آیا کیا استینگر، رقیب بی ام و 430i محسوب می‌شود؟

d9495daa 1f5f 471e 9845 2ddca9989b2a - آیا کیا استینگر، رقیب بی ام و 430i محسوب می‌شود؟

با عرضه‌ی کیا استینگر، رسانه‌های خودرویی جهان به دنبال مقایسه‌ی جدیدترین سدان اسپرت کره با مدل‌های معروف این کلاس هستند. با مقایسه‌ی کیا استینگر و بی‌ام‌و ۴۳۰i گرندکوپه، همراه   باشید.

پس از رونمایی کیا از اولین سدان اسپرت خود موسوم به استینگر (Stinger) در نمایشگاه خودروی دیترویت سال گذشته، بیشتر کارشناسان خودرو مشتاق عرضه‌ی این سدان بوده‌اند. معمولا اولین تلاش یک برند در یک کلاس جدید را با بهترین‌های آن کلاس مقایسه می‌کنند.

کیا استینگر رقبای زیادی در بازار دارد، ولی وقتی در مورد سدان‌های اسپرت با فرمان‌پذیری خوب و محوریت عنصر لوکس بودن صحبت می‌کنیم، اولین گزینه‌ای که به ذهن می‌رسد بی‌ام‌و است. شاید نزدیک‌ترین رقیب کیا استینگر در بین محصولات رنگارنگ بی‌ام‌و، یک عضو از خانواده‌ی سری ۴ این شرکت آلمانی باشد. مدل ۴۳۰i گرند کوپه با قیمت پایه‌ی ۴۵ هزار دلاری در برابر کیا استینگر GT1 تمام چرخ محرک؛ کدام مدل بهتر است؟


c657ebdf 7111 47ab bf12 4a95aa7b960d - آیا کیا استینگر، رقیب بی ام و 430i محسوب می‌شود؟

پیشرانه و قوای فنی؛  علمکرد بهتر کیا استینگر

بی‌ام‌و: با توجه به قیمت پایه‌ی ۴۳۰i گرند کوپه و کیا استینگر GT1 مقایسه‌ی این دو مدل مناسب است ولی در بحث قدرت پیشرانه، اختلاف این دو سدان قابل توجه است. بی‌ام‌و به پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ با قدرت ۲۴۸ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر مجهز است که در مقایسه با هر دو مدل کیا (مدل ۲ لیتری توربوشارژ استینگر قیمت کمتری دارد ولی برای تست در دسترس نبود)، قدرت پایین‌تری است.

441c6fa4 d37a 4b1b 9c86 a0fcf144a8bf - آیا کیا استینگر، رقیب بی ام و 430i محسوب می‌شود؟


با این‌حال در رانندگی جاده ۴۳۰i شتاب قابل قبولی ارائه می‌دهد. تیم مهندسی بی‌ام‌و زمان تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این مدل را ۵.۶ ثانیه اعلام کرده است که با وجود جعبه‌دنده‌ی هشت سرعته خودکار و عملکرد عالی و روان آن، سری ۴ بی‌ام‌و عملکرد فنی به نمایش می‌گذارد. علاوه بر این سری ۴ با مصرف سوخت ۱۰.۲ لیتر شهری و ۷.۱ بزرگراه در مقایسه با کیا استینگر و پیشرانه‌ی V6 آن با مصرف سوخت ۱۲.۳ شهری و ۹.۴ بزرگراه خودروی کم‌مصرف‌تری است.

کیا: پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل توئین توربوی استینگر با قدرت ۳۶۵ اسب بخار و گشتاور ۵۱۰ نیوتن‌متر بسیار هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسد. نسخه‌ی تمام چرخ محرک استینگر به واسطه‌ی این قدرت سواری کاملاً تهاجمی در اختیار راننده قرار می‌دهد. استینگر با تولید صدای زیبای سیستم اگزوز در زمانی حدود ۴.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. البته شاید جعبه‌دنده‌ی خودکار آن چندان لذت‌بخش نباشد ولی با فشردن پدال گاز و تجربه‌ی عملکرد فنی استینگر این مورد ظرف چندثانیه فراموش می‌شود.


f5c6f41a 839d 4252 8494 6d416f74921a - آیا کیا استینگر، رقیب بی ام و 430i محسوب می‌شود؟

کیفیت سواری و فرمان‌پذیری؛ عملکرد بهتر بی‌ام‌و ۴۳۰i گرند کوپه

بی‌ام‌و: با اینکه کیفیت سواری محصولات فعلی بی‌ام‌و به مدل‌های دهه‌ی ۱۹۸۰ این شرکت نمی‌رسد، ولی هنوز هم تعادل بین سواری و فرمان‌پذیری مناسب در دستورکار تیم مهندسی بی‌ام‌و وجود دارد. مدل ۴۳۰i گرند کوپه نیز از این قاعده مستثنا نیست و در تمام شرایط رانندگی سیستم تعلیق ناهمواری‌های جاده را جذب می‌کند.  در خودروهای امروز رینگ‌های ۱۸ اینچی کمی کوچک به‌نظر می‌رسد، ولی تایرهای با سایز مناسب و فاصله‌ی بیشتر دو محور در سواری بی‌ام‌و کمک کننده هستند.

۴۳۰i گرند کوپه، با اینکه گاهی اوقات شیطنت می‌کند ولی پاسخگویی فرمان بسیار خوبی دارد و آماده‌ی رانندگی تهاجمی است.


2db41581 c607 4876 8745 8303490083dd - آیا کیا استینگر، رقیب بی ام و 430i محسوب می‌شود؟

کیا: با تجربه‌ی اولین پیچیدن در سرعت زیاد، کاملاً تازه‌کار بودن استینگر مشخص می‌شود. فرمان دقت لازم را ندارد و بین حالت‌ رانندگی فرمان سنگین و مصنوعی اسپرت و حالت رانندگی راحت و فرمان خیلی سبک ، تقلا می‌کند. به‌طور کلی پیچیدن با استینگر مشکل زیادی ندارد ولی باید سیستم کمکی الکتریکی فرمان‌دهی را نادیده گرفت. کیفیت سواری کیا قابل قبول است ولی در در حدو اندازه‌ی بی‌ام‌و نیست. حتی با وجود تایرهای تمام فصل، رینگ‌های ۱۹ اینچی استاندارد حس سطج جاده را به خوبی به راننده منتقل می‌کنند. شاید بزرگ‌ترین مشکل استینگر در این بخش، سروصدای زیاد سیستم تعلیق آن باشد.


3d25d37b 6a72 4340 ad9c a5c03c3cba40 - آیا کیا استینگر، رقیب بی ام و 430i محسوب می‌شود؟f71f32fc 01c5 4b06 a304 9abecec57fe3 - آیا کیا استینگر، رقیب بی ام و 430i محسوب می‌شود؟

طراحی بدنه و ظاهر؛ عملکرد بهتر بی‌ام‌و ۴۳۰i گرند کوپه

بی‌ام‌و: شاید بهترین بخش برای درک شخصیت این در خودرو در طراحی بدنه و ظاهر آن‌ها باشد. ۴۳۰i طراحی ملایم و پخته دارد که با نوار طولی طراحی سقف سعی دارد که خود را از سری ۳ بی‌ام‌و جدا کند. به‌طور کلی طراحی گرندکوپه کاربرپسندتر و مرسوم‌تر است؛ شاید بتوان گفت که طراحی بی‌ام‌و ۴۳۰i، زیبایی کسالت‌آوری دارد.

کیا: استینگر اما نقطه‌ی مقابل کسالت‌اورترین سدان چهار در است. نمای جلو و عقب پرهیجان با تعدادی از دریچه‌های هوا همراه شده است که اصلا تعجب نمی‌کنیم اگر روی درب کاپوت طویل آن طرحی مانند پونتیاک فایربرد نقش ببندد. طراحی استینگر جوان و ناپخته بودن آن را فاش می‌کند.


ebea03f3 9da1 423a a938 2c325f980e01 - آیا کیا استینگر، رقیب بی ام و 430i محسوب می‌شود؟

کابین و کاربردی بودن؛ عملکرد بهتر بی‌ام‌و ۴۳۰i گرند کوپه

بی‌ام‌و: کابین مدلی که تصاویر آن در این مطلب آورده شده است، نمونه‌ بارز ترکیب رنگ آشنای طراحی داخلی محصولات این شرکت است. صندلی‌های ۳۴۰i با داشتن تنظیمات فراوان، انواع ابعاد و جثه‌ها را در خود جای می‌دهند. فرمان استاندارد کمی ساده به‌نظر می‌رسد، ولی به‌طور کلی گرفتن آن در دست حس خوبی دارد. بدون شک در اولین نگاه به راحتی می‌توان گفت که سیستم سرگرمی و اطلاعاتی iDrive نسخه‌ی ۶ از لحاظ کیفیت و ظاهر از سیستم کیا بهتر است. اما مدل‌های سری ۴ بی‌ام‌و در این بخش با مشکلاتی چون صفحه نمایش نسبتاً قدیمی و کوچک، رابط اپل کارپلی به‌صورت آپشن با قیمت ۳۰۰ دلار و نبود اندروید اتو همراه است. با اینکه بدنه‌ی ۴۳۰i بیش از ۲۰ سانتی‌متر از استینگر کوتاه‌تر است، اما فضای صندلی‌ها و صندوق عقب در آن تفاوت چندانی نمی‌کند. با این‌حال استینگر کمی جادارتر است.

094897fc 0da4 4069 86e6 aa0a29b594bf - آیا کیا استینگر، رقیب بی ام و 430i محسوب می‌شود؟

کیا: کابین استینگر با داشتن روکش‌های چرم قرمز و تزئینات نقره‌ای رنگ مانند طراحی بدنه‌ی آن هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسد. فضای جانبی آرنج برای سرنشینان جلو در استینگر بیشتر از ۴۳۰i بوده، ولی فضای پا و سر تقریباً مساوی است. با اینکه صندلی‌های استینگر راحت و جادار هستند، اما به اندازه‌ی صندلی‌های سری ۴ بی‌ام‌و تنظیمات متنوع ندارند.

نمای داخلی روبروی راننده با وجود داشبورد یک‌دست و نمایشگر لمسی بزرگ که کار کردن با آن آسان است، بسیار مدرن به‌نظر می‌رسد. شاید به‌نظر برخی کارشناسان، پلاستیک سیاه رنگ زیادی در داشبورد استفاده شده است، ولی برای جمع‌بندی این بخش می‌توان گفت حس کابین استینگر ۶۰ درصد اسپرت و ۴۰ درصد لوکس است.


d9495daa 1f5f 471e 9845 2ddca9989b2a - آیا کیا استینگر، رقیب بی ام و 430i محسوب می‌شود؟

قیمت؛ علمکرد بهتر کیا استینگر

بی‌ام‌و: قیمت پایه‌ی نسخه‌ی xDrive بی‌ام‌و ۴۳۰i گرندکوپه از ۴۵ هزار و ۱۰۰ دلار شروع شده و طبق معمول، با شتاب بالایی افزایش پیدا می‌کند. مدلی مورد نظر در این مطلب، از لحاظ آپشن‌های سرگرمی و صوتی و تصویری چندان مجهز نیست، ولی ۵۳ هزار و ۸۸۵ دلار قیمت می‌خورد. برای درک قیمت بالای محصولات آلمانی، بهتر است بدانید که پکیج‌های آپشن مانند پکیج لوکس، پریمیوم و Executive  تا ۶ هزار و ۲۵۰ دلار به قیمت نهایی خودرو اضافه می‌کنند. اگر آپشن‌هایی چون شارژ بی‌سیم، سیستم گرمایشی صندلی‌ها یا پکیج M اسپرت را در نظر بگیریم، قیمت ۴۳۰i حتی از ۴۴۰i هم فراتر رفته و به ۶۰ هزار دلار می‌رسد.

4f9406a5 4b87 4a08 95cd 31fdcc810bb0 - آیا کیا استینگر، رقیب بی ام و 430i محسوب می‌شود؟

کیا: استینگر در بخش قیمت حتی با داشتن پیشرانه‌ی بسیار پرقدرت‌تر و سیستم تمام چرخ محرک کاملاً برتری دارد. نسخه‌ی GT1 استینگر با داشتن پیشرانه‌ی V6 توئین توربو و سیستم تمام چرخ محرک (AWD) فقط ۴۵ هزار و ۴۵۰ دلار قیمت می‌خورد. مدل مورد نظر در این مطلب به پکیج آپشن کمکی پیشرفته با قیمت ۲ هزار دلار و ویژگی‌های استاندارد نسخه‌ی GT1 چون کروز کنترل هوشمند، سیستم هشداردهنده‌ی تصادف از روبرو و ترمز خودکار، شارژ بی‌سیم، سیستم گرمایشی صندلی و فرمان و چندین مورد دیگر مجهز است. همانطور که مشخص است استینگر بسیار مجهزتر از ۴۳۰i بوده، اما قیمت نهایی این مدل ۴۸ هزار و ۳۵۰ دلار شده است.


658ad6ae 30b3 4638 abc4 8ffb7c24386f - آیا کیا استینگر، رقیب بی ام و 430i محسوب می‌شود؟

جمع‌بندی

در جمع‌بندی مقایسه‌ی دو خودرو مانند استینگر و ۴۳۰i و اعلام مدل برتر کلی، باید به اولویت‌های خریدار پرداخت. بدون شک کیا استینگر با داشتن پیشرانه‌ی پرقدرت، طراحی تهاجمی و جلب توجه آن در خیابان‌ها سدان اسپرت هیجان‌انگیزتر و جوان پسندی است.

مقاله‌های مرتبط:

  • کیا استینگر ۲۰۱۸ در نمایشگاه خودروی دیترویت رونمایی شد
  • بی‌ ام‌ و سری ۴ مدل ۲۰۱۷ معرفی شد

از طرفی بی‌ام‌و ۴۳۰i گرندکوپه کاملاً نقطه‌ی مقابل قرار دارد و مناسب سلیقه‌ی افراد بالغ است. احتمالاً شهرت کیفیت محصولات بی‌ام‌و انتخاب آن را ساده‌تر می‌کند و می‌توان گفت که بیشتر خریداران کلاس سدان‌های لوکس، اسپرت و گران‌قیمت بی‌ام‌و را انتخاب می‌کنند. با این وجود کیا با استینگر نشان داده است که توانایی ساخت سدان اسپرت و هیجان‌انگیز دارد که شاید همین مورد برای پیروزی استینگر هم کافی باشد.

به‌نظر شما کدام مدل بهتر است؟ استینگر جوان یا ۴۳۰i میانسال؟

بی‌ام‌و ۴۳۰i گرندکوپه xDrive مدل ۲۰۱۸ کیا استینگر GT1 AWD مدل ۲۰۱۸
پیشرانه ۴ سیلندر خطی، ۲ لیتر توربوشارژ ۶ سیلندر V شکل، ۳.۳ لیتر توئین‌توربوشارژ
حداکثر قدرت ۲۴۸ اسب بخار، ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور ۳۶۵ اسب بخار، ۵۱۰ نیوتن‌متر گشتاور
جعبه‌دنده ۸ سرعته خودکار ۸ سرعته خودکار
صفر تا ۱۰۰ ۵.۶ ثانیه ۴.۶ ثانیه (تخمینی)
مصرف سوخت ۱۰.۲ – ۷.۱ – ۸.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (شهر/بزرگراه/ترکیبی) ۱۲.۳ – ۹.۴ – ۱۱.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (شهر/بزرگراه/ترکیبی)
سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک (AWD) تمام چرخ محرک (AWD)
وزن ۱۷۳۰ کیلوگرم ‍۱۸۲۴ کیلوگرم (تخمینی)
ظرفیت ۵ سرنشین ۵ سرنشین
قیمت پایه ۴۵ هزار ۱۰۰ دلار ۴۵ هزار و ۴۵۰ دلار
قیمت مدل تست شده ۵۳ هزار و ۸۸۵ دلار ۴۸ هزار و ۳۵۰ دلار
منبع MOTOR1

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.