راه‌های عجیب برای افزایش عمر خودرو !

هر رانند‌ه‌ای به اهمیت تعویض مرتب روغن آگاه است. عموم راننده‌ها می‌دانند که با گرفتگی فیلتر هوا، اتمام لنت ترمز و کشیدگی تسمه دینام چه کنند. برای بسیاری از این موارد حتی چراغ‌های هشداردهنده‌ای نیز در خودرو وجود دارد. اما نکات دیگری نیز هستند که بر عمر خودروی شما اثر می‌گذارند.

 هر رانند‌ه‌ای به اهمیت تعویض مرتب روغن آگاه است. عموم راننده‌ها می‌دانند که با گرفتگی فیلتر هوا، اتمام لنت ترمز و کشیدگی تسمه دینام چه کنند. برای بسیاری از این موارد حتی چراغ‌های هشداردهنده‌ای نیز در خودرو وجود دارد. اما نکات دیگری نیز هستند که بر عمر خودروی شما اثر می‌گذارند. اگر از آن دسته رانندگانی هستید که می‌خواهند خودرو حداکثر عمر مفید را داشته باشد، دانستن این نکات به شما کمک می‌کند:

خودرو را تمیز نگه دارید

شستن خودرو تنها بر ظاهر آن اثر نمی‌گذارد. بسیاری از آلودگی‌های روی سطح خودرو موجب پوسیدگی می‌شوند و شما با شستن، این آلودگی‌ها را پاک می‌کنید. رنگ خودرو از سطح خارجی بدنه در برابر زنگ‌زدگی محافظت می‌کند. اما سطوح داخلی به طور پیوسته در معرض آب و کثیفی قرار دارند. به همین دلیل است که خصوصا در فصل زمستان که سطح راه‌ها نمک‌پاشی می‌شود، شستشوی مرتب خودرو اهمیت بیشتری دارد. نمک باعث می‌شود تا از یخ‌زدگی جاده در امان باشید، اما اگر حواستان نباشد، ممکن است یک سوراخ در قطعات فلزی زیر خودرویتان ایجاد کند. بسیاری از خودرو‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که آب روی قطعات شاسی، اگزوز، تعلیق و سایر قطعات زیر خودرو باقی نماند، اما باز هم دلیل نمی‌شود که خودرویتان را مرتب نشویید.

وسایل اضافی را از خودرو خارج کنید

کالین چپمن، طراح خودرو‌های اسپرت لوتوس، فلسفه مهندسی خود را این‌گونه توضیح می‌دهد: «ابتدا همه چیز را ساده کنید، سپس وزن را کاهش دهید». منظور او این است که هرچه خودرو سبک‌تر باشد، کیفیت رانندگی بهتری خواهد داشت.

اگر شما بچه‌هایی دارید که هر روز باید به مدرسه برسانید، یا تجهیزاتی که هر روز باید به سر کار ببرید، یا وسایل بزرگتری که با تریلر به پشت خودرویتان وصل کنید، به احتمال قوی خودروی شما یک خودروی اسپرت کوپه سبک نیست. اما باز هم گفته چپمن در مورد شما صدق می‌کند. چه خودروی شما ون باشد، چه وانت پیکاپ و چه شاسی‌بلند.

هرچه خودرو سنگین‌تر باشد، فشار بیشتری بر موتور، ترمز و سیستم تعلیق وارد می‌شود. با اینکه یک خودرو توان حمل بار زیادی را دارد، اما حمل بار در مدت طولانی باعث کاهش عمر خودرو می‌شود. پس وسایل اضافی را از خودرو خارج کنید و تنها چیز‌هایی که نیاز دارید را در خودرو نگه دارید. کوچکترین فایده این کار، کاهش مصرف سوخت خودروی شماست.

با خودروی سرد زیاد گاز ندهید

صبح زود از خواب بیدار شده‌اید و امیدوارید که امروز به ترافیک بر نخورید. سریع در خودرویتان می‌نشینید و حرکت می‌کنید. اما خودروی شما بعد از چند ساعت استراحت، نیازمند کمی زمان است تا بتواند به کارکرد عادی برسد. وقتی موتور چند ساعت خاموش باشد، روغن موتور که وظیفه روانکاری قطعات موتور را بر عهده دارد، سرد شده و در زیر موتور جمع می‌شود. وقتی خودرو را روشن می‌کنید، پمپ روغن، روغن را دوباره در موتور می‌چرخاند. اما یکی دو دقیقه طول می‌کشد تا روغن به طور کامل به تمام نقاط موتور برسد.

وقتی بلافاصله پس از روشن‌شدن خودرو حرکت کنید، اصطکاک زیادی میان قطعات موتور ایجاد شده و موجب ساییدگی سطوح آن‌ها می‌شود. پس از خاموشی‌های طولانی (چند ساعته) بهتر است بین ۳۰ تا ۴۵ ثانیه به خودرویتان زمان برای درجا کارکردن بدهید و سپس حرکت را آغاز کنید. دقت کنید درجا کارکردن بیش از ۱ دقیقه توصیه نمی‌شود. چرا که هم فایده خاصی برای موتور ندارد و هم هوا را آلوده می‌کند. پس از آغاز حرکت تا زمانی که دمای موتور به حالت عادی برسد، آهسته برانید. در این زمان موتور بسیار آسیپ پذیر است. همچنین کارکرد موتور سرد نسبتاً آلاینده است و با گاز دادن بیشتر، شدت آلایندگی آن را افزایش می‌دهید.

گاهی هم گاز را تخته کنید

خط قرمز دور موتور بسیاری از خودرو‌ها بالاتر از ۶۰۰۰ دور بر دقیقه است. اما در رانندگی روزمره دور موتور به سختی حتی به نصف این میزان می‌رسد. سیستم‌های مدرن نیرومحرکه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دور موتور را به منظور کاهش مصرف سوخت، پایین نگاه دارند. در دور موتور‌های بالا هم مصرف سوخت افزایش می‌یابد و هم استهلاک قطعات بیشتر می‌شود، اما در واقعیت، هر از گاهی گاز دادن برای موتور فوایدی هم دارد.

در دور‌های بالا با افزایش جریان هوا، رسوب کربن (دوده) از روی سوپاپ‌ها، اتاق احتراق و سایر نقاط مسیر هوا پاک می‌شود. اگر این رسوب روی سطح قطعات انباشته شود، باعث احتراق نامنظم و کاهش سطح عملکرد موتور می‌شود و برای پاک کردن آن، باید وقت زیادی صرف شود. هر چند صد کیلومتر یک‌بار بگذارید دور موتور به خط قرمز برسد و با این کار، رسوب دوده را از موتور پاک کنید. دقت کنید که این کار را فقط در شرایطی که موتور به خوبی گرم شده انجام دهید. قبل از انجام این کار، از امنیت شرایط اطمینان حاصل کنید. در یک پارکینگ خیلی بزرگ و خالی، و یا هنگام افزایش سرعت در آزادراه، می‌توانید این تکنیک را به کار بگیرید. شاید کمی سوخت مصرف شود، اما عمر خودروی شما افزایش خواهد یافت.

حتی اگر بهترین مراقبت را از خودرویتان داشته باشید، باز هم قطعات خودرو فرسونده می‌شوند و نیاز به جایگزینی دارند. وقتی یک قطعه خراب شد، آن را به یک مکانیک ماهر و معتبر بسپارید و از قطعات با کیفیت و اصلی استفاده کنید. استفاده از قطعات بی‌کیفیت و همچنین بی‌توجهی به خرابی قطعات خودرو، تنها باعث ضرر بیشتر در درازمدت خواهد شد. به خاطر داشته باشید، اگر به موقع برای تعمیر خودرویتان هزینه کنید، نیازی به هزینه بیشتر برای خرید یک خودروی نو نخواهید داشت.

 

 

افزایش عمر خودرو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.