تماشای گذر زمان بر هفت نسل فولکس واگن گلف

فولکس واگن گلف، یکی از پرطرفدارترین و موفق‌ترین هاچ‌بک‌های تاریخ است. در این مطلب به همراه ویدئویی جذاب، تغییرات این خودروی دوست‌داشتنی را در گذر زمان بررسی می‌کنیم.

در طی سال‌های گذشته، خودروهای هاچبک جذابی عرضه شدند؛ ولی تنها محصولی که عملکرد بالا و لذت رانندگی را به کلاس خودروهای کامپکت وارد کرد، فولکس واگن گلف (Golf) بود. تا به امروز هفت نسل از هاچبک دوست‌داشتنی و جذاب گلف عرضه شده است؛ این مدل محبوب در طی ۴۲ سال گذشته، تغییرات فراوانی به خود دیده است؛ از نمونه‌های استانداردی که به‌عنوان خودروی روزمره استفاده می‌شد تا نسخه‌های GTI، که نهایت لذت رانندگی با یک هاچبک را در اختیار راننده قرار می‌داد. در این مقاله با نگاهی کوتاه به هفت نسل از فولکس واگن گلف، به بررسی تغییرات این هاچبک آلمانی در طی ۴۲ سال از عرضه‌ی نسل اول تا نسل هفتم آن می‌پردازیم.

نسل اول

4868c99b c17f 4dda b323 2f0f6a834bd6 - تماشای گذر زمان بر هفت نسل فولکس واگن گلف

نسل اول گلف در سال ۱۹۷۴ در قالب هاچبک محورجلوی مدرن، با هدف جایگزینی با مدل بیتل (Beetle) عرضه شد. اما شروع موفقیت گلف، با معرفی نسخه‌ی GTI در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۱۹۷۵ بود. گلف به دلیل نداشتن تجهیزات و گجت‌های الکترونیکی مدرن، فقط ۸۰۹ کیلوگرم وزن داشت.

مقاله‌ی مرتبط:

  • تماشای گذر زمان بر هاچبک محبوب ژاپنی؛ هوندا سیویک

این وزن برای پیشرانه‌ی چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ چندان دست‌و‌پاگیر نیست و گلف GTI در زمان ۹ ثانیه به سرعت ‍۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. شاید این زمان با استانداردهای امروزی سریع نباشد؛ ولی در دهه ۱۹۷۰، گلف پا‌به‌پای خودروهای V8 آن دوران پیش می‌رفت. اما هدف از ساخت گلف، صرفاً سرعت بالا در مسیر مستقیم نبود و چابکی و همه‌کاره بودن جزو خصوصیات همیشگی آن بود. از ویژگی‌ها مهم دیگر گلف، مصرف سوخت پایین آن بود.

نسل دوم

bf40fbc7 2f8e 418b 9864 edafb4c7a63c - تماشای گذر زمان بر هفت نسل فولکس واگن گلف

پس از موفقیت بی‌نظیر نسل اول گلف، همانطور که انتظار می‌رفت، مقامات فولکس واگن نسل دوم آن را با کمی تغییرات ظاهری و فنی، در سال ۱۹۸۳ عرضه کردند. پیشرانه‌های ۱.۷ و ۲ لیتری برای نسل دوم گلف در نظر گرفته شده بود. یکی از به‌یادماندنی‌ترین نسخه‌های ویژه و تولید محدود نسل دوم گلف، از پیشرانه‌ی سوپرشارژ G60 استفاده می‌کرد. نسل دوم گلف، مانند نسل اول، فروش موفقیت‌آمیزی تجربه کرد و ستایش کارشناسان خودرو را به همراه داشت. در عین حال رقبای جدید گلف از اروپا و به‌خصوص ژاپن از راه رسیدند.

نسل سوم

5140dc17 6dff 4403 97bb 36d36a4f83d1 - تماشای گذر زمان بر هفت نسل فولکس واگن گلف

نسل سوم گلف در سال ۱۹۹۱ معرفی شد و نوید یک خودروی پرفروش دیگر از فولکس واگن را می‌داد. علاوه بر طراحی مدرن‌تر بدنه، در بخش قوای فنی نیز تغییرات عمده‌ای به وجود آمده بود. پیشرانه‌ی DOHC چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه و اولین نسخه‌های TDI فولکس واگن با نسل سوم گلف همراه شده بودند. اما نهایت عملکرد گلف، با پیشرانه‌ی ۲.۸ لیتری VR6 بود که در مدل‌های GTI در بازار آمریکا عرضه شد. نسل سوم گلف، به اندازه‌ی دو نسل قبل محبوبیت نداشت.

نسل چهارم

06cac25e 8dce 4914 aee3 49731acee4a3 - تماشای گذر زمان بر هفت نسل فولکس واگن گلف

نسل چهارم گلف در سال ۱۹۹۷ با طراحی پخته‌تر معرفی شد. دپارتمان طراحی فولکس واگن، در این نسل از گلف بین نسخه‌های استاندارد و GTI تفاوت زیادی در طراحی ایجاد نکرده بود. پیشرانه‌های مختلفی، همچون انواع مختلف دیزلی و VR6 برای نسل چهارم گلف در دسترس بود. علاوه بر این، پیشرانه‌ی جدید ۱.۸ لیتری و ۲۰ سوپاپ برای اولین بار روی گلف استفاده شده بود. در سال ۲۰۰۲ و به مناسبت ۲۵مین سال عرضه‌ی اولین گلف GTI، نسخه‌ی مخصوصی از گلف با طراحی جدید در سپرها، رینگ‌ها و کابین عرضه شد. یکی دیگر از نسخه‌های پرطرفدار نسل چهارم گلف، مدل R32 بود که در سال ۲۰۰۲ معرفی شد؛ R32 اولین خودروی آلمانی تولید انبوه بود که از جعبه‌دنده‌ی دو کلاچه استفاده می‌کرد.

نسل پنجم

a2ff6a73 4744 4a1c a0fa 422ea4259256 - تماشای گذر زمان بر هفت نسل فولکس واگن گلف

نسل پنجم گلف، در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۰۴ با تغییرات عمده در طراحی بدنه و قوای محرکه معرفی شد. گلف GTI جدید در مقایسه با نسل‌های گذشته، یک خودروی کاملا جدید محسوب می‌شد و تنها با پیشرانه‌ی چهار سیلندر توربوشارژ دو لیتری در دسترس بود.

نسل ششم

d1d6b7af 6056 43c3 83af 8433828e5b2c - تماشای گذر زمان بر هفت نسل فولکس واگن گلف

در سال ۲۰۰۹، نسل ششم گلف با تغییرات گسترده در سیستم الکترونیک مدیریت گشتاور و قفل دیفرانسیل (XDS) عرضه شد. نسخه‌ی GTI همراه با اگزوزهای مدرن فولکس، صدای جذابی به این خودروی اسپرت هدیه کرد تا قدرت پیشرانه‌ی ۲۰۶ اسب بخار، نمود بیشتری داشته باشد. برای اولین بار، گلف با سقف نرم جمع‌شونده نیز عرضه شد.

نسخه‌ی تولید محدود این خودرو در سال ۲۰۱۱، به مناسبت ۳۵ سالگی گلف با پیشرانه‌ی ۲۳۰ اسب بخار، قدرتمندترین نمونه تا آن زمان بود.

نسل هفتم

41f3ffb7 c5f7 4429 a948 2c54b1ac3058 - تماشای گذر زمان بر هفت نسل فولکس واگن گلف

نسل پنجم گلف GTI شروع تغییرات عمده در این مدل بود. دو نسل بعدی گلف، تقریبا نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی مدل ۲۰۰۴ بودند. در واقع تیم طراحی فولکس واگن با حفظ دستور ساخت قدیمی گلف و اضافه کردن تجهیزات مدرن‌تر به آن، همچنان راه موفقیت گلف را هموار کرد.

نسل هفتم در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و دو حق انتخاب در پیشرانه داشت. مدل استاندارد با قدرت ۲۱۷ اسب بخار و نسخه‌ی پرفورمنس با قدرت ۲۲۷ اسب بخار، عملکرد بسیار خوبی در پیست و معابر شهری به نمایش گذاشت. علاقه‌مندان به گلف، امروزه می‌توانند مدل GTI اسپرت‌کلاب را خریداری کنند که قدرت ۲۸۶ اسب بخار فراهم می‌کند و یکی از سریع‌ترین هاچبک‌های چهاردر دنیا است.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم بیننده‌ی ویدئویی جذاب از روند تغییرات فولکس واگن گلف در طی هفت نسل آن باشید.

منبع SPEEDHUNTERS MOTOR1

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.