رئیس سازمان توسعه تجارت: تعرفه‌ جدید واردات خودرو قابل بیان نیست

رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد تعرفه‌های جدید واردات خودرو در حال حاضر قابل بیان نیستند. وزیر صنعت نیز از ارسال دستور‌العمل جدید واردات خودرو به دولت جهت تصویب خبر داد.

مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت امروز در کنفراسی خبری پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بود. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این جلسه‌ی پرسش و پاسخ مطرح شد، بحث بسته بودن سامانه ثبت سفارش خودرو و ارسال قوانین جدید واردات خودرو به هیئت دولت بود. خسروتاج در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سازمان متبوع وی چه‌ نرخی برای افزایش تعرفه واردات خودرو پیشنهاد داده است، اظهار داشت:

متأسفانه امکان بیان این موضوع در حال حاضر وجود ندارد. درباره تعرفه‌های پیشنهادی واردات خودرو و تغییرات آن هیئت دولت باید تصمیم‌گیری کند. ما دستورالعمل جدیدی برای واردات خودرو تدوین کردیم و برای تصویب به دولت ارسال شده است؛ اما تصمیم‌گیری درباره افزایش یا کاهش میزان تعرفه‌ی واردات خودرو بر عهده دولت است.

در همین حال، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت که با خبرگزاری خانه ملت صحبت می‌کرد؛ درباره طولانی شدن روند تصویب قانون جدید واردات خودرو و تداوم بسته بودن سامانه ثبت سفارش واردات خودرو، اعلام کرد:

تعرفه‌های جدید واردات خودرو و همچنین نرخ API که به واردات قطعات یدکی منفصله خودرو مرتبط است؛ با هدف ایجاد بهبود فضای کسب و کار و حمایت از تولید داخل به هیئت وزیران تقدیم شده است.

bdc22d72 9e35 4363 b1df 9fe9972e36af - رئیس سازمان توسعه تجارت: تعرفه‌ جدید واردات خودرو قابل بیان نیست

شریعتمداری با بیان این مطلب که جلوگیری و محدود کردن واردات خودروهای لوکس تنها با موافقت دولت قابل اجرا است؛ خاطرنشان کرد:

ممنوعیت و محدودیت در واردات خودروهای لوکس که در شرایط حال حاضر حضور این دست خودروها در کشور اصلا ضروری نیست، در صورت موافقت هیئت دولت اجرایی خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بیان این مطلب که در طول ۶ ماه نخست سال جاری تعداد خودروهایی که وارد کشور شده است با تعداد خودروهای واردشده در سال گذشته برابری می‌کند؛ اذعان داشت:

باید ببینیم دولت در زمینه واردات خودرو چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد. قطعا اگر دولت در زمینه‌ی محدود کردن واردات خودرو تصمیم جدی

پیش از این و بر اساس شنیده‌ها، اعلام شده بود که سازمان توسعه‌ تجارت و وزارت صنعت و معدن به دنبال افزایش تعرفه‌ی واردات خودرو تا ۱۵۰ درصد هستند و این دستور‌العمل جدید نیز به هیئت وزیران ارسال شده است. گفته‌های امروز خسروتاج و شریعتمداری این ذهینت را بیش از پیش قوت می‌بخشد که خبری مهم در راه است و احتمال ممنوعیت و محدودیت واردات خودرو و افزایش چشمگیر تعرفه‌ها را بیش از پیش قوت بخشیده است.

باید منتظر ماند و دید آیا تعرفه‌ی واردات خودرو افزایش خواهد یافت یا خیر. در صورت محقق شدن این امر، شاهد جهشی بزرگ در قیمت خودروهای وارداتی خواهیم بود؛ خودروهایی که در طول هفته‌ی گذشته به دلیل شایعاتی از این دست و البته بسته بودن سامانه ثبت سفارش خودرو از ۶ ماه پیش شاهد رشد قیمت‌های نجومی بودند. در یک مورد، خودروی کیا سورنتو هفته گذشته شاهد افزایش قیمت باورنکردنی ۹۰ میلیون تومان بود و برچسب قیمتی ۳۳۰ میلیون تومانی به خود دید. خودروی محبوب لکسوس سری NX نیز با افزایش قیمت ۸۰ میلیون تومانی مواجه شد و با ۴۵۰ میلیون تومان در حال خرید و فروش است.  دیگر شاسی‌بلند محبوب در ایران از شرکت هیوندای است. خودروی سانتافه نیز از تلاطم‌های روزهای گذشته‌ی بازار خورو در امان نماند و با رشد قیمت ۶۵ میلیون تومانی، در محدوده قیمتی ۳۰۰ میلیون تومان قرار گرفت. خودروی لوکس و شاسی‌بلند باوارایی‌ها یعنی بی‌ام‌و X4 نیز با رشد قیمت خیره‌کننده‌ی ۱۰۰ میلیونی، به قیمت ۶۰۰ میلیون تومان رسید.

 معاون وزیر صنعت در بخش صادرات در ادامه این جلسه از کاهش مدت اعتبار مجوزهای ثبت سفارش خودرو به ۳ ماه خبر داد و گفت:

پیش از این مجوز ثبت سفارش ۶ ماه اعتبار داشت؛ اما بر اساس دستورالعمل جدیدی که از هفته‌ی پیش ابلاغ شد، این مدت به ۳ ماه کاهش یافته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.