقط برای لذت بردن باشد. در M5، این سیستم فقط به محور عقب قدرت می‌رساند و تا تغییر ندادن این حالت به‌طور دستی، خودرو محور عقب باقی خواهد ماند.

موضوع جالب دیگر این است که می‌توان در تمام حالت‌ها، DSC را غیر فعال کرد که در این صورت، هر شرایطی بدون دخالت سیستم کنترل پایداری خواهد بود تا راننده از شرایط خالص در پیست، لذت ببرد.به عنوان مثال در شرایط بارانی پیست، می‌توان سیستم ۴ چرخ محرک را بدون DSC داشت؛ یا در شرایط پیست مرطوب، ۴ چرخ محرک اسپرتِ بدون DSC و اگر پیست خشک بود، محور عقب بدون DSC و نهایت هیجان.

13969362 501d 400b a903 ecca17b0ac4d - بی ام و M5 مدل 2018، معرفی شد

تیمو گلاک، راننده‌ی فرمول ۱ و یکی از رانندگان تست بی‌ام‌و، می‌گوید:

به لطف سیستم M xDrive، کنترل M5 بسیار دقیق و چسبندگی خودرو در شرایط معمولی و دشوار بی‌نظیر است.

در بخش سیستم تعلیق نیز دپارتمان M بی‌ام‌و سنگ تمام گذاشته است. سیستم تعلیق طبق‌دار دوبل جلو و سیستم تعلیق چندمیله‌ای عقب، توسط دپارتمان M بی‌ام‌و کاملا از نو طراحی شده است. همچنین آنتی رول‌بارهای سفت‌تر، نگهدارنده‌های جدید و ضد ویبره‎های بهتر برای تضمین هندلینگ بی‌نظیر M5 کار گذاشته شده‌اند؛ در محور عقب نیز از بالشتک‌های الاستومری سفارشی و بست فلزی X شکل استفاده شده است. در جلو نیز استرات‌های با بست تیغه‌ای و روبه‌جلو به کار رفته است.

لاستیک‌های سفارشی میشلن با اندازه‌های ۱۹ اینچ ۲۷۵/۴۰ در جلو و ۲۸۵/۴ در عقب کار گذاشته شده‌اند. رینگ‌های آلیاژی سایز ۱۹ اینچ با رینگ‌های سیاه ۲۰ اینچی نیز قابل سفارش هستند. ترمزهای مزین به علامت M از نوع سرامیک کربن خواهند بود. برای تضمین از سنگین نبودن M5، جنس سقف از فیبر کربن است، درحالی‌که کاپوت و گلگیرهای جلو نیز آلومینیومی هستند.

تجهیزات داخلی

همانطور که انتظار می‌رود، داخل خودرو سرشار از فناوری‌های پیشرفته و لوکس همچون سیستم جدید iDrive، تشخیص و فرمان‌پذیری از طریق اشاره (Gesture Control) و ریموت پارکینگ است.

 سرعت سنج، دیجیتال شده است و برای اولین‌بار M5 از فناوری نیمه خودران که در سری ۵ بی‌ام‌و استفاده می‌شود، بهره می‌برد. طرح دسته دنده M5 بسیار زیبا است؛ البته با حرکت دسته دنده به چپ برای حالت خلاص، چپ و بالا برای دنده عقب و راست برای تعویض حالت بین اسپرت و معمولی، هنوز هم کمی عجیب به نظر می‌رسد. در کنار دسته دنده دکمه‌های M را می‌بینیم که برای تنظیمات حالت مختلف سیستم تعلیق، فرمان و گاز است. دکمه‌ی جدیدی که بالاخره در M5 استفاده شده، برای حالت اگزوز است.فرمان خودرو به غیر از جابجایی دکمه‌های M1 تغییر زیادی به خود ندیده است و البته رنگ‌های زیبایی هم مانند آبی متالیک Marina Bay برای M5 در دسترس است.

مدل First Edition

در هنگام عرضه، ۴۰۰ دستگاه از  نسخه‌ی اولیه موسوم به First Edition برای فروش جهانی موجود خواهد بود که البته فقط ۵۰ دستگاه برای فروش آمریکا در نظر گرفته شده است. از مشخصات این نسخه می‌توان به رنگ قرمز تیره متالیک، طرح سیاه جلوپنجره، هواکش‌های عریض روی گلگیر، اگزوزهای اختصاصی و پلاک مخصوص شماره شاسی اشاره کرد که در مجموع، ۱۹,۵۰۰ یورو به قیمت M5 استاندارد، اضافه می‌کند.

M5 جدید می‌تواند به یکی از هیجان انگیزترین مدل‌های بی‌ام‌و تبدیل شود که باید تا عرضه آن منتظر ماند. قیمت نهائی این خودرو، نامشخص است، اما می‌توان پیش‌بینی کرد که در نسخه‌ی پایه، بیش از ۱۰۰ هزار دلار قیمت داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.