موتور و گیربکس، متفاوت
رنو تلیسمان و هیوندای سوناتا، در زمینه قوای محرکه دقیقاً دو فلسفه متفاوت را دنبال میکنند؛ در یکسو ساختار سنتی موتور با حجم بالا و گیربکس اتوماتیک عادی را داریم و در سوی دیگر موتوری با حجم کوچک و تقویت شده توسط توربوشارژر و گیربکس دو کلاچه را. در این میان هیوندای ترجیح داده برای مدلهای عرضه شده در ایران از ساختار عمومیتر خودروهای این کلاس استفاده کند و به این ترتیب هیوندای سوناتا از موتور چهار سیلندر ۲.۴ لیتری بهره میبرد. این موتور که به شکل گستردهای در دیگر محصولات هیوندای و البته در خودروهای برند کیا هم مورد استفاده قرار میگیرد در سوناتا میتواند ۱۷۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۹ نیوتون متر گشتاور تولید کند. رنو برای تلیسمان از موتور ۱.۶ لیتری توربو بهره گرفته که میتواند ۱۹۰ اسب بخار و ۲۶۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. در حالی که هیوندای، سوناتا را با گیربکس شش سرعته اتوماتیک با مبدل گشتاور روانه بازار کرده است. البته هیوندای در زمینه موتور در بازارهای جهانی قدرتمند است و سوناتا را با موتورهای کمحجم (۱.۶ لیتری و ۲ لیتری) توربو هم به بازار عرضه کرده است که در صورت ورود آنها به ایران رقابت برای تلیسمان دشوار میشود چراکه موتور ۲ لیتری توربو آن میتوان ۲۴۵ اسب بخار قدرت تولید کند.
امکانات
خودروهای کرهای معمولاً با سطح بالایی از امکانات به بازار عرضه میشوند و در بازار ایران هم این مسأله همیشه یکی از برتریهای آنها در مقابل رقبا بوده تا جایی که بعضی از امکانات خودروهای کرهای در ایران تنها در خودروهای گرانقیمتتر و آنهم بهصورت آپشن در دسترس هستند. این مسأله در هیوندای سوناتا هم دیده میشود و این خودرو در بازار ایران با سطح بالایی از امکانات عرضه شده است. در مقابل رنو معمولاً خودروهایی با دوام و بیدردسر عرضه میکند که در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی تنها به نصب اصلیترین امکانات بسنده شده است و بیشتر باب طبع اروپاییهای مقتصد است. در تلیسمان اما این روند تغییر کرده و این سدان بزرگ، با آپشنهای بالایی عرضه شده که بهراحتی میتواند با رقبای کرهای خود در بازار رقابت کند.
طراحی داخلی و خارجی
رنو تا همین چند سال پیش در زمینه طراحی یک شرکت محافظهکار بود و طراحیهای این شرکت هرچند معمولاً نمیشد انتقاد جدی به آنها کرد ولی اکثرا فاقد هیجان بودند. این روند اما با معرفی تلیسمان تغییر کرده است . طرح چراغهای جلو دیگر امضای محصولات رنو است و آن را بر روی دیگر محصولات این شرکت هم میبینیم ضمن آنکه همین موضوع در مورد طراحی چراغهای عقب هم صادق است. در داخل کابین هم رنو تلاش کرده این هیجان را تزریق کند و بهویژه با بهرهگیری از یک صفحهنمایش عمودی بزرگ و نورپردازی داخلی کابین، محیطی جذاب و مدرن را ایجاد کرده است.
در مقابل هیوندای سوناتا موردبررسی (نمونههای موجود در ایران که از سری پیش از فیسلیفت است) سبک طراحی کاملا متفاوتی دارند. هیوندای سوناتا در نسل قبلی خودرویی با طراحی اغراق شده و خطوط کشیده شده بود. سبک طراحی نسل قبلی هرچند منتقدانی داشت اما درمجموع توانست موفق باشد و بسیاری از خریداران، سوناتا را به دلیل طراحی ویژهاش میخریدند. نمونههای فیسلیفت سوناتا که هنوز به ایران نرسیده است.
جدال در جاده
در زمان راندن دو خودرو تفاوتها بیشتر میشود. تفاوت قدرت موتور دو خودرو چندان زیاد نیست اما در عمل تلیسمان عملکرد بهتری از خود نشان میدهد. با افزایش دور موتور، توربوشارژر تلیسمان وارد مدار میشود و اینجا است که خودرو ناگهان شتاب میگیرد و گشتاور بیشتر هم به کمکش میآید تا بهوضوح سریعتر از سوناتا باشد. در این میان گیربکس دو کلاچه تلیسمان با تعویض دندههای سریع هم کمک بزرگی است تا شتاب گیری خودرو چند ثانیه سریعتر از سوناتا باشد. سوناتا اما رفتار آرامتر و یکنواختتری دارد و با حجم موتور بزرگترش، فشار کمتری را به موتور وارد میکند. ازنظر قیمت خرید، تلیسمان با تغییرات اخیر نرخ ارز، در مدلهای ۲۰۱۸ گرانتر از سوناتا است که البته فعلاً مدلهای ۲۰۱۸ آن عرضه نشده است ضمن آنکه هزینه قطعات رنو نیز اندکی بیشتر از هیوندای است. درمجموع شاید بتوان بازهم تفاوت مسیر دو خودرو را بیان کرد، جایی که تلیسمان تلاش میکند اسپرتتر باشد و سوناتا شخصیت آرامتری را نشان میدهد و به این ترتیب میتوان تا حدی طیف خریداران این دو خودرو را میان جوانترها و افرادی که راحتی را بیش از هیجان دوست دارند تفکیک کرد.