مکاتبه گمرک با وزارت صنعت درباره ثبت‌ جعلی واردات خودرو

فرود عسگری در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درخصوص شائبه واردات خودرو با استفاده از ثبت‌ سفارش‌های جعلی در گمرک بوشهر گفت: صرف ورود کالا به گمرکات ممنوع نیست و در مورد خودروها هم همین اتفاق افتاده و واردکنندگان خودروهای خود را به محوطه گمرکی وارد کرده‌اند اما نکته مهم این است که حتی یک ترخیص خودرو هم بدون ثبت سفارش انجام نشده است.

به گفته رئیس کل گمرک، اطلاعات ثبت سفارش همه کالاها از جمله خودرو از طریق سامانه گمرک به سامانه جامع تجارت و نمایندگی‌های واردات خودرو مبادله می‌شود، بعد از تایید این اطلاعات از سوی سامانه تجارت اجازه ترخیص خودرو در گمرک صادر می‌شود.

وی گفت: در روزهای گذشته وزیر صنعت پیشنهاد ترخیص خودروهای وارد شده در گمرک قبل از دستورالعمل اخیر هیئت دولت را به گمرک ارائه کرده بود. این در حالیست که واردات خودرو بالای ۴ هزار دلار بر اساس مصوبه هیئت دولت امکانپذیر نبوده و به همین دلیل نامه‌ وزیر صنعت و سازمان توسعه تجارت برگشت داده شد.

عسگری در پاسخ به سوالی درخصوص واردات خودرو با ثبت سفارش‌های جعلی گفت: ما هم در خصوص ثبت سفارش‌های جعلی ابهاماتی را در قالب یک نامه از سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کردیم در هر صورت برای ترخیص هر خودرو ثبت سفارش لازم وجود داشته است.

رئیس کل گمرک در پاسخ به این سوال که اخیرا تعزیرات حکومتی بوشهر از قاچاق چندین دستگاه خودرو خبر داده بود گفت: ما چنین بحثی را قبول نداریم و اگر مستنداتی را در خصوص ترخیص غیرقانونی خودرو در اختیار هر دستگاهی قرار دارد می‌تواند آن را ارائه کند.

وی تاکید کرد: به هر صورت ما باید به دنبال محدود کردن کارت بازرگانی باشیم تا سوء استفاده در این خصوص کاهش یابد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.