احتمال مخالفت دولت آمریکا با واردات خودروهای چینی

بر اساس گفته‌های رئیس جمهور و سناتور سنای آمریکا، احتمال تحریم یا اعمال تعرفه‌ی گمرکی سنگین بر خودروهای چینی وجود دارد.

گروه خودروسازی چینی GAC امسال در نمایشگاه خودروی دیترویت، با نمایش مدل مفهومی اِنورج (Enverge) توجه بسیاری را به خود جلب کرد. Guangzhou Automobile Group Co یا به اختصار GAC، یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌های خودروسازی چین است که دفتر اصلی آن در شهر گوانگ‌ژو قرار دارد.

80500762 fd35 4f9b 9e3c 70bcff908a08 - احتمال مخالفت دولت آمریکا با واردات خودروهای چینی مقامات این شرکت چینی قصد دارند در سال ۲۰۱۹ با عرضه‌ی مدل بازطراحی شده از شاسی‌بلند GS8 و سپس عرضه‌ی مدل‌های جدید سال‌های آینده، به‌طور رسمی به بازار آمریکا وارد شوند. با توجه به گفته‌های مقامات GAC، ورود آن‌ها به بازار آمریکا چندان آسان نیست و شاید این عمل، اصلاً امکان‌پذیر نباشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، چاک شومر سناتور نیویورک و رهبر حزب اقلیت سنای ایالات متحده آمریکا (دموکرات)، تعرفه‌ی گمرکی صادرات خودرو به چین را ناعادلانه خواند و قوانین و سیاست‌های تجارت این کشور را سودجویانه دانست. دلیل این گفته‌ی سناتور شومر، تفاوت ۱۰ برابری تعرفه‌ی گمرکی خودروهای ساخت چین و آمریکا است. خودروهایی که در چین ساخته می‌شوند، برای فروش در آمریکا ۲.۵ درصد تعرفه می‌خورند؛ اما خودروهایی که در آمریکا ساخته می‌شوند برای فروش در بازار چین، مشمول ۲۵ درصد تعرفه‌ی گمرکی می‌شوند.

9fadb41d faf4 4b72 8a7d e041900a618e - احتمال مخالفت دولت آمریکا با واردات خودروهای چینی

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، نیز در یک مصاحبه اظهار نظر مشابهی داشته و گفته است:

به دلیل کسری تجاری (واردات بیشتر)، ما کمک زیادی به چین کرده‌ایم. زمانی که چین یا هر کشور دیگری به محصولات ما ۵۰ درصد تعرفه‌ی گمرکی –در برخی موارد از این مقدار هم بیشتر- وارد می‌کند اما تعرفه‌ی محصولات آن‌ها از طرف ما درصد بسیار ناچیزی است، این شرایط اصلاً عادلانه نیست. به هیچ‌وجه عادلانه نیست.

eadd8c11 35d6 4507 b660 163a2a856b6d - احتمال مخالفت دولت آمریکا با واردات خودروهای چینی

با اینکه ترامپ و شومر به‌صورت آشکار از تعرفه‌ی گمرکی محصولات آمریکا در بازار چین صحبت کرده‌اند؛ اما برنامه‌ی آن‌ها برای مقابله با این مورد مشخص نشده است. در حال حاضر هیچکدام از آن‌ها، برنامه‌ای برای افزایش تعرفه‌ی گمرکی خودروهای چینی یا تحریم محصولات شرکت خودروسازی GAC ارائه نداده‌اند.

با توجه به اینکه ترامپ و شومر در دو حزب مخالف هستند، هم‌نظر بودن آن‌ها در یک مورد، زنگ خطر جدی برای مقامات GAC است.

منبع MOTORTREND

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.