قیمت خودروهای خارجی حباب است/ بستن سایت ثبت سفارش خودرو، رانت ایجاد کرد

سعید موتمنی گفت: در این بلاتکلیفی که بازار خودروی وارداتی دچار آن شده است، تعدادی از شرکت‌ها با توجه به بنیه مالی قوی که داشتند از شرایط سوء استفاده کردند، در حالی که می‌دانند قیمت‌ها واقعی نیست و امکان واردات وجود ندارد باز هم خودرو پیش فروش کردند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص بالا رفتن قیمت ارز و تاثیرگذاری آن بر روی قیمت‌ خودروهای خارجی گفت: قیمت خودروهای وارداتی در سه ماه اخیر آن قدر افزایش پیدا کرده که دیگر بازار کشش هیچ گونه افزایش قیمتی را ندارد و با توجه به اینکه قیمت دلار در دو هفته‌ گذشته بالا رفته، هنوز زود است که تاثیری بر روی بازار خودرو بگذارد.

سعید موتمنی ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو دیگر خودرویی در بازار وجود ندارد که بخواهد گران شود و شرایط امروز در واقع به نفع آقایانی است که از رانت استفاده کردند و در طی همین سه ماه با وجود بسته بودن سایت، خودرو وارد کردند.

وی تصریح کرد: قیمت امروز خودروهای خارجی واقعی نیست و ما شاهد یک حباب در بازار هستیم به طور مثال خودروی سورنتو که تا دو ماه پیش ۲۳۰ میلیون تومان بود امروز ۲۹۵ میلیون شده است و مشتری هم ندارد زیرا فعالین این حوزه می‌دانند که به محض باز شدن سایت، قیمت‌ها پایین خواهد آمد. در حالت عادی حتی اگر قیمت دلار ۴۵۰۰ تومان باشد هیچ وقت قیمت سوناتا ۱۸۵ میلیون تومان نخواهد بود. این در حالی است که این خودرو تا دو ماه پیش تا ۱۶۰ میلیون معامله می‌شد.

موتمنی در مورد سوء استفاده از شرایط موجود توسط شرکت‌ها و واردکنندگان گفت: در این بلاتکلیفی که بازار خودروی وارداتی دچار آن شده است، تعدادی از شرکت‌ها با توجه به بنیه مالی قوی که داشتند از شرایط سوء استفاده کردند، در حالی که می‌دانند قیمت‌ها واقعی نیست و امکان واردات وجود ندارد باز هم خودرو پیش فروش کردند.

موتمنی گفت: به طور کلی پیش فروش خودرو کار غلطی است و باید جلوی آن گرفته شود. شرکت تولید کننده و وارد کننده باید ماشین را در اموال خود داشته باشد و آن را به رویت خریدار برساند این حق خریدار است که کالایی که می‌خواهد بخرد را لمس کند. امروز برخی نمایندگی‌های رسمی با وجود گذشت ۱۲ ماه از موعد تحویل خودرو، هنوز نتوانستند خودروی مربوطه را وارد کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.