همه چیز در مورد بازار سیاه خودروهای وارداتی

خودروهای وارداتی – ماجرای خودروسازان و تصمیم‌های دولتی همچون کلاف سردرگمی شده است که این روزها پیدا کردن سر این کلاف همه مسوولان و دست‌اندرکاران را کلافه کرده است.
 در روزهایی که عدم ثبت سفارش خودرو موجب شده بود تا واردکننده‌ها دست به اعتراض‌های متعدد بزنند و هنوز این اعتراضات فروکش نکرده بود، موضوع سود تسهیلات بانکی موج جدید دیگری را ایجاد کرد؛ موضوعی که واکنش‌های زیادی را در پی داشته است؛ اگرچه دولت مدعی ایجاد اقتصاد شیشه‌ای در ۴ سال آینده است، اما اکنون محدودیت‌های ایجاد شده در ثبت سفارش‌های خودرو، عملا انحصار و رانت را در سیاست‌های نخ‌نما شده، میان عده‌ای توزیع می‌کند.
خودروهای وارداتی

به گزارش اعتماد، دولت دوازدهم قرار است اقتصاد ایران را شیشه‌ای کرده و شرایط را به گونه‌ای پیش برد که فضای کسب و کار در ایران بهبود یافته و رقابت بر انحصار حاکم شود؛ اما اکنون، ردپای بخشنامه‌هایی در اقتصاد ایران به چشم می‌خورد که غبار سنگینی را روی اقتصاد شیشه‌ای ایران قرار داد و شرایط را به گونه‌ای پیش برد که بسیاری از فعالان و سرمایه‌گذاران از آن ناراضی هستند.

نیمه اول مردادماه امسال بود که وزارت صنعت اعلام کرد به دلیل بروز پاره‌ای تغییرات در سامانه ثبت سفارش کشور، واردات خودرو نیز با تغییراتی مواجه شده است.

در واقع آن زمان علت اصلی این تغییرات، پیاده‌سازی نظام بارگذاری سیستم ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت اعلام شده و مجتبی خسروتاج، رییس کل سازمان توسعه تجارت نیز گفته بود که برای مدت محدودی، ثبت سفارش برای واردات خودرو کند شده است.

او در شرایطی اعلام کرده بود واردات خودرو متوقف نیست که به زعم فعالان اقتصادی، محدودیت در ثبت سفارش واردات خودرو، نه تنها مردم را در تامین نیازهای خود با مشکل مواجه می‌کند، بلکه بساط رانت را برای عده‌ای می‌گستراند که عملا با انحصار، شرایط را به نفع خود در سیستم جدید ثبت سفارش رقم می‌زنند.

خودروهای وارداتی
یکی از فعالان اقتصادی حوزه خودرو می‌گوید: اتفاقی که در دو هفته اخیر رخ داده، رانت برای برخی خواص ایجاد کرده و این افراد کسانی هستند که معمولا انبارهای‌شان پر از خودروهای وارداتی است و با توجه به اینکه خودروهای وارداتی از ۲۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان قیمت دارند، عملا ۱۵ درصد رشد قیمت طی یک هفته گذشته، ثروت هنگفتی را برای عده‌ای خاص ایجاد کرده است.

در مقابل عده‌ای هستند که از این اطلاعات بی‌خبر بوده یا کالاهایی که از سایر کشورها خریده کرده‌اند، در راه است و هنوز ثبت سفارش نشده یا حتی به گمرک نرسیده است؛ در عین حال هستند برخی فعالان حوزه بازار خودرو که سفارش‌هایی را برای خریداران خود بارگذاری کرده و پیش پرداخت آن را هم دریافت کرده‌اند، اما اکنون اجازه ثبت سفارش یا واردات ندارند.
خودروهای وارداتی

در عین حال، مصرف‌کنندگان خودرو نیز بر این باور هستند که فرد اصلی متضرر شده از سیاست‌های دولت، تنها مردم هستند که منافع آنها زیر پای عده‌ای رانتجو قرار گرفته است و اکنون باید خودروی مورد نظر خود را حداقل با ۱۵ درصد افزایش قیمت از بازار خرید کنند. فعالان بازار خودرو می‌گویند که نتیجه این تغییر در سیستم ثبت سفارش خودرو،

آن هم بعد از گذشت ۱۵ روز، منجر به این می‌شود که مصرف‌کننده‌ای که خودرو را پیش‌خرید کرده و قرارداد خرید بسته است، امروز با مشکلات عدم تحویل به موقع مواجه می‌شوند یا برخی از شرکت‌هایی که به صورت غیررسمی یا حتی رسمی شکل گرفته‌اند، قادر نیستند که افزایش قیمت را پرداخت کنند، بنابراین مصرف‌کننده باید این افزایش را از جیب خود هزینه کند.

یکی از واردکنندگان خودرو هم می‌گوید: اکنون مصرف‌کنندگان از یک طرف، پول خودرو را پرداخت کرده‌اند؛ اما از سوی دیگر، معلوم نیست که بتوانند پول خود را به این زودی پس بگیرند یا خودروی خود را به موقع تحویل بگیرند. اما بدتر از همه آن است که خودرویی را که خرید کرده‌اند باید با ۱۵ درصد افزایش قیمت تحویل بگیرند؛ بنابراین رانت خاصی از سوی دولت و وزارت صنعت در اختیار عده‌ای قرار گرفته و یکسری دیگر از واردکنندگان که به این رانت دسترسی ندارند، متضرر شده‌اند؛

خودروهای وارداتی

خودروهای وارداتی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.