داتیس‌ خودرو، پلمپ شد

مدتی پیش، شرکت داتیس‌ خودرو با ادعای نمایندگی برند ولوو از طریق شرکت آلمانی “هیکو اسپورتیو” که در اصل نمایندگی تیونینگ ولوو، در کشور آلمان است، اقدام به تبلیغات گسترده کرده بود.

یکی از روش های مرسوم در بازار خودرو، پیش خرید است. پس از بروز مشکلات مختلفی که در این زمینه رخ داد، وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس سند اهداف و سیاست ‌های توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ که مکلف به اقداماتی برای حمایت از حقوق مصرف‌ کنندگان خودروهای داخلی و خارجی شده، مقرراتی برای پیش فروش خودرو وضع کرد.

یکی از مهمترین مقررات وضع شده در این خصوص، اطلاعیه و الزام وزارت صنعت و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌ کنندگان است که در دی ماه سال ۹۵ با صدور بیانیه ای رسمی تاکید کرد:

اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی به هیچ وجه مجاز به عرضه خودرو در قالب پیش فروش نیستند و سازمان حمایت مصرف کنندگان از تمام متقاضیان خرید خودرو درخواست می کند از هرگونه انعقاد قرارداد در قالب پیش فروش خودرو یا پرداخت وجه به شرکتهایی که فاقد مجوز پیش فروش صادره از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند، اکیدا خودداری کنند.

پس از پیگیری های متعدد، یک مقام آگاه در این سازمان با اشاره به بررسی پرونده شرکت داتیس خودرو توسط آنها، اعلام کرد:

اولین راه اطلاع مردم از داشتن نمایندگی یک برند خارجی، مراجعه به سایت دبیرخانه هیات نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور (http://www.gatc.ir) است که مشخص می شود داتیس خودرو نماینده رسمی ولوو نیست.

سخنگوی نظارت بر سازمان‌های صنفی،  در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت با داشتن نمایندگی هیکو اسپورتیو می تواند خودرو را به کشور وارد کند، تاکید کرد:

با توجه به اینکه شرکت هیکو یک شرکت تیونینگ است، وزارت صنعت با درخواست داتیس خودرو مبنی بر اجازه واردات خودرو از طریق نمابندگی هیکو نیز رسما مخالفت کرده است. با توجه به تکرار تبلیغات پیش فروش سواری ولوو توسط داتیس خودرو و اطلاع سازمان حمایت مصرف کنندگان از اقدام این شرکت به ثبت نام افراد برای پیش فروش این خودرو، پرونده تخلفات آنها به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

5b49fd38 3eaa 41a6 9dc0 6ab213e0ef4f - داتیس‌ خودرو، پلمپ شد

شرکت متخلف پلمب شد

با توجه به شکایت تعدادی از افراد که به گمان تبلیغات متعدد این شرکت، اقدام به پیش خرید خودروهای خارجی کرده بودند، نهادهای نظارتی در این خصوص وارد عمل شده و بالاخره حکم پلمب نمایشگاه داتیس خودرو در نارمک (فرجام غربی) توسط پلیس اجرا شد.

در عین حال، یک مقام مسئول در گفتگو با صبحانه آنلاین، با تاکید بر اینکه در زمینه اجرای قانون و احقاق حقوق مصرف کنندگان، تفاوتی میان شرکت های مشهور و کوچک در حوزه خودرو نخواهد بود، اضافه کرد:

با توجه به وصول شکایت تعدادی از هموطنان به اتحادیه صنف فروشندگان خودرو و برخی مراجع قضایی، موضوع در اولویت قرار گرفت و حکم صادره توسط نهاد قضایی، به اجرا در آمد.

وی با اشاره به اینکه حکم پلمب نمایشگاه داتیس خودرو، تنها اولین مرحله اجرای قانون و پیگیری تخلفات این شرکت است، وعده داد که به زودی اقدامات دیگری نیز در این زمینه اجرایی خواهد شد.

 شرکت داتیس خودرو برای آنکه مشتریان متوجه برخورد نهادهای قانونی با این شرکت و پلمب نمایشگاه مرکزی آن نشوند، اقدام به ارسال اطلاعیه ای مبنی بر تعطیلی این نمایشگاه به علت تعمیرات کرده است!

افرا موتور، همچنان فعال است

 

1 نظر
  1. میلاد فولادی می گوید

    در سایت شرکت ولوو سوئد هیچ نماینده ای برای ایران- چه برای فروش و چه برای خدمات پس از فروش تعریف نشده- داتیس شرکتی بی اعتبار و دروغگوست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.