کوالکام: در دهه‌ی آینده بیشترین نوآوری در حوزه خودرو خواهد بود

آیا هیجانی را که هنگام در دست گرفتن اولین آیفون تجربه کردید، به خاطر دارید؟ شاید بتوانید این حس را مجددا تجربه کنید؛ البته این بار با سوار شدن در یک خودرو.

این ایده‌ی مولانکپف، مدیرعامل کوالکام است؛ کسی‌ که معتقد است در طی دهه‌ی آینده، فناوری صنعت خودرو شاهد بیشترین پیشرفت‌ها خواهد بود.

مولانکپف در مصاحبه‌ی چند روز پیش خود در نمایشگاه خوردو فرانکفورت گفت: «قرار است شاهد موج عظیمی از اختراعات در حوزه‌ی خودروها باشیم.» وی در ادامه اعلام کرد: «کوالکام در بسیاری از این اختراعات تخصص دارد و شما در آینده نوآوری‌های بیشتری از این کمپانی خواهید دید.» با توجه به گفته‌های مدیرعامل کوالکام به‌نظر می‌رسد تمرکز فعالیت‌های این‌کمپانی که لقب بزرگترین سازنده‌ی چیپ‌ست‌های گوشی‌های هوشمند را یدک می‌کشد، تغییرات قابل توجهی خواهد داشت. فناوری‌های کوالکام دستگاه‌های مختلف را به هم متصل می‌کند. از جمله محصولاتی که از تکنولوژی‌های شرکت نامبرده بهره می‌برند می‌توان به برخی مدل‌های جدید گوشی‌های هوشمند آیفون اپل، شبکه‌های مخابراتی و نیز جدیدترین پرچمداران کمپانی سامسونگ یعنی گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس و همچنین گلکسی نوت ۸ اشاره کرد. اما سرعت رشد بازار موبایل درحال کاهش است و کوالکام نیز به‌دنبال گسترش سریع‌تر فعالیت‌هایش در حوزه‌های مختلف است.

در حالی‌که اهالی فناوری در چند وقت اخیر بیشتر به رویداد اپل و معرفی آیفون‌های جدید این کمپانی توجه داشته‌اند، مولانکپف به آلمان رفته است.

سریع‌تر و هوشمندتر

با اضافه شدن امکانات جدید مثل کنترل‌های داخلی و سرگرمی‌ها به خوردها، باید از پردازنده‌های پیشرفته‌تر و با قدرت بیشتر در وسایل نقلیه استفاده کرد. شرکت تحقیقات بازار IDC پیش‌بینی کرده که تامین‌کنندگان تراشه‌های سیلیکونی تا سال ۲۰۲۱، درآمدی ۵۰.۱ میلیارد دلاری از این حوزه به‌دست خواهند آورد؛ این یعنی درآمدزایی شرکت‌های مورد اشاره از بازار خودروها در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۱۶ معادل ۵۲ درصد رشد خواهد داشت.

بنا به گفته‌ی مولانکپف، فعالیت‌های اصلی کوالکام در حوزه‌ی خودرو در سه بخش انجام می‌شود: ارتباطات، محاسبات و الکتریک. این شرکت پردازنده‌هایی تولید می‌کند که یک خودرو را به دیگر وسایل نقلیه و جهان اطراف متصل می‌کند؛ این‌ تراشه‌ها تجربه‌ی کاربری نشستن پشت در خودروها را چه برای راننده و چه برای مسافران بهبود می‌بخشند. از مزایای دیگر استفاده از این نوع چیپ‌ست‌ها می‌توان به امکان تولید خودروهای الکتریکی و وسایل نقلیه‌ی خودران اشاره کرد.

ee68e536 baf1 4998 8735 e89fa63a38da - کوالکام: در دهه‌ی آینده بیشترین نوآوری در حوزه خودرو خواهد بود

مولانکپف در نمایشگاه خودرو آلمان در گفتگو با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در مورد فناوری‌های کوالکام گفت: «صنعت خودرو در دهه‌ی آینده، بیشترین نوآوری‌ها را به خود خواهد دید.»

وی همچنین اعلام کرده که در دهه‌ی گذشته، گوشی‌های هوشمند بیشترین نوآوری‌ها را داشته‌اند.

او در ادامه گفته که بیشتر فناوری‌های موجود در گوشی‌های هوشمند امروزی، راه خود را به خودروها نیز باز خواهند کرد. از جمله این تکنولوژی‌ها می‌توان به شبکه‌های ۵G اشاره کرد، که فاز بزرگ بعدی در ارتباطات همراه محسوب می‌شود‌. انتظار می‌رود سرعت برقراری ارتباطات در شبکه‌های ۵ جی تا ۱۰۰ برابر فناوری‌های بی‌سیم فعلی باشد. علاوه بر این گفته می‌شود که فناوری ۵ جی نسبت به آنچه گوگل فایبر از طریق یک اتصال فیزیکی ارائه می‌کند، تا ۱۰ برابر سرعت بیشتری خواهد داشت. استفاده از فناوری ۵ جی در خودروها به این وسایل نقلیه این امکان را می‌دهد تا به طور بی‌وقفه و بدون قطعی با دیگر خودروها به شبکه‌ها متصل باشند.

3ca98152 78ee 4bde 92e5 8339990ad216 - کوالکام: در دهه‌ی آینده بیشترین نوآوری در حوزه خودرو خواهد بود

مولانکپف در ادامه گفت: «خودروها هم‌اکنون برای انجام ماموریت‌های اساسی خود مثل امنیت و حمل و نقل با بازدهی بالا نیاز به اتصال به شبکه دارند.» وی در ادامه اشاره کرده که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۹ شاهد ارائه‌ی خدمات ۵G در گوشی‌های موبایلی باشیم؛ ولی این فناوری در وسایل نقلیه نیز به زودی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مولانکپف در ادامه گفت: «این روند که چه خودرویی به کدام فناوری سریع‌تر مجهز شود در حال گسترش است.»

البته روند مورد بحث همیشه در وضعیت فعلی نبوده است. سال‌ها زمان نیاز است تا صنعت خودرو از نظر ارتباطی به سطح بالایی برسد. مدیران اجرای فعال در حوزه‌ی‌های مخابراتی اغلب در این مورد صحبت می‌کنند که زمان مورد نیاز برای طی شدن چرخه‌ی توسعه‌ی فناوری در خودروها در مقایسه با گوشی‌ها بیشتر است.

کوالکام به‌منظور گسترش فعالیت‌های خود در صنعت خودرو، سال گذشته کمپانی NXP را با مبلغ ۳۹ میلیارد دلار خریداری کرد. ان‌ایکس‌پی هم‌اکنون بزرگ‌ترین تامین‌کننده‌ی چیپ‌ست‌های مخصوص خودرو است. این خرید بزرگ‌ترین قرارداد جهان در صنعت محسوب می‌شود. البته این خرید در اتحادیه‌ی اروپا با مشکلاتی همراه شده است. مولانکپف همچنان انتظار دارد که این قرارداد تا پایان سال ۲۰۱۷ به‌طور کامل بسته خواهد شد.

مولانکپف گفت: «هر آنچه ما از زمان‌بندی اتحادیه‌ی اروپا انتظار داشته‌ایم، رخ داده و چیزی خارج از این موضوع ندیده‌ایم.»

گوشی هوشمند آینده

درحالی‌که مولانکپف در مورد خودرو‌ها دید خوش‌بینانه‌ای دارد، اما این بدان معنا نیست که دوره‌ی پیشرفت گوشی‌های هوشمند به پایان رسیده است.

اپل در رویداد اخیر خود با معرفی آیفون ۱۰ نشان داد که چه دیدی در مورد آینده‌ی گوشی‌های هوشمند دارد. آیفون ۱۰ به یک صفحه نمایش ۵.۸ اینچی از نوع اولد مجهز شده که حاشیه‌های آن بسیار کم است. علاوه بر این اپل تصمیم گرفته تا دکمه‌ی فیزیکی هوم را از این محصول حذف کند. کوپرتینونشین‌ها در آیفون ۱۰ از قابلیت جدیدی به‌نام فیس آی‌دی بهره گرفته‌اند. این فناوری روشی تازه برای باز کردن قفل گوشی است و احراز هویت برای انجام خرید از طریق سیستم پرداخت اپل‌پی است.

bf5bb9d2 523e 44fb a92c b8769019196c - کوالکام: در دهه‌ی آینده بیشترین نوآوری در حوزه خودرو خواهد بود

اگرچه اخیرا مشکلاتی در زمینه‌ی لایسنس‌ها بین دو کمپانی اپل و کوالکام به‌وجود آمده؛ اما کوپرتینویی‌ها همچنان به استفاده از پردازنده‌های کوالکام در محصولات جدید خود ادامه داده‌اند. مولانکپف از ابراز نظر در مورد آیفون‌های جدید اپل خودداری کرده و علاوه بر این تاکنون هیچ کالبدشکافی جدیدی از گوشی‌های جدید اپل منتشر نشده که در آن به چیپ‌ست‌های ساخت کوالکام در این محصولات اشاره شود. در آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس، برخی از مدل‌های این گوشی‌ها از مودم‌های تولید شده توسط کوالکام بهره می‌برند و برخی دیگر از مدل‌های دو محصول نامبرده نیز به مودم‌های ساخت اینتل مجهز شده است.

مولانکپف درمورد دیدگاه کوالکام گفت: «بسیاری از نوآوری‌های ارائه شده در گوشی‌های هوشمند راه خود را به دوربین‌ها باز کرده‌اند.» وی در ادامه اشاره کرده که شرکت کوالکام در اواخر ماه آگوست سال جاری با یک کمپانی تایوانی قرارداد بسته تا بدین طریق دوربین‌های سه‌بعدی جدیدی برای گوشی‌های اندرویدی معرفی کند. او همچنین گفت: «شرکت‌های فعال در حوزه‌های دیگری مثل واقعیت افزوده، امنیت و سخت‌افزار که برخی از قابلیت‌های یادگیری ماشینی را ارائه می‌دهند نیز از نوآوری‌های یاد شده بهره می‌برند.»

مولانکپف همچنین اعلام کرده که در طی چند سال آینده، تمرکز اصلی دیگر کوالکام بر شبکه‌های گیگابیت ال‌تی‌ای و ۵ جی خواهد بود. وی در ادامه اشاره کرده که قابلیت‌هایی شبیه به آنچه در گوشی‌های هوشمند مشاهده می‌کنیم در آینده به دستگاه‌های دیگری چون ساعت‌های هوشمند و هدست‌ها نیز اضافه خواهند شد. مولانکپف در ادامه گفت: «شاید این تغییرات باعث نشود همه‌ی امکانات گوشی‌های هوشمند در دستگاه‌هایی مثل ساعت‌های هوشمند ارائه شوند؛ اما شاید این وضعیت باعث شود تا روش مشاهده‌ی یک ویدیو نسبت به امروز تغییر پیدا کند.»

مولانکپف در مورد دعوی قضایی کوالکام و اپل اعلام کرده که انتظار دارد این موضوع در خارج از دادگاه حل و فصل شود؛ اما وی به این مورد اشاره نکرده که این پرونده دقیقا چه زمانی بسته خواهد شد.

مولانکپف در این رابطه گفت: «من فکر می‌کنم که سوابق و تجربه مواردی محسوب می‌شوند که باید در خارج از دادگاه حل و فصل شوند، اما برخی مواقع شما باید خود را برای پیمودن یک مسیر طولانی آماده کنید.»

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا با کوالکام در مورد شرایط صنعت خودرو در ۱۰ سال آینده موافق هستید یا خیر؟

منبع CNET

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.