چرخ‌های فیبر کربنی و گران‌قیمت پورشه، چگونه ساخته می‌شوند

پورشه از چرخ‌ جدید فیبر کربنی سری ۹۱۱ Turbo S رونمایی کرد. به گفته‌ی این خودروساز آلمانی، رینگ‌های آلیاژی زیبایی که در تصاویر دیده می‌شوند، ۲۰ درصد سبک‌تر و مستحکم‌تر از رینگ‌های آلیاژی معمولی هستند و در مقایسه با دیگر رینگ‌های مشابه، کارایی فوق‌العاده‌ای دارند.

5b413e77 c72f 4ec1 b9c2 3fd0eca595ef - چرخ‌های فیبر کربنی و گران‌قیمت پورشه، چگونه ساخته می‌شوند

440d709b cbc2 4d01 a986 7cf542f9845a - چرخ‌های فیبر کربنی و گران‌قیمت پورشه، چگونه ساخته می‌شوند

این رینگ‌ها به‌طور کامل از پلیمر تقویت‌شده‌ی فیبر کربنی (CFRP) ساخته شده‌اند که دارای وزن کمتری هستند و کاملا برای جذب نیروهای طولی و جانبی بهینه شده‌اند. همچنین جرم‌ دورانی کمتر رینگ، باعث افزایش بی‌سابقه‌ی شتاب‌گیری و ترمزگیری و در نتیجه افزایش لذت رانندگی می‌شود.

0cc581bf 9080 43ff 9c82 f620dadcb857 - چرخ‌های فیبر کربنی و گران‌قیمت پورشه، چگونه ساخته می‌شوند

3ea80171 3c13 4f6a bc0c 358b93de9100 - چرخ‌های فیبر کربنی و گران‌قیمت پورشه، چگونه ساخته می‌شوند

فرایند تولید این رینگ در شرکت پورشه، بسیار پیچیده است و شامل برش و مونتاژ بیش از ۲۰۰ قطعه‌ی جداگانه می‌شود. پورشه از بزرگ‌ترین دستگاه بافت فیبر کربن جهان با قطر تقریبا ۹ متر، برای بافتن فیبر کربنی چرخ جدید استفاده می‌کند. هنگام مونتاژ، رینگ با رزین آغشته و در فشار و درجه حرارت بالا سخت می‌شود. یک فرایند خنک‌کننده‌ی طولانی، فرآیندهای مونتاژ رینگ چرخ را تکمیل می‌کند و پس از آن، فرآیند پرداخت لاک روی آن انجام می‌شود.

f55bee45 a498 486c 9fcc cad1df341858 - چرخ‌های فیبر کربنی و گران‌قیمت پورشه، چگونه ساخته می‌شوند

a1a0d785 491a 4f56 8f3c 7167aeb8b471 - چرخ‌های فیبر کربنی و گران‌قیمت پورشه، چگونه ساخته می‌شوند

به‌طور متوسط، هر رینگ چرخ از ۱۱ مایل (۱۸ کیلومتر) یا هشت متر مربع فیبر کربن ساخته می‌شود. پورشه ادعا می‌کند اولین خودروساز جهان است که از این فناوری بسیار پیچیده استفاده می‌کند. راهکار مدرن پورشه، برتری‌های اساسی نسبت به روش‌های معمول تولید فیبر کربن پیش آغشته ارائه می‌کند. این فناوری، ساختار ماده‌ی کربنی را به‌مراتب چگال‌تر و فشرده‌تر می‌کند؛ درحالی‌که این فرایند تولید، ضایعات کمتری دارد.

86f0051f cef6 4be5 ade7 8bcb9fd357ba - چرخ‌های فیبر کربنی و گران‌قیمت پورشه، چگونه ساخته می‌شوند

b8bce2d8 6a21 4cd8 9659 12b785604107 - چرخ‌های فیبر کربنی و گران‌قیمت پورشه، چگونه ساخته می‌شوند

فرآیند رنگ‌آمیزی سری ۹۱۱ Turbo S Exclusive، بسیار منحصر به فرد است. رینگ‌ها در ابتدا با طلای پرداخت‌شده (صیقلی) رنگ‌آمیزی و پس از آن، با رنگ سیاه به‌طور کامل پوشیده می‌شود. سپس تکنسین‌ها با برنامه‌ریزی دقیق یک دستگاه لیزر، لایه‌ی سیاه‌رنگ را از بین می‌برند تا لایه‌ی طلایی آشکار و اختلاف رنگ جذابی ارائه شود.

رینگ‌جدید فیبر کربنی به‌عنوان یک گزینه‌ی اختیاری برای خودروهای سری ۹۱۱ Turbo S Exclusive ارائه می‌شود که قیمت چهار حلقه‌ی آن در اوایل سال آینده، ۱۵,۲۳۲ یورو (معادل ۱۷,۹۷۰ دلار با نرخ ارز فعلی) در آلمان خواهد بود.

 

 

منبع MOTOR1

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.