لزوم ۲ نرخی شدن بنزین در سال آینده

بر اساس آمارها ۷۰% رانندگان، کمتر از ۸۰ لیتر در ماه مصرف دارند. پس می‌توان برای آن‌ها بنزین لیتری ۱۰۰۰ تومان در نظر گرفت و قیمت بنزین مصرفی بالای ۸۰ لیتر را معادل بنزین آزاد و در حدود ۲۰۰۰ تومان تعیین کرد.

اخیرا لایحه بودجه سال ۹۷ از طرف دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شده و این لایحه در حال بررسی توسط نمایندگان مجلس است. در تبصره ۱۸ لایحه اشاره شده است که دولت قصد دارد با افزایش حامل‌های انرژی، میزان درآمد خود را به ۱۷,۴۰۰ میلیارد تومان افزایش دهد. هرچند در این تبصره به‌صراحت نامی از حامل‌های انرژی که قرار است گران شود، برده نشده است؛ اما با توجه به صحبت‌های مسئولان به نظر می‌­رسد که یکی از حامل­‌های انرژی که مشمول این افزایش قیمت خواهد شد، بنزین است و قیمت احتمالی آن ۱۵۰۰ تومان خواهد بود.

در همین راستا و با توجه به تجربه دو سال اخیر، به نظر می­‌رسد که نظام تک ­نرخی بنزین مورد توجه دولت است و در نتیجه همه مصرف­‌کنندگان بنزین با افزایش قیمت یکسانی مواجه خواهند شد. با در نظر رفتن شیوه تک­ نرخی بنزین به قیمت ۱۵۰۰ تومان، به همه مردم فشار اقتصادی وارد خواهد شد و در نتیجه میزان نارضایتی عمومی از دولت نیز افزایش خواهد یافت؛ اما اگر دولت نظام دونرخی را برای افزایش قیمت بنزین اجرا کند، عموم مردم از افزایش قیمت بنزین مصون می‌مانند و در نتیجه نارضایتی عمومی از دولت نیز متعاقبا کاسته می‌­شود.

بر اساس آخرین اطلاعات سامانۀ هوشمند سوخت، حدود ۷۰% مصرف‌کنندگان به میزان کمتر از ۸۰ لیتر در ماه بنزین مصرف می‌کنند. در این صورت می­‌توان میزان بنزین یارانه‌­ای را ۸۰ لیتر در ماه و به قیمت ۱۰۰۰ تومان در نظر گرفت و قیمت بنزین بالای ۸۰ لیتر را برابر بنزین آزاد یعنی در حدود ۲۰۰۰ تومان تعیین کرد.

اما در رابطه با برق و گاز دولت این اجازه را دارد تا قیمت این حامل‌های انرژی را با توجه به تبصره ۱۴ که مربوط به قانون هدفمندی یارانه‌­ها است، افزایش دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.