قیمت بنزین ۱۵۰۰ تومان شد

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت قیمت بنزین و گازوئیل در سال ۹۷ را به ترتیب ۱۵۰۰ و ۴۰۰ تومان اعلام کرد.

براساس گزارش منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، بیکاری یکی از مهمترین دغدغه‌های اساسی کشور و دولتمردان است و در صورت بی‌توجهی به این موضوع مهم، در آینده‌ای نه چندان دور به معضلی بزرگ برای کشور تبدیل خواهد شد. براساس این گزارش، دولت یازدهم با وجود مشکلات فراوان در بخش اقتصادی و وجود رکود، موفق شده است به‌طور متوسط سالیانه ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کند؛ اما به دلیل انباشت بیکاری در سال‌های پیشین، هیچ‌گاه نرخ بیکاری تک رقمی نشد و از این روی دولت دوازهم در تلاش است تا با اتخاذ راهکارهای بنیادین بیکاری را کاهش دهد. با توجه به محدودیت منابع دولت در این زمینه، نیاز به منایع مالی جدید احساس می‌شود. یکی از منایع جدید دولت برای افزایش منابع مالی مورد نیاز جهت کاهش نرخ بیکاری که در بودجه‌ی سال ۹۷ کشور نیز به آن اشاره شده است؛ افزایش قیمت حامل‌های انرژی به خصوص بنزین و گازوئیل است.

 بر اساس لایحه‌ی بودجه‌ی سال ۹۷ کل کشور، راهکار تامین منابع مالی مورد نیاز در راستای افزایش اشتغال‌زایی، افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در نظر گرفته شده است. مهمترین دلیل این تصمیم از سوی دولت رسیدن قیمت این دو حامل انرژی به قیمت فوب خلیج فارس است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، هم اکنون اختلاف قیمت فاحشی میان قیمت سوخت در ایران با کشورهای خلیج‌فارس وجود دارد. به عنوان نمونه گازوئیل در کشورمان ۳۰۰ تومان است و در کشورهای جنوبی ایران حدود ۶ هزار تومان قیمت دارد و همین موضوع باعث افزایش انگیزه جهت قاچاق سوخت می‌شود. بر اساس بودجه‌ی سال ۹۷، قیمت بنزین ۱۵۰۰ و گازوئیل ۴۰۰ تومان خواهد بود؛ البته دولت در اجرای این طرح مختار است و زمان اجرای آن هنوز مشخص نیست. در صورت موافقت مجلس با لایحه‌ی بودجه، دولت تنها از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل، درآمدی بالغ بر ۱۷ هزار میلیارد تومان کسب خواهد کرد.

بسیاری معتقد هستند افزایش قیمت بنزین موجب افزایش تورم و گرانی در بسیاری از حوزه‌های دیگر می‌شود. پایگاه دولت در پاسخ به این ادعا اعلام کرده است که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی، تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین حداکثر یک درصد خواهد بود. این کارشناسان معتقد هستند اگر درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین در جهت اشتغال‌زایی مصرف شود، اثرات مثبتی در اقتصاد ایران خواهد داشت و تمام دستگاه‌ها باید به‌صورت هماهنگ در این طرح مشارکت کنند.

دولت ادعا کرده است که افزایش قیمت بنزین تنها منبع درآمدی دولت در جهت کاهش نرخ بیکاری نیست و جذب سرمایه، فاینانس و سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در بانک‌ها از دیگر راهکارهای دولت در این زمینه است و پیش‌بینی می‌شود درآمد دولت از تمامی منابع مد نظر خود برای افزایش اشتغال در کشور بیش از ۷۷ هزار میلیارد تومان باشد.

بدین ترتیب دولت به‌صورت رسمی افزایش قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان و گازوئیل به ۴۰۰ تومان را تایید کرد. حال باید منتظر ماند و دید مجلس و شورای‌ نگهبان با این بخش از بودجه‌ی کل کشور موافقت خواهند کرد یا خیر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.