چرا ایمنی در خودروهای جدید افزایش یافته است

طراحی خودروهای جدید به لطف فناوری‌های هوشمند، ایمن‌تر از همیشه است و دوسوم از مدل‌های امروزی، دارای کیت امنیتی پیشرفته هستند.

یکی از پیشگامان صنعت خودرو در انگلستان، می‌گوید محصولات جدید ایمن‌تر از همیشه هستند؛ زیرا تحقیقات نشان می‌دهند که دوسوم از خودروهای این کشور با سیستم‌های ایمنی خودرو مانند ترمز اضطراری و هشدار برخورد از جلو تجهیز می‌شوند.

انجمن تولیدکنندگان و تجار موتور انگلستان (SMMT) این ادعا را با استناد به تجزیه و تحلیل شرکت جاتو داینامیکس (Jato Dynamics) مطرح کرده است که نشان می‌دهد ۶۶.۸ درصد از خودروهای جدید با حداقل یک سیستم ایمنی خودفعال در دسترس هستند.

238c7b15 459c 4067 9215 23fae3fadbc5 - چرا ایمنی در خودروهای جدید افزایش یافته است

سیستم هشدار برخورد که در هنگام تصادف قریب‌الوقوع برای هشدار دادن به راننده آژیر می‌کشد، شایع‌ترین فناوری مورد استفاده است که سال گذشته در حدود ۱.۸ میلیون خودروی جدید از آن استفاده کردند.

دستیار پارک خودرو دومین سیستم محبوبی بود که در ۱.۵۸ میلیون خودروی جدید به کار گرفته شد و ترمز اضطراری خودکار (AEB) سومین گزینه محبوب بود که در ۱.۴۳ میلیون دستگاه خودرو استفاده می‌شد. سیستم ترمز اضطراری خودکار از نوعی فناوری بهره می‌برد که در صورت پیش‌بینی رخ دادن تصادف، به‌طور مستقل و خودکار ترمزها را فعال می‌کند.

مایک هاوس، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان و تجار موتور انگلستان، می‌گوید:

ایمنی، اولویت شماره یک برای تولیدکنندگان وسایل نقلیه خواهد بود و سرعت تغییر فناوری سریع‌تر از همیشه است؛ با این حال فناوری‌های دستیار راننده در اکثر خودروهای کنونی وجود دارند. ممکن است این فناوری‌ها مانع برخی تصمیمات رانندگی شوند؛ اما باید این را در نظر گرفت که میلیون‌ها نفر از مصرف‌کنندگان خودرو از مزایای فناوری جدید لذت می‌برند و این چیزی است که به ایمنی جاده‌های ما کمک می‌کند.

با وجود موضع مثبت انجمن تولیدکنندگان و تجار موتور، برخی کارشناسان معتقدند خودروسازان نیاز به پیشرفت بیش‌تری در زمینه ایمنی خودرو دارند. سپتامبر سال میلادی گذشته، متیو اَوری از محققان مرکز تحقیقات تات‌چم (Thatcham) انتقاد شدیدی از محبوب‌ترین خودروی بریتانیا یعنی فورد فیستا کرد؛ فورد فیستا در تست تصادف Euro NCAP به پنج ستاره دست یافته است؛ اما هنوز سیستم ترمز AEB را به‌عنوان حالت استاندارد ارائه نمی‌دهد.

برنامه ارزیابی خودروهای جدید اروپا (Euro NCAP)، طرح ارزیابی عملکرد ایمنی خودرو در اروپا و مستقر در بروکسل بلژیک است که در سال ۱۹۹۷ توسط آزمایشگاه تحقیقات حمل و نقل اداره حمل و نقل بریتانیا بنیان‌گذاری شد و تحت حمایت چندین دولت اروپایی و همچنین اتحادیه اروپا قرار دارد.

اَوری می‌گوید:

یکی از پرفروش‌ترین خودروهای انگلیس، توانسته است پنج ستاره از برنامه ارزیابی خودروی اروپا دریافت کند که این خبر خوبی به نظر می‌رسد. با این حال سیستم ترمز AEB تنها به‌عنوان یک گزینه اختیاری در دسترس عموم قرار دارد که شرم‌آور است. زیرا کمتر از ۵ درصد خریداران خودرو، بسته‌های اضافه‌ی ایمنی خودرو را انتخاب می‌کنند. به همین دلیل سئات ایبیزا بهترین گزینه از نظر ایمنی خودرو در میان خودروهای تولیدی سال ۲۰۱۷ است.

میشل ون راتینگن، دبیر کل برنامه ارزیابی خودروی اروپا، به تلاش این سازمان برای استفاده بیش‌تر از فناوری‌های کاهش تلفات جاده‌ای اشاره کرد و هشدار داد که خودروسازان نباید اصول اساسی ایمنی را فراموش کنند.

ون راتینگن می‌گوید:

برنامه ارزیابی خودروی اروپا برای تطابق با فناوری‌های پیشرفته تلاش می‌کند؛ تولیدکنندگان خودرو به‌خوبی با آن همکاری می‌کنند و در حال حاضر سیستم ترمز AEB در بسیاری از خودروهای جدید رایج است. با این وجود، این خودروسازان نباید اصول ایمنی برای حفاظت از سرنشین را فراموش کنند. باید از همه سرنشینان خودرو به یک اندازه محافظت شود؛ خواه راننده‌ی بالغ باشد یا کودکی خردسال که در صندلی عقب نشسته است.

منبع MOTOR1

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.