بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو

به‌طور کلی از دو طریق می‌توان احتمال خرابی‌های جزئی خودرو را کاهش داد. اولین و مهم‌ترین مورد، انجام سرویس‌های دوره‌ای پیشنهادی توسط شرکت تولیدکننده است. معمولا برنامه‌ کلی سرویس‌ها و نکات مهم مربوط به نگه‌داری خودرو، توسط شرکت و در قالب یک دفترچه به خریدار ارائه می‌شود. با رعایت نکات و توصیه‌های متخصصان مراکز سرویس مجاز، می‌توان از خرابی‌های احتمالی خودرو جلوگیری کرد.

راه دوم، بررسی بخش‌هایی از خودرو (ترجیحا به‌صورت هفتگی) است که به‌راحتی توسط راننده قابل انجام است. معمولا سرویس‌های دوره‌ای هر خودرو هر ۶ ماه یک‌بار انجام می‌شود. با چک کردن بخش‌های مختلف خودرو در این بازه‌ی زمانی، می‌توانید احتمال ایجاد خرابی‌های جزئی را به حداقل برسانید. در ادامه به مهم‌ترین مواردی که باید به‌طور منظم در خودرو بررسی شود، معرفی می‌کنیم.

e0bbdfed 1946 4aa4 b630 767ba1e0e6df - بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو

 تایرها

کارشناسان خودرو توصیه می‌کنند که باید، حداقل هر دو هفته یک‌ بار باد تایرها و وضعیت کلی آن‌ها چک شود. تنظیم نبودن فشار تایرها مشکلاتی در فرمان‌پذیری و ترمزگیری به دنبال دارد. به وضعیت عاج لاستیک‌ها یا سطح جانبی آن‌ها توجه شود تا از نبود هرگونه مشکل در آینده جلوگیری شود. تمام این موارد را در تایر یدک نیز چک کنید. توجه داشته باشید که باد لاستیک‌ را باید هنگامی که تایر سرد است بررسی کنید.

1967e213 32c8 4ce3 a5eb 86d8d956a53a - بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو

تجهیزات یدکی و جعبه ابزار

اگر در خودرو، لاستیک یدک به همراه دارید، حداقل لوازم مورد نیاز برای تعویض لاستیک (جک و آچار چرخ) را حتما همیشه در خودرو داشته باشید. علاوه بر این با توجه به مدل خودرو و رینگ‌ها، در صورت لزوم گل پیچ چرخ را هم در کنار دیگر لوازم تهیه کنید.

d4223322 d2bf 4e27 8a96 9394603f2008 - بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو

روغن موتور

بررسی وضعیت روغن موتور یکی از آسان‌ترین و مهم‌ترین موارد در نگه‌داری از خودرو است. حتما هر دو هفته یک‌بار وضعیت روغن موتور را چک کنید. توصیه می‌شود همیشه قبل از رانندگی در مسافت طولانی یا مسافرت نیز این‌کار را انجام دهید. اگر بعد از مدتی حس کردید که بیشتر از مقدار معمول از روغن موتور کم می‌شود، حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید. خودرو را در سطحی صاف و بدون شیب قرار دهید؛ چک کردن روغن موتور باید در هنگام سرد بودن موتور انجام شود.

برای بررسی وضعیت روغن موتور، بار اول گیج را خارج و تمیز کنید و دوباره آن را سرجایش قرار دهید. دوباره آن را خارج کنید و این‌بار به سطح ماکزیمم (MAX)  و مینمم (MIN) آن توجه کنید. اگر سطح روغن خیلی از علامت MAX پایین‌تر بود باید روغن بیشتری به موتور اضافه کنید. فراموش نکنید که همیشه بعد از چک کردن روغن موتور، گیج را در جایگاه خود قرار دهید.

6b2a1377 72b4 43ca b027 fec0a8b6a4b3 - بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو

آب رادیاتور

هر هفته قبل از استارت زدن، وضعیت آب رادیاتور را بررسی کنید تا در حد وسط باشد. معمولا هر خودرو از آب رادیاتور مخصوصی استفاده می‌کند که در دفترچه‌ی راهنمای آن ذکر شده است. به یاد داشته باشید که بهتر است از آب معمولی در رادیاتور استفاده نکنید. با نزدیک شدن به فصل سرما، بر اساس نوع خودرو از ضد یخ استفاده کنید.

f8e743f5 da4f 44f8 b492 3c8472f6e1bf - بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو

باتری

معمولا بیشتر راننده‌ها از باتری خودرو غافل می‌شوند؛ باتری به‌عنوان بخش مهم سیستم برق خودرو معمولا در بیشتر خرابی‌ها دخالت دارد. از پر بودن الکترولیک‌ و تمیز بودن سر باتری مطمئن شوید تا با افزایش طول عمر باتری، بدون مشکل استارت بزنید. برخی باتری‌ها سربسته هستند و نیازی به پر شدن مخزن الکترولیت ندارند؛ اما این نوع باتری‌ها هم نیازمند تمیز بودن سرباتری هستند و کل محفظه‌ی باتری باید تمیز و خشک باشد.

همیشه باتری را با آب مقطر پر کنید و هرگز از آب معمولی استفاده نکنید؛ چرا که احتمال خرابی و کاهش عمر باتری شدیدا بالا می‌رود. به یاد داشته باشید که همیشه برای جدا کردن باتری، ابتدا قطب منفی را جدا کنید و البته در هنگام وصل دوباره‌ی آن هم، قطب منفی را در آخر متصل کنید. قبل از جدا کردن باتری، دقترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید؛ در برخی خودروها با جدا کردن باتری، مشکلات خاصی برای ECU به وجود می‌آید. هیچگاه در نزدیکی باتری سیگار نکشید و آتش روشن نکنید؛ زیرا احتمال شعله‌ور شدن در این ناحیه وجود دارد.

آب باتری اسیدی است و برای پوست انسان یا بخش‌ها و قطعات مختلف خودرو مضر است؛ در صورت ریختن آن روی قطعات یا بدنه‌ی خودرو، مقدار زیادی آب معمولی روی آن قسمت بریزید تا خاصیت اسیدی بودن آن از بین برود.

50cf3ec4 e662 45ff b85c e7e8b5be8a1a - بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو

شیشه‌ی جلو و برف پاک‌کن‌ها

برف پاک‌کن‌ها چه استفاده شوند چه خاموش بمانند، معمولا پس از مدتی آلوده و لکه‌دار می‌شوند. بهتر است هر سال برف پاکن‌ها را تعویض کنید. هر هفته مخزن آب برف پاک‌کن‌ها را با آب تمیز پر کنید. می‌توان از انواع مایع‌های حلال استفاده کرد؛ البته توصیه می‌شود از موارد شوینده‌ی خانگی استفاده نکنید. برای تمیز کردن سوراخ آب‌پاش از سوزن استفاده کنید.

همیشه به برخورد سنگ‌ریزه‌ها یا اجسام سخت به شیشه‌ی جلو توجه ویژه داشته باشید. حتی اگر قسمت کوچکی از شیشه ترک برداشت، حتما هر چه زودتر آن را تعمیر کنید. حتی اگر ترک‌ها کوچک باشند، احتمال بزرگ و بیشتر شدن آن‌ها وجود دارد. اگر ترک‌ها قابل تعمیر نیستند یا در قسمتی از شیشه‌ هستند که باعث حواسپرتی در هنگام رانندگی می‌شوند، بهتر است شیشه‌ی جلو را تعویض کنید.

38a1fc11 188d 42ce bb64 b96db342f68b - بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو

چراغ‌ها

حتما هر هفته یک‌بار تمام چراغ‌های خودرو اعم از چراغ‌های جلو، راهنماها، چراغ ترمز و دنده عقب و مه‌شکن را بررسی کنید. مطمئن شوید که چراغ‌ها شکستگی، گرد و خاک یا سوختگی نداشته باشند.

cea9dd34 3360 4411 a07a 149e5a02245e - بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو

روغن هیدرولیک فرمان

در هر بار سرویس دوره‌ای حتما از تعمیرکار بخواهید مخزن روغن هیدرولیک فرمان را بررسی کند و در صورت لزوم آن را پر کند. حداقل ماهی یک‌بار خودتان نیز وضعیت آن را چک کنید تا از آسیب‌های بیشتر جلوگیری شود.

3514c8cf 6be7 469d 93f7 e5b2d4092c5d - بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو

وضعیت بدنه

هر چند وقت نگاهی هم به بخش‌های مختلف بدنه داشته باشید. مثلا هر وقت خودرو را به کارواش می‌برید، پنل‌های مختلف بدنه را چک کنید تا از وجود هرگونه مشکل در آن آگاه شوید.

حتی با بررسی منظم خودرو، باز هم امکان خرابی‌های جزئی و کلی وجود دارد؛ ولی با چک کردن مستمر وضعیت بخش‌های مختلف خودرو، می‌توان احتمال خرابی را تا حدی کاهش داد.

 

منبع THEAA RAC

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.