نگاه عمیق به تویوتا یاریس GRMN مدل 2018

تویوتا یاریس GRMN، حاصل تلاش دپارتمان گازو در پیست جهنم سبز است. به‌نظر می‌رسد که تیم مهندسی گازو ریسینگ، یکی از بهترین هاچ‌بک‌های سال ۲۰۱۸ را روانه بازار کرده است.

دپارتمان گازو ریسینگ تویوتا (Toyota Gazoo Racing)، مجموعه‌ای از بااستعدادترین تیم‌های مهندسی صنعت خودروسازی است که بارها جادوی تیونینگ و بهینه‌سازی آن‎ها را در خودروهای مسابقه‌ای تویوتا برای رقابت‌های رالی یا استقامتی دیده‌ایم.  مدتی است که دپارتمان گازو با تست محصولات تویوتا در پیست جهنم سبز به عرضه‌ی مدل‌های بهینه‌سازی شده برای تردد جاده، با پسوند «GRMN» مشغول است. این پسوند مخفف «Gazoo Racing» و پروژه‌ی «Meister of Nürburgring» است که مجموعه‌ای از خودروهای برند تویوتا مانند GT86، Mark X، ویتز، IQ و هاچ‌بک یاریس را شامل می‌شود.

تویوتا یاریس، سبک‌تر و پرقدرت‌تر

51e74731 2b2d 4223 b522 e32f8130c2cf - نگاه عمیق به تویوتا یاریس GRMN مدل 2018


نسل سوم تویوتا یاریس که در کلاس خودروهای شهری قرار می‌گیرد، در سال ۲۰۱۳ در بازار کشورهای مختلف مانند تایلند و اندونزی در طرح‌های بدنه‌ی هاچ‌بک و سدان عرضه شد. یاریس استاندارد تغییراتی مهمی در پلتفرم و شاسی پیدا کرد تا با اضافه شدن دیفرانسیل لغزش محدود (LSD)، فرمان‌پذیری چابک‌تر و سوپرشارژر، پیشرانه‌ی ۱.۸ لیتری آن ۲۰۹ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. تیم تیونینگ و مهندسی گازو، در کنار جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی و وزنی حدود ۱۱۳۵ کیلوگرم، تقریباً سبک وزن‌ترین خودروی این کلاس را به کد GRMN مزین کرد.

پس باید اقرار کنیم که کد GRMN، به قدری اهمیت دارد که خودروهای همراه شده با این کد در تعداد محدود تولید شوند. تولید یاریس GRMN مدل ۲۰۱۸ در بازار جهانی به ۶۰۰ دستگاه و قیمت بیش از ۳۶ هزار دلار محدود شده است. یاریس GRMN علاوه بر تبدیل شدن به یک هاچ‌بک منحصربه‌فرد، با مدل‌هایی چون هیوندای i30 N، فولکس واگن گلف GTI و پولو GTI وارد رقابت شده است.

تمرکز اصلی بر کیفیت سواری

e69bf229 0f4e 449d 956b 48ea84969539 - نگاه عمیق به تویوتا یاریس GRMN مدل 2018


با این حساب، یاریس GRMN باید خودروی قابل قبولی باشد. البته باید صادقانه گفت که کابین و به‌خصوص داشبورد این مدل، چندان لوکس و زیبا نیست، اما تمام تجهیزات مورد نیاز در آن وجود دارد. سیستم رهیاب ماهواره‌ای (اگرچه که به‌طور کلی، کمی قدیمی به‌نظر می‌رسد)، اتصالات تلفن همراه و پنل فرمان ساده و خوانا در کنار صندلی‌های اسپرت با روکش آلکانترا فضای داخلی یاریس GRMN را بدون کمبود جلوه می‌دهد. شاید اگر صندلی‌های در ارتفاع پایین‌تری نصب می‌شدند، دسترس به فرمان کوچک و خوش‌دست GT86 جدید، راحت‌تر می‌بود.

df7235c4 2880 412b 92b6 4dedfc681ff8 - نگاه عمیق به تویوتا یاریس GRMN مدل 2018


مقاله‌های مرتبط:

  • تویوتا یاریس GRMN، معرفی شد

هرچقدر که فضای داخلی درنظر بیننده معمولی باشد، ظاهر خارجی و بدنه‌ی یاریس GRMN جذاب و اسپرت است. تزئینات قرمز و سیاه رنگ بدنه (تنها آپشن موجود) در کنار جلوپنجره‌ی طرح لانه زنبوری، هاچ‌بک یاریس را از دیگر خودروهای تویوتا جدا می‌کند. همانطور که می‌دانیم این نسخه از یاریس با الهام از مدل مخصوص مسابقات رالی قهرمانی جهان (WRC) ساخته شده است که بدون شک با طراحی آشنای گازو ریسینگ، در خیابان‌ها جلب توجه خواهد کرد.

اما مهم‌ترین سؤال این است که: عملکرد یاریس GRMN در جاده چگونه است؟

1bbc8156 1d58 412f b33e b51b7b31e21b - نگاه عمیق به تویوتا یاریس GRMN مدل 2018

کارشناسان زیادی تأیید کرده‌اند که تست رانندگی یاریس GRMN با تایرهای نیمه مسابقه‌ای بسیار لذت‌بخش بوده است. حتی به لطف تغییر وزن و حمایت دیفرانسیل، بیش‌فرمانی حاصل از رها کردن پدال گاز، لبخند هر راننده‌ای را نمایا می‌کند. فرمان‌پذیری یاریس تربیت شده در نوربرگ‌رینگ، تیز و حساس و سرزنده است؛ با قرار دادن این فرمان‌پذیری در کنار پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱.۸ لیتری با حداکثر دور موتور ۷۰۰۰ و ترمزهای پرقدرت با کالیپرهای سفیدرنگ، یاریس GRMN سواری سراسر هیجان در اختیار سرنشینان می‌گذارد.

بهینه‌سازی در جهنم سبز

a5c50c2f 8d07 4119 bd9b 3f36ae5e507d - نگاه عمیق به تویوتا یاریس GRMN مدل 2018

یاریس GRMN به‌صورت استاندارد با تایرهای برند بریج‌استون (Bridgestone) همراه است؛ اگرچه که یاریس دوست‌داشتنی با این تایرها، همانند بهترین هاچ‌بک‌های دنیا، کمی کم‌فرمانی دارد، ولی عملکرد کلی آن در پیچ‌های تند و ۱۸۰ درجه همچنان خیره‌کننده است. دمپرهای سفارشی برند Sachs و شاسی تقویت شده، کاملاً جوابگوی عملکرد لذت‌بخش یاریس GRMN در بیشتر جاده‌ها هستند.

با اینکه معمولاً خودروهای بهینه‌سازی شده در پیست نوربرگ‌رینگ، فنربندی سفت و محکمی دارند، ولی دمپرهای سفارشی به کیفیت سواری کمک می‌کنند و رانندگی در بزرگراه‌ها و جاده‌های خلوت، با سیستم اگزوز نسبتاً پر سروصدای یاریس، بدون مشکل امکان پذیر است. شاید باتجربه اولین رانندگی با یاریس GRMN، دسته دنده‌ی نسبتاً بزرگ و فرمان‌پذیری حساس آن جلب توجه کند. به‌خصوص دسته دنده که برعکس در مدل‌هایی مانند مزدا میاتا MX-5 یا فورد فیستا ST بسیار کوچک‌تر هستند.

کلام آخر

f043c63c b3db 4bff 8a8a 55132364815e - نگاه عمیق به تویوتا یاریس GRMN مدل 2018

تمام ۶۰۰ دستگاه موجودی درنظر گرفته شده برای یاریس GRMN پیش‌فروش شده است. با اینکه این خودرو لیاقت این موفقیت را دارد، ولی قیمت آن در برابر فورد فیستا ST یا گلف GTI چندان مناسب نیست. به هرحال یاریس GRMN نه به عنوان یک خودروی کاربردی، بلکه به عنوان یک هاچ‌بک لذت‌بخش تولید شده است و پیش فروش شدن تمام موجودی آن، نشان از موفقیت این خودرو دارد.

منبع MOTOR1

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.