کدام خودروهای داخلی با بیشترین تیراژ تولید می‌شوند

وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار تولید خودروهای داخلی توسط ۳ خودروساز اصلی کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس ‌خودرو را منتشر کرد.

بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در ۸ ماه ابتدایی سال جاری مجموع تولیدات سواری ۳ شرکت خودروساز اصلی داخلی یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو برابر با ۸۱۷ هزار و ۷۱۵ دستگاه اعلام شده است. بدین ترتیب میزان تولید خودروهای سواری توسط خودروسازان در مقایسه با سال گذشته، بیش از ۱۶ درصد رشد نشان می‌دهد. این درحالی است که به‌طور متوسط تیراژ ماهیانه‌ی خودروسازان داخلی با کاهش جزئی روبرو بوده و بر اساس گزارش‌ وزارت صنعت، تولید خودرو در آبان‌ماه و در مقایسه با مهرماه سال جاری، ۱.۴ درصد کاهش تجربه کرده است.

ایران خودرو همچنان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی

اگر بخواهیم دقیق‌تر به بررسی آمار تولید خودروهای سواری در کشور بپردازیم، متوجه می‌شویم که گروه صنعتی ایران خودرو تا پایان آبان‌ماه امسال، ۴۴۴ هزار و ۵۷۳ دستگاه خودروی سواری تولید کرده‌ است که رشد ۱۳.۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. از طرفی گروه سایپا با تولید ۲۲۴ هزار و ۵۹۹ دستگاه انواع محصولات سواری در همین مدت، رشد ۱۷ درصدی تجربه کرده است. اما بیشترین رشد تولید خودرو در ایران به شرکت پارس خودرو برمی‌گردد؛ جایی که این شرکت با رشد ۲۵.۷ درصدی تولید درمقایسه با ۸ ماه نخست سال ۹۵، موفق شده است تا آبان‌ماه سال جاری ۱۴۸ هزار و ۵۴۳ دستگاه خودرو تولید کند که قطعا بخش مهم و اساسی این آمار و رشد تیراژ مدیون خودروی محبوب این روزهای بازار ایران یعنی ساندرو است.

6998539a 5fe7 4377 8bcd eec67a43a521 - کدام خودروهای داخلی با بیشترین تیراژ تولید می‌شوند

خودروسازان به دنبال تکرار تاریخ

با روندی که طی ۸ ماه نخست سال جاری توسط خودروسازان در پیش گرفته شده است می‌توان انتظار داشت به رکورد تولید در سال ۱۳۹۰ بیش از پیش نزدیک شوند. در سال ۹۰، خودروسازان داخلی موفق شدند در مجموع بیش از ۱ میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه انواع خودروی سواری و تجاری را تولید کنند و به فروش برسانند و تا این لحظه این رکورد همچنان باقی است. اگر تولید سایر خودروهای داخلی را به آمار خودروهای سواری اضافه کنیم؛ در مجموع تا پایان آبان‌ماه تعداد خودروهای سواری و تجاری تولیدشده توسط شرکت‌های خودروسازی داخلی حدود ۹۶۰ هزار دستگاه برآورد می‌شود.

روند روبه‌رشد و صعودی تیراژ خودرو در کشور در حالی صورت گرفته که بازار خودرو مدت‌ها است در وضعیت رکود قرار دارد و تقاضای چندانی برای آن موجود نیست. اما خودروسازان به لطف طرح‌های نسبتا جذاب پیش‌فروش، موفق شده‌اند خودروهای تولیدی را عرضه کنند و از خاک خوردن محصولاتشان در پارکینگ‌ها، همانند ۲ سال گذشته، جلوگیری کنند. در واقع با وجود رکود در بازار، خودروسازان داخلی به واسطه فروش اقساطی و اعتباری توانسته‌اند مشتریان را به خرید محصولاتشان ترغیب کنند که اگر غیر از این بود هیچ‌گاه نمی‌توانستند خودروهای تولیدی را به فروش برسانند؛ چه رسد به افزایش تیراژ.

خودروهای مونتاژی، سوار بر ریل افزایش تیراژ

از جمله مهم‌ترین نکاتی که در گزارش تولید ۸ ماه ابتدایی سال می‌توان به آن اشاره کرد کاهش ادامه‌دار روند تولید خودروهای دوگانه‌سوز و افزایش تیراژ محصولات مونتاژی است که مطابق انتظار و هماننند سال‌های پیشین، خودروهای چینی‌ بیشترین سهم را در این میان دارند. میزان تیراژ خودروی پرسروصدای چند ماه اخیر ایران یعنی پژو ۲۰۰۸‌ نیز تنها ۴ دستگاه در ماه اعلام شده است؛ درحالی که ایران‌خودروهایی همواره مدعی تولید و تحویل چند ده دستگاه از این خودرو هستند.

73f2c2d1 ae76 4aa4 bf9b 1b2a65c1ff48 - کدام خودروهای داخلی با بیشترین تیراژ تولید می‌شوند

گروه صنعتی ایران خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور با رشد ۱۳.۹ درصدی، تیراژ ۴۴۴ هزار و ۵۷۳ دستگاه خودرو را به نام خود ثبت کرده است که مانند گذشته بیشترین سهم از این عدد مربوط به تولید پژو ۲۰۶ است. بنا به گزارش تولید ۸ ماهه، در مجموع ۱۱۲ هزار و ۱۴۱ دستگاه پژو ۲۰۶ توسط ایران خودرو در سال ۹۶ و تا پایان آبان‌ماه تولید شده است که در مقایسه با تولید این خودرو در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۸.۷ درصدی را شاهد هستیم. پژو ۲۰۷ آی نیز مدتی است که توسط ایران خودرو به تولید می‌رسد؛ اما در گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت نامی از آن ذکر نشده است.

اما پژو ۴۰۵ با کاهش تیراژ مواجه شده و تولید آن با کاهش ۳.۷ درصدی، به رقم ۹۴ هزار و ۳۳۸ دستگاه در سال جاری رسیده است. پژو ۴۰۵ یکی از قدیمی‌ترین محصولات گروه پژو در ایران به شمار می‌رود که به احتمال فراوان از سال آینده و با اجرایی شدن قوانین جدید سازمان ملی استاندارد، امکان ادامه تولید نخواهد داشت و برای همیشه از سبد محصولات ایران خودرو خارج خواهد شد. شاید به همین دلیل است که ساکنان جاده مخصوص در حال کاهش تدریجی تولید این خودرو هستند تا با فرارسیدن موعد اجرای قوانین ۷۲ گانه استاندارد در زمستان سال آینده، این خودرو برای همیشه به موزه‌ بزرگ‌ترین خودروساز کشور برود.

ce959eda 476a 48c3 b9ad 950ede0f1f37 - کدام خودروهای داخلی با بیشترین تیراژ تولید می‌شوند

دیگر محصول پژو یعنی پارس نیز ۱ درصد رشد داشته و تیراژ این خودرو به ۷۸ هزار و ۹۲۴ دستگاه رسیده است. درست است که پژو پارس همانند پژو ۴۰۵ از قدیمی‌ترین محصولات ایران خودرو به شمار می‌رود؛ اما بعید است با توجه به سود بالای این خودرو، مسئولان گروه ایران خودرو حاضر باشند پژو پارس را همانند پژو ۴۰۵ از چرخه تولید خود کنار بگذارند.

از خانواده پژو خارج شویم و سری به دیگر محصولات ایران خودرو بزنیم. سمند به‌عنوان خودروی ملی در سال جاری رشد تیراژ داشته است. بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی وزارت صنعت و معدن، در مجموع ۶۹ هزار و ۷۹۷ دستگاه سمند توسط ایران خودرو (در سایت مرکزی، ایران خودرو تبریز و شرکت اتومبیل‌سازی فردا) در سال جاری تولید شده که در مقایسه با سال گذشته، رشد ۷.۹ درصدی به نام خود ثبت کرده است. در بین محصولات ایران خودرو، خودروی دنا شاهد یکی از بیشترین جهش‌های تیراژ بوده است؛ به‌نحوی که با تولید ۲۲ هزار و ۹۴۴ دستگاه از این خودرو، بیش از ۴۵ درصد رشد را شاهد هستیم. اما در سوی مقابل خودروی رانا همچنان با کاهش تیراژ مواجه است و در مجموع تا پایان آبان ۹۶، ۸ هزار و ۲۰ دستگاه از این خودرو تولید شده است. بدین‌ترتیب برخلاف دنا، رانا یکی از بیشترین درصدهای کاهش تیراژ را در بین محصولات آبی‌های جاده مخصوص به ثبت رسانده است.

12e846bb ef8c 4d2a b15a 10d2ac2193c2 - کدام خودروهای داخلی با بیشترین تیراژ تولید می‌شوند

اما در بخش خودروهای مونتاژی، ایران خودرو موفق شده است در ۸ ماه ابتدایی سال جاری در تمام مدل‌ها و محصولات افزایش تیراژ به ثبت برساند. به‌عنوان مثال خودروی سوزوکی گرندویتارا، یکی از اصلی‌ترین محصولات مونتاژی این شرکت با تیراژ  ۳ هزار و ۶۵۸ دستگاه رکورد و رشد ۴۳۷ درصدی در مقایسه با سال گذشته، به‌عنوان یکی از خودروهای با بیشترین افزایش تیراژ شناخته می‌شود. این خودروی متعلق به شرکت ژاپنی سوزوکی موتورز سال‌ها است که تحت لیسانس این شرکت ژاپنی در ایران خودرو مونتاژ می‌شود.

اما در بخش خودروهای چینی، هایما به‌عنوان شاسی‌بلند تولیدی ایران‌خودرو در سایت مونتاژ خراسان و دانگ‌فنگ که در سایت مرکزی آبی‌های جاده مخصوص تولید می‌شود، به ترتیب با رشد ۳۰۵ و ۴۸۸ درصدی، تیراژ ۶ هزار و ۹۸۳ دستگاه ‌و ۱۹ هزار و ۳۷۷ دستگاه را تجربه کرده‌اند.

4f503df8 df90 4e95 b01c db6aa15227d3 - کدام خودروهای داخلی با بیشترین تیراژ تولید می‌شوند

آمار ضد و نقیض از تولید پژو ۲۰۰۸

اما جدیدترین و جنجالی‌ترین خودروی مونتاژی ایران خودرو به واسطه‌ی همکاری با پژو، خودرویی نیست جز پژو ۲۰۰۸. بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان آبان‌ماه سال جاری تنها ۴ دستگاه از این خودروی فرانسوی مونتاژ شد و این در حالی است که ساکنان جاده مخصوص مدعی تولید و تحویل ده‌‌ها دستگاه از این خودرو به مشتریان خود هستند. ایران خودرو درباره این اختلاف در آمار اعلام کرده‌ است که تعداد دقیق تیراژ خودروی پژو ۲۰۰۸ را در اختیار وزارت صنعت قرار نداده و از این رو همچنان عدد ۴ در جلوی نام این خودروی پساتحریمی حک شده است. به هرحال ایران خودرو تعداد ۱۶ هزار دستگاه از این خودروی جذاب را در تابستان امسال با موعد تحویل یک ساله پیش‌فروش کرد و تنها باید منتظر ماند و دید آیا واقعا مشتریان و ثبت‌نام کنندگان، خودروی خود را تحویل خواهند گرفت یا خیر.

سایپا و تیراژ بالای خودروهای چینی

دومین خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا نیز شاهد نوسانات تیراژ تولید محصولات خود در ۸ ماه سال جاری بوده است. بر اساس آمار اعلامی، در ۸ ماه منتهی به آبان سال جاری، مونتاژ خودروی کیا سراتو در شرکت سایپا با رشد ۹۶ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته همراه بوده و به رقم ۱۷ هزار و ۴۰۶ دستگاه افزایش یافته است. لازم به یادآوری است که از سال گذشته، شرکت سایپا تنها نسخه‌ی اتوماتیک این خودروی کره‌ای را مونتاژ می‌کند. پارس خودرو نیز که زیرمجموعه گروه سایپا به شمار می‌رود، موفق به تولید ۲۶ هزار و ۹۹۱ دستگاه برلیانس شده است. تیراژ این خودروی چینی در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد ۳۴.۴ درصدی نشان می‌دهد. اما نارنجی‌پوشان جاده مخصوص دو محصول چینی دیگر را نیز در سال جاری مونتاژ کرده‌اند که عبارتند از چانگان با تیراژ ۶ هزار و ۵۶۸ دستگاه و خودروی آریو با تیراژ  ۵ هزار و ۵۹۵ دستگاه. تعداد خودروهای چانگان تولیدی تا آبان‌ماه امسال ۳۷۵ دستگاه بیشتر از مدت‌زمان مشابه سال گذشته ثبت شده و این درحالی است که تولید خودروی آریو حدود ۲۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

02bfc360 1ce1 4d5e a808 49a7e335dbe1 - کدام خودروهای داخلی با بیشترین تیراژ تولید می‌شوند

تندر ۹۰، همچنان پر تیراژ و پر متقاضی

بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروی تندر ۹۰ به‌عنوان یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای داخلی در سال جاری نیز روند رو به رشد خود را ادامه داده و با ۳۷.۴ درصد افزایش تیراژ در ماه‌های منتهی به آبان سال جاری، در مجموع ۱۰۰ هزار و ۱۶۱ دستگاه خودروی تندر ۹۰ توسط دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو تولید و روانه بازار شده است. به‌صورت تفکیکی، ایران خودرو موفق شده است تیراژ این خودرو را به ۳۱ هزار و ۴۳۴ دستگاه خودرو در ۸ ماه ابتدایی سال ۹۶ برساند و این به معنای افزایش ۲۴ درصدی تولید این خودرو توسط آبی‌های جاده‌ مخصوص در مقایسه با سال ۹۵ است. ایران خودرو هر ۳ مدل دنده دستی، اتوماتیک و پلاس تندر ۹۰ را تولید و عرضه می‌کند.

اما در سوی مقابل پارس‌خودرو رشد ۴۴.۵ درصدی در تولید خانواده تندر ۹۰ در مدل‌های معمولی، ساندرو و پارس تندر به نام خود ثبت کرده است. در این بین بیشترین سهم از آنِ خودروی محبوب این روزهای بازار ایران یعنی ساندرو است که در مجموع ۳۳ هزار و ۴۴۰ دستگاه از این خودروی فرانسوی توسط پارس‌خودرو تولید شده است. بدین ترتیب تولید ساندرو در ۸ ماه ابتدایی سال جاری، رشد ۷۷.۳ درصدی تجربه کرده است. دیگر خودرویی که رشد بالای ۷۰ درصد داشته،‌ پارس تندر است که با ۷۲.۲ درصد افزایش تیراژ مواجه شده است.

7f416150 8cf5 401a a137 dc5be7fef88e - کدام خودروهای داخلی با بیشترین تیراژ تولید می‌شوند

پراید در مسیر توقف تولید

پراید به‌عنوان پرتیراژترین خودروی بازار ایران، زمستان سال آینده برای همیشه به موزه خواهد رفت و با جاده مخصوص وداع می‌کند. اما در طول ۸ ماه گذشته در مجموع ۱۴۱ هزار و ۵۲۲ دستگاه پراید در سایپا و پارس خودرو تولید شده که گویای کاهش ۱۴.۱ درصدی تولید این خودرو است. بنا به شواهد، پراید توان پاس کردن استانداردهای جدید خودرویی را ندارد و از اواخر سال آینده باید بازنشسته شود. از این رو سایپایی ها تصمیم گرفته‌اند به‌مرور تیراژ این خودرو را کاهش دهند و آن را در سال آینده برای همیشه از خط تولید خارج کنند. در سوی مقابل تیراژ خودروی تیبا که به‌عنوان یکی از جانشینان پراید از آن نام‌ برده‌ می‌شود در حال افزایش است؛ به‌نحوی که در ۸ ماه گذشته، ۱۰۶ هزار و ۳۳۳ دستگاه از این خودرو تولید شده که نشان از رشد ۶۲ درصدی تیراژ این خودرو در گروه سایپا دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.