قیمت دو نرخی و فساد در بازار خودروهای داخلی

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل، با اعلام اختلاف قیمت ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی بین قیمت کارخانه و قیمت بازار خودروی ساندرو استپ‌وی اظهار داشت:

قیمت کارخانه‌ای رنو استپ‌وی دنده اتوماتیک ۵۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار با ۷ میلیون اختلاف، ۶۳ میلیون تومان معامله می‌شود. هم‌اکنون حواله‌های مربوط به تحویل ساندرو استپ‌وی در ماه جاری توسط نمایندگی‌های سایپا صلح می‌شود و این حواله‌ها با قیمت ۶۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

مؤتمنی با انتقاد از پیش‌فروش خودرو توسط شرکت‌های خودروساز داخلی، این کار را باعث ایجاد فساد و اختلاف قیمت در بازار دانست. وی با بیان این نکته که شرایط حال حاضر پیش‌فروش خودروها تنها برای برخی افراد رانت و سود به همراه دارد؛ اظهار داشت:

خودروسازان ابتدا باید خودرو را تولید و سپس نسبت به پیش‌فروش آن اقدام کنند. وقتی خودروسازان اقدام به پیش‌فروش خودرو می‌کنند، در واقع تنها به دنبال کسب منافع خود هستند و به حقوق مصرف‌کننده هیچ توجهی ندارند؛ چرا که ایجاد و تقویت بازار دونرخی برای آن‌ها بسیار مفید است و آن‌ها از این طریق هزینه‌های خود را جبران می‌کنند. متأسفانه خودروسازان با کاهش عرضه خودرو به بازار، ابتدا قیمت آن را افزایش می‌دهند و مردم را نسبت به خرید آن خودرو تحریک می‌کنند و بعد از آن‌که بازار و مردم تشنه خودرو شدند، پیش‌فروش خودرو با موعد تحویل چندین ماه بعد را انجام می‌دهند.

ae6021b4 11ff 41c5 b1ca 25537af62cd6 - قیمت دو نرخی و فساد در بازار خودروهای داخلی

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل ضمن انتقاد از پیش‌فروش اخیر خودروی ساندرو استپ‌وی و عدم نظارت سازمان حمایت بر این موضوع، اعلام کرد که تنها یک سری افراد خاص موفق به ثبت نام خودرو شدند و مردم عادی نتوانستند در این طرح مشارکت کنند.

ایران خودرو با کاهش عرضه محصولات خود زمینه را برای گرانی فراهم کرده است

مؤتمنی در ادامه به برنامه‌ریزی ایران‌ خودرو برای افزایش قیمت برخی محصولاتش اشاره کرد و کاهش عرضه چند خودرو به بازار توسط ایران خودرو و تحریک بازار و مردم به خرید آن‌ها را در راستای همین برنامه‌ریزی دانست. وی در ادامه افزود:

خودروهای پژو ۴۰۵ مدل GLX، پژو ۴۰۵ مدل SLX، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار از جمله خودروهایی هستند که ایران‌ خودرو با کاهش میزان عرضه آن‌ها به بازار، به دنبال افزایش قیمت آن‌ها است. همچنین سمند LX سال و سمند LX EF۷ و رانا LX، دیگر خودروهایی هستند که در صف افزایش قیمت توسط ایران‌ خودرو قرار دارند.

73f2c2d1 ae76 4aa4 bf9b 1b2a65c1ff48 - قیمت دو نرخی و فساد در بازار خودروهای داخلی

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در ادامه از افزایش ۴۰۰ هزار تومانی قیمت سمند LX، افزایش ۵۰۰ هزار تومانی پژو ۴۰۵ و پژو پارس TU5 و افزایش ۳۰۰ هزار تومانی قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ خبر داد و گفت:

قیمت سمند LX، پژو ۴۰۵، پژو پارس TU5 و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ پس از این افزایش قیمت‌ها به ترتیب عبارتند از: ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ۴۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان. همچنین پژو ۲۰۷ اتوماتیک رشد قیمت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی تجربه کرده و قیمت حال حاضر این خودرو در بازار ۵۴ میلیون تومان است.

اما در سوی مقابل تندر ۹۰ اتوماتیک به‌واسطه‌ی افزایش عرضه توسط ایران خودرو، با کاهش قیمت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی در بازار مواجه بوده و قیمت حال حاضر این خودرو ۴۸ میلیون تومان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.