میهمان جدید خودرویی در محدوده 60 میلیون تومان + تصاویر

نام FAW به دو دلیل عمده در ایران شناخته شده است؛ اول آنکه این برند اولین برند خودروسازی و یکی از بهترین خودروسازان کشور چین است و از این رو میان خودرویی‌ها وجهه خاصی دارد. دوم آنکه خودو محبوب دیگری با نام B50 پیش‌تر از سوی بهمن موتور ارائه شد که با تکیه بر ویژگی‌های فنی و خدماتی شرکت توانست جای خود را به خوبی میان مردم باز کند.

حال نوظهور بهمن‌موتور باز هم از برند FAW و برادر کوچک‌تر B50، یعنی B30 است؛ خودرویی از کلاس سدان‌های سایز کوچک ویژه بازار زیر ۶۰ میلیون تومان.
ویژگی‌های فنی

B30 به پیشرانه ۴ سیلندر خطی از نوع  ۱۶ سوپاپ (DOHC) به حجم ۱.۶ لیتر با استاندارد آلایندگی یورو ۵ و قدرت خالص ۱۰۷ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ و گشتاور بیشینه ۱۵۵ نیوتن‌متر در دور ۳۶۰۰ است که در ادامه مسیر با گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک اتوماتیک از ساخته‌های آیسین ژاپن متصل است که گشتاور تولیدی را در اختیار محور جلو می‌گذارد.

zs4msklpv4u8ktpi4zv - میهمان جدید خودرویی در محدوده 60 میلیون تومان + تصاویر

بررسی این اعداد و ارقام ‌روی کاغذ نشان‌دهنده آن است که به‌صورت خلاصه B30 در میان رقبا جایگاهی در بالای هرم رقابت دارد چراکه از بیشتر رقبای خود قدرتمند‌تر است و در عین حال با استفاده از سیستم فرمان برقی و استفاده از قدرت خالص پیشرانه برای به پیش راندن خودرو، از گیربکس ۶سرعته اتوماتیک معمولی بهره می‌برد که در مقایسه با نمونه‌های اتوماتیک ۴ سرعته به کار رفته در برخی رقبا، دارای ضرایب دنده به‌مراتب بهتر و در نتیجه رانندگی لذت‌بخش‌تر در عین کمتر‌شدن مصرف سوخت است. در برابر آن گروه از رقبایی که از گیربکس CVT بهره می‌برند سرعت بیشتری در تعویض دنده داشته و در معکوس‌دهی بسیار تیزتر است. اکتفا‌کردن به اعداد و ارقام روی کاغذ هرگز پاسخگو نیست و به قولی شنیدن کی بود مانند دیدن؟
تجربه رانندگی

با استفاده از ریموت کنترل و به روش سنتی پشت فرمان نشسته و پیشرانه را روشن کردیم. وجود سیستم ورود و استارت بدون کلید (Keyless Entry/Start) در این سگمنت قیمتی از خودروها در بازار کشور پدیده رایجی نیست و اندک خودروهایی که از این سیستم بهره می‌گیرند، از دیدگاه تجهیز به آپشن‌های دهان پر‌کن، برگ برنده‌ای در دست دارند.

با صداقت باید گفت که ۱۰۷ اسب بخار قدرت چشمگیری نیست. هرچند سایر رقبای B30 تنها در حد چند اسب بخار با آن اختلاف دارند اما با درگیر‌شدن گیربکس در حالت D و چند دقیقه رانندگی به منظور کسب حس سواری به سرعت متوجه شدیم که دو فاکتور اصلی در رانندگی نسبتا چالاک و دوست‌داشتنی B30 نقش اساسی ایفا می‌کند. اول استفاده از سیستم فرمان برقی که هیچ نیرویی از پیشرانه کم نکرده و تمام آن را به منظور به پیش بردن خودرو در اختیار گیربکس قرار می‌دهد. فاکتور دوم در B30 استفاده از گیربکس ۶ سرعته تیپ‌ترونیک از برند Aisin ژاپن است که با نمونه‌های آیسین تولید شده در کشور چین از دیدگاه کیفی تفاوت محسوس و فاحشی دارد. از این رو مجموعه موتور و گیربکس با یکدیگر بسیار هماهنگ هستند و با وجود آنکه پیشرانه چندان پرتوان به حساب نمی‌آید اما گیربکس عالی آن به خوبی جبران مافات کرده و با دادن معکوس‌های بسیار سریع و دقیق خلأ قدرت را به نحوی پر می‌کند که راننده تقریبا هرگز نیاز به استفاده از حالت ترونیک را احساس نمی‌کند.

uzq0jpsr502ert0c - میهمان جدید خودرویی در محدوده 60 میلیون تومان + تصاویر

درک این موضوع برای هرکس به‌سادگی و تنها با رانندگی کوتاه‌مدت با این خودرو و رقبای CVT و یا ۴ سرعته آن به خوبی انجام‌پذیر است. این چیدمان دقیق ثابت می‌کند که کم‌بودن حجم پیشرانه دلیل قانع‌کننده‌ای برای توجیه‌کردن ضعف پیشرانه خودرو نخواهد بود چرا که در B30 این ضعف نه‌تنها توجیه نشده بلکه به‌خوبی جبران شده است. این مجوعه فنی مصرف سوخت متوسط ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر را با خود به همراه دارد که در کنار وزن خالص ۱۲۷۰ کیلوگرمی خودرو درخور توجه است و سیستم ترمز دیسکی خودرو در هر چهار چرخ مجهز به مجموعه سیستم ایمنی کنترل پایداری شامل سیستم ضد‌قفل، تقسیم نیروی ترمز و کنترل کشش ساخت برند بوش آلمان مشکلی در متوقف‌ساختن آن ندارد. سیستم تعلیق خودرو در جلو و عقب نمونه رایج و کاربردی در این سگمنت است که در جلو از نوع محور فعال مک‌فرسون با کمک و فنر و در عقب میل پیچشی یکپارچه با کمک و فنر جدا از هم و قرارگرفته به صورت طولی است. این سبک طراحی سیستم تعلیق عقب در ترکیب با دو فاکتور فاصله محورهای کوتاه‌تر و طول بیشتر باعث شده است صندوق بار به شکل قابل توجهی بزرگ‌تر از رقبا باشد. B30 صندوق باری به حجم ۴۸۰ لیتر دارد که در مقایسه با سدانی چون Z300 بیش از ۲۰ لیتر حجیم‌تر است. از آنجایی که این حجم زیاد بر فضای پای سرنشینان عقب تاثیر منفی نگذاشته است، به‌طور قطع برای سفرهای بین‌شهری یک خانواده مزیتی بزرگ به شمار می‌آید.
bon5fyx7h9e2dso4yhb - میهمان جدید خودرویی در محدوده 60 میلیون تومان + تصاویر

نمای خارجی

ظاهر B30 به این سادگی‌ها در ابعاد ۴۶۲۵×۱۷۹۰×۱۵۰۰ میلی‌‌متری به ترتیب برای طول، عرض و ارتفاع خلاصه نمی‌شود. این خودرو در طول به اندازه ۱۱۵ میلی‌متر از برلیانس H330 و ۶۰ میلی‌متر از Z300 زوتی به عنوان سدانی نسبتا طویل، کشیده‌تر است در حالی که با فاصله محور ۲۶۳۰ میلی‌متری تنها ۷۰‌میلی‌متر کوتاه‌تر از Z300 است که این مهم تاثیر چندانی بر فضای سرنشین نداشته اما بر محفظه بار و حجم آن تاثیر شگرفی گذاشته است. هرچند ظاهر B30 را می‌توان ساده و عاری از هرگونه پیچیدگی بیان کرد اما این محافظه‌کاری در طراحی نمای خارجی خودرو موجب شده است که نمای خارجی B30 در عین سادگی زیبا به نظر برسد و هضم‌کردن طراحی آن برای بیننده طولی نکشد. نمای جلو پنجره خودرو با شکاف‌های کرومی در دوطرف با اتصال کامل به چراغ‌های جلو جلوه بصری قابل قبولی به همراه دارد. نمای عقب شاید در نگاه اول برخی رقبای چینی را به یاد بیننده بیاورد اما شباهت ظاهری چراغ‌های عقب همین جا به پایان می‌رسد چرا که طراحی نمای عقب B30 منحصر‌به‌فرد و عاری از کپی‌برداری است.

آنچه در نمایش ظاهری خودرو بیش از هرچیز دیگر جلب توجه می‌کند خط یکپارچه بر بدنه خودرو است که از چراغ جلو آغاز شده و با رسیدن به دستگیره درب عقب پیش از اتصال و پایان در تلاقی با چراغ عقب، قوسی رو به بالا پیدا می‌کند که ضمن پیچیده‌ساختن طراحی از دیدگاه بصری، در عضلانی نشان دادن خودرو نیز نقشی اساسی دارد. نکته جالب دیگر استفاده از لوگوی شرکت FAW در قاب چراغ جلو است که در ابتدا از سوی خودروسازان معتبری چون جیپ به اجرا در آمد و امروزه بسیاری از خودروسازان چینی چون FAW،‌ هاوال و … نیز از این تکنیک برای ارتقای سطح برند و به رخ کشیدن جایگاه استفاده می‌کنند.

ساختار مونوکوک B30 در حقیقت نمونه تغییر‌یافته یکی از محبوب‌ترین پلت‌فرم‌های فولکس واگن است که مدل‌هایی چون جتا و بورا بر آن شکل گرفته‌اند. این ساختار به کمک ترکیبی از طراحی‌های ایمنی چون الگوی معروف به الگو ۳H (سه ساختار H مانند در کف، طرفین و سقف خودرو) در کنار استفاده از فولاد مقاوم و فوق‌مقاوم در حیاتی‌ترین قسمت‌ها مانند ستون‌های A و B، تیرهای پایه‌ای در‌ها، کف و خود در‌‌‌ها تا حدی بر ایمنی خودرو افزوده است که در تست تصادف‌های C-NCAP موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی شد و از این رو دربرابر بسیاری از رقبای خود سینه سپر می‌کند.

ip017zig9dzaym0aql43 - میهمان جدید خودرویی در محدوده 60 میلیون تومان + تصاویر

lqvleuyfr7a2uuxnrh85 - میهمان جدید خودرویی در محدوده 60 میلیون تومان + تصاویر
نمای داخلی

نمای داخلی B30 نیز همچون خارج خودرو ساده با جلوه بصری شیک و به‌روز است. به‌خصوص آنکه داخل خودرو از چند متریال مختلف و ترکیب دورنگ استفاده شده‌ و میان داشبورد نمایشگر ۷ اینچی لمسی سیستم مولتی‌مدیا خودرو متصل به دوربین دید به عقب با کلید‌های لمسی قرار گرفته و سطح کاملا صافی را تشکیل داده است ضمن آنکه با این طراحی از تعدد کلید‌های کنترلی جلوگیری به عمل آمده است. ۲‌نشانگر پشت فرمان و همچنین‌ کامپیوتر سفری کاملا خوانا و واضحند. ارگنومی راننده و دسترسی سرنشینان به تجهیزات کنترلی بر کنسول بسیار راحت است و با توجه به فاصله محورها در صندلی ردیف عقب کمبود جا احساس نمی‌شود.

30ofhodu7kihl7dmt6h4 - میهمان جدید خودرویی در محدوده 60 میلیون تومان + تصاویر

2kfwv0a3arkpz9ys9g71 - میهمان جدید خودرویی در محدوده 60 میلیون تومان + تصاویر

twta65c7lgutu85c7npo - میهمان جدید خودرویی در محدوده 60 میلیون تومان + تصاویر

8ni8s2jxuk3amq46di37 - میهمان جدید خودرویی در محدوده 60 میلیون تومان + تصاویر
سخن نهایی

در بازار زیر ۶۰ میلیون تومان کشور که خودروهای خانوادگی و کاربردی با نرخ فروش بالا با یکدیگر رقابت می‌کنند، به جرات می‌توان گفت خدمات و کیفیت آنها برای خریدار ارجحیت بیشتری دارد تا آپشن و زیبایی ظاهری. از این رو با توجه به سابقه خوب بهمن موتور در ارائه خودروهای باکیفیت و همچنین ارائه خدمات راضی‌کننده و از سویی دیگر سابقه درخشان برند FAW با مدل B50 می‌توان تا درصد بالایی انتظار داشت که B30 به عنوان سدانی موفق در بازار عمل کند که بخش عمده‌ای از موفقیت خود را مدیون خشت‌‌هایی خواهد بود که پیش‌تر از سوی بهمن موتور نهاده شده است.

7w149ny61oyjj9pwnt21 - میهمان جدید خودرویی در محدوده 60 میلیون تومان + تصاویر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.