معرفی خودروهایی که در سال 96 افزایش کیفیت پیدا کردند

تیبا که خیلی ها از آن به عنوان یکی از جانشینان احتمالی پراید یاد می کنند، امسال شاهد فراز و فرود در کیفیت خود بود. به رغم این که این خودرو توانست تیرامسال، به صف دو ستاره ها وارد شود، منتهی این بهبود کیفی یک ماه بیشتر دوام نیاورد و مجدد در ارزیابی مرداد، یک پله به عقب نشست. اما همزمان با تبدیل سایت کاشان سایپا به کارخانه سایپا سیتروئن، کیفیت این خودرو در دی ماه یک درجه ارتقا یافت و هم اینک این خودرو به عنوان یک خودروی دو ستاره تا حدی از خطر توقف تولید رهایی یافته است. تیبا امسال حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در بازار افزایش قیمت داشته و قیمت بازار آن هم اینک بین ۲۶ تا ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

اما در ماه های پایانی سال ۹۶، دو خودروی مشابه تیبا هم ارتقای کیفی یافتند. تیبا ۲که از آن به عنوان نسخه جوان پسند تیبا یاد می شود و ساینا به عنوان نسخه تکامل یافته آن در آذرماه به جمع دوستاره ها پیوستند. در مجموع تیبا ۲امسال با افزایش قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی مواجه شد و هم اینک بین ۲۸ تا ۲۹ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود. ساینا دنده ای هم با حدود یک میلیون تومان افزایش قیمت، هم اکنون قیمتی بین ۲۹ تا ۲۹ میلیون و پانصد هزار تومان دارد.

دو «جک» در فهرست ارتقایافته ها

اگر چه چینی ها به کم کیفیت های بازار خودرو شهرت دارند، اما در سال ۹۶ دو مدل از این خودروها توانستند تکانی به خود بدهند و پیشرفت کیفی داشته باشند. جک جی ۵و اس ۵دو خودرویی بودند که کرمان موتور توانست آن ها را با ارتقای یک درجه ای کیفی، از دو به سه ستاره ارتقا برساند. نتیجه آن ها را هم در قیمت این خودروها دید. جک جی ۵اتوماتیک هم اینک در بازار حدود ۶۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فی می خورد که بیش از چهار میلیون تومان از قیمت کارخانه گران تر است. جک اس ۵ هم قیمتی در حدود ۹۶ میلیون تومان دارد که از قیمت بازار ۹میلیون تومان! بیشتر است. این قیمت ها برخلاف قیمت برخی دیگر از خودروهای چینی است که در آن ها نرخ بازار از کارخانه کمتر است.

 ارتقای کیفی دو محصول ایران خودرو

سال ۹۶، برای دو محصول قدیمی سمند و پژو ۴۰۵ نیز بی دستاورد نبود و این دو خودرو که به ترتیب در تبریز و سایت خراسان ایران خودرو تولید می شوند، یک پله ارتقای کیفیت پیدا کردند. بدین ترتیب این دو خودروی نسبتاً ارزان قیمت دیگر هم از خطر توقف تولید، یک گام دورتر شدند. هم اینک پژو ۴۰۵ در دو نوع اس ال ایکس و جی ال ایکس بین ۳۱ میلیون و ۸۰۰ تا ۳۴ میلیون در بازار قیمت دارد. سمند نیز در مدل ال ایکس حدود ۳۳ میلیون تومان و در مدل ای اف ۷در حدود ۳۳ تا ۳۷ میلیون در بازار خرید و فروش می شود. البته قیمت های کارخانه مقداری پایین تر است.

گل سرسبد افزایش کیفیت ها در سال ۹۶

هر چه کیفیت بالاتر رود، ارتقای آن سخت تر می شود. با این حال، خودروی نسبتاً قدیمی ال ۹۰ در دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو توانستند این کار سخت را انجام دهند. اردیبهشت امسال تندر ۹۰ اتوماتیک ایران خودرو و پارس تندر سایپا از سه ستاره به ۴ستاره ارتقا پیدا کردند. البته تندر ۹۰ اتوماتیک ظاهرا فروش آن متوقف است و شاید بتوان گفت جای خود را به تندر پلاس داده است. اما پارس تندر در سه نوع با سیستم مولتی مدیا و گیربکس جدید در محدوده قیمتی بین ۴۴ تا ۴۶ میلیون تومان در بازار به فروش می رسد. قیمت هایی که از نرخ های کارخانه، به تناسب پایین تر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.