آیا تولید موتورسیکلت ۱۲۵ سی‌سی متوقف خواهد شد؟

تولید خودروی پراید به‌عنوان محصولی ناامن، پرمصرف و آلوده‌کننده‌ی هوا، به‌زودی متوقف می‌شود. این احتمال وجود دارد که عرضه‌ی موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی نیز پس از ۴۰ سال، به پایان برسد.

بیش از ۴۰ سال از زمان تولید اولین موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی در ایران می‌گذرد و درحالی‌که اجازه تولید و تردد این نوع وسیله نقلیه، در هیچ یک از کشورهای توسعه‌یافته داده نمی‌شود؛ اما همچنان بالاترین میزان تولید در ایران را به خود اختصاص داده است.

هرچند که سازمان ملی استاندارد جهت شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی، قوانین جدیدی وضع کرده است و حتی تولید نمونه‌های غیر انژکتوری ممنوع است؛ تقریبا در هیچ کجای جهان، موتورسیکلتی با این سطح ایمنی و آلودگی هوا، تولید نمی‌شود. وسیله نقلیه‌ای که تا سال گذشته ۹۵ درصد از میزان موتورسیکلت در ایران را شامل می‌شد و در سال جاری رقم آن به ۶۵ الی ۷۰ درصد کاهش یافته است. در نهایت به نظر می‌رسد همان‌گونه که خط تولید موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی در سایر کشورهای دنیا از مدت‌ها قبل متوقف شده است، باید در ایران نیز توقف خط تولید این وسیله نقلیه در دستور کار قرار گیرد.

ابوالفضل حجازی، عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه خط تولید موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی قدیمی از سال‌ها قبل در دنیا متوقف شده است، اظهار کرد:

در کشورهای توسعه‌یافته به‌هیچ‌وجه اجازه تولید موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی داده نمی‌شود و تولید این مدل از موتورسیکلت به ۴۰ سال قبل بازمی‌گردد. هرچند موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی، استانداردهای تعیین‌شده توسط سازمان ملی استاندارد به‌منظور شماره‌گذاری را اخذ می‌کنند. تعداد استانداردهای در نظر گرفته‌شده جهت شماره‌گذاری این مدل از موتورسیکلت بیش از ۲۰ مورد است؛ اما باید بدانیم علی‌رغم قبول استانداردهای تعیین‌شده، موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی باید به مرور زمان با توقف خط تولید مواجه شوند. باید سیاست‌های تشویقی لازم برای تولیدکنندگان ایجاد شود تا بتوانند محصولات جدید را با قالب‌گذاری متفاوت و کیفیت بهتر تولید کنند.

حجازی با اعلام اینکه سالانه ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در کشور تولید می‌شود، خاطرنشان کرد:

۶۵ الی ۷۰ درصد موتورسیکلت‌های تولیدی در کشور ۱۲۵ سی‌سی است که حدود ۳۵۰ هزار دستگاه در سال می‌شود و این در حالی است که از یک سال قبل کاهش تولید موتورسیکلت ۱۲۵ سی‌سی در دستور کار تولیدکنندگان قرار گرفته و میزان تولید آن‌ها از ۹۵ درصد به ۶۵ الی ۷۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته حجازی، پیش‌بینی می‌شود خط تولید موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی طی سه الی چهار سال آینده متوقف و جایگزین آن در بازار عرضه شود.

در مورد توقف خط تولید پراید به دلیل نداشتن استانداردهای خودرویی روز دنیا نیز مسائل مختلفی مطرح و لزوم توقف تولید این محصول از سال‌ها قبل احساس می‌شد تا در نهایت شرکت سایپا اخیرا از توقف تولید پراید خبر داد و اعلام کرد:

سایپا تصمیم گرفته است خود را با سیاست‌های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت وفق دهد. بنابراین تصمیمی برای مذاکره برای تمدید مهلت از رده خارج کردن پراید نداریم؛ به‌گونه‌ای که تولید پراید قبل از مهلت تعیین‌شده در دی‌ماه ۱۳۹۷ متوقف خواهد شد.

حال ضرورت توقف خط تولید موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی نیز همانند پراید احساس می‌شود و به نظر می‌رسد سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در این زمینه به‌صورت جدی ورود کند تا توقف این وسیله نقلیه هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد. مدتی قبل در خبرها آمده بود، سه میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در ایران، به اندازه‌ی ۳۰ میلیون خودرو، آلایندگی دارند و دولت از توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری خبر می‌دهد، اما نمونه‌های انژکتوری موجود هم آلاینده هستند. با این اوصاف، نیاز به توقف تولید موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی قدیمی، بیش از پیش احساس می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.