پیشرانه‌ی مشترک رنو و مرسدس بنز رونمایی شد

e36d810d 9448 4d49 8412 8e3d61c2de83 - پیشرانه‌ی مشترک رنو و مرسدس بنز رونمایی شد

گروه رنو-نیسان و مرسدس، در ادامه‌ی همکاری فنی خود؛ از اولین پیشرانه‌ی توربو ۱.۳ لیتری با قدرت‌های ۱۱۵ تا ۱۶۰ اسب بخار، رونمایی کردند که مشابهت‌هایی با نیسان GT-R دارد.

گروه رنو نیسان با همکاری مرسدس از پیشرانه جدید ۱.۳ لیتری توربوشارژی رونمایی کردند که در پوشش سیلندرهای آن از فناوری‌های مورد استفاده در نیسان GT-R استفاده شده است. این پیشرانه بنزینی ۱.۳ لیتری نتیجه همکاری گروه رنو نیسان با دایملر است که در طی توافقی در تولید این پیشرانه با یکدیگر شراکت دارند. این پیشرانه قابلیت استفاده به همراه جعبه دنده دستی و همچنین جعبه دنده دو کلاچه اتوماتیک دارد. این پیشرانه‌ی ۴ سیلندر، دارای حجم دقیق ۱۳۳۰سی‌سی است. نخستین استفاده از آن در خودروی MPV رنو سنیک و گرند سنیک خواهد بود و در مرحله نخست با آرم رنو وارد بازار جهانی خواهد شد.

23c6a134 a434 4518 950d 82fb103c2ed7 - پیشرانه‌ی مشترک رنو و مرسدس بنز رونمایی شد

نسخه‌ی TCE این پیشرانه نیز برای سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده است. این پیشرانه در سه نسخه مختلف با قدرت‌های خروجی متفاوت به بازار عرضه خواهد شد. نام کامل این پیشرانه Energy TCE است. نسخه‌ی نخست و ضعیف‌تر این سری پیشرانه‌ها با نام Energy TCE-115 می‌تواند ۱۱۵ اسب بخار قدرت را در ۴۵۰۰ دور در دقیقه و ۲۲۰ نیوتون متر گشتاور را در دور موتور ۱۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند. نسخه پایه این پیشرانه تنها به همراه جعبه دنده ۶ سرعته دستی عرضه خواهد شد، اما دو نسخه‌ی دیگر را می‌توان به همراه جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه نیز انتخاب کرد. پس از نسخه پایه، به مدل میانی این پیشرانه با نام Energy TCE-140 می رسیم. این نسخه دارای ۱۴۳ اسب بخار قدرت است که در دور موتور ۵۰۰۰ دور در دقیقه در دسترس است. گشتاور تولیدی این پیشرانه نیز ۲۴۰ نیوتون متر در ۱۶۰۰ دور بر دقیقه است.

c7819a36 a16d 4089 80cc 3a78b0056799 - پیشرانه‌ی مشترک رنو و مرسدس بنز رونمایی شد

برای کسانی که خواهان قوی‌ترین نسخه‌ی این پیشرانه هستند می‌توانند به سراغ Energy TCE-160 بروند که توانایی تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت را در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و ۲۶۰ نیوتون متر گشتاور را در ۱۷۵۰ دور بر دقیقه را دارد. البته این مشخصات در صورتی است که این پیشرانه را با جعبه دنده دستی سفارش دهیم و در صورتی که برای این پیشرانه جعبه دنده‌ی خودکار دوبل کلاچ را سفارش دهید، گشتاور آن با ده نیوتون متر افزایش به ۲۷۲ متر خواهد رسید که از دور موتور ۱۸۰۰ دور بر دقیقه در دسترس خواهد بود. یکی از نکات جالبی که درباره این پیشرانه بنزینی TCE وجود دارد این است که در این پیشرانه‌ها از فناوری روکش یا کوتینگ سیلندرها بهره گیری شده است که  تکنولوژی مربوط به آن از خودروی سوپر اسپرت نیسان GT-R به عاریت گرفته شده است.

به گفته‌ی رنو استفاده از این پیشرانه می‌تواند اصطکاک داخلی قطعات را کاهش داده و راندمان پیشرانه را افزایش دهد. ضمن اینکه انتقال حرارت نیز با استفاده از این فناوری به شکل بهتری انجام می‌شود. همچنین در این پیشرانه از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ دوگانه نیز استفاده شده است که در دورهای پایین گشتاور تولیدی را بهبود می‌بخشد ضمن اینکه در دورهای بالا نیز یک نمودار گشتاور خطی را برای پیشرانه ایجاد می‌کند. به این ترتیب شاهد بهترین عملکرد در این پیشرانه هستیم.

c35d22ad ae3a 4a7b ac60 5e3a07234c88 - پیشرانه‌ی مشترک رنو و مرسدس بنز رونمایی شد

 همانطور که اشاره کردیم مرسدس بنز نیز در این پروژه همکاری کرده است و پیش بینی می‌شود که در نسل آینده خودروهای کوچک کلاس A، شاهد استفاده از این پیشرانه باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.